Mainos

Aiotko vaihtaa kännykkäliittymääsi?

  • 12 420
  • 123

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Prookie kirjoitti:
TeleFinland on ulkona. Liittymien jälleenmyynti loppuu huhtikuun alusta.

Heh, vaihdoin just Saunalahti->TeleFinland. Kaitpa liittymä kuitenkin aukeaa, tekstiviestin odotusta nyt vaan.
 

Edit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Frölunda
pernaveikko kirjoitti:
Osaa luurit sentään lennosta verkkoa vaihtaa. Siltikään en tullut tuota sen enempää miettineeksi, että ei peitto ole vielä kovinkaan kummoinen. Jos tottuu nettiä käyttämään luurilla ja sitten se ei paljon missään toimikaan sulavasti, niin ei hyvä. Odotellaan tosiaan ihan rauhassa esimerkiksi joulutarjouksia.

Tuosta netissä surffaamisesta vielä, niin esim tuo HKI-Tre väli on kokonaan EDGE-verkossa, joka tarkoittaa suhteellisen nopeaa yhteyttä. 3G max 384kbit/s...EDGE 236kbit/s...GPRS 53kbit/s. Kyllä tuo 236-linja riittää ainakin minulle toissijaiseen netinkäyttöön (kannettavallakin).
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuon Elisan paketin hommasin, 3g-puhelimelle olisi käyttöä. Täälläpäin onneksi toimii EDGE, joten nettiyhteys nopeutuu mukavasti verrattuna nykyiseen kapulaan. Puhelimeksi valitsin Nokian 6630, josta olen kuullut paljon positiivisia juttuja.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Edit kirjoitti:
Siltikin ihmetyttää, että miksi Sonera lähes "vetäytyi" kilpailusta kytkyjen osalta? Ei ne noilla tarjouksilla paljon asiakkaitaan pitele.

Sonerahan selitteli asiaa asiakastutkimuksilla, joissa asiakkaat haluavat tuollaista laskutustapaa. Ja tietysti pakettiinhan ei sisälly maksu taksikeskukselle vittuilusta...

Sen voin kyllä mainita huonona Soneralle, että hieman yllätyin, kun olen tässä lähetellyt ilmaisia tekstiviestejä Soneran netistä 20 kpl/päivä. Nyt voi lähettää 5 kpl/päivä. Ei hyvä, ei...

Mutta kohtuu uusi asia tuo kytkykauppa ja nuo paketit, joten ototellaan, ototellaan...

Että silleen...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Elisan sivuilla pystyy rakentamaan oman paketin malliin puhelin/puheaika/viestimäärä, kk-hinta muuttuu sitä mukaa, kun arvoja rukkaa. Itse en juuri muuta tarvitse kuin nuo em. ominaisuudet sekä hiukan mms:ää, joten alkoi kiinnostaa.
 

Edit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Frölunda
wilco kirjoitti:
Sonerahan selitteli asiaa asiakastutkimuksilla, joissa asiakkaat haluavat tuollaista laskutustapaa. Ja tietysti pakettiinhan ei sisälly maksu taksikeskukselle vittuilusta...

Jaahas, no mikäs siinä sitten. Silti pidän outona vetona, vielä oudompana, jos asiakkaat ovat halunneet maksaa 3G-luurista toistasataa euroa heti startissa, kun muilla tätä maksua ei ole. No, katsellaan mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään.
 

Lexa

Jäsen
Rocco kirjoitti:
Uskon että ei mene kauaa niin hintoja nostetaan muuallakin. Koko ala on vetänyt pari vuotta puhdasta persnettoa ja se ei ole terveellistä. Sonera otti aikamoisen riskin olemalla ensimmäinen joka uskaltaa näin tehdä.

Tämä voi olla mahdollista. Mutta voi myös käydä niin, että Sonera menettää enemmän asiakkaita, kuin se on kaavaillut. Jos kilpailijat osaavat käyttää tilanteen hyväkseen, niin ne parantavat omaa kilpailukykyään huomattavasti.
Rocco kirjoitti:
Suomessa on hintakilpailu ollut niin vääristynyttä että ihmiset ovat tottuneet puhumaan ilmaiseksi kaikkien puheaikojen yms. kautta. Nyt kun ne ovat jääneet pois samasta syystä, tämä oli oikeastaan vain ajan kysymys. Elisa, Sonera ja muut ovat joutuneet heittämään satapäin väkeä pihalle kun ei mobiilibisnes Suomessa tuota rahaa. Pienet, hinnalla kilpailevat operaattorit ovat joutuneet oikeastaan kaikki heittämään hanskat tiskiin.

Tämä pitää hyvin pitkälti paikkaansa. Uskon kuitenkin, että esim. 0,069/min veloituksella operaattorit tulevat toimeen, kun toiminta on tarpeeksi kustannustehokasta. Mielestäni suurin syy operaattorien ahdinkoon ovat nämä puheaikatarjoukset, "liittymäsurffailijat" ja kylkiäiset, puhumattakaan mainontaan menevistä rahoista. Tarkoitan "liittymäsurffailijoilla", niitä ketkä käyttävät liittymiään vain puheaikatarjouksen suuruisen summan ja vaihtavat sitä alituisesti paremman diilin perässä. Tiedän tapauksia, joissa tietyillä tyypeillä on pöytälaatikko täynnä puheaikaliittymiä ja nollaliittymiä, uusien diilien varalle.

Nykyisessä kilpailutilanteessa voi myös käydä niin, että yrittäjävetoiset liittymämyyjät poistuvat operaattorien omien pisteiden tieltä. Nämä ovat kuitenkin "kivijalkaoperaattoreille" (Elisa, Sonera) melkoinen kuluerä.

Kytkykauppa voi tervehdyttää alan tilannetta, kun asiakkaat saadaan sidottua operaattoriin pidemmäksi aikaa. Toisaalta voi myös käydä niin, että operaattorit käyttävät tätä tilannetta hyväkseen.

Pidän tätä Soneran uutta hinnoittelumallia asiakkaiden aliarvioimisena. Hintojen noston olisi voinut suorittaa myös noita minimitaksoja korottamalla. Olisi mielenkiintoista tietää, mihin tuo Soneran arvio liikevaihdon prosentin kasvusta perustuu. Jos asiakkaat eivät vaihda operaattoria, niin tuo minimiveloitus nostaa Soneran liikevaihtoa huomattavasti enemmän. Toisaalta voi olla, että Sonera on laskenut tähän mukaan myös mahdolliset menetettävät asiakkaat, mene ja tiedä.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Lexa kirjoitti:
Tämä pitää hyvin pitkälti paikkaansa. Uskon kuitenkin, että esim. 0,069/min veloituksella operaattorit tulevat toimeen, kun toiminta on tarpeeksi kustannustehokasta.
Eivät oikeastaan tule, kun verkkojen väliset terminointimaksut jo pelkästään ovat tuota tasoa ja enemmänkin. Voittoa oikeastaan tulee vain oman verkon sisällä soitetuista puheluista.
 

Lexa

Jäsen
Ruutiveijari kirjoitti:
Eivät oikeastaan tule, kun verkkojen väliset terminointimaksut jo pelkästään ovat tuota tasoa ja enemmänkin. Voittoa oikeastaan tulee vain oman verkon sisällä soitetuista puheluista.

Tilanne ei ole näin mustavalkoinen. Rahaa virtaa näissä terminointimaksuissa luonnollisesti molempiin suuntiin. Tämä on tietysti pienille operaattoreille suurin riippakivi, koska suurin osa puheluista ohjataan toiselle operaattorille.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Lexa kirjoitti:
Tilanne ei ole näin mustavalkoinen. Rahaa virtaa näissä terminointimaksuissa luonnollisesti molempiin suuntiin. Tämä on tietysti pienille operaattoreille suurin riippakivi, koska suurin osa puheluista ohjataan toiselle operaattorille.
Jo 9,4 cent liittymien aikaan oli puhetta kannattavuudesta, minuutti-hinta ei kattanut enää toiminnan kustannuksia. Nyt siitä on karsittu jo kolmasosa. Yritä siinä sitten repiä 3G verkkoa pystyyn ja investoida palveluihin, kun rahaa ei tule millä kehittää.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Taidan langeta tuohon Elisan sydeemiin, kunhan ensin tarkistan puhemääräni yms. uusimmasta laskustani. 25 megan datasiirtomäärä riittää minulle hyvin, koska lähinnä sähköpostit tsekkaisin puhelimella, jos nyt ylipäätään otan koko palvelua. Tähänkin saakka olen pärjännyt hyvin ilman. Liittymätyyppiä olen ajatellut vaihtaa muutenkin, joten muutama euro uudesta puhelimesta per kuukausi ei ole paha homma.

Tai muutama ja muutama euro, luurin osuudeksi tulisi mallistta riippuen vajaa parikympiä per kk.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Ruutiveijari kirjoitti:
Kyllä, kaikkien liittymien uusiomyynti lopetetaan. Ollut tiedossa jo kuukauden päivät, huhuna viime kesästä lähtien.

Niin, mutta ne lähteet.
Telefinlandin sivuilla ei ainakaan asiasta mainittu.

Ts. mitä tuo nyt oikeastaan tarkoittaa, vaikka todeksi osoittautuisikin.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
pernaveikko kirjoitti:
Osaa luurit sentään lennosta verkkoa vaihtaa. Siltikään en tullut tuota sen enempää miettineeksi, että ei peitto ole vielä kovinkaan kummoinen. Jos tottuu nettiä käyttämään luurilla ja sitten se ei paljon missään toimikaan sulavasti, niin ei hyvä. Odotellaan tosiaan ihan rauhassa esimerkiksi joulutarjouksia.


Siis puhelut toimivat edelleen GSM-verkossa vaikka on joku 3g-puhelin ja siihen liittyvät härpäkkeet? Minä kun en näistä ymmärrä mitään, painan vain numeroita ja soitan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
dude kirjoitti:
Siis puhelut toimivat edelleen GSM-verkossa vaikka on joku 3g-puhelin ja siihen liittyvät härpäkkeet? Minä kun en näistä ymmärrä mitään, painan vain numeroita ja soitan.
Kyllä. Lisäksi Elisalla saat muokata liittymätyypin omien tarpeiden mukaan. Enkä ole edes ko. firmassa töissä, muuten vain buffaan.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
varjo kirjoitti:
Niin, mutta ne lähteet.
Telefinlandin sivuilla ei ainakaan asiasta mainittu.

Ts. mitä tuo nyt oikeastaan tarkoittaa, vaikka todeksi osoittautuisikin.
Julkista tiedotetta ei vielä ole, joten lähteet on "omaa tietoa" -pohjalta. Joten 1.4. asti voi ihan itse päättää uskooko vai ei.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Eikös tosta TF:n jutusta ollut jossain lehdessäkin? Samassa yhteydessä kun uutisoitiin Soneran hinnankorotuksista...
 

Iceberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC ja FC TPS
Itseäni ei juurikaan kytkykaupat kiinnosta, mutta minkälainen sopimussakko siitä tulee, jos määräaikaisen 24 kuukauden sopimusjakson yrittää irtisanoa? Yritin lukea Saunalahden sivuilta pienellä kirjoitettua tekstiä, mutta mistään en löytänyt tietoa sopimussakoista tms.

Veikkaan, että kuluttaja-asiamiehelle tulee taas töitä, kun kaikki eivät tajua määräaikaisen sopimuksen sitovuutta.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Iceberg kirjoitti:
Itseäni ei juurikaan kytkykaupat kiinnosta, mutta minkälainen sopimussakko siitä tulee, jos määräaikaisen 24 kuukauden sopimusjakson yrittää irtisanoa?
Miten "yrittää irtisanoa"? Irtisanominen ei onnistu kuin käytännössä sairauden, kuoleman tai mahdollisesti työttömyyden johdosta.
 

Rocco

Jäsen
Iceberg kirjoitti:
Itseäni ei juurikaan kytkykaupat kiinnosta, mutta minkälainen sopimussakko siitä tulee, jos määräaikaisen 24 kuukauden sopimusjakson yrittää irtisanoa? Yritin lukea Saunalahden sivuilta pienellä kirjoitettua tekstiä, mutta mistään en löytänyt tietoa sopimussakoista tms.

Veikkaan, että kuluttaja-asiamiehelle tulee taas töitä, kun kaikki eivät tajua määräaikaisen sopimuksen sitovuutta.

Noh, kyseessä on oikeastaan sama asia kuin tuotteen osamaksu. Ihmettelen asiakkaan tyhmyyttä jollei tätä 24kk sitoutumista ymmärrä. Tosin asiakkaan tyhmyyttä ei voi koskaan aliarvioida...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Harmi, kun Elisalla ei ole noita kiinteillä kk-maksuilla olevia paketteja. Dna:lta saisi 500 minuuttia ja 100 viestiä pariinkymppiin, joten turha minun on mistään uudesta puhelimesta maksaa vajaata kahta kymppiä kuukaudessa, kun nykyiselläkin pärjään. Hauska primitiivinen reaktio itselläni; kun halvalla saa, on pakko vaihtaa... Onneksi tulin järkiini.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Iceberg kirjoitti:
Veikkaan, että kuluttaja-asiamiehelle tulee taas töitä, kun kaikki eivät tajua määräaikaisen sopimuksen sitovuutta.
Jos teet 24 kk sopimuksen ja et maksa asia menee ulosottoon, aivan samalla tavalla kuin pankkilaina. Kuluttaja-asiamiehellä tulee varmasti töitä: "huijattujen" kuluttajien itkua kuunneltaessa.

Suosittelisin että jäitä hattuun tässä vaiheessa. Kaikilla operaattoreilla on tarjoukset rakennettu eri lailla ja todellinen vertaaminen on täysi mahdottomuus.

Ainakaan minä en lähde hullun lailla hakemaan muka-halpaa puhelinta jonka kumminkin maksaa takaisin korkoineen parissa vuodessa. Pitää muistaa ettei operaattorit harrasta hyväntekeväisyyttä (vaikka moni halusi uskoa näin kun ACN tuli markkinoille...).

Pitää muistaa sekin että sitoudut kahdeksi vuodeksi määrättyyn puhelimeen ja operaattoriin. Tietotekniikka-alalla se on ikuisuus, kehitysvauhti on todella päätä huimaava. En millään ymmärrä kuinka Suomessa sallittiin kytkykauppa.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
fastasashark kirjoitti:
Pitää muistaa sekin että sitoudut kahdeksi vuodeksi määrättyyn puhelimeen ja operaattoriin. Tietotekniikka-alalla se on ikuisuus, kehitysvauhti on todella päätä huimaava. En millään ymmärrä kuinka Suomessa sallittiin kytkykauppa.
Niin, en sitten tiedä miten tuo menee käytännössä, mutta ainakin Elisan sopimuksen ehdoissa oli että puhelinta voi vaihtaa kesken sopimuskauden. Luonnollisesti siitä jonkin sortin lisäkustannus tulee. Myös paketin muuta kokoonpanoa voi varsin vapaasti vaihdella.

Ja kyllä, aion vaihtaa liittymää. En edes ollut tajunnut tätä kytkykauppa mahdollisuutta, mutta kun liittymän vaihto tuli ajankohtaiseksi alkuviikosta, löysin Elisan tarjouksen, ja heti lauantaina hakemaan N70 ja liittymä. Puhelinlasku pysyy suunnilleen samana mikä on ollut tähän asti, ja saan samalla uuden puhelimen samaan hintaan. Kätevää. Elisan asiakas olin monta vuotta, ja ei kyllä ole mitään valittamista kyseisen firman toiminnasta siltä ajalta. Omaa typeryyttäni lähdin metsästämään halvempia laskuja muualta...
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
fastasashark kirjoitti:
Pitää muistaa sekin että sitoudut kahdeksi vuodeksi määrättyyn puhelimeen ja operaattoriin. Tietotekniikka-alalla se on ikuisuus, kehitysvauhti on todella päätä huimaava. En millään ymmärrä kuinka Suomessa sallittiin kytkykauppa.

Jep, operaattorit ilmeisesti lobbasivat asian puolesta ponnekkaasti - ei ihme, asiakkaat ovat tällä hetkellä laajalti tyytyväisiä suht. peruskännyköihin (eivät tarvitse niihin esim. lasermiekkaa tai heittoistuinta) ja puheluiden hinnat ovat äärimmäisen alhaiset armottoman kilpailun takia. Tällä tavoin pystyvät vähentämään asiakkaiden liikkuvuutta halpojen puhelu-hintojen perään, eivätkä taida valmistajatkaan valittaa.
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
mjr kirjoitti:
Jep, operaattorit ilmeisesti lobbasivat asian puolesta ponnekkaasti - ei ihme, asiakkaat ovat tällä hetkellä laajalti tyytyväisiä suht. peruskännyköihin (eivät tarvitse niihin esim. lasermiekkaa tai heittoistuinta) ja puheluiden hinnat ovat äärimmäisen alhaiset armottoman kilpailun takia.
Minua kyllä ihmetyttää, mitä muuta puhelimella pitäisi pystyä tekemään kuin puhumaan ja viestimään esim. tekstiviestillä. Sähköpostin ymmärrän, jos näytön koko on tarpeeksi suuri kunnolliseen viestintään.

Mutta en ymmärrä kameroiden tai jopa videokameroiden integrointia puhelimeen, samoin nettiselaus on melko tuskaista pieneltä näytöltä (jota uusienkin 3g-puhelinten näyttö on verrattuna esim. 15" putkeen). Nettiyhteys kännykällä tietokoneelle on tietysti ihan eri asia, puhelin onkin siinä vain yhteysväline.

Mutta joku videopuhelu, miksi kukaan haluaisi nähdä toisen naaman kännykästä kun puhuu tälle? Tai joku mobiili-tv. Kolmen tuuman elokuvaelämys, wau.

Muuten on itselläni talo täynnä kulutus- ja viihde-elektroniikkaa, mutta kännykän käytössä tiedän olevani auttamattomasti vanhanaikainen. Suurin osa yhteydenpidosta tulee tehtyä tietokoneella, joten puhelilaskutkin ovat alhaiset. Viime kuussa tuli soitettua seitsemän (7) puhelua ja lähetettyä 40 tekstiviestiä, joten en ainakaan operaattorin ihanneasiakas ole. Soneralta vaihdan tosin ihan periaatteesta pois, ehkä heitän tuon luurin samalla jordaaniin.

Onko täällä muuten ketään, jolla ei ole puhelinta laisinkaan? Mitä te laitatte esim. netissä rekisteröitymislomakkeisiin tai työnhakulomakkeisiin, kun niissä on lähes järjestään pakollinen kohta puhelinnumerolle?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
fastasashark kirjoitti:
Ainakaan minä en lähde hullun lailla hakemaan muka-halpaa puhelinta jonka kumminkin maksaa takaisin korkoineen parissa vuodessa. Pitää muistaa ettei operaattorit harrasta hyväntekeväisyyttä (vaikka moni halusi uskoa näin kun ACN tuli markkinoille...).
Elisan laskelmissa puhelimet tulisivat itseasiassa nykyistä markkinahintaa halvemmiksi, laskukaavan perusteista en tiedä. Käykää katsomassa Elisan sivuilta, jos kiinnostaa. Minun mielestäni tuo ei vaikuta ainakaan aivan suoranaiselta huijaamiselta, korkoa itse tuotteen hinnalle ei kerry.

Itse pidättäydyn vielä tässä vaiheessa vanhassa luurissa, vaikka meinasin jo päivällä seota. Tämä on tätä, kun on köyhistä oloista lähtöisin, voi käydä helposti reinikaiset. Katsotaan myöhemmin uudelleen (sitten, kun N90 tulee kuvioihin...).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös