Mainos

AKT teki sen taas!

  • 264 907
  • 1 636

Tuplahuuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalapa
Itseäni ihmetyttää tässä lakossa ainoastaan se, etteivät satamaoperaattorit ole tuoneet lakkolaisten tilalle ahkeraa työväkeä Virosta tai Puolasta. Sieltä saisi vielä 2 miestä 1 suomalaisen hinnalla. Käsittääkseni tämä onnistuisi kun ollaan sopimuksettomassa tilassa? Tietty siinä saattaisi SAK vähän älähtää, mutta itsepähän ovat soppansa keittäneet. Pidemmällä tähtäyksellähän ahtaajat voisi korvata ahtausroboteilla, kuten jo suuressa maailmassa on osittain tehtykin.

Nyt vaan kaikki paperimiehet vielä tukilakkoon vaan. Vaikka taitaa kusta sekin suunnitelma kun paperiteollisuus sulkee tehtaat jo aikaisemmin.

Räty rock rock
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Tuplahuuru kirjoitti:
Pidemmällä tähtäyksellähän ahtaajat voisi korvata ahtausroboteilla, kuten jo suuressa maailmassa on osittain tehtykin.

Kerrotko tästä hieman lisää, kun haiskahtaa, että et tiedä, mitä ahtaaja työkseen tekee?
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Kaikki tietävät että AKT:n vaatimukset ovat sellaisia johon työnantaja ei yksinkertaisesti voi myöntyä ilman että ne leviävät muualle.

Tämä muuten toimii toisinkin päin. Eli työnantajan vaatimukset ovat sellaisia...

Palkastahan tässä lakossa ei ole kyse vaikka lehdet sitä toitottaa ja kateelliset vinkuu kuorossa mukana.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pidemmällä tähtäyksellähän ahtaajat voisi korvata ahtausroboteilla, kuten jo suuressa maailmassa on osittain tehtykin.

Hohhoijjaa mitä paskaa. Onko sulla minkäänlaista käsitystä siitä, mitä satamissa noin yleisesti ottaen tehdään? Ja mllaisella aikataululla? Ahtaajien työnkuvasta puhumattakaan. Hyvää liksaahan tuo jengi kieltämättä kiskoo. Meilläpäin duuniin on massiivinen yhden päivän perehdytys, jonka jälkeen jos hyvä munkki käy, saattaa saada vakipaikan. Eli koulutukseen nähden alan voisi kait todeta olevan ylipalkattua.

En tiedä sitten tunnenko ainoastaan oikeistomielisiä ahtaajia, mutta aikaa montaa tuntuu vituttavan tämä AKT:n ainainen itkeskely ja parhaillaan meneillään oleva lakko.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No niin nyt valot päälle. Kaupan alan esimiesasemassa olevana osaat varmaan laskea, ettei 25€/h palkalla tienata suoraan 47000€/vuosi, vaan mukana on pakko olla myös vuoro- ja ylityölisiä.

Jaa, eikö kuukaudessa ole jotain 170 tuntia -> 170*25*12,5= 53 125

Ehkä kertolaskussani on jotain vikaa?
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Jaa, eikö kuukaudessa ole jotain 170 tuntia -> 170*25*12,5= 53 125

Ehkä kertolaskussani on jotain vikaa?

Kertolasku on ihan oikein, mutta laskitko tuon tuntimäärän todellakin viidellä työpäivällä viikossa? Esim. nyt maaliskuussa on maksimimäärä arkipäiviä, eli 24. Normaalisti kuukaudessa on vähemmän.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Jaa, eikö kuukaudessa ole jotain 170 tuntia -> 170*25*12,5= 53 125

Ehkä kertolaskussani on jotain vikaa?

Niin kuin tuolla aikaisemmin jo asiaa pahoittelin ipazille, niin itse laskin päin reisiä. Käytin näköjään 25€/h sijaan 15€/h ja tuloshan on sitten jo ihan muuta kuin oikea. Virhe oli tässä (puu)päässä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kertolasku on ihan oikein, mutta laskitko tuon tuntimäärän todellakin viidellä työpäivällä viikossa? Esim. nyt maaliskuussa on maksimimäärä arkipäiviä, eli 24. Normaalisti kuukaudessa on vähemmän.

Noihin on olemassa ihan yleisesti käytetyt luvut. Googlella hausta jostain kuntatyönantajan paperista lainaus: "Päivätyötä (38,25 tuntia viikossa) tekevä työtekijä tekee keskimäärin 166 työtuntia kuukaudessa"

Ahtaajien luulisi tekevän 40 tuntia, mikä on pekkaset käytössä, mutta lasektaan nyt kuitenkin tuolla luvulla uudestaan:

166 * 25 * 12,5 = 51 875

En tiedä missä esimiesasemassa sinä olet, mutta kyllähän tuon ihan peruskoululainen osaa laskea, ahtaajista en ole varma.

Edit: Ja jos laskee ihan suoraan, että kuukaudessa on 4 viikkoa ja viikkotyötunteja on 37,5 niin silloin vuosiansioksi tulee juurikin tuo mainittu 47 tonnia.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No suosittelen siinä tapauksessa ahtaajien työehtosopimusta, niin ei tarvitse mutuilla kunta-alan tiedon perusteella, vaan näkee tuntimäärät ja tuntipalkat lisineen suoraan.

Melko iso duuni on selvittää tuosta miten sitä palkkaa kertyy kaikkine sauna- ja kirvesmieslisineen. Puhumattakaan siitä, jos laivan ruumassa on vettä, jolloin palkka tulee tuplana. Pitäisi tietää kuinka usein niin käy.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Iltalehden otsikko: Sulkeeko 3 000 ahtaajaa Suomen?

Samassa uutisessa on maininta että ahtaaja tienaa keskimäärin 25e/h eli noin 47000 e vuodessa. Siis mitä vittua?!? Kaikki tämä ilman koulutusta pelkällä työssä oppimisella. Tuo pieni porukka joka tienaa oikeasti ihan vitusti rahaa, pystyy siis laittamaan melkein koko Suomen pakettiin vaan kun päättävät pyytää hieman lisää "oikeuksia ja parempia työehtoja". Mun mielestä tuolla rahalla pitäisi pitää turpa kiinni ja olla 24/7 työvalmiudessa lähteä purkamaan / lastaamaan laivaa.

No jos tuo ahtaajien homma on niin taivas kuin kerrot niin eikö kannattaisi mennä tuonne hommiin? Varsinkaan kun ei tarvita edes koulutusta vaan senkun astelee satamaan ja alkaa opettelemaan työtä siinä tehdessään. Ja sitten voisit toimia esimerkkinä pitämällä turvan kiinni ja ilmoittautumalla vapaaehtoiseksi 24/7 päivystys valmiuteen.

Nimimerkillä tieto lisää tuskaa.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Melko iso duuni on selvittää tuosta miten sitä palkkaa kertyy kaikkine sauna- ja kirvesmieslisineen.

Kieltämättä tuo suoraan oli aika optimistisesti sanottu, 100% lisä tosin koskee haaksirikkolaivaa, jossa on vettä ruumassa. Kuitenkin näihin kommentteihin, että ilman mitään koulutusta tienaa sen ja sen verran voidaan sanoa, että tuntipalkka aloittavalla työntekijällä on 13,78€, iltalisä 1,45€, yölisä 2,47€ ja lauantai-iltaisin tai arkipyhänä 2,90€. Tuntipalkka ei nouse suuremmaksi kuin 15,14€ ja lisät pysyvät samansuuruisina. Lisäksi on mahdollista hankki kuusi eri pätevyyslisää, jotka tuovat 0,38€ per tunti, eli yhteensä 2,28€. Toki jokainen ei voi olla esim. työnohjaaja, joten näitä pätevyyksiä ei varmaankaan kaikilla ole.

Lauantai-iltana työskentelevä vähintään 20 vuotta hommissa ollut ahtaaja kaikilla mahdollisilla pätevyyksillä tienaa siis sillä hetkellä 20,32€ per tunti, jos ei ole töissä haaksirikkoutuneella laivalla. Tämä on siis maksimi. Ahtaajien keskimääräisen työajan tulee olla 34,5h viikossa sekä 2- että 3-vuorotyössä.

Tekosyynä tälle lueskelulle käytän lievää kuumetta.
 

kovalev

Jäsen
Paljonko lopullinen muutosturva tulee olemaan, 3, 6, 8 kk., sen tulemme näkemään. Joka tapauksessa nyt olisi todella tärkeätä saada pää auki, jonka kannustamana muutkin liitot ottavat asian teemakseen tulevilla sopimuskierroksilla.
Saksassahan esim. tällaiset jopa 1-2 vuotiset muutosturva -mallit ovat kohtuu yleisiä, ja tavallinen työntekijä ei ole aivan totaalisesti työnantajan mielivaltaisen toiminnan - esim. irtisanomalla yhtiötä myyntikuntoon laittamisen - alaisena. Tai on tietysti, mutta saa ainakin kunnon kipukorvauksen niin kuin asiaan kuuluu.
Nekin 450 NSN -työntekijää, jotka tänään alkaneiden yt-neuvotteluiden päätteeksi saavat kenkää, ottaisivat varmasti mielellään tämän Saksan mallin.
 

solamnic76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlos Tevez... siis punaistako pitää kumartaa?
Jos muutosturva tulee, lähtee pohja pois ansiosidonnaiselta päivärahalta. Mihin sitä enää tarvitaan? Suomen malli kun on sellainen, että korkeahko ansiosidonnainen on tämä "muutosturva".
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Kuitenkin näihin kommentteihin, että ilman mitään koulutusta tienaa sen ja sen verran voidaan sanoa, että tuntipalkka aloittavalla työntekijällä on 13,78€, iltalisä 1,45€, yölisä 2,47€ ja lauantai-iltaisin tai arkipyhänä 2,90€. Tuntipalkka ei nouse suuremmaksi kuin 15,14€ ja lisät pysyvät samansuuruisina. Lisäksi on mahdollista hankki kuusi eri pätevyyslisää, jotka tuovat 0,38€ per tunti, eli yhteensä 2,28€. Toki jokainen ei voi olla esim. työnohjaaja, joten näitä pätevyyksiä ei varmaankaan kaikilla ole.

Lauantai-iltana työskentelevä vähintään 20 vuotta hommissa ollut ahtaaja kaikilla mahdollisilla pätevyyksillä tienaa siis sillä hetkellä 20,32€ per tunti, jos ei ole töissä haaksirikkoutuneella laivalla. Tämä on siis maksimi.

Oho, kuinka nyt näin kun eikö juurikin hetki sitten huudettu 25€/h ja 47 000€/vuosi ja kaikki tämä ihan ilman koulutusta suunnilleen taivasta vastaavissa työoloissa. Rahaa tulee niin paljon ja niin helpolla että turvat olisi vain syytä pitää kiinni ja suostua työnantajan kaikkien parasta tarkoittaviin ehdotuksiin.

Oletko nyt ihan varma ettet vain valehtele koska täällä on niin vakuuttavasti vasta-argumentoitu ja tiedetty ihan muuta. Eikä se nyt niin tarkkaa ole tienaako 13,78€/h vai 25€/h, kuka nyt noin pienistä eroista edes välittää.

Jos muutosturva tulee, lähtee pohja pois ansiosidonnaiselta päivärahalta. Mihin sitä enää tarvitaan? Suomen malli kun on sellainen, että korkeahko ansiosidonnainen on tämä "muutosturva".

No eihän sitä ansiosidonnaista, tai edes peruspäivärahaa makseta siltä ajalta jolle tuo muutosturva ns kultainen kädenpuristus maksetaan. Siihen on omat laskentakaavansa olemassa miten tuo korvaukseton ajanjakso lasketaan mutta ei siitä tässä sen enempiä. Ja NSN:n kohdallahan tuollainen eroraha on käytössä, se vain perustuu palvelusvuosiin ja sitä voi saada aina 18 kk palkkaa vastaavaan määrän (jos niitä palvelusvuosia on riittävästi) asti. Ei se muutosturva mielestäni mitään pohjaa siis vie ansiosidonnaiselta.

Lisäyksenä pieni tarkentava kysymys:
Millaisesta muutosturvasta tässä nyt puhutaan, työnantajan maksamasta erorahasta vai jostain yhteiskunnan antamasta turvasta?
 
Viimeksi muokattu:
Kannatti näköjään olla lakossa. Tuo kuljetusalan työsopimus ei palkkojen osalta ole todellakaan mikään hyvä. Tuossa pikaisten laskutoimitusten osalta sain niinkin huiman palkankorotuksen tälle vuodelle kuin n. 15 senttiä/tunti. Viime vuonna se oli kuitenkin jopa 78 senttiä. Ahneita paskiaisia ollaan siis. Samanlaiseen korotukseen olisi nytkin päästy sillä 6% korotuksella.

No, tärkeämpiä ainakin omasta mielestäni oli nuo tekstikysymykset. Niitä on mm. nämä: (kopioitu AKT:n sivuilta)

Lyhimmän työpäivän pituus 1.12.2010 alkaen 4 h 30 min ja 1.12.2011 alkaen 4 h 45 min.

Työnantaja maksaa puolet lainsäädännön edellyttämästä ajokortin uudistamisesta aiheutuvista kustannuksista sekä kokonaan työtehtävissä työntekijältä vaatimiensa pätevyystodistusten ja -korttien hankinta- ja uudistamiskustannukset sellaiselle työntekijälle, joka tarvitsee niitä kyseisessä työsuhteessaan.

Nuo koskee ainakin kuorma- ja linja-autopuolta. Terminaalialaa ei siis koske esim. tuo lyhimmän työpäivän pituus. Meillä tosin firma on jo nyt maksanut noita koulutusjuttuja (tai on sellaiset meille jopa järjestänyt, kuitenkin sen verran iso lafka kyseessä)

Ihmeen helpolla AKT hyväksyi uuden sopimuksen, etenkin noiden palkkojen osalta. Ilmeisesti painostus on ollut aika kovaa. Työmaalla joku jo väläytteli uutta lakkoa, jos joudutaan tukilakkoon ahtaajien puolesta.
 
Suosikkijoukkue
TuTo
Jos muutosturva tulee, lähtee pohja pois ansiosidonnaiselta päivärahalta. Mihin sitä enää tarvitaan? Suomen malli kun on sellainen, että korkeahko ansiosidonnainen on tämä "muutosturva".

Korkeahko ansiosidonnainen.... piti ihan käydä kassan sivuilla tarkistamassa kuinka paljon ansiosidonnaiseni olisi. Sen verran vähän että nälkä tulisi hyvin nopeasti, joten en nyt sanoisi että ansiosidonnainen olisi korkeahko.

Muutosturva jota myös kultaiseksi kädenpuristukseksi kutsutaan on ollut pomojen herkkua jo pitkään. Hyvä etttä AKT tavoittelee sitä jäsenistölleen, sitä kutsutaan edunvalvonnaksi.
 

scholl

Jäsen
Kannatti näköjään olla lakossa. Tuo kuljetusalan työsopimus ei palkkojen osalta ole todellakaan mikään hyvä. Tuossa pikaisten laskutoimitusten osalta sain niinkin huiman palkankorotuksen tälle vuodelle kuin n. 15 senttiä/tunti.

Faktahan on se, että palkkojen pitää tässä taloustilanteessa laskea, eikä nousta.

Tiedän yhden pienemmän sataman, jossa ahtaajien palkat ovat nousseet lähivuosina 20%. Monella alalla pilattiin kilpailukyky hyvinä aikoina antamalla liian suuria palkankorotuksia. Niillä pystyi menemään niissä oloissa, mutta nyt kun ajat ovat huonommat, pitää palkkojen joustaa alaspäin. Saatanan pässit eivät vain ymmärrä, mitä jousto tarkoittaa.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Muutosturva jota myös kultaiseksi kädenpuristukseksi kutsutaan on ollut pomojen herkkua jo pitkään. Hyvä etttä AKT tavoittelee sitä jäsenistölleen, sitä kutsutaan edunvalvonnaksi.

Toki tässä tapauksessa pitää sitten tulla toimeen ilman irtisanomisaikaa, kun ei johtajillakaan ole tällaista. Myöskään ylitöitä ei luonnollisesti tunneta, vaan samalla kuukausiliksalla vedetään.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Faktahan on se, että palkkojen pitää tässä taloustilanteessa laskea, eikä nousta.
Oletko valmis laskemaan omaa tulotasoasi? Niinpä niin... En kyllä kauheasti laittaisi toiveita sille, että täällä alettaisiin yhteisen hyvän vuoksi tekemään duunia alemmalla liksalla kuin vaikka kuukautta aikaisemmin, jos kohta niiden palkkojen ylenpalttinen hilaaminen korkealle liene järkevää sekään.
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Muutosturva jota myös kultaiseksi kädenpuristukseksi kutsutaan on ollut pomojen herkkua jo pitkään. Hyvä etttä AKT tavoittelee sitä jäsenistölleen, sitä kutsutaan edunvalvonnaksi.

Kultaisia kädenpuristuksia saavat sopimuksen pohjalta vain johtaja-sopimuksilla olevat henkilöt. Heillä ei ole irtisanomisaikaa, ylityökorvauksia, maks. työtuntimääriä ja heidät voidaan irtisanoa ilmoitusluontoisesti ilman selittelyitä.

Ko. diilejä saavat siis hyvin harvat henkilöt, käytännössä johtoryhmätason henkilöt.

Annetaan vaan muutosturva ahtaajille jos suostuvat samoihin ehtoihin.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Toki tässä tapauksessa pitää sitten tulla toimeen ilman irtisanomisaikaa, kun ei johtajillakaan ole tällaista. Myöskään ylitöitä ei luonnollisesti tunneta, vaan samalla kuukausiliksalla vedetään.

Ei pidä paikkaansa, kyllä se irtosanomisaika edelleen siellä on ainakin NSN:n tarjoamien eropakettien lisänä. Irtisanomisaikana voi olla tai voi olla olematta työvelvoite. Ylitöistä ei normaalisti makseta lisää, mutta jos tarve tuollaiselle venyy pitkäksi myös rahallista korvausta voidaan tarjota. Ja jos sitä työtä ei muka riitä kaikille niin eiköhän ylitöistä puhuminen ole ihan turhaa, eihän sellaiseen tietenkään ole tarvetta.

Annetaan vaan muutosturva ahtaajille jos suostuvat samoihin ehtoihin.

Aika moni taitaisi suostua tuollaiseen järjestelyyn jos irtisanomistilanteessa saisi vaikka noin vuoden palkan käteensä. Ainakin se helpottaisi irtisanottujen tilannetta, kun olisi aikaa hakeutua uusiin töihin siten että sama toimeentulo olisi taattu noin vuodeksi - ei mene ihan yksi yhteen koska verottaja on aika ahne viemään tuosta oman osansa, mutta tuostakin pystyy verottajan kanssa sopimaan ja sille voidaan laskea jonkin verran parempi prosentti ns osittamalla, siihenkin löytyy tietoa netistä jos tarvetta on.
 
Viimeksi muokattu:

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Ei pidä paikkaansa, kyllä se irtosanomisaika edelleen siellä on ainakin NSN:n tarjoamien eropakettien lisänä.

Eropakettia ja irtisanomista ei ole oikein järkeä verrata. Eropakettia ei säätele mikään laki, ja yritykset käyttävät tuollaisia henkilöstön vähentämiseen, jos sen järkevänä näkevät.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös