– Olen tosi tosi tosi pahoillani siitä, jos joku seksuaalivähemmistöön kuuluva on pahoittanut mielensä näistä minuun liitetyistä kommenteista. Se on minulle itselleni kestämätön tilanne ja pahin asia koko tässä koko tapahtuneessa. Pyydän anteeksi, sillä en missään nimessä tarkoittanut loukata ketään. Sanomiseni on ymmärretty väärin, Ruotsala sanoo nyt.
Mitä tarkalleen ottaen tarkoitit, kun sanoit, ettei ole olemassa homoja?
– Minulla on sellainen ihmiskäsitys, että haluan kohdata ihmiset ihmisinä, en homoina, lesboina tai heteroina, vaan ihmisinä. Kaikki ihmiset ovat samanarvoisia, eli minulle ihmiset eivät ole heteroita tai homoja, vaan ihmisiä.
– En halua ottaa kantaa siihen, mitä synti on, koska en ole teologi. Haluan kohdella kaikkia yhdenvertaisesti, ja jokaisella tulee olla oikeus toteuttaa itseään täysimääräisesti.
RUOTSALA hieman jopa närkästyy, kun häneltä kysyy, onko hänellä jotain homoja vastaan.
– Ei todellakaan! Minulla on monta ystävää, jotka kuuluvat seksuaalivähemmistöön, ja heiltä saadut tsemppiviestit tämän kaiken keskellä ovat olleet todella tärkeitä, Ruotsala sanoo.
Mielipiteesi eheytyshoidoista ovat edelleen epäselvät. Hyväksyisitkö eheytyshoidot?
– En ole lääkäri, enkä osaa ottaa tällaisiin asioihin kantaa – enkä edes tiedä, miksi pitäisi, Ruotsala vastaa.
Ruotsalan mukaan hän on avoin mielipiteidensä kanssa.
– Olen ollut aina avoin kristillisestä vakaumuksestani, ja kaikki kristilliset ja poliittiset taustani olivat myös Pori Jazzin hallituksen tiedossa. He ottivat minuun alunperin yhteyttä ja kysyivät kiinnostustani toimitusjohtajan pestiin. Olin koko hakuprosessin ajan täysin rehellinen ja toin taustani esiin kaikissa haastatteluissa ja testeissä, Ruotsala vastaa.
EROPROSESSISSA Ruotsalaa jäi kaivelemaan, ettei häntä kuultu tilanteen eskaloiduttua, vaan hän sai haastattelun julkitulon jälkeen potkut vielä saman illan aikana.
– Olen miettinyt, olisinko voinut tehdä jotain toisin. Yritin estää väärinymmärrykset faktantarkistuksessa ja lähettämässäni tiedotteessa, mutta minua ei haluttu kuulla ja yhtäkkiä olin keskustelussa, joka on ollut armoton, ehdoton ja tuomitseva.