Aholle kenkää!

  • 126 630
  • 454
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Olen samoilla linjoilla kuin Blue J.

Mä uskon, että Jykä pystyy viemään jengin sääleihin rouhimalla. Siitä ehkä päästää pleijareihin, siitä ehkä 7. matsissa voitetaan tai hävitään ja jos voitetaan otetaan semeissä kunnolla dunkkuun kun kaikki pelaajat on siinä vaiheessa niin loppu. Sitä ennen on pelattu keskimäärin ihan karmeaa kuraa runkkari muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

Se mistä mä olen huolissani on pelin viihdearvo verrattuna vaikka noihin muihin lähistön jengeihin. Monet toki pelaavat toki isommalla budjetilla, mutta en muista nähneeni muita (nyt puhun yleisesti) samanlaisessa pyörityksessä kotimatsisssaan kuin Blues on ollut vaikka Tepsiä, HPKta, Ässiä tai melkein ketä vaan about samoilla fyrkillä operoivia jengejä vaikka olisi voitettukin matsi 2-1 tai 3-2 kumminkin häviämällä maalipaikat 15-5

MAALIPAIKAT. MAALIT. Niitä halutaan nähdä eikä puolustustaistelua omassa päässä. Siihen toi on mennyt. Monta syytä varmasti ja yksi suurista on Jykän vaatimukset hommata rouhijoita taitopelaajien sijasta. Okei, on myös seurajohto epäonnistunut kun tuovat noita paskoja ulkkareita vuosi toisensa jälkeen. Voisiko sen homman ulkoistaa vaikka Saipalle?

LIIKE. Jopa vaimoni joka ei lähtökohtaisesti seuraa lätkää totesi, että Blues jää jalkoihin liikkeessä. Jos ei jalka liiku niin silloin pitää syötellä reitti auki, yhden kosketuksen jatkoja jne. Lisää luovuutta päätykiekkojen sijaan.

Tälle kaudelle on ihan turha tehdä mitään valmentajan vaihtoja. En usko jengin pystyvän uudistumaan niin nopeasti. Ens kauden mielelläni aloittaisin uuden valkun komennossa. Vaikka Tero Lehterä, jonka komennossa näköjään maaleja mätetään.

Jykä, UUDISTU NYT tai lähde pois.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Mikä siinä siniviivan ylittämisessä on niin saatanan vaikeaa? Meillä on näköjään kaksi variaatiota: 1. Tehdään paitsio (40%) 2. Pysähdytään viivalle (paitsion välttämiseksi) ja heitetään kiekko päätyyn. Missä ei todellakaan ole omia. (60%). Pää vittu räjähtää vittu eikä veri kierrä vittu eikä värejä näy vittu.
Sitä en tiedä, miksei putki kulje. Mutta toi sinisen ylittämisen vaikeus on ihan omaa tyhmyyttä. Lisäksi aivan liian usein kiekko lahjoitetaan vastustajelle, kun lähdetään vaihtoon. Jopa täysin paineettomassa tilanteessa kiekosta luovutaan, Ja sitten jaksetaan neroilla jostain aloitusten tärkeydestä...
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Lisäksi aivan liian usein kiekko lahjoitetaan vastustajelle, kun lähdetään vaihtoon. Jopa täysin paineettomassa tilanteessa kiekosta luovutaan

Mä mietin Saipa matsia katsoessani ihan samaa ja tulin siihen päätelmään, että näin on tarkoitus tehdä. Kun kiekko on heitetty päätyyn tuoreet jalat tulee karvaamaan sen pois ja luodaan siitä maalipaikka. Se onnistuu harvoin, mutta useimmiten ei. Luulen sen olevan ratkaisu kun ei uskota omaan kiekolliseen peliin, joka olisi vaihtoehto. Eli pidettäisiin kiekko omilla kun vaihdetaan ja sitten lähdetään omista hyökkäykseen. Toisaalta kiekollisella pelillä ei olla pystytty luomaan yhtään sen enempää maalipaikkoja.

Mun idea Bluesin pelin nopeuttamaksi on syöttöjen määrän kasvattaminen ja pyrkiminen samalla lyhempiin syöttöihin ja etenkin yhden kosketuksen jatkoihin. No se on helpommin sanottu kuin tehty. Etenkin nyt kun peli perustuu rikkomiseen.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Zamo on kans kova pelimies, mutta kaverista ei näköjään saada potentiaalia irti kuten Blue J kirjoitti Jykän nimikkopalastalla. Yv-pakilla tarkoitan nyt sellaista kunnon viivapelotetta, hyvin liikkuva, hyvä veto. Ei tartte olla puolustussuuntaan mikään mestari.
En tiedä enää, miten keskustelu liittyy ensi kauden joukkueeseen, joten ehkä olisi aika siirtää keskustelua toiseen ketjuun. Menköön vaikka tähän Jykän lyttäys-ketjuun sitten.

Mä en tiedä miten Ahon olisi pitänyt peluuttaa Zamorskya, että hän olisi antanut enemmän mahdollisuuksia saada hänen taitonsa esiin. Zamo on pelannut pakeista toiseksi eniten, kun katsotaan keskimääräistä peliaikaa. Hän on saanut ylivoima-aikaa ja mahdollisuuksia pommittaa vetoja viivalta. Ei Bluesin pelityyliä voi muuttaa vain yhden pelaajan takia, kun katsoo muuta rosteria.. Kyllä Zamon pitää oppia pelaamaan monenlaista jääkiekkoa, jos meinaa joskus päästä tuonne NHL:n puolelle. Veikkaisin jopa, että Rangers on erittäin tyytyväinen siihen, että Zamo on opissa juuri SM-liigassa, eikä esim. Tsekin omassa sarjassa, missä ilmeisesti pärjää vain hyökkäämällä.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo

Ramirez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mihin ja miksi tilanne olisi muuttunut? Aholle hyvä paikka olisi kenen tahansa vastustajan penkin takana.

20 viimeisen pelin kuntopuntarissa ollaan tokana. En tiedä olisko vaikka jonkun Hantta Virran irvistyksen avulla päästy kuntopuntarissa ekaks?
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
20 viimeisen pelin kuntopuntarissa ollaan tokana. En tiedä olisko vaikka jonkun Hantta Virran irvistyksen avulla päästy kuntopuntarissa ekaks?

Heh. Tuo Hantta-kortti on melkein yhtä fiksu kuin se, että Malmavaaraa haukkuville muistutettaisiin esim. Konttisesta.
 

Ramirez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Heh. Tuo Hantta-kortti on melkein yhtä fiksu kuin se, että Malmavaaraa haukkuville muistutettaisiin esim. Konttisesta.

Hantta on legendaarinen mies!No sanotaan näin, että en usko et oltais nyt kuntopuntarissa korkeammalla kenenkään toisen valmentajan avulla. Uskotko sä?
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Hantta on legendaarinen mies!No sanotaan näin, että en usko et oltais nyt kuntopuntarissa korkeammalla kenenkään toisen valmentajan avulla. Uskotko sä?

1,85 p/ottelu viimeisestä 20 ottelusta. Paremmalla valmennuksella tällaiseen pistekeskiarvoon päästäisiin ehkä jopa koko kauden osalta. Lisäksi viimeisistä 20 ottelusta on 12 ollut kotona ja 8 vieraissa, mikä nostaa jo ihan tilastollisesti keskiarvoa tällä 20 ottelun tarkkailujaksolla.

Kuitenkin Bluesin viime aikojen parempi pistekeskiarvo on oikeastaan täysin Laurikaisen (ja parissa tapauksessa nyt virettään parantaneen Niemisen) ansiota - Blues voittaa maalivahtipelissä jatkuvasti. Esim. Ilvestä vastaan peli olisi voinut olla tasaisempi kuin oli, jos Korpisalo olisi ensimmäisessä erässä saanut kiinni edes jotain.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Voi Jeesus sentään. Rajansa kaikella. Täytyy olla jo jonkinlaista sairasta sarkasmia.

Samaa olen itsekin miettinyt... jo useampaan otteeseen. Huvittaviahan sen kirjoitukset on, ja pitkälti sen takia, että sen luulee olevan tosissaan. Välillä se kuitenkin ampuu niin pahasti yli, että uskon E:n saavan hupia siitä, että ihmiset luulee sen oikeasti ajattelevan niin kuin ajattelee. Myönnän, että pitkälle viety vitsi olisi kyseessä, mutta omasta mielestäni melkein loogisin johtopäätös kyseisestä nimimerkistä... Tai sitten se vaan ajattelee asioista eri lailla - jolloin nostan hattua rohkealle toisinajattelijalle.

Mutta todellinen hatunnosto Aholle ja koko joukkueelle. Siitä on muodostunut sitkeän veemäinen joukkue. Kohta ei olla enää maineeltamme - hajuton, mauton, väritön, kuten tähän asti ollaan muiden joukkueiden kannattajien mielestä enimmäkseen oltu.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Tai sitten se vaan ajattelee asioista eri lailla - jolloin nostan hattua rohkealle toisinajattelijalle.

Kyllä se syvin viesti on ihan todellinen - Ahon tänne tuoma epäkiekko on mielestäni aivan järjetöntä ja se on jo käytännössä tuhonnut kaiken espoolaisuuden ja pitkäjänteisen työn, mitä täällä on tehty. Ahon palkkaaminen on suurin virhe, mitä Bluesissa on tehty viimeisen kymmenen vuoden aikana - täällä oli pohja kunnossa. Tällä hetkellä kunnossa on kannattajatoiminta ja maalivahtipeli - eikä niistä kumpikaan ole Ahon aikaansamaa.

Joskus ehkä hieman kärjistän ja joskus hieman väritän, mutta ihan tosissani olen koko ajan ollut ja olen edelleen.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
No tuota edellisen viestin loppuosaa ,johon kommentoin,ei voi enää värikynäksi sanoa, jos nyt kiekosta jotain ymmärrät.Kyllä se on nimenomaan JOUKKUE joka siellä on parantanut peliään ja hitsautunut siihen moodiin, että tehdään sitä duunia mitä Jykä haluaa.

Näytä joku joukkuetilasto, joka on merkittävästi parantunut. Äläkä ala väittää, että tilastot on tilastoja eikä kerro totuutta - parempaakaan perustelua väitteille ei ole tarjolla kuin tilasto.

Blues ei ole tehnyt ottelua kohti käytännössä enempää maaleja kuin alkukaudesta. Blues ei ole pystynyt estämään vastustajan laukauksia enempää kuin alkukaudesta - harmittavaa sinäänsä, ettei laukauksia ole sektoreittain eroteltu tilastoissa, koska se korostaisi entisestään sitä, että puolustuspeli ei itsessään ole toiminut sen paremmin, vaan maalivahti on torjunut ykkössektorin laukauksia huomattavasti paremmalla prosentilla. Blues ei itsessään ole saanut laukauksia vastustajan maalia kohti sen enempää kuin alkukaudesta. Oliko vielä joku keskeinen ja nimen omaan maalintekoon tai -päästämiseen vaikuttava yksinkertainen tilasto olemassa?

Tilastollisesti Bluesin pelissä on parantunut käytännössä vain maalivahtipeli - Laurikainen torjuu lähes poikkeuksetta lähemmäs 40 kertaa ottelun aikana, eikä laukaukset ole mitään helppoja. Tänään Turussa Blues sai taas pisteitä vain ja ainoastaan Laurikaisen ansiosta. Laurikainen olisi voinut hyvin torjua myös esimerkiksi kaikki mainitsemani kolme Korpisalolle Ilves-pelin ensimmäisessä erässä mennyttä maalia - aika harvoin Eetua kaukaa yllätetään. Ilman Laurikaista Blues ei olisi kymmenen sakissa tällä hetkellä.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Näytä joku joukkuetilasto, joka on merkittävästi parantunut. Äläkä ala väittää, että tilastot on tilastoja eikä kerro totuutta - parempaakaan perustelua väitteille ei ole tarjolla kuin tilasto.

Ehdotan voittoprosenttia tai pisteitä/ottelu -tilastoa.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Ehdotan voittoprosenttia tai pisteitä/ottelu -tilastoa.
Myös ylivoimapeli on ihan hyvää. Sehän rupesi taas toimimaan kun Rantakari pistettiin takaisin ykkös YV:lle.

Olen pari peliä istunut Bluesin vaihtoaition takana ja täytyy sanoa että Aho kyllä antaa aika suorasanaista palautetta. Sitä ei varmasti ihan herkkänahkaiset jaksa pidempään kuunnella. Esim. eilisessä TPS pelissä Aho kävi taas niin kuumana että ei siellä penkillä varmasti mukavaa ollu mutta saihan se piiskattua sillä jengin raapimaan 3 pisteen voiton matsissa jossa jengi oli paskempi kuin vastustaja.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
E:llä tuntuu jostain syystä nyt olevan päällä lievä versio "Grafiten omat pojat" - mantrasta missä ei anneta piiruakaan periksi vaan toitotetaan omaa juttuaan.

Fakta on se että meillä toimii kolme osa-aluetta jotka pitää olla keväisin kunnossa. Mv-peli, yv ja av. Haluaisin uskoa ettei näitä kukaan kiistä. Se, ettei Aholla olisi noihin mitään vaikutusta on jo täysin absurdia.

En minäkään Aholle ihan puhtaita papereita anna. Jos mietitään missä meillä on parannettavaa niin itselle mieleen tulee kevättä ajatellen toiset kolme asiaa: selkeän ykkösnyrkin puuttuminen, oman maalin edustan pelaaminen ja kuormituksen jako. Talajan ja Kantolan kuntouduttua (koputetaan puuta ettei lisää loukkaantumisia tule) ketjut on ns. lyötävä lukkoon. Lahtinen-Tiivola-Rooba on pelannut nousujohteisesti joten kyllä meillä leveyttäkin on jos ukot pysyvät ehjinä. Oman maalinedustan pelaaminen on koko kauden ollut huonoa ja siksi toivonkin että jos tuonne nyt jostain yksi uusi pelaaja kaivetaan niin se olisi joku puolustava pakki joka on vielä ilkeämpi versio Kuukasta. Kuormituksen jako kohdistuu lähinnä siihen että nyt varsinkin Kaijomaalle tulee liikaa vastuuta joka näkyy virheinä. Akselilta Seppälä-O'Connor-Tikkinen-Westermarck pitäisi nyt löytää se yksi, mieluiten kaksi miestä jolle nyt annetaan se rooli ja vastuu kentällä. Kuormitusta voidaan myös tasata niin että Kaijomaa pois ylivoimalta, tilalle joko Tikkinen/O'Connor tai hyökkääjä. Ja jollain konstilla tuo Seppälä pitää saada alivoimalta pois. Parannettavaa siis on mutta silti en tässä tilanteessa pysty käsittämään että joku edes puolitosissaan olisi vaihtamassa valmentajaa.
 

MrBitter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Olen miettinyt useaan otteeseen ihan samaa. Ja kun vielä ottaa huomioon että itse asiassa useimmat loukkaantumiset ovat olleet tyyliin kiekko naamaan tai jalkaan blokatessa, niin järjettömän vähän on ollut muita loukkaantumisia. Pakko johtua siitä, että jotain tehdään toisin, sillä ei tämä pelitapa ole ainakaan sen kevyempi kuin ennen, mutta olihan esim. Marjamäen aikana ihan eri tavalla ukkoa sairastuvalla.
 

Blondie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Loukkaantumiset riippuvat varmaan kesäharjoittelusta ja pelipäivien jälkeisten harjoitusten laadusta. Bluesin koppia esiteltiin tuossa syksyllä Nelosen viikkomakasiinissä ja siellä oli jääkylpyä yms. tarjolla pelaajille. Puitteet siis kunnossa. Jokuhan vissiin tällä palstalla heitti joskus että Ahon kesäreeneissä mentäisiin todella kovaa. Uskon että laadukas harjoittelu (joka on siis Ahon vastuulla) ja oikein tehty peleistä palautuminen vähentää loukkaantumisia.
 
Viimeksi muokattu:

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
T1971 kirjoitti:
Poikkeuksena se , että mielestäni oma maalineduspelaaminen on kokonaisuutena mennyt kauden aikana eteenpäin.
Mun mielestä Blues puolustaa viisikkona suht hyvin jolloin laukaukset monesti tulevat sektorin ulkopuolelta. Silti kakkoskiekoissa ja maalinedusväännöissä emme ole riittävän hyviä, siksi haluaisin yhden "isännän" sinne lisää.
Jokuhan vissiin tällä palstalla heitti joskus että Ahon kesäreeneissä mentäisiin todella kovaa. Uskon että laadukas harjoittelu (joka on siis Ahon vastuulla) ja oikein tehty peleistä palautuminen vähentää loukkaantumisia.
Eräs pelaaja tuosta kokeneemmasta kaartista oli tietojeni mukaan tokaissut ettei koskaan ole kesäisin mennyt niin lujaa kuin Ahon alaisuudessa. Jos tuolla saadaan aikaiseksi se että loukkaantumisia on näin vähän niin hyvä niin.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Eräs pelaaja tuosta kokeneemmasta kaartista oli tietojeni mukaan tokaissut ettei koskaan ole kesäisin mennyt niin lujaa kuin Ahon alaisuudessa. Jos tuolla saadaan aikaiseksi se että loukkaantumisia on näin vähän niin hyvä niin.

Aho vastasi jo kakkosvalmentaja-aikanaan JYPissä JYPin fyysisestä valmennuksesta sekä kesäharjoitteista. Ja JYPillä oli hyvin vähän loukkaantumisia sinä aikana kun Aho JYPissä vaikutti. Ja nyt ilmeisesti Blues ei ole kauheasti loukkaantumisita kärsinyt, joten ei liene sattumaa tämä trendi. Ammattimies tuolla saralla kyseessä.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Enpä ole ihan varma, että kannattaako tätä mantraa enää jatkaa, mutta menkööt nyt paremman viihteen puutteessa... painotan nyt edelleen, että jos joku pystyy esittämään jonkun perustelun väitteitäni vastaan, kyseenalaistan kyllä omia näkemyksiäni herkästikin - enkä missään nimessä väheksy muiden mielipiteitä, vaikka ne eroavaisivatkin omistani. Vastaväitteet vaan on pitkälti olleet ilman mitään perusteita esitettyjä omia mielipiteitä tai minua kohtaan henkilökohtaisuuksia sivuavia.

Bluesin peli ei ole mitään silmiä hivelevää, mutta fakta on se, että alkukauteen verrattuna varmaan tilastonikkarina olet huomannut avaussyötön parantuneen huimasti. Eli ne avaukset jotka lähes poikkeuksetta menivät vastustajan lapaan alkukaudesta, saavuttavat nykyään usein oman joukkueen hyökkääjän.
Tästä en olisi yhtään varma, tosin en pysty tätä tilastoa tarkistamaan. Oma mielikuvani Bluesin pelistä on se, että peli ei perustu syöttöketjuihin vaan perinteiseen 90-luvun dump n' chase -kiekkoon. Viisikon tiiviys voi olla aavistuksen parempi kuin alkukaudesta, mutta silti lähes poikkeuksetta avaussyötöt haetaan pitkinä pystyyn ilman kiekottoman kiekolliselle antamaa helpon lyhyen syöttöpaikan tukea, mikä johtaa usein täysin turhiin paineettomassa tilanteessa tuleviin pitkiin kiekkoihin. Jos pystyt näyttämään puolueettoman tilaston, joka todistaa Bluesin syöttöjen onnistumisprosentin parantuneen, uskon kyllä, vaikka itse en sitä ole silmämääräisesti selkeästi havainnut.

Toinen merkittävä muutos on ollut se, että maalille mennään myös lyömään niitä ripareita entistä hanakammin sisään(Tala,Silli yms.). Tuon esimerkin myötä myös muiden maalineduspelaaminen on tukevoitunut vastustajan päässä.
Tähänkään ei ole mitään muuta perustelua tarjolla kuin "koska minä sanon niin". Kyllä mielestäni tämä on ollut Bluesin pelitavan kulmakiviä jo alkukaudestakin, sieltä maalin edestä se Kantola niitä kiekkoja lapioi sisään etc. Sama kuin edelliseen, että jos pystyt jollain faktapohjalla asiasi perustelemaan, uskon - itse en ole tätä kuitenkaan havainnut. Itse asiassa ei montaa reboundista tehtyä maalia tule viime peleistä edes mieleen.

Eli siis kaiva mulle yksikin tilasto, joka tukee väitteitäsi siitä, ettei joukkueen peli ole parantunut.
Kuten edellisessä viestissä kirjoitin, Bluesilla ei ole maalimäärä, laukausmäärä tai edes ykkössektorin laukausten määrä noussut tilastollisesti merkitsevästi. Samoin vastustajan laukausten määrä ei ole pienentynyt tilastollisesti merkitsevästi - ei myöskään ykkössektorin laukausten määrä. Mielestäni nämä ovat kenttäpelin olennaiset perusmittarit, jotka loppujen lopuksi vaikuttavat eniten maalimääriin. Nämä on myös tarkistettavissa vaikka Liigan sivuilta täysin puolueettoman tahon tilastoimina, jos haluaa varmistuksen väitteelleni. Toinen maalimääriin vaikuttava tekijä on maalivahtipeli, jonka parantumisella perustelin joukkueen pistekeskiarvon nousua.

Näiden asioiden perustelu taitaa kuitenkin osallesi olla turhaa, olethan päättänyt jo kauan sitten, että Aho on mulkku ja kyvytön valmentaja.
Voisin melkein väittää, että on vienyt sulta karkin lapsena tai jotain?
Heh. En ole koskaan Ahoa tavannut, hän ei henkilönä ole millään tavalla vaikuttanut elämääni (poislukien itselleni tärkeän jääkiekkojoukkueen pelitapaan liittyvät asiat) enkä koskaan vahvasti Ahossa kritisoinut mitään muuta kuin hänen Bluesiin tuomaa pelitapaa - jonkun kerran ehkä mediassa esiintymistä olen myös voinut kritisoida, koska on välillä todella väheksyvä ja ylimielinen haastattelijaa ja haastattelua kuuntelevaa yleisöä kohtaan, mutta ne on oikeastaan ainoat muut kritiikin kohteet ollut. Sen sijaan olen monissa muissa asioissa Ahoa kehunut. En tosin oleta, että olisit tässä viimeisten vajaan kolmen vuoden aikana kirjoituksiani niin tarkkaan seurannut, että olisit tämän pystynyt havainnoimaan.

Pahoittelen tekstin epäselvää järjestelyä ja asiassa pomppimista, mutta sinunlaisesi saavat verenpaineen aina koholle.
Itse seuraan kiekkoa katsomosta ja tv:stä noin 300 ottelua vuodessa, joten siitä vahva näkemys että jääkiekkojoukkue on paljon muuta kuin nippu tilastoja.
En ole koskaan väittänyt, että jääkiekkojoukkue on vain nippu tilastoja, mutta tilastoilla on aina helpointa perustella väitteitään, koska juuri muuta pohjaa ei ole - ja tilastoilla pystyy kuitenkin selittämään oikeasti paljon myös muita asioita. Nämä "minä katson 300 peliä vuodessa, minä kyllä tiedän" -perustelut on muutenkin aika köykäisiä. Uskaltaisin väittää, ettet paini yhtään korkeammassa sarjassa kuin minä, mitä ymmärrykseen jääkiekosta tulee, vaikka näkisit tuhat peliä vuodessa.

Yksi asia jäi vielä kuittaamatta Ahon valmennustiimin osalta, eli poikkeuksellisen vähän on Bluesin pelaajia ollut kahden viime kauden aikana sairastuvalla.
Tämä on totta ja tästä olen Ahoa kehunut aiemminkin. Samoin kuin siitä, että saa jätkät pelaamaan kyllä viimeiseen asti. Kuntopohja joukkueella käsittääkseni on kunnossa. Ahon tehtävä on kuitenkin muutakin kuin fysiikkavalmentaja ja ongelmat on ihan muualla - jos Aho olisi vain fysiikkavalmentaja, todennäköisesti toivoisin loppuelämän sopimusta hänelle siihen rooliin. Lisätään vielä se, että ilmeisesti Marjamäen aikana tämä oli se puoli, joka hieman petti - esim Pelicansia vastaan aikanaan välierissä Blues oli fyysisesti ihan rikki eikä pystynyt enää sen vuoksi haastamaan pelillisesti selkeästi heikompaa vastustajaa.

Ehdotan voittoprosenttia tai pisteitä/ottelu -tilastoa.
Tämähän on loistava havainto. Bluesin viime pelien kesmäärin noussut pistemäärä/peli johtuu siitä, että voittoprosentti ja pisteitä/ottelu -tilasto on parempi. Tähän varmaan pitäisi muidenkin valmentajien keskittyä - mitä sitä muita tilastoja tulkitsemaan, nuo kaksi vain kuntoon.

***

Lisätään vielä tähän loppuun ihan muistutuksena se, että Aho-Ikonen -casen ollessa kuumimmillaan tuin täysin Ahoa tuossa yhteydessä - valmentajan auktoriteettia ei pelaajien tule tuolla tavalla kyseenalaistaa - ja ainoa oikea lopputulema tuon vuoksi oli Ikosen poistuminen joukkueesta. Taustalla on aika paljon sellaista, mitä ei julkisesti ole kerrottu, mutta periaatteen tasolla jo valmentaja on se "esimies", kehittävää keskustelua voi käydä sisäisesti, mutta ei noin. Vaikka Ahon näkisin mielelläni kassinsa pakkaavan, tuon tapauksen vuoksi sitä en olisi silloin halunnut nähdä, koska viesti ulospäin olisi ollut todella huono.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Puhuin joukkueesta ,en yksilöistä eli kokonaisuus...alkukaudesta sinne ajoi ehkä kolme neljä pelaajaa, nyt kuitenkin joka kentästä löytyy menijöitä maalille. Tämä nimenomaan Ahon vaatimuksesta ja tilastoja kun tykkää katsoa, niin mitä useammin sinne mennään, sitä varmemmin se onnistuminen tulee.

Edellenkään en näe tässäkään mitään sellaista perustelua, jota en voisi kuitata lausella "olen eri mieltä". Ehkä lähinnä tätä väitettä tukeva tilasto olisi se, että maalin edustalta tehtäisi enemmän maaleja kuin alkukaudesta, mutta en oikein jaksa uskoa, että tuollaista tilastoa pystyy tekemään, koska oletus tämän asian toteutumisesta ei uskoakseni pidä paikkaansa, vaikka kuinka niin väittäisit.

Missä sanoin että tiedän, puhuin omasta vahvasta NÄKEMYKSESTÄ asiaan. En väitä olevani mikään asiantuntija, vaikka usein pidänkin näkemyksiäni oikeina. Ja joukkueen (Blues) ja siellä vallitsevan olotilan/ hengen väitän tuntevani paremmin.
Varmaan jokainen pitää omia näkemyksiään oikeina - tai sitten saa olla aikamoinen kaksisuuntainen mielenhäiriö, jos on eri mieltä omista mielipiteistään. En tiedä, kuka olet, joten en pysty sanomaan, mikä kompetenssisi on Bluesin olotilan tai hengen arviointiin - tosin se ei ole ollut alun perinkään ongelma, ettei Blues olisi sitoutunut ja tekisi töitä. Ongelmat on ihan puhtaasti siinä, että oman näkemykseni mukaan Blues pelaa tyhmää puskevaa kiekkoa, joka ei paranna joukkueen todennäköisyyttä voittaa otteluita.

En tiedä, etkö halunnut ymmärtää tarkoitustani sanoa, että tilastoilla et pysty selittämään läheskään kaikkea, mitä noissa peleissä tapahtuu. Kuka voittaa mestaruuden, vaikka saakin puolet vähemmän ykkössektorin laukaisupaikkoja tai antaa tilastollisesti joka kolmannen avaussyötön vastustajalle.
Jos olet asiantuntija lajissa, niin varmaan tiedät valmentajan työn tärkeimmät periaatteet ammattilaisurheilussa?
Itse olen saanut sellaisen käsityksen, että ne ovat joukkueen sitouttaminen päämäärään ja tuloksellisesti voittaminen.
Millään muulla ei tulosurheilussa loppujen lopuksi ole väliä kauden jälkeen, ei pelitavalla, maalimäärillä, torjuntaprosenteilla tai millään muulla tilastolla kuin sillä, pääsitkö playoffseihin ja kuinka pitkälle. Jos nostelet kannua, niin voit olla varma että kuka tahansa valmentaja on valmis repimään pelikirjansa päästäkseen siihen. Paitsi asiantuntijoiden asiantuntija, Petteri "The Great" Sihvonen.

En tiedä, ymmärsitkö tarkoitustani sanoa, että lähes kaikki oikein tehdyt asiat näkyvät pitkässä juoksussa joissain tilastoissa. Jos pelin parantuminen ei nosta todennäköisyyksiä otteluiden voittamiseen esimerkiksi niin, että ykkössektorin laukaisumäärät nousevat, peli ei ole parantunut. Sattuma näyttelee joskus isoakin roolia yksittäisessä havainnossa, mutta pitkässä otannassa sekin tasoittuu. Jos jatkuvasti jää maalipaikkojen määrässä vastustajasta, omat hyökkääjät saa olla aika tehokkaita viimeistelijöitä ja oma maalivahti aika kova jätkä, että joukkue voittaisi enemmän kuin häviäisi. Tätä tuskin voit kieltää? Tilastoilla ei pysty selittämään yksittäisiä tapauksia, mutta pitkässä juoksussa tilastot muuttuvat trendien muuttuessa.

Ja valmentajan tehtävä on saada joukkue voittamaan. Onko Aho voittanut Bluesissa yhtään mitään? Kaksi edellistä valmentajaamme nostivat ensimmäisellä kaudellaan joukkueen välieriin, toinen jopa finaaliin. Ahon kanssa ei ole pelattu mitaleista eikä todennäköisesti pelata tälläkään kaudella - vähän riippuu myös vastustajista pleijareissa, jos edes pleijareihin päästään, mutta tämän hetken tekemisellä on todennäköisempää, että Blues ei pelaa välierissä kuin että pelaisi.

Kuitenkin omasta mielestäni hyvä pelitapa vaikuttaa omaan maalimäärään sitä nostaen ja vastustajan maalimäärään sitä laskien. Maalivahdin torjuntaprosentti noustessaan laskee vastustajan maalimäärää. Et voi tarkoittaa kirjoittamaasi, koska kaikki pienet asiat vaikuttavat voittamisen todennäköisyyteen - ja tämä Bluesin pelitapa on mielestäni sellainen, ettei se nosta voittamisen todennäköisyyttä, ja sen vuoksi kritisoin tätä pelitapaa.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Väittely nimimerkki E:n kanssa on toisaalta hauskaa ajantuhlausta, mutta toisaalta juuri ajantuhlausta... Hänellä on oma mielipiteensä, johon on täysi oikeus, mutta selvästi hän ei ole valmis muuttamaan sitä vaikka mitä tapahtuisi. Ahon tuodessa meille mestaruuden, potkuja toivottaisiin varmaan vieläkin, tulihan se mestaruus vain loistavan maalivahdin (joka ei olisi saapunut meille ilman Ahoa!) ja huonon vastustajan takia... Kuka tahansa koutsi olisi saanut Bluesista liigan parhaan ylivoimajengin ja tammikuun parhaan pisteiden valossa..
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ja valmentajan tehtävä on saada joukkue voittamaan. Onko Aho voittanut Bluesissa yhtään mitään? Kaksi edellistä valmentajaamme nostivat ensimmäisellä kaudellaan joukkueen välieriin, toinen jopa finaaliin. Ahon kanssa ei ole pelattu mitaleista eikä todennäköisesti pelata tälläkään kaudella - vähän riippuu myös vastustajista pleijareissa, jos edes pleijareihin päästään, mutta tämän hetken tekemisellä on todennäköisempää, että Blues ei pelaa välierissä kuin että pelaisi.
Edellä on yksi monista vauhkoamistasi asioista, joka kertoo miksi suhteellisuudentajusi heittää huomattavasti. Aho on Bluesin uuden joukkueenjohdon valmentaja, joka on laskenut pelaajabudjettia edellisiin valmentajiin nähden. Säästökuuri näkyi jo Marjamäen viimeisellä kaudella, jolloin joukkue ei yltänyt edes säälipleijareihin. Aholla oli siis viime kaudellakin käytettävissä pelaajabudjetti, joka oli liigan häntä päässä, mutta silti joukkue venyi lukkoa vastaan seitsemänteen peliin, jonka voittamalla, ne olisi pelannut mitaleista. Kun kovasti kritisoit Ahoa viime kaudestakin, niin ohessa on esimerkiksi Urheilusanomien jääkiekkotoimittajien valinnat parhaiksi valmentajiksi. On Aho voittanut ainakin arvostusta.

http://www.iltasanomat.fi/sm-liiga/art-1288643923121.html

Ja kun nojaat noihin tilastoihin, niin maalivahtientorjunnat ei oikeastaan kerro täyttä totuutta siitä kumpi on ollut vahvemmilla pelissä. Hyvä joukkue ajaa vastustajan reunoille ja pakottaa ampumaan helppoja laukauksia, joka pitää veskan hyvässä vireessä. Hyvät maalintekopaikat ratkaisee. Jos joukkue pelaa huonosti veskarin edessä, niin kyllä hyvä joukkue sen kiekon tyhjiin osaa pedata - oli veskari kuinka maaginen hyvänsä.

E:n pitäisi avata tänne oma ketju E:n strategianäkemyksille. Hieman hävettää espoolaisena, että tämä Aholle Kenkää - ketju pomppii koko aika pinnalle, vaikka joukkue pelaa tuloksellisesti erittäin hyvin. Ja enimmäkseen tämän yhden "jääkiekkoneron" ansiosta, joka tuntuu odottelevan niitä tappioita voittojen seasta, jotta pääsisi jälleen jahtaamaan Ahoa. Yleensä vastaavat ketjut vilkkuvat näyteikkunassa, kun joukkue pelaa huonosti - mutta jotkut ovat tottuneet parempaan. Joukkueen pitää pelata kaunista punakone-kiekkoa, liigan häntäpäähän kuuluvalla pelaajabudjetilla, ja valmentajan tulisi esiintyä julkisuudessa miellyttävästi. Sillä ei ole väliä, vaikka joukkue pelasi viime kaudellakin parhaan runkosarjasijoituksensa aikoihin (sattumaa ja hyvä veska), ja joukkue on kärsinyt vähemmän loukkaantumisista, kuin aiemmin (kenkää valmentajan paikalta ja fysioterapeutin haalarit niskaan). Ja olen tietoinen ironiasta, että tällä avautumisella pompsautin ketjun itsekin jälleen näyteikkunaan.

Omasta mielestäni totuus on se, että Aho on saavuttanut tuloksellisesti hyvää tulosta käytössä olevalla pelaajamateriaalilla. Toisia ei voitto miellytä niin paljon kuin kaunis peli, mutta useampia faneja kiinnostaa eniten voitto. Enemmistön toiveita kannattaisi kunnioittaa. MIelestäni tuntuu myös kohtuuttomalta haluta antaa Aholle niitä potkuja, joka on kuitenkin tarjonnut seuralle juuri sitä mitä he tilasivatkin. Ahon pelitavan. Kenkäfetissien tulisi vaatia seurajohdolle kenkää, koska ne päättivät pelitavasta, päättäessään minkälaisen valmentajan haluavat joukkueen peräsimeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös