ensimmäinen vitonen on oikein.8, 2, 3, 6, 4, 7, 5, 5?
ensimmäinen vitonen on oikein.8, 2, 3, 6, 4, 7, 5, 5?
Jos tämä ei ole vitsi (ääppänin kieli), ja jos ratkaistaan vain suomenkielinen pähkinä, on ratkaisu hyvin yksinkertainen. Ensin joen ylittävät poliisi, isä, äiti, tytöt ja pojat, minkä jälkeen poliisi käy hakemassa rosvon vastarannalle.
.
Ei. Vitonen on oikein, mutta -5 ja 11 väärin. Tajusin juuri, että asia ei näillä eväillä ole välttämättä täysin yksiselitteistä. Sanottakoon siis vinkiksi, että puuttuvat numerot ovat 1 ja 9. Kumpi ensin ja miksi?8, 2, 3, 6, 4, 7, 5, -5, 11?
Ei. Vitonen on oikein, mutta -5 ja 11 väärin. Tajusin juuri, että asia ei näillä eväillä ole välttämättä täysin yksiselitteistä. Sanottakoon siis vinkiksi, että puuttuvat numerot ovat 1 ja 9. Kumpi ensin ja miksi?
Et ole jäljillä :) Tai voihan se olla, että pähkinä ratkeaa sattumalta jollain tuollaisellakin tavalla.8, 2, 3, 6, 4, 7, 5, 1, 9
Miinus, plus, miinus, plus
8, 2, 3, 6, 4, 7, 5, 1, 9
Luulen, että olen tässä joten kuten jäljillä:
8-2=6, 3+4=7, 6-5=1, 4+5=9?
Niin onkin, mutta millä perusteella järjestys on tuo?1 ja 9 on väärässä järjestyksessä tuossa sarjassa. Laitetaan vastaus valkoisella:
Numerot yhdestä yhdeksään aakkosjärjestyksessä.
Mistä näkee mestisjoukkueiden sarjasijoitukset?11, 5, 10, 2, 5....
No, Jere veti tietysti lotolla ja paskansi viikon raakaa patonkia, mutta ongelma
olisi ollut ratkaistavissa. Miten?
Numerosarja-arvoitukset on rasittavia. Otetaans väliin yksi kevyempi.
Elikkäs Jere-poika on löytänyt tiensä mopokerhon kellariin jossa on viisi läjää
vehnäjauhopusseja (2kg). Jere on saanut kuuman vinkin ja tietääkin, että
yhden läjän pusseissa on jotain vähän jalompaa. Pelimiehen kokemuksella Jere
tietää myös, että 2kg vehnäjauhopussiin sopii 2,1kg vauhtitalkkia.
Ongelmana on löytää oikea pussikasa. Kuinka ollakaan, kellarin nurkasta löytyy
kolikkovaaka. Sattumoisin Jere on juuri maksanut "velkoja" ja taskun pohjalla
on vain yksi 20snt kolikko. Onnellisten yhteensattumien summana vaaka toimiikin juuri 20 senttisellä. Jere saa siis yhden punnituksen, jolla saa yhden lukeman.
No, Jere veti tietysti lotolla ja paskansi viikon raakaa patonkia, mutta ongelma
olisi ollut ratkaistavissa. Miten?
Jere laittaa jokaisesta kasasta yhden pussin vaakaan, joka näyttää 10,1 kg
ja alkaa sitten poistaa pusseja yksi kerrallaan. Sitten kun vaaka näyttää tasakiloa esim. 6,0 kg on hän valinnut "oikean" pussin ja juhlat voivat jatkua.
Ei auta....Mistä näkee mestisjoukkueiden sarjasijoitukset?
Kykenin ratkaisemaan viimeisen, joten tässä kaikille mukava tehtävä pohdittavaksi:
http://www.riemurasia.net/peliapaja/play.php?id=74
Ja-panin-kieli-nen teksti siis ongelman eräs aihe.
Mitä siitä aukeaa, kuka siirtyy ja kuka on heikoin lenkki? Ja Miksi?
1) Minulla ja sinulla on omenoita. Jos annan sinulle 2 omenaa, meillä on yhtä paljon omenia. Jos sinä annat minulle kaksi omenaa, minulla on kaksi kertaa enemmän omenoja kuin sinulla. Kuinka paljon meillä on omenoita?
2) Tädillä oli sukulaispoikina 3 maailman viisainta miestä. Täti päätti tehdä heille arvoituksen ja kutsui miehet koolle. "Minulla on viisi palloa: kolme mustaa ja kaksi valkoista. Ken ensinnä tietää, minkä värinen pallo on oman selän takana, saa palkinnoksi isoimman korvapuustin, leivoin niitä juuri!"
Hän asetti miehet istumaan lattialle, käski jokaista sulkemaan silmänsä ja asetti jokaisen selän taakse mustan pallon. Miehet istuivat niin, että silmänsä avattuaan kaikki näkivät toistensa pallot, mutteivat omaansa, eli istuivat kolmiomuodostelmassa. Miehet eivät myöskään tienneet, mitä palloja jäi yli.
Kului jonkin aikaa, kunnes yksi miehistä huudahti: "Selkäni takana on musta pallo!" Täti tenttasi, miten tähän oli päätynyt, ja mies sai palkintonsa. Mistä mies tiesi, että hänen selkänsä takana oli musta pallo?
PS. Kompavonkujille tiedoksi: kenenkään nimi ei ollut Ken, ei Keninkään. Eikä ompputehtävässä mukahauskoilla taivutusperseilyillä ole ratkaisun kanssa mitään tekemistä.
Pistetäänpä väliin taas helppoa...
Kuka ensimmäistä kauttaan SM-liigassa pelaava löytyy seuraavan tilaston takaa:
2 66 3 777 33333 0 22 33 66 666 444 8
1) 10 ja 6
x-2 = y+2 ja x+2 = 2*(y-2)1) Minulla ja sinulla on omenoita. Jos annan sinulle 2 omenaa, meillä on yhtä paljon omenia. Jos sinä annat minulle kaksi omenaa, minulla on kaksi kertaa enemmän omenoja kuin sinulla. Kuinka paljon meillä on omenoita?
Kakkonen oikein, mutta nämä väärin. Tuostahan tulee kolme kertaa enemmän. Ja siis oletuksena normaalielämässä käytetyt ja vakiintuneet ilmaisut, eli 2 kertaa enemmän kuin x on 2*x.
Avoinna olevat:
minun numerosarja:
11, 5, 10, 2, 5....
Uleåborgirin:
29, 3, 5, 12, 20, 20, 8, 25, x