Aivojumppaa! Yksi tehtävä kerrallaan

  • 47 955
  • 293

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
8, 2, 3, 6, 4, 7, 5, -5, 11?
 

Sherlock

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos tämä ei ole vitsi (ääppänin kieli), ja jos ratkaistaan vain suomenkielinen pähkinä, on ratkaisu hyvin yksinkertainen. Ensin joen ylittävät poliisi, isä, äiti, tytöt ja pojat, minkä jälkeen poliisi käy hakemassa rosvon vastarannalle.
.

Suomenkielisessä ohjeista puuttuu tärkeä osa tehtävää. Eli lautalle mahtuu vain 2 henkilöä kerrallaan.
 

julle-jr

Jäsen
8, 2, 3, 6, 4, 7, 5, -5, 11?
Ei. Vitonen on oikein, mutta -5 ja 11 väärin. Tajusin juuri, että asia ei näillä eväillä ole välttämättä täysin yksiselitteistä. Sanottakoon siis vinkiksi, että puuttuvat numerot ovat 1 ja 9. Kumpi ensin ja miksi?

Tai no, yksiselitteistä tai ei, helpotetaan kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Ei. Vitonen on oikein, mutta -5 ja 11 väärin. Tajusin juuri, että asia ei näillä eväillä ole välttämättä täysin yksiselitteistä. Sanottakoon siis vinkiksi, että puuttuvat numerot ovat 1 ja 9. Kumpi ensin ja miksi?

8, 2, 3, 6, 4, 7, 5, 1, 9

Miinus, plus, miinus, plus

8, 2, 3, 6, 4, 7, 5, 1, 9

Luulen, että olen tässä joten kuten jäljillä:

8-2=6, 3+4=7, 6-5=1, 4+5=9?
 

julle-jr

Jäsen
8, 2, 3, 6, 4, 7, 5, 1, 9

Miinus, plus, miinus, plus

8, 2, 3, 6, 4, 7, 5, 1, 9

Luulen, että olen tässä joten kuten jäljillä:

8-2=6, 3+4=7, 6-5=1, 4+5=9?
Et ole jäljillä :) Tai voihan se olla, että pähkinä ratkeaa sattumalta jollain tuollaisellakin tavalla.

Edit. Kyseessä ei myöskään missään tapauksessa ole mikään korkeampaan matematiikkaan perustuva ongelma. Päin vastoin :)
 
Viimeksi muokattu:

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
823647519

Numerosarja on osa sudokutehtävää:

541823967
692471835
378596241
184932756
267185493
823647519
459318672
716259384

Case closed.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
1 ja 9 on väärässä järjestyksessä tuossa sarjassa. Laitetaan vastaus valkoisella:

Numerot yhdestä yhdeksään aakkosjärjestyksessä.
Niin onkin, mutta millä perusteella järjestys on tuo?

Edit:Sori, selvisi, en maalannut tarpeeksi pitkälle :)

Edit II:

Avoinna olevat:

minun numerosarja:

11, 5, 10, 2, 5....

Uleåborgirin:

29, 3, 5, 12, 20, 20, 8, 25, x
 
Viimeksi muokattu:

Isktr

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Numerosarja-arvoitukset on rasittavia. Otetaans väliin yksi kevyempi.

Elikkäs Jere-poika on löytänyt tiensä mopokerhon kellariin jossa on viisi läjää
vehnäjauhopusseja (2kg). Jere on saanut kuuman vinkin ja tietääkin, että
yhden läjän pusseissa on jotain vähän jalompaa. Pelimiehen kokemuksella Jere
tietää myös, että 2kg vehnäjauhopussiin sopii 2,1kg vauhtitalkkia.

Ongelmana on löytää oikea pussikasa. Kuinka ollakaan, kellarin nurkasta löytyy
kolikkovaaka. Sattumoisin Jere on juuri maksanut "velkoja" ja taskun pohjalla
on vain yksi 20snt kolikko. Onnellisten yhteensattumien summana vaaka toimiikin juuri 20 senttisellä. Jere saa siis yhden punnituksen, jolla saa yhden lukeman.

No, Jere veti tietysti lotolla ja paskansi viikon raakaa patonkia, mutta ongelma
olisi ollut ratkaistavissa. Miten?
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
No, Jere veti tietysti lotolla ja paskansi viikon raakaa patonkia, mutta ongelma
olisi ollut ratkaistavissa. Miten?

Löi 20 snt pajatsoon, minkä jälkeen veti jokaisesta pussista viivat. Se, joka nousi päähän, oli oikeaa tavaraa.
 

thegame

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Numerosarja-arvoitukset on rasittavia. Otetaans väliin yksi kevyempi.

Elikkäs Jere-poika on löytänyt tiensä mopokerhon kellariin jossa on viisi läjää
vehnäjauhopusseja (2kg). Jere on saanut kuuman vinkin ja tietääkin, että
yhden läjän pusseissa on jotain vähän jalompaa. Pelimiehen kokemuksella Jere
tietää myös, että 2kg vehnäjauhopussiin sopii 2,1kg vauhtitalkkia.

Ongelmana on löytää oikea pussikasa. Kuinka ollakaan, kellarin nurkasta löytyy
kolikkovaaka. Sattumoisin Jere on juuri maksanut "velkoja" ja taskun pohjalla
on vain yksi 20snt kolikko. Onnellisten yhteensattumien summana vaaka toimiikin juuri 20 senttisellä. Jere saa siis yhden punnituksen, jolla saa yhden lukeman.

No, Jere veti tietysti lotolla ja paskansi viikon raakaa patonkia, mutta ongelma
olisi ollut ratkaistavissa. Miten?

Jere laittaa jokaisesta kasasta yhden pussin vaakaan, joka näyttää 10,1 kg
ja alkaa sitten poistaa pusseja yksi kerrallaan. Sitten kun vaaka näyttää tasakiloa esim. 6,0 kg on hän valinnut "oikean" pussin ja juhlat voivat jatkua.
 

Aleksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Teppo Numminen
Jere laittaa jokaisesta kasasta yhden pussin vaakaan, joka näyttää 10,1 kg
ja alkaa sitten poistaa pusseja yksi kerrallaan. Sitten kun vaaka näyttää tasakiloa esim. 6,0 kg on hän valinnut "oikean" pussin ja juhlat voivat jatkua.

Mutta kun oli vain yksi punnitus.

Ensimmäisestä kasasta yksi pussi, toisesta kaksi, kolmannesta kolme, neljännestä neljä ja viidennestä viisi pussia vaa'alle. Jos vaaka näyttää 30,1 kg, löytyy tavara ensimmäisen kasan pusseista. Jos taas 30,2 kg, on oikea vastaus kasa 2 jne.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
1) Minulla ja sinulla on omenoita. Jos annan sinulle 2 omenaa, meillä on yhtä paljon omenia. Jos sinä annat minulle kaksi omenaa, minulla on kaksi kertaa enemmän omenoja kuin sinulla. Kuinka paljon meillä on omenoita?

2) Tädillä oli sukulaispoikina 3 maailman viisainta miestä. Täti päätti tehdä heille arvoituksen ja kutsui miehet koolle. "Minulla on viisi palloa: kolme mustaa ja kaksi valkoista. Ken ensinnä tietää, minkä värinen pallo on oman selän takana, saa palkinnoksi isoimman korvapuustin, leivoin niitä juuri!"

Hän asetti miehet istumaan lattialle, käski jokaista sulkemaan silmänsä ja asetti jokaisen selän taakse mustan pallon. Miehet istuivat niin, että silmänsä avattuaan kaikki näkivät toistensa pallot, mutteivat omaansa, eli istuivat kolmiomuodostelmassa. Miehet eivät myöskään tienneet, mitä palloja jäi yli.

Kului jonkin aikaa, kunnes yksi miehistä huudahti: "Selkäni takana on musta pallo!" Täti tenttasi, miten tähän oli päätynyt, ja mies sai palkintonsa. Mistä mies tiesi, että hänen selkänsä takana oli musta pallo?

PS. Kompavonkujille tiedoksi: kenenkään nimi ei ollut Ken, ei Keninkään. Eikä ompputehtävässä mukahauskoilla taivutusperseilyillä ole ratkaisun kanssa mitään tekemistä.
 

Aleksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Teppo Numminen
1) Minulla ja sinulla on omenoita. Jos annan sinulle 2 omenaa, meillä on yhtä paljon omenia. Jos sinä annat minulle kaksi omenaa, minulla on kaksi kertaa enemmän omenoja kuin sinulla. Kuinka paljon meillä on omenoita?

2) Tädillä oli sukulaispoikina 3 maailman viisainta miestä. Täti päätti tehdä heille arvoituksen ja kutsui miehet koolle. "Minulla on viisi palloa: kolme mustaa ja kaksi valkoista. Ken ensinnä tietää, minkä värinen pallo on oman selän takana, saa palkinnoksi isoimman korvapuustin, leivoin niitä juuri!"

Hän asetti miehet istumaan lattialle, käski jokaista sulkemaan silmänsä ja asetti jokaisen selän taakse mustan pallon. Miehet istuivat niin, että silmänsä avattuaan kaikki näkivät toistensa pallot, mutteivat omaansa, eli istuivat kolmiomuodostelmassa. Miehet eivät myöskään tienneet, mitä palloja jäi yli.

Kului jonkin aikaa, kunnes yksi miehistä huudahti: "Selkäni takana on musta pallo!" Täti tenttasi, miten tähän oli päätynyt, ja mies sai palkintonsa. Mistä mies tiesi, että hänen selkänsä takana oli musta pallo?

PS. Kompavonkujille tiedoksi: kenenkään nimi ei ollut Ken, ei Keninkään. Eikä ompputehtävässä mukahauskoilla taivutusperseilyillä ole ratkaisun kanssa mitään tekemistä.

1) 10 ja 6

2) Kukaan ei reagoinut heti, joten kukaan ei nähnyt kahta valkoista palloa, toinen valkoinen pallo täytyi siis olla tädillä. Toinen valkoisista palloista ei voinut myöskään olla miehen itsensä takana, koska tällöin kanssakilpailijat olisivat sen nähneet ja päätelleet, että heidän oma pallonsa on musta. Koska näin ei tapahtunut, mies oli varma, että hänen takanaan oli musta pallo.
 

Aleksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Teppo Numminen
Pistetäänpä väliin taas helppoa...

Kuka ensimmäistä kauttaan SM-liigassa pelaava löytyy seuraavan tilaston takaa:

2 66 3 777 33333 0 22 33 66 666 444 8
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
1) Minulla ja sinulla on omenoita. Jos annan sinulle 2 omenaa, meillä on yhtä paljon omenia. Jos sinä annat minulle kaksi omenaa, minulla on kaksi kertaa enemmän omenoja kuin sinulla. Kuinka paljon meillä on omenoita?
x-2 = y+2 ja x+2 = 2*(y-2)
 

Aleksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Teppo Numminen
Kakkonen oikein, mutta nämä väärin. Tuostahan tulee kolme kertaa enemmän. Ja siis oletuksena normaalielämässä käytetyt ja vakiintuneet ilmaisut, eli 2 kertaa enemmän kuin x on 2*x.

Olen vähän eri mieltä. Jos tarkoitetaan noin, pitäisi sanoa, että "minulla on 2 kertaa yhtä paljon kuin sinulla". No, ihan sama, Mr. Foxin kaavalla tehtävä ratkeaa, oli y-2:n kerroin sitten 2 tai 3.
 

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
Kävisikö sarja 11, 5, 10, 2, 5, -5, -4 jne.
Eli vähennetään -6, -8, -10, -12 siis parilliset ja lisätään +5, +3, +1 parittomia vuoronperään, tosin seuraava kai olisi sitten -1?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös