Abortti

  • 16 076
  • 117

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Katolilaisuuteen kuuluu nyt niin paljon tekopyhyyttä ja oman edun tavoittelua, että yhden Äiti Teresan sanomiset ei paljoa kokonaiskuvassa paina. En ole muutenkaan saanut käsitystä, että kyseinen matami olisi niin pyyteettömän hurskas ja hieno ihminen ollut, mitä yleensä annetaan kuva.

Kehitysmaissa, missä Teresakin operoi, syntyvyys on lähinnä ongelma kuin siunaus. Sinne lisää vaan niitä lapsia joo, kun katolilainen kirkkokin sanoo.

Ihmisalkio tuskin on sen kummempi elämänmuoto kuin jalan alle liiskautunut kovakuoriainen tai kastemato. Jos ei niiden oikeuksia puolleta, niin miksi pitäisi jonkun madonkokoisen ihmisklöntinkään?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Ja tässä tuntuu moni sekoittavan pointin minkä tarkoitan. Missä laissa sanotaan, että alle 18 vuotiaana saa käyttää alkoholia? Niin, sitä minäkin..

En ota tässä keskustelussa kantaa siihen, murtaako joku kännissä kätensä vai ei, tämä ketju käsittelee aborttia.

Missä laissa sanotaan ettei saisi?

Ja kyllä nämä muutkin asiat kuuluvat tähän ketjuun, koska ne vain sattuvat osoittamaan argumentoisi onttouden, oikeastaan tässä kohtaahan pitäisi moderaattorien noudattaa nopeaa kickban-politiikkaa, koska typeryydestä ei saisi oppia esim. kanssakeskustelijoitten neuvojen kautta, vaan rangaistuksen pitäisi olla välitön ja sellainen että siitä varmasti oppii, eikö vain?

Eikä edellinen lause ollut itsemoderointia, vain argumentti.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Uskon että koppikset puoltavat kovasti heidän oikeuttaan pysyä elossa.

Ei välttämättä, tietoisuus omasta elämästä vaatii, yllättäen, riittävän tietoisuuden tason ja ei ole varmaa, onko koppakuoriaisilla sellaista. Yhtälailla ihmisalkioitten aivot eivät ole toimintakykyisiä moneen kuukauteen, eli yhtä vähän ihmisalkio tiedostaa maailmasta kuin koppakuoriainen, itseasiassa siis vähemmän, koska koppakuoriaisten aistijärjestelmä on kuitenkin toiminnassa, mutta ihmisalkiolla siihenkin menee aikaa useita viikkoja/kuukausia.

Ja faktahan on, että suurin osa (muistaakseni jopa 90%) hedelmöityksistä päätyy "luonnolliseen aborttiin" hedelmöitystä seuraavina päivinä, eli sinänsä on naiivia keskustella siitä, onko abortti jotenkin väärin, kun luonto ja äidin keho itse hoitavat suurimman osan alkioista päiviltä.
 

struumax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät ja HIFK
Kehitysmaissa, missä Teresakin operoi, syntyvyys on lähinnä ongelma kuin siunaus. Sinne lisää vaan niitä lapsia joo, kun katolilainen kirkkokin sanoo.

No kuten sanoin, tämän Teresan lausahdus on niitä poikeuksia Katolisen kirkon "kiveen kirjoitetuista", ja ko. lafkan edustajalta sanottuna mikä kieltää ehkäisyn, aika ironinenkin kieltämättä, ellei kykenemitenkään ajattelemaan tuota edellisessä viestissäni lainaamaani irroitettuna mitenkään siitä henkilöstä ja "uskonnollisesta perimästä" jossa ja ken sen on lausunut. Oma lukunsa sitten on tietenkin se että pitääkö kukakin sikiötä missä vaiheessa ihmisenä vai saako ko. statuksen vasta pullahdettuaan valmiina tähän maailmaamme.

Tämä tästä.

Ei maailma kumminkaan koskaan valmiiksi tule.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
"Jos raskaana oleva äiti saa tappaa syntymättömän (ja puolustuskyvyttömän) lapsensa, mitä kaikki muut saavatkaan tehdä?"

En moralisoi enkä soimaa, mutta mielipiteeni varmaan asian suhteen on selvä.

Niin, tällä hetkellä maailmassa mm. kidutetaan, tapetaan, raiskataan, soditaan, poltetaan koteja, harrastetaan insestiä, hakataan vaimoja yms. Onko siis niin, että abortin salliminen on porttiteorian omaisesti johtanut kaikkeen muuhun vielä pahempaan?

Itse asiassa kun asiaa yritetään tarkastella tässä valossa, niin näyttää jopa siltä, että "pahoja" asioita tapahtuu enemmän siellä, missä abortti on kielletty eikä suinkaan toisinpäin.

Ja ei kai kukaan pidä aborttia minään lähtökohtana tai tavoiteltavana asiana. Joskus joissain tilanteissa on sekä yksilöiden että yhteiskunnan etu hoitaa asia pienellä lääketieteellisellä toimenpiteellä pois päiväjärjestyksestä. Itse olen jopa sitä mieltä, että vammaisena syntyvän lapsen abortoinnissa ei ole mitään väärää. Lapsen tekeminen ja saaminen on joka tapauksessa itsekäs teko, jonka perimmäinen tarkoitus on tuottaa vanhempien elämään lisäarvoa. Vanehmmilla on minusta oikeus valita kahlitsevatko he itsensä loppuelämäkseen vammaiseen lapseen, jonka ihmisarvoisesta tai onnellisesta elämästä ei ole mitään takeita.
 
Ihmisalkio tuskin on sen kummempi elämänmuoto kuin jalan alle liiskautunut kovakuoriainen tai kastemato. Jos ei niiden oikeuksia puolleta, niin miksi pitäisi jonkun madonkokoisen ihmisklöntinkään?
Olen aika lailla samaa mieltä. Sanoisin kuitenkin sen, että harvoin kukaan voi tarjota lapselle niitä ihan "täydellisiä" elinolosuhteita. Nimim. hanu kertoikin jo aikaisemmin, että isäksi tuleminen opiskeluiässä ei välttämättä ole katastrofi vaan enemmänkin siunaus, jos on tarpeeksi järkeä päässä.

Narkkariäidit voisi pakkoabortoida ja vaikka -steriloida samantien.
 

Gunners

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Washington
Mikä oikeus miehellä on tässä tilanteessa päättää naisen tahdon yli, että lapsi syntyy?

Jos naisella on yksinoikeus päättää että abortti tehdään(kuten tällä hetkellä on), niin miksi miehellä ei saisi olla samaa oikeutta? Käänteisestihän tämä tarkoittaisi myös sitä, että aborttia ei tehdä, jos jompikumpi ei sitä halua.

Kysyn hypoteettisesti, että jos sinun tyttöystäväsi raskaaksi tultuaan ei haluaisi lasta sinun taas halutessa ja lapsi syntyisi niin olisitko valmis kantamaan täyden vastuun pienestä lapsesta äidin liuetessa suhteesta?

Totta kai.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sanoisin kuitenkin sen, että harvoin kukaan voi tarjota lapselle niitä ihan "täydellisiä" elinolosuhteita.
No ei ehkä ja monessa tapauksessa vanhemmuuteen kasvetaan sitten kun tilanne sitä vaatii. Näin voi käydä, tai voi olla käymättä. Vastuuttomia teinivanhempia ja vähän iäkkäämpiäkin vastaavia kuiteskin löytyy.

Toki ensisijaisesti olennaista olisi hoitaa ehkäisy kunnolla, virheitä sattuu kuitenkin, silloinkin pitäisi olla valveutunut ja hoitaa jälkiehkäisy. Mikä ei tietysti taida olla pidemmän päälle hyväksi.

Olen silti ehdottomasti sitä mieltä, että jokainen on vastuussa kehostaan ja sen myös omistaa, joten jos ei-halutusta alkiosta tahtoo eroon, niin se on sallittava ja siinä on tuettava kaikin tavoin. Ehdottomasti molempien osapuolten vastuu ja yhdessä se on kannettava.

Mitä aikaisemmin asian hoitaa, sitä vähemmän syyllistyy surmaamiseen. Se on sitten loppupelissä jokaisen henkilökohtaisen moraalin määriteltävissä, missä se raja kulkee.

Abortit on kuitenkin jees juttu ja toivon mukaan kehittyvät vielä parempaan suuntaan toimeenpiteinä.
 

BattleHymn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara, Liverpool FC
mitä mieltä olette abortista?

milloin kannattaa abortti tehdä?

onko se ns.murha?

Ei omasta mielestäni ainakaan ole "murha", tämäkin asia riippuu niin paljon ihmisen/ihmisten elämän tilanteesta, ettei mielestäni sitä voi "murhaksi" kutsua, surullistahan se kuitenkin on. Itsellä sen verran kokemusta, et ex-eukko teki abortin kun alettiin seurusteleen ja huomas olevansa paksuna edelliselle miehelleen. Omasta mielestäni hän ainakin teki oikein, muiden mielipiteistä en tiedä. Nyt meillä yhdessä 5v tyttö.
 

MegaForce

Jäsen
Minulla on tilanne, että tyttöystävä mahdollisesti raskaana. En lauennut hänen sisäänsä, mutta kondomi irtosi kesken yhdynnän. Nyt valitellut aamupahoinvoinnista sekä kuukautisten myöhästymisestä, testiä emme ole vielä tehneet. Olen kaiken lisäksi ulkomailla tällä hetkellä..

Huolettaa.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Auts. Nihkeä tilanne.

Mulla oli alkuvuodesta puolen vuoden suhde jossa ehkäisystä huolimatta Nainen tuli raskaaksi.
Nainen meni jotenkin hormoniensa kanssa ihan sekaisin ja alkoi kiristämään minua raskaudella.
Tämä koko tilanne meni jotenkin siihen pisteeseen että jatkaminen yhdessä oli täysin mahdotonta. Raskaus meni kesken onneksi luonnollisesti.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Onhan nuo vittumaisia tilanteita silloin kun toinen osapuoli ei halua lasta. Minä kuulun siihen perinteiseen koulukuntaan, että viime kädessä päätös on naisen, ja miehen on vastuu kannettava. Käytännössä tilanteet voivat muodostua hyvinkin "epäreiluiksi" esim lasta haluamattoman miehen näkökulmasta (varsinkin jos nainen on valehdellut ehkäisystä tms), mutta eipä tähän mitään ideaalia ratkaisua ole. Mielestäni myös lapsen oikeus (edes muodollinen) isään ajaa muiden oikeuksien edelle.. Kannattaa valkata tarkkaan ketä panee, ja miten (ehkäisy). KOndomin käyttö ei todellakaan ole tae, etteikö nainen voisi raskaaksi tulla.

Ja naisten sanaan ei näissä jutuissa kannata luottaa ainakaan noin yleisesti ottaen. Vaikka aikaisemmin olisi sovittu pelisäännöt selväksi ehkäisyn tai abortin osalta ns. vahingon sattuessa, niin alkanut raskaus ja hormonitoiminta voivat kyllä helpostikin muuttaa naisen mielipiteen ja pyörtää tehdyt lupaukset. Omakohtaista kokemusta tästä ei onneksi ole, mutta parille tuttavalle näin on sattunut.

Tsemppiä kaikille asian kanssa painiskeleville! Itse mietin lähinnä miten parisuhe voi tuollaisessa tilanteessa edes onnistua, jos nainen haluaa pitää lapsen vastoin miehen tahtoa?
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
vahingon sattuessa, niin alkanut raskaus ja hormonitoiminta voivat kyllä helpostikin muuttaa naisen mielipiteen ja pyörtää tehdyt lupaukset.

Tsemppiä kaikille asian kanssa painiskeleville! Itse mietin lähinnä miten parisuhe voi tuollaisessa tilanteessa edes onnistua, jos nainen haluaa pitää lapsen vastoin miehen tahtoa?


Jep. Mulla on juuri tälläinen kokemus.
Hormonitoiminta teki naisesta täysin sekopään ja mitään mitä oli aikaisemmin sovittu tai puhuttu ei enää pitänyt.
Ja tosiaan mukana tuli kiristystä ja tahallista loukkaamista ymmärrä muuta paskaa.
Yhdessä jatkaminen oli todellakin täysi mahdottomuus.
Onneksi olemme saaneet puhuttua kaikki selväksi ja ollaan nykyään ihan hyvissä väleissä.
 

MegaForce

Jäsen
Jep. Mulla on juuri tälläinen kokemus.
Hormonitoiminta teki naisesta täysin sekopään ja mitään mitä oli aikaisemmin sovittu tai puhuttu ei enää pitänyt.
Ja tosiaan mukana tuli kiristystä ja tahallista loukkaamista ymmärrä muuta paskaa.

Juuri tämä vaihe. Ei vastata viesteihin ja raivotaan puhelimessa. Saa kuulla syytöksiä jne. ja näin tyttöystäväni olleen tietenkin baarissa Facebook-päivityksen kautta. Tuntuu että parisuhde menossa ja ei oikein tiedä mitä pitäisi tehdä. Olen ulkomailla ja enkä pääse edes tapaamaan kumppaniani.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Minä kuulun siihen perinteiseen koulukuntaan, että viime kädessä päätös on naisen, ja miehen on vastuu kannettava.

En tiedä onko se nyt mikään ns perinteinen kanta. Todella vaikea nähdä että mitään muuta vaihtoehtoa esim. lainsäädännössä asiasta olisi, tuskin voidaan mihinkään sellaiseen lähteä että vaikak pakotettaisiin aborttiin.

Käytännössä tilanteet voivat muodostua hyvinkin "epäreiluiksi" esim lasta haluamattoman miehen näkökulmasta (varsinkin jos nainen on valehdellut ehkäisystä tms), mutta eipä tähän mitään ideaalia ratkaisua ole.

No joo, mutta ei se nyt niin älyttömän vaikeaa ole koko potentiaalinen tilanne välttää jos todella ei halua lasta, tai haluaa täysin eliminoida potentiaalisen raskauden.
 

teppana

Jäsen
Otetaan ja siirretään keskustelu pois persujen ketjusta, joka muutenkin tuntuu aika herkästi lähtevän laukalle.

Suomessa kyllä. Entä maissa, joissa toivotaan syntyvän poikia?
Myös tämä ehdottomuus, että asiassa kaikki valta on naisella, vaikka oltaisiin parisuhteessa, ei oikein istu minun tasa-arvokäsitykseen.

Istui se tai ei, miten asiaa voidaan muuttaa? Isyystestiä ei tsygootille voi tehdä, eli mistä tiedetään varmasti että isäksi itseään väittävä heppu on isä?

Mutta kaikkein tärkeimpänä, raskaudenkeskeytys on joko tai päätös. Jos äiti haluaa raskauden keskeyttää ja oletettu isä ei, onko sinusta kohtuullista että miehen sana on tässä tapauksessa painavampi?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös