Aiotko vaihtaa kännykkäliittymääsi?

  • 12 146
  • 123

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Perjantaina alkaa sitten hulabaloo. Tai mistä sen vielä tietää, saattaa alkaa ainakin.

Ihmeellistä, että operaattorit eivät asiaa ole kummosemmin hehkuttaneet. Yhtä ihmeellistä on se, että asiasta ei ole Jatkiksella puhuttu. Toivottavasti ainakaan, että en saa isoa vihaa päälleni turhasta ketjunavauksesta. (Tunnetusti tulee kylmää kyytiä ko. luopioille.)

Niille jotka asiasta eivät ole tietoisia kerrottakoon, että perjantaista lähtien voi vaihtaa operaattoria ilman, että puhelinnumero muuttuu. Jatkossa ei siis numerosta voi enää päätellä minkä operaattorin asiakas yhteyden päässä on.

Minä olen tyytyväinen Radiolinjan asiakas enkä harkitse mitään toimenpiteitä lakimuutoksen takia.

Semmoinen asia tuli mieleeni, että maksoin äsken laskuni 21 päivää myöhässä. Outoa, että liittymääni ei oltu suljettu. Voisikohan se johtua siitä, että näin lakimuutoksen kynnyksellä he eivät halunneet ahdistella kuitenkin laskunsa loppujen lopuksi maksavaa pitkäaikaista asiakasta? Sulkemistakin on aikaisemmin tapahtunut.

Lopuksi vielä sille kuka kuitenkin huomauttaisi asiasta. Olen kyllä tietoinen, että Radiolinjan kokoiselle firmalle saattaa olla aivan sama mitä minä pieni asiakas teen. Periaatteessa he saattaisivat olla vain tyytyväisiä, jos vaihtaisin myöhässä olevien laskujeni kanssa jonnekin muualle. Paha sanoa.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Paljon melua tyhjästä

...uskon minä. Joillekin pienyrityksille jotka eivät ole vaihtaneet liittymiä koska on käyntikortit jne painatettu tietyillä numeroilla tästä saattaa tietty olla hyötyä. Ei tällä uudistuksella ainakaan Ruotsissa mielestäni ollut mitään sen ihmeellisimpiä vaikutuksia. Ja kyllähän muutamat operaattorit ovat lähetelleet asikkailleen puheaika- sun muita tarjouksia. Siis nimenomaan vanhoille asiakkaille eikä kuten aiemmin että etuja tarjottaisiin ainoastaan uusille asiakkaille.

Mutta muuten uskon että tätä hyödyntävät lähinnä ne, jotka muutenkin vaihtavat liittymää joka tarjouksen perässä. Tai näitä jolla on näitä ns 0-liittymiä, jota varsinkin DNA:lla taitaa aika paljon olla. Eli liittymiä jolla ei ole laskutusta.

Pahintahan tämä on yksittäiselle kuluttajalle joka ei enää samalla tavalla pysty päättelemään paljonko hän maksaa soitetusta puhelusta. Minä en todellakaan usko että ihmiset jaksavat käydä netissä tai soittaa palvelunumeroon joka kerta kun eivät ole varmoja siitä minkä operaattorin liittymään soittavat.

Niin ja vastauksena otsikon kysymykseen. En aio vaihtaa.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti pernaveikko


Semmoinen asia tuli mieleeni, että maksoin äsken laskuni 21 päivää myöhässä. Outoa, että liittymääni ei oltu suljettu. Voisikohan se johtua siitä, että näin lakimuutoksen kynnyksellä he eivät halunneet ahdistella kuitenkin laskunsa loppujen lopuksi maksavaa pitkäaikaista asiakasta? Sulkemistakin on aikaisemmin tapahtunut.
.

Enpä usko että tuolla lakimuutoksella on sen kummempaa vaikutusta tuohon laskun myöhästymiseen. Itselläni on laskut olleet usein jopa kuukauden myöhässä, eikä liittymä ole mennyt kiinni.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Se riippuu aika paljon laskun suuruudesta, kuinka kauan ne sitä suoritusta odottavat. Mielestäni ainakin Soneran sopimuksessa on määritelty se summakin minkä ylittävän laskun maksamatta jättämisestä voidaan liittymä vasta sulkea. Ainakin minulla on joskus jäänyt lasku maksamatta pitkäksi aikaa oman erehdykseni takia eikä liittymääni suljettu useiden karhukirjeidenkään jälkeen kun laskun summa oli niin pieni.

Niin, Soneran asiakas olen ja olen kyllä harkinnut vakavasti että aion käyttää tätä uudistusta hyväkseni.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Riemun päivä! Pääsen eroon Rätinälinjasta ja liityn Soneran käyttäjiin. Kesäpaikalla kännykkä ei nykyisin kuulu kunnolla ja muutenkin olen lopen kyllästynyt koko operaattorin surkeaan touhuun. Numeron vaihtaminen olisi aiheuttanut siksi paljon vaivaa, että odotusaika on pitänyt kestää. Vihdoinkin!
 

Jip Pii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Voiko elämä keikkua puhelinnumeron varassa?

On melkoisen mielenkiintoista, kuinka suuria tunteita ihmisillä tuntuu liittyvän omiin puhelinnumeroihinsa. Iso populaatio on tähän asti roikkunut, ja luultavasti kyllä roikkuu perjantain jälkeenkin, vuodesta toiseen kalleimman operaattorin asiakkaina, koska halvemmalla puhuminen vaatisi omasta "rakkaasta" numerosta luopumista. Numeron vaihtumisen pelätään murtavan elämän perusteita ja aiheuttavan ties mitä muita komplikaatioita.

Miten yhdestä kymmennumeroisesta numerosarjasta voi tullakin niin tärkeä? Numeron vaihtaminen silloin tällöinhän on vain ja ainoastaan piristävää. Sim-kortin vaihtuessa voi samalla putsata omilta listoiltaan pois kaikki ne "haamut", joille itsellä ei ole ollut/ joilla ei ole ollut itselle asiaa "lähimmän X vuoden sisällä".

Kovin montaa tärkeää kontaktia numeronvaihto tuskin katkaisee. Kun ottaa uuden liittymän käyttöön pari viikkoa, ennen kuin vanhan toiminta loppuu, ehtiikin jo kertoa puhelimessa suurimmalle osalle "puhelintuttavuukistaan" uuden numeron. Tai vanhan liittymän vastaajaan voi jättää tiedon uudesta numerosta. Melkoisen monta soittelukaveria tulee tuon parin viikon aikana tavattua ihan kasvotustenkin. Lopuille voi lähettää vaikka ihan tekstiviestin tai soittaa kuulumiset.

Jos jolla kulla todella on asiaa, niin kyllä hän sitten ottaa vaihtuneen numeron selville vaikka kummin kaimalta, kaverin kaverilta tai numerotiedustelusta. Jos joku todella pelkää, että kukaan kaveri, tuttava ja sukulainen ei enää soita koskaan numeronvaihdon jälkeen, syy soittojen vähyyteen ei oikeasti ehkä olekaan numeron vaihtuminen. Numeronvaihdon yhteydessähän voi suorastaan testata, vieläkö X.X:llä oikeasti on minulle asiaa, kun ei se juurikaan ole yhteyksissä ollut. Saattapa jopa päästä eroon muutamasta soittelijasta, joiden yhteydenototo eivät ole niin kovin toivottuja.

Jos tästä uudistuksesta jotakin hyötyä on, niin se lienee siinä, että nyt operaattoreiden on alettava hiljalleen miettiä myös niiden vanhojen asiakkaiden tyytyväisenä pitämistä, kun näiden osaksi tähän asti on jäänyt lähinnä maksaa uusille asiakkaille annetut poskettomat puheaika- ja kuukausimaksutarjoukset. Itse mm. vaihdoin DNA:ni joulukuussa pois, kun ko. firma lupasi uusille asiakkaille "ilmaiset puhelut" sun muuta kivaa ja minä sain pitkäaikaisena vanhana asiakkaana tyytyä ilmaiseen jouluaiheiseen logoon kännykän ruudulla. Vaihdoin, vaikka sinänsä olin ihan tyytyväinen DNA:han ja sen hintoihin, mutta itsepähän aloittivat ;) Lopulta toki pikkuisen oli merkitystä silläkin, että Radiolinja halusi minun puhuvan kaksi vuotta käytännössä pelkkien kuukausimaksujen hinnalla, minkä lisäksi käskivät minun mennä Stockmannille törsäämään 100 euroa heidän piikkiinsä. En vain ole kovin hyvä asiakas Radiolinjalle, varsinkin kun olen jo kerran vaihtanut tällaisen tarjouksen perässä jolloin todennäköisyys sille, että vaihdan operaattoria uudestaan nykyisen puheaikaedun loppuessa, on aika suuri.

Puhelinnumeron muuttuminen ei kyllä kirpaissut ollenkaan em. vaihdoksessa. Jatkossakin lähden siitä, että jos operaattori vaihtuu, vaihtuu numeronikin. Ihan vaikka mielenvirikkeeksi, jos ei muuten.

Eipä tässä kai mitään ihmeellistä tullut esiin. Kunhan ihmettelin. Pitää kai vaan edelleen yrittää selvittää itselleen kännykkänumeron syvempää merkitystä ihmisen persoonallisuudelle ja omakuvalle. Mitähän ne ihmiset pelkäävät?
 
Viimeksi muokattu:

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Re: Voiko elämä keikkua puhelinnumeron varassa?

Viestin lähetti Jip Pii
Kovin montaa tärkeää kontaktia numeronvaihto tuskin katkaisee. Kun ottaa uuden liittymän käyttöön pari viikkoa, ennen kuin vanhan toiminta loppuu, ehtiikin jo kertoa puhelimessa suurimmalle osalle "puhelintuttavuukistaan" uuden numeron.

Niin ehtii, jos niitä kontakteja on vähän ja nekin lähinnä sosiaalisia. Ei siihen numeroon varmasti kukaan täysijärkinen kiinny. Ainakin omalla kohdallani numeron vaihtuminen aiheuttaisi kohtuuttomasti vaivaa. Minä haen piristykseni muista asioista kuin pahaisen puhelinnumeron vaihtamisesta. Koko jutulla ei ole mitään muuta merkitystä kuin tavoittaa ja olla tavoitettavissa tarvittaessa.
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti pernaveikko
Semmoinen asia tuli mieleeni, että maksoin äsken laskuni 21 päivää myöhässä. Outoa, että liittymääni ei oltu suljettu. Voisikohan se johtua siitä, että näin lakimuutoksen kynnyksellä he eivät halunneet ahdistella kuitenkin laskunsa loppujen lopuksi maksavaa pitkäaikaista asiakasta? Sulkemistakin on aikaisemmin tapahtunut.

Tämä Radiolinjan asiakas maksoi tämän viikon alussa myöhästyneen puhelinlaskun, jonka ensimmäinen erä olisi pitänyt maksaa kesä- ja toinen heinäkuun alussa. Ei ollut puhelin missään vaiheessa kiinni, mutta viivästyskorkoa toki tuli.

En usko että liittymää olen lähiaikoina vaihtamassa. Radiolinja on toiminut moitteettomasti koko sen runsaan neljä vuotta kun olen puhelimen omistanut ja palkitsi jopa minut talvella pitkäaikaisesta asiakassuhteesta 20 euron puheajalla ja puolen vuoden kuukausimaksujen lahjoituksella.
 

Old TJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jip Pii: Tuskin siitä numeron vaihtumisesta tai vaihtumattomuudesta kukaan mitään suurempia kiksejä saa. Joillakin tuo vekotin vaan sattuu olemaan kutakuinkin tärkein työkalu. Ja jos olet muutaman tuhatta käyntikorttia ympäri maapalloa jakanut, ja niissä kaikissa on oma kännykkänumero niin sen numeron pitäminen ennallaan voipi olla melkoinen etu. Joten uudistus on todella hyvä, vaikka mitään tarvetta tällä hetkellä operaattorin vaihtoon ei allekirjoittaneella olekaan.

Old TJ
 

Jip Pii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Toki, toki, toki

Taas taisi tulla ilmaistuksi asiat jotenkin liian kärkevästi. En minä tuota aiempaa maailman Ainoaksi Totuudeksi tarkoittanut. Toki tajuan, että tarpeita on erilaisia ja kun vaihtoehdot lisääntyvät, yhä useampi voi tehdä mieleisiään valintoja. Näinhän nyt näyttää käyvän ja hyvä niin.

Ymmärrän Old TJ sinun ja monen monen muunkin numeronsäilyttäjän näkökannan. Minulle syntyi tekstisi perusteella mielikuva, että olet jakanut puhelinnumeroasi työn/bisneksen yhteydessä. On ymmärrettävää, että bisnes luistaa paremmin, jos asiakkaat saavat kiinni. Itse tarkastelin asiaa lähinnä omasta kapeasta vinkkelistäni, joskin luulen, että selkeä enemmistö kännykän omistajista (yksityisistä liittymänhaltijoista) ei menetä bisneksiään, jos numero silloin tällöin vaihtuu. Heillä kun ei ole niitä bisneksiä. Kunhan vaan lämpimäkseen pirauttelevat niille samoille kavereille ja sukulaisille. Tai saavat soittoja niiltä samoilta kavereilta ja sukulaisilta. Ja niille saa sen uuden numeronkin kerrottua aika pienellä vaivalla.

Ehkäpä tässä pitääkin vain iloita, että puhelin ei ole haukannut omasta elämästä niin isoa roolia, että kaikki hommat ja työt olisivat riippuvaisia siitä. Ehkäpä tässä olikin minun osalta kyse vain tästä riemukkaasta havainnosta. Pystyn vieläkin luopumaan siitä kapineesta, irrottautumaan halutessani sen hallinnasta ilman pelkoa siitä, että minulle samalla tapahtuu jotain kamalaa tai että menettäisin jotain korvaamatonta.

Ei mitään. Taaplataan jatkossakin kukin omalla tyylillä ja tehdään niitä omia valintoja.

PS. Sen verran Old TJ herätit uteliaisuutta, että on ihan pakko kysyä, kaikella ystävyydellä: Kuinka monta noista maailmalla olevasta muutamasta tuhannesta numerosi haltijasta soittaa sinulle, sanotaan vaikka, vuosittain?
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Sonera puis?

Jo ennen tätä hulabaloojuttua on mielessäni pyörinyt ajatus liittymän vaihdosta. Syy on ihan yksinkertainen, paremmalla puoliskolla on DNA, itselläni Sonera. Laskut kokisivat roiman pudotuksen (nyt 75-90 €/kk), jos edes ottaisimme välillemme kotisoitto-mahdollisuuden. Joten kertokaapas joku, että olisiko siinä mitään järkeä, että ottaisimme vain kotisoiton, mutta pitäisin Soneran itselläni vai vaihtaisin suosiolla DNA:han ja unohtaisi kotisoiton? Entä onko järkeä vaihtaa Sonera DNA:han? Tässä tapauksessa voisi sanoa kliseisesti; kokemuksia?
 

Ojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Täytyy varmaan alkuun katella miten homma etenee. Nykyinen liittymä on radiolinja ja pienellä enemmistöllä kavereista taitaa olla Sonera. Varmaan nämä tarjoukset tyyliin "70 eurolla puheaikaa" loppuvat melko varmasti.
 

Rocco

Jäsen
Sen tiedän että Liikenneministeriö meinasi siirtää koko juttua eteenpäin koska eräs pienemmistä operaattoreista (en tiedä kuka) ei saanut järjestelmiään toimimaan. Katsotaan nyt sitten mitä tapahtuu kunhan tuo päivä tulee eteen ja tuleeko ongelmia kenellekään pienistä operaattoreista, sitten sen näkee.

Numeronsiirrettävyys tapahtuu aika pitkälle kaikkien operaattoreiden yhteisesti "omistaman" päätietokannan kautta. Se on ilmeisesti kaikkien yhdessä tekemä ja yhdessä sitä sitten käytetään kun numeroita siirretään. Jos ongelmia tulee niin se on sitten jokaisen operaattorin omissa järjestelmissä.

Itse oletan että mitään isoa siirtorumbaa ei tule missään vaiheessa. Muutama kymmenentuhatta numeroa siirtyy ja se on siinä. Suomessa on kuitenkin niin halvat hinnat ja hyvin toimivat (pääasiallisesti) verkot että vaihdot tapahtuvat useinmiten mielikuvien takia eikä mitään isoa syytä ole massoille vaihdella operaattoria, vaikka numero pysyykin samana.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Soneralta yksi iso pamppu sanoi, että muissa maissa, joissa tämä on myös tullut mahdolliseksi on vaihtuvuus ollut 1-2% luokkaa.

Itse en ole mitenkään numero rakas, joten tämä ei ainakaan minulle ole mikään vapahdus. Sonera pysyy monista syistä.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Re: Sonera puis?

Viestin lähetti Arnold
Entä onko järkeä vaihtaa Sonera DNA:han? Tässä tapauksessa voisi sanoa kliseisesti; kokemuksia?

Tein näin kolme (?) vuotta sitten enkä ole katunut. Lasku pieneni, koska puheluissa oli paljon puheluita lankaverkkoon. Asiakaspalvelu on toimivaa. En ole vielä keksinyt valittamisen aihetta.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Viestin lähetti Rocco
Sen tiedän että Liikenneministeriö meinasi siirtää koko juttua eteenpäin koska eräs pienemmistä operaattoreista (en tiedä kuka) ei saanut järjestelmiään toimimaan. Katsotaan nyt sitten mitä tapahtuu kunhan tuo päivä tulee eteen ja tuleeko ongelmia kenellekään pienistä operaattoreista, sitten sen näkee.

Globetel on se operaattori. Kyse ei ole siitä ettei ne saa systeemiä toimivaan vaan se ettei ne halua siirtyä. Huomenna näemme millaisen uhkasakon Globetel saa.

Asiasta oli juttua jossain tämän päivän lehdessä, jota luin bussissa (Turun sanomat, Helsingin sanomat, Satakunnan kansa tai Iltalehti)
 

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
Re: Sonera puis?

Viestin lähetti Arnold
Entä onko järkeä vaihtaa Sonera DNA:han? Tässä tapauksessa voisi sanoa kliseisesti; kokemuksia?

Voin myös myöntää näin tehneeni ja kokemukset ovat samankaltaisia kuin Jiillä. Se täytyy myöntää, että Soneralla oli parempi kuuluvuus kuin DNA:lla, mutta ero ei ole mielestäni merkittävä. Jos haluaa parhaan kuuluvuuden, kannattaa varmaan pysyä Soneralla.

Liittymää en ole vaihtamassa.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Niin, se vaihtaako vai ei riippuu monista tekijöistä. Itse en omaani vaihda, koska se on työliittymä ja meillä kaikilla viidellä Suomessa toimivalla on Sonera. Tein aikanaan hyvän sopimuksen Soneran kanssa, koska yhä soittaessamme Soneran kännynumeroihin on hinta päiväsaikaan todella edullinen.

Toiseksi Soneralla data-palvelut toimivat hyvin. Käytämme data-puheluja sähköpostin lukemiseen/lähettämiseen esim asiakkaiden luona. Saa näppärästi asiat kannettavalla hoidettua saman tien. HighSpeed data toimii koko maassa hyvin.

Tyttärillä on ollut toista vuotta DNA johtuen opiskelija budjetista. Ja koko ajan kiroavat pätkimistä ja verkon heikkoutta. Luulisi että Tampereella tai Helsingissä verkko olisi kunnossa, vaan ei näytä olevan.

Olen miettinyt erästä pointtia tässä operaattorien vaihto mahdollisuudessa. Kun itse vaihto ei töki, siiis kai, niin kuitenkin joutuu kaikki lisäpalvelut tilaamaan uudelleen. Mikä tässä estää operaattoreita hinnoittelemaan vastaajat, datapuhelut sun muut uudelleen? Siinä saattaa piillä vielä miina jota ei ole tuotu esiin.

Onhan houkutus monelle pienyritykselle kuitenkin suuri, sillä ainakin aluksi on mahdollista säästää useampi kymmenen prosenttia puhelujen hinnoissa. Odotan mielenkiinnolla mitä tapahtuu, vai tapahtuuko mitään.
 

Iceberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC ja FC TPS
En ainakaan vielä ole vaihtamassa, koska on Soneralta puheaikatarjousta käyttämättä 70 Ekiä liittymätyypin vaihdon vuoksi. Sen jälkeen saatan harkita siirtymistä johonkin kiinteähintaiseen liittymään, ettei tarvitsisi miettiä ja muistella, että minkäs operaattorin liittymä kenelläkin on. Cubion kiinteähintainen liittymä vaikuttaisi kyllä varsin lupaavalta. 0.14 euroa / minuutti mihin kellon aikaan tahansa, kuukausimaksu 3 euroa ja tekstiviestit 0.06 euroa Cubion ja Radiolinjan liittymiin, sekä 0.10 euroa muihin liittymiin.

Tekstiviestit eivät tosin ole kiinteähintaisia, mutta ei niitä muutenkaan tule hirveästi läheteltyä.

Sama numero ollut jo käytössä seitsemän vuotta, joten sen säilyminen on minulle erittäin tärkeää.
 

JanJ

Jäsen
Re: Voiko elämä keikkua puhelinnumeron varassa?

Viestin lähetti Jip Pii
Miten yhdestä kymmennumeroisesta numerosarjasta voi tullakin niin tärkeä? Numeron vaihtaminen silloin tällöinhän on vain ja ainoastaan piristävää. Sim-kortin vaihtuessa voi samalla putsata omilta listoiltaan pois kaikki ne "haamut", joille itsellä ei ole ollut/ joilla ei ole ollut itselle asiaa "lähimmän X vuoden sisällä".
Eiköhän niitä numeroita voi muutenkin putsata. Itse putsaan joka kuukausi, ja numerolista pysyy siedettävänä alle 300 numeron listana.

Lopuille voi lähettää vaikka ihan tekstiviestin tai soittaa kuulumiset.
Jos operaattori tarjoaisi tarpeeksi puheaikaa, että voisin soittaa / lähettää viestin 300 numeroon ilman kuluja, ja lisäksi painattaa kahden firman käyntikortit uusiksi sekä päivittää tiedot n. 40 firman tietoon niin sitten voisin vaihtaa numeroa. (Ennenkuin tähän vastaa muutama tuttu Jatkoaikalainen että numerohan on vaihtunut kerran vuodessa, niin todetaan että yksi ikuisuusnumero on ja pysyy busineksien vuoksi).
 

Demon Allbran

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Sniper
Millaisia kokemuksia teillä on Saunalahdesta? Hinnoittelu on ihan mielenkiintoinen, joskin liittymien nimet tyyliin "ISKTR!" on varmaan joku vitsi joka mulle ei vaan aukea... Saunalahti olisi Soneran verkkoa käyttävänä parhaiten kuuluva (ainakin meikäläiselle muutamissa tärkeissä paikoissa) ja mikäli palvelu pelaa niin voisin kuvitella vaihtavani liittymän.

Vallan hyviä kokemuksia. Vaihdoin Saunalahteen melkein heti liittymän ilmestyttyä markkinoille, eikä ole ollut mitään valittamista. Tai no, vähän: useimmat palvelunumerot eivät Saunalahdella toimi. Logot & soittoäänet saa toki Jippii.fi:stä, mutta esim. erilaisiin kilpailuihin osallistuminen harvoin onnistuu. Toimimattomuus saattaa kyllä johtua liittymäni asetuksistakin, joita en ole muuttanut ikinä. Niin ja minun liittymätyyppini on siis Saunalahti GSM+, johon kuuluu internet-liittymä ja jossa taitaa olla kaikkein halvimmat puhelut. Koko perheeni sähköpostiosoitteet on hankittu tuota kautta, joten liittymätyyppi kannattaa pitää yli 8 euron kuukausimaksusta huolimatta.

Saunalahtihan on aivan yksinkertaisesti halvin. Tasahinta on halvempi kuin muiden yhtiöiden vastaavat, ja TiVKor täydellinen paljon tekstaaville, varsinkin jos saa suostuteltua kaveritkin vaihtamaan tuohon.

Palvelusta en osaa oikein sanoa... Kerran lähetin asiakaspalveluun sähköpostia, olisikohan ollut juuri palvelutekstiviesteihin liittyen, ja vastaus tuli 24 tunnin sisällä. Nykyään Saunalahdella on kai joku asiakaspalvelupistekin Helsingissä.

Kaikkein eniten rakastan Saunalahdessa kuitenkin sitä, ettei sillä tietääkseni ikinä ole ollut mitään perkeleellisiä puheaika- tai muita tarjouksia. Olisi mukavaa, jos muutkin kilpailisivat vain puheluhinnoilla.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sonera vaihtuu heti huomenissa pois emännältä ja multa. Pyllystä koko firma. Vahingossa joskus jäänyt lasku maksamatta eräpäivään mennessä, niin yhdenkin päivän viivästyksestä on lähtenyt viivästyskorko juoksemaan. Senttejähän se toki vaan on kun laskut ovat muutenkin pieniä, mutta tarvitseeko monivuotiselle kunnolliselle kanta-asiakkaalle vittuilla tuolla tavalla? Enhän minäkään saa korkoa pääomalleni, jos maksan laskun päivän ennen eräpäivää???
 

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bajen, NY Rangers, Arsenal
Viestin lähetti mendieta
Soneralta yksi iso pamppu sanoi, että muissa maissa, joissa tämä on myös tullut mahdolliseksi on vaihtuvuus ollut 1-2% luokkaa.
Heh. Ilmeisesti rupeaa Sonerassa housut tutisemaan. Vanhat monopolit nimittäin heikkenee aikamoisella vauhdilla ympäri maailmaa. En ehdi tarkkoja prosentteja tähän hätään kaivamaan esiin, mutta 1-2, hah.

Viestin lähetti Sniper
Millaisia kokemuksia teillä on Saunalahdesta? Hinnoittelu on ihan mielenkiintoinen, joskin liittymien nimet tyyliin "ISKTR!" on varmaan joku vitsi joka mulle ei vaan aukea...
Nimethän ilmaantuivat jokunen kuukausi ÄTPPOMK-klubin perustamisesta, joten ilmeisesti JA:sta löytyy joku markkinointihenkilö joka on "syyllinen" tähän.

Itse vaihdoin joku aika sitten ilmaiset viidelle kaverille -liittymään, ja mulla on puhelinlasku pienentynyt monta kymmentä euroa sen jälkeen johtuen siitä että tekstailen todella paljon. Saunalahtihan käyttää Soneran verkkoa, joten on aika huvittaa kun jotkut valittaa huonosta kuuluvuudesta. Muutenkin kaikki pienemmät operaattorit "roumaa" jonkun suuremman verkossa, joten se ei todellakaan ole syy olla vaihtamatta. Kannattaa vertailla ja valita itselleen sopiva vaihtoehto.

Erittäin tyytyväinen olen ollut kaikin puolin ja vaihdan toiseen operaattoriin vasta kun tulevat Suomen markkinoille. Toivottavasti vielä tämän vuoden puolella.
 

Old TJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Re: Toki, toki, toki

Viestin lähetti Jip Pii
Taas taisi tulla ilmaistuksi asiat jotenkin liian kärkevästi. En minä tuota aiempaa maailman Ainoaksi Totuudeksi tarkoittanut. Toki tajuan, että tarpeita on erilaisia ja kun vaihtoehdot lisääntyvät, yhä useampi voi tehdä mieleisiään valintoja. Näinhän nyt näyttää käyvän ja hyvä niin.

No joo - ainakin yhtä kärkevästi ja Ainoaksi Maailmanlaajuiseksi Totuudeksi itsekin oman mielipiteeni ilmaisin. Ehkä sinun mielipiteesi siivittämänä... Mutta ihan itse kuitenkin.

Viestin lähetti Jip Pii
Ymmärrän Old TJ sinun ja monen monen muunkin numeronsäilyttäjän näkökannan. Minulle syntyi tekstisi perusteella mielikuva, että olet jakanut puhelinnumeroasi työn/bisneksen yhteydessä.

Oikein ymmärrettyä kaikki tyynni.


Viestin lähetti Jip Pii
Ehkäpä tässä pitääkin vain iloita, että puhelin ei ole haukannut omasta elämästä niin isoa roolia, että kaikki hommat ja työt olisivat riippuvaisia siitä. Ehkäpä tässä olikin minun osalta kyse vain tästä riemukkaasta havainnosta. Pystyn vieläkin luopumaan siitä kapineesta, irrottautumaan halutessani sen hallinnasta ilman pelkoa siitä, että minulle samalla tapahtuu jotain kamalaa tai että menettäisin jotain korvaamatonta.

Puhelin ei ole haukannut omasta elämästäni isoa roolia. Omasta työstäni se taas on haukannut perhanan ison roolin. Työni on kuitenkin vain noin kolmasosa elämääni, joten puhelimen osuus elämästäni ei ole kuin pieni osanen. Iso se on, mutta ei kuitenkaan mikään vallitseva osa.

Vapaa-aikana pystyn luopumaan puhelimesta kuten tein esimerkiksi pari viikkoa sitten ollessani viikon tuolla tuntureilla kaikkien verkkojen ulottumattomissa. Silloin ei ollutkaan tarkoitus tehdä työtä vaan olla vapaalla. Ja siinä totta vie onnistuin!

Viestin lähetti Jip Pii
Ei mitään. Taaplataan jatkossakin kukin omalla tyylillä ja tehdään niitä omia valintoja.

Näin juuri meidän pitääkin toimia. Jos kaikkien tarpeet ja mahdollisuudet olisivat samanlaiset niin eikös me kaikki oltais silloin yhden ja saman operaattorin asiakkaita?

Viestin lähetti Jip Pii
PS. Sen verran Old TJ herätit uteliaisuutta, että on ihan pakko kysyä, kaikella ystävyydellä: Kuinka monta noista maailmalla olevasta muutamasta tuhannesta numerosi haltijasta soittaa sinulle, sanotaan vaikka, vuosittain?

Tähän vastaaminen onkin sitten vielä mielenkiintoinen juttu. Olen ollut noin kymmenen vuotta saman firman leivissä. (Joo - olen minä siinä osakkaanakin, joten tavallaan kai lähes yrittäjä.) Tänä aikana erinäisissä asiakastapaamisissa ja messureissuilla olen jakanut käyntikorttiani keskimäärin noin tuhat kappaletta per vuosi. Näin ollen olen oman kännykkänumeroni antanut maailmalla noin kymmenelletuhannelle ihmiselle.

Otetaan sitten seuraavaksi erittäin positiivinen skenaario ja ajatellaan että noista em. kymmenestätuhannesta henkilöstä edes kymmenen prosenttia olisi ajatellut että voisi joskus olla tekemisissä meidän firman kanssa. Näinollen tuhat ihmistä on laittanut yhteystietoni (myös muut kuin kännykkänumeron) talteen.

No - noista tuhannesta kaikki eivät varmaan silti halua olla yhteydessä minuun, mutta aika moni kuitenkin. Eli vuosittain saan pari sataa yhteydenottoa ihmisiltä, jotka olen tavannut joskus jossain. Tämä pitää paikkansa ihan käytännön kokemuksen perusteella. Osa heistä ottaa yhteyttä kännykkääni - osa sähköpostiin - osa soittelee firman vaihteen kautta. Kännykkäänkin kuitenkin kymmeniä vuosittain.

Saan siis soittoja suoraan kännykkään joka kuukausi ihmisiltä joille olen jättänyt yhteystietoni enemmän kuin vuosi sitten. Tähän seikkaan vaikuttaa puolestaan myös kulttuuri.

Suomessa ja kaikissa muissakin länsivaltioissa (länsi-Eurooppa ja pohjois-Amerikka) käyntikortti on enemmän tai vähemmän "pala paperia johon on tulostettu tämänhetkiset yhteystiedot". Japanissa, Koreassa, Kiinassa ja muuallakin APAC-alueella tilanne on täysin toinen. Se ilmenee jo siinä miten käyntikortteja vaihdetaan.

Länsimaalaisittainhan käyntikortti heitetään toiselle osapuolelle jossain vaiheessa jutustelua puolihuolimattomasti, jotta vastapuoli saisi tiestää toisen tittelin ja yhteystieodot.

Tuolla Japanissa ja muissa itäisissä maissa tilanne on täysin toinen. Sinun käyntikorttisi on osa Sinua itseäsi. Siksi sitä ei heitetä kenellekään mitenkään puolihuolimattomasti. Kun todetaan että nyt on aika vaihtaa käyntikortteja alkaa korttienvaihtorituaali.

Tällöin Sinun on etsittävä katseellasi se henkilö jonka kanssa aiot vaihtaa käyntikortin. Kun tämä on selvä niin itse tartut korttiisi kaksin käsin pitäen omaa korttiasi ARVOKKAASTI. Näin tekee myös vastapuoli. Kaksin käsin pidellen kortit ojennetaan kohti vastapuolta (se muuten ei ole vastustaja) ja ne otetaan vastaan yhdellä kädellä, mutta VÄLITTÖMÄSTI vastaanoton jälkeen vastapuolen korttia pidellään kaksin käsin.

Kahdessa kädessä olevaa antajan korttia tutkitaan ja siitä luetaan kaikki saatavissa oleva informaatio. Vasta sen jälkeen vastapuolen kortin voi asettaa huolellisesti neuvotteluhuoneen pöydälle tai oman puvun takin taskuun.

Itäisillä mailla käyntikortti ei siis todellakaan ole mikään yhteystietolappunen vaan se on osa antajaansa. Korttia pitää siis myös käsitellä sen mukaan. Siksi myös kortissa annettavat tiedot ovat enemmänkin OSA SINUA kuin mitään "juuri tällä hetkellä voimassaolevaia yhteystietoja". Erityisesti itäisten kulttuurien kanssa toimittaessa tämä on syytä muistaa.

Sori - tämä meni nyt vähän (eikä ihan vähänkään) off-topic, mutta vastauksena Jip Piille vielä kysymykseensä lyhennelmänä: Vuoden varrella saan kännykkääni kymmeniä soittoja ihmisiltä joiden yhteystietoja minulla ei ole.

Jip Pii osasit kuitenkin selkeyttä asian kännnyköiden osalta juuri niin kuin se on:

Viestin lähetti Jip Pii
Taaplataan jatkossakin kukin omalla tyylillä ja tehdään niitä omia valintoja.

Aivan näin - kyllä minäkin omalle kaveripiirilleni ja muille säännöllistä yhteyttä pitäville voin uuden numeroni ilmoittaa erittäinkin helposti. Siinä suhteessa lakimuutos ei tuo muutosta omaan elämääni.

Kuitenkaan minä en halua vaihtaa kännykkänumeroani toiseen!

Old TJ
 

Jip Pii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kiitos mielenkiintoisesta vastauksestasi, Old TJ!

Tämä seuraavakin on asiaa. Toivottavasti käytäntö todellakin leviää mahdollisimman pian muidenkin operaattoreiden keskuuteen.
Viestin lähetti Demon Allbran
Kaikkein eniten rakastan Saunalahdessa kuitenkin sitä, ettei sillä tietääkseni ikinä ole ollut mitään perkeleellisiä puheaika- tai muita tarjouksia. Olisi mukavaa, jos muutkin kilpailisivat vain puheluhinnoilla.
Sen verran talven ja kevään asiakkaiden kalastelu jo operaattoreiden kukkaroita kuulemma verotti, että toivoa saattaa olla. Eipä tarvitsisi sitten tällaisen rauhallisen miehenkään enää "hermojaan polttaa" oman palveluntarjoajan kukkoiluun...

"Mitä isot operaattorit edellä, sitä pienet asiakkaat perässä!"
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös