Absurdeimmat/typerimmät sanonnat tai yleistykset

  • 48 463
  • 344

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS
"Mutta toisaalta, onni on ansaittava" puhuttaessa yksittäisestä tilanteesta

Yksittäisessä tilanteessahan tämä on täysin järjetöntä. Itse tulkitsen onnen ansaitsemisen niin, että tarpeeksi hyvin kun pelaat pidemmän aikaa, ne pomputkin osuvat joskus oikealle kohdalle. Toki esimerkiksi tämän syksyn Vegas on varmasti erimielinen tästä, tai ehkä heidän pomppunsa vain siirtyivät seuraaviin poffeihin.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Yksittäisessä tilanteessahan tämä on täysin järjetöntä. Itse tulkitsen onnen ansaitsemisen niin, että tarpeeksi hyvin kun pelaat pidemmän aikaa, ne pomputkin osuvat joskus oikealle kohdalle. Toki esimerkiksi tämän syksyn Vegas on varmasti erimielinen tästä, tai ehkä heidän pomppunsa vain siirtyivät seuraaviin poffeihin.
Buffalo hävisi 1999 tunnetusti vähintäänkin kyseenalaisella maalilla. Seuraavana keväänä Sabres hävisi Flyersille pudotuspeleissä. Yhdessä pelissä kiekko meni maaliin verkon läpi ja tämä maali hyväksyttiin.

Buffalossa ei uskota onnen tasoittumiseen pitkässä juoksussa.
 

ace

Jäsen
Jääkiekosta puhuttaessa uskon loppuun asti että onni on ansaittava. @BigRedCat ja @Hauntti kanssa kyllä samaa mieltä että yksittäinen tilanne on onnen kannalta vähän kyseenalainen, mutta missä menee raja yksittäisen tilanteen ja pidemmän aikavälin välillä? Voisiko olla että se yksittäinen tilanne olisi "ansaittu" jo aikaisemmin?

Mihinkään yliluonnolliseen onnettareen en usko, mutta jos asiat tehdään pidemmän aikaa ja jatkuvasti parhaalla mahdollisella tavalla, se "onnenpotku" on silloin paljon todennäköisempi.

Mielenkiintoinen aihe urheilun kannalta kaikkinensa eikä tähän varmasti ole absoluuttista totuutta. Urheilupuheessa henkilökohtaisesti hyväksyn sanonnan "Onni on ansaittava."
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Makuasioista ei voi kiistellä.

Miten niin ei voi? Niistähän sitä vasta voi ja pitääkin kiistellä. Faktoista ei voi kiistellä.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
En lainannut suoraan elokuvaa vaan laitoin sen sanonnan, jonka Forrest Gump on tehnyt tutuksi. Kirjoitinhan myös toisen lauseen eri tavalla kuin mitä elokuvassa sanotaan. Ei ole mielestäni järkeä kirjoittaa lausetta menneessä muodossa ilman elokuvan kontekstia "My momma always said, "Life was like a box of chocolates. You never know what you're gonna get."

Mistä tiedät että Forrest Gumpin äiti sanoi " Life is like a box of chocolates" kun elokuvassa kerran Forrest kertoo hänen äitinsä sanoneen aina Life was like a box of chocolates.

Kenties Forrestin äiti on jankannut tuota elämänsä viimeiset vuoden että hänen elämänsä oli kuin suklaarasia ja se on jäänyt Forrestille päähän.

Ja mitäs vikaa tuossa toisessa lauseessa "No! I am your father" sitten on?



 
Suosikkijoukkue
Häviää viimeistään finaaleissa
Makuasioista ei voi kiistellä.
Makuasioista on turha kiistellä sopii paremmin mun maailmankuvaan. Jos nyt vaikkapa joku mies onkin kiinnostunut samasta sukupuolesta, niin sehän on makuasia vähän samalla tavalla kuin sekin että minkä genren sarjoja tykkää katsella tai katsooko telkkaria ollenkaan. Turha homojen on kuitenkaan tulla tyrkyttämään itseään mulle, koska minä olen kiinnostunut naisista.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Makuasioista on turha kiistellä sopii paremmin mun maailmankuvaan. Jos nyt vaikkapa joku mies onkin kiinnostunut samasta sukupuolesta, niin sehän on makuasia vähän samalla tavalla kuin sekin että minkä genren sarjoja tykkää katsella tai katsooko telkkaria ollenkaan. Turha homojen on kuitenkaan tulla tyrkyttämään itseään mulle, minä olen kiinnostunut naisista.
Ei se minusta ole turhaakaan. Turhempaa on tosiasioista kiisteleminen. Ja kiistellähän täytyy, koska ilman kiistoja kaikki on ummehtunutta eikä älyllistä kehitystä tapahdu. Mikä sinänsä hämmästyttää; nykyisin kiistellään enemmän kuin koskaan eikä älyllistä kehitystä siltikään liikaa missään näy. (Älyllisellä kehityksellä en nyt tässä tarkoita teknologiaa, vaan sivistystä ja henkisempiä asioita.)
 
Suosikkijoukkue
Häviää viimeistään finaaleissa
Ei se minusta ole turhaakaan. Turhempaa on tosiasioista kiisteleminen. Ja kiistellähän täytyy, koska ilman kiistoja kaikki on ummehtunutta eikä älyllistä kehitystä tapahdu. Mikä sinänsä hämmästyttää; nykyisin kiistellään enemmän kuin koskaan eikä älyllistä kehitystä siltikään liikaa missään näy. (Älyllisellä kehityksellä en nyt tässä tarkoita teknologiaa, vaan sivistystä ja henkisempiä asioita.)
Ei se varmaan täysin turhaa ole jos kumpikin osapuoli osaa perustella pointtinsa hyvin. Minä en vain yleensä jaksa uhrata omaa energiaani vänkäämiseen ja jauhamiseen. Tykkään elää elämääni mahdollisimman hyvässä harmonisessa sovussa muiden elävien otusten kanssa ja siksi pidän yleensä näppini kaukana kaikista väittelyistä ja draamoista. Joitain ihmisiä väittelyjen käyminen varmasti sytyttää ja saavat siitä jopa hyvän fiiliksen, mutta mä kyllä saan yleensä niistä vain päänsäryn ja pahan mielen.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ei se varmaan täysin turhaa ole jos kumpikin osapuoli osaa perustella pointtinsa hyvin. Minä en vain yleensä jaksa uhrata omaa energiaani vänkäämiseen ja jauhamiseen. Tykkään elämään mahdollisimman hyvässä harmonisessa sovussa muiden elävien otusten kanssa ja siksi pidän yleensä näppini kaukana kaikista väittelyistä ja draamoista. Joitain ihmisiä väittelyjen käyminen varmasti sytyttää ja saavat siitä jopa hyvän fiiliksen, mutta mä kyllä saan yleensä vain päänsäryn ja pahan mielen.
En nyt tarkoittanut, että kaikkien pitäisi aina kinata. Välillä kuitenkin täytyy, koska ristiriidat vievät asioita eteenpäin. Keskustelut synnyttävät uusia ideoita. Historian sivu fiksuimmat ajattelijat ovat aina olleet niitä kovimpia väittelijöitä. Jos nyt jokainen olisi koko ajan tyytyväinen, niin maailmasta tulisi sellainen Shangri-La josta monet tahot varmaan haaveilevatkin: omassa tyytyväisyydessään vellovia kritiikittömiä kuluttajia, jotka ostavat, tuijottavat, pelaavat, ostavat...
 
K

Kiekkokatsoja

"Joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa" on hölmö sanonta. Tuota noudattamalla ei ainakaan saavuta mitään.
Miten niin? Sehän voi olla sitä aikansa realismia. Kyllä niitä "kuuta taivaalta tavoittelevia", on ollut kautta aikojen.
Ite oon varma, että hyvin monella sanonnalla, on ollut hyvinkin oikea idea.
 

444

Jäsen
Miten niin? Sehän voi olla sitä aikansa realismia. Kyllä niitä "kuuta taivaalta tavoittelevia", on ollut kautta aikojen.
Ite oon varma, että hyvin monella sanonnalla, on ollut hyvinkin oikea idea.
Toisaalta tuo sanonta edustaa suomalaista pessimismiä parhaimmillaan. Ylenkatsotaan niitä, joilla tavoitteet ovat korkealla ja samalla hihitellään sisäisesti, jos tämä epäonnistuu, koska ”mitäs minä sanoin”.
Vähän sama kuin jättäisi ansaitut kehut antamatta jollekin, ”ettei vain ylpistyisi”. Eräs duunikaverini oli siis kertonut isälleen iloisena oman lapsensa (7 v.) koulumenestyksestä, ja tämän kommentti oli juuri tämä: ”Ettei nyt vain ylpistyisi”. Joo, ei kannata iloita toisen menestyksestä, kasvaa vielä kieroon ja oppii tavoittelemaan suuria.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Puhtaus on puoli ruokaa.

Vitut on. Kävin suihkussa äsken, eikä maha täyttynyt puoliksi. Ei itse asiassa ollenkaan.
 
Suosikkijoukkue
Häviää viimeistään finaaleissa
Puhtaus on puoli ruokaa.

Vitut on. Kävin suihkussa äsken, eikä maha täyttynyt puoliksi. Ei itse asiassa ollenkaan.
Mainitsin tän saman sanonnan ja ihmettelin joskus aiemmin kesällä tässä ketjussa. Samaa mieltä siis.

"Rohkea rokan syö"

Siis wau, uskalsit maistaa hernesoppaa? Tosi rohkeaa hei!

Miksei toi voisi olla mieluummin vaikka "Rohkea rotan syö"? Veikkaan että kovin monella teistä ei olisi munaa kokata rottamuhennosta tietäen mitä tauteja rotat saattaa kantaa mukanaan. No ei kyllä mullakaan olisi, että ei nyt sen puoleen.


Toisaalta tuo sanonta edustaa suomalaista pessimismiä parhaimmillaan. Ylenkatsotaan niitä, joilla tavoitteet ovat korkealla ja samalla hihitellään sisäisesti, jos tämä epäonnistuu, koska ”mitäs minä sanoin”.
Vähän sama kuin jättäisi ansaitut kehut antamatta jollekin, ”ettei vain ylpistyisi”. Eräs duunikaverini oli siis kertonut isälleen iloisena oman lapsensa (7 v.) koulumenestyksestä, ja tämän kommentti oli juuri tämä: ”Ettei nyt vain ylpistyisi”. Joo, ei kannata iloita toisen menestyksestä, kasvaa vielä kieroon ja oppii tavoittelemaan suuria.
Tää on niin totta! Vituttaa oikeasti välillä ihmiset, joiden mielestä mikään ei ole hyvin ja jos itse olet aidosti onnellinen ja annat sen näkyä niin sekin on väärin.
 
Viimeksi muokattu:
K

Kiekkokatsoja

Josko löytyisi jotain tietoa sanontojen historiaan, ja niiden syntytilanteeseen, niin ei tarvisi tänäpäivänä ihmetellä niitä juurikaan.
Toki osa soveltuu nykypäivään, osa ei niinkään.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Varmaan täältä jo löytyykin, mutta onhan "Ennen kaikki oli paremmin" se kaikista älyttömin sanonta.

Ihan yhtä älytön kuin se, että "Uusi on aina parempi kuin vanha".
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Suunnilleen itsetarkoituksellista nöyristelyä, vaatimattomuutta ja vaikenemista ihannoivat fraasit, iskulauseet ja klisheet, kuten puhuminen on hopeaa, vaikeneminen on kultaa. Riippuu tietysti asiayhteydestä. Jonkun typerän suunpieksäjän hölötyksiä pakkokuunnellessa tuokin väsähtänyt sanonta saattaa olla hetkellisesti paikallaan. Noin yleisesti ottaen, vaikenijat ja taka-alalle vetäytyjät eivät kuitenkaan pärjää tässä maailmassa yhtä todennäköisesti kuin ne, jotka osaavat avata oikeassa paikassa suunsa ja tuoda vähäsen itseäänkin esille.

Raamattu on pullollaan kaiken maailman jästipäisiä neuvoja. Lainaan tähän nyt englanninkielisen Matteuksen evankeliumin vanhan värssyn: ”Blessed are the meek, for they shall inherit the earth”. Nöyryyden ja vaatimattomuuden ylistämisellä on toki pidetty kirkkokansa kurissa ja korostettu valtaapitävien ja kirkonmiesten ylemmyyttä muihin säätyihin nähden. Niinpä. Tässä on nyt aika pitkään odotettu, koska nöyrät lopultakin perisivät maan, mutta aika nihkeältä näyttää toistaiseksi. Jeesuslaisilla on toki tarjota tämänkin värssyn taakse kulloinkin sopiva selitelmä, mutta turha viilata linssiin. Nöyrät eivät saatana peri mitään.

Edit: aihetta käsitteli mm. Frank Zappa teoksessaan The Meek Shall Inherit Nothing:

Some take the bible
For what it's worth
When it says that the meek
Shall inherit the Earth
Well, I heard that some sheik
Has bought New Jersey last week
'N you suckers ain't gettin' nothin'
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Häviää viimeistään finaaleissa
Kyllä mä itse ainakin pidän tiettyä nöyryyttä ja vaatimattomuutta hyveellisinä elämänarvoina, ennemmin kuin egoistisuutta ja ylimielisyyttä mutta mahtuuhan näitä mielipiteitä tälle pallolle.

Eikä mulle se että pyrin olemaan nöyrä, enkä liiemmin halua ylpeillä saavutuksillani ainakaan tarkoita sitä että olisin hiljainen eikä mulla olisi mielipiteitä mihinkään tai etten arvostaisi itseäni.

Hiljaisuus on kultaa eli silence is golden on myös minun mielestä oikein hyvä sanonta. Yllättävän paljon sitä voi ihminen oppia, kun on joskus vain hiljaa ja kuuntelee.

En siis ole alkuunkaan edellisen kirjoittajan kanssa samoilla linjoilla.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Josko löytyisi jotain tietoa sanontojen historiaan, ja niiden syntytilanteeseen, niin ei tarvisi tänäpäivänä ihmetellä niitä juurikaan.
Toki osa soveltuu nykypäivään, osa ei niinkään.
No näinhän nämä ovat. Sanonnat tuppaavat olemaan niin kaukaa peräisin ettei niiden alkuperää enää tiedetä. Toistellaan vain koska näin on sanottu aiemminkin. Sinällään tuo taitaa olla semmoinen suo että sinne uppoaa hyvin nopeasti, ellei osaa lopettaa ajoissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös