Abortti

  • 16 061
  • 117
Suosikkijoukkue
Porin Ässät & Florida Panthers
Ihmisen oppimisprosessi toimii juuri siten, että virheistä on mahdollista selvitä ilman katastrofia ja sitä kautta tilanteita opitaan välttämään. Jos käyttäisit hetken ajatellen asiaa, ymmärtäisit että näin varsin iso osa asioista meille opetetaan/koulutetaan. Kouluissa on jälki-istuntoja riehujille, ylimääräisiä kotitehtäviä laiskoille ja punakyniä, ei suoria potkuja ensimmäisestä oikeinkirjoitusvirheestä aineessa. Kotona äiti nuhtelee, huutaa kenties tukistaa, jos sitä juoksentelee autoteille huolimattomasti, ei tönäise rekan eteen ja katso miten pyry-petterin käy, oppiipahan perkele varomaan autoja.

Noh vastaillaan nyt ajan kuluksi, kun ei ole parempaakaan tekemistä.. =)

Niin, en nyt ole aivan mustavalkoisesti kenenkään puolella. Tällä hetkellä vaan pahasti alakynnessä mielipiteeni kanssa. Ehkä olen liian konservatiivinen, ja opetusmallini sopisi paremmin keskiajalle, kuin 2000-luvulle.

Kai se johtaa juurensa omaan kasvatukseeni, jokaisesta virheestä, teosta jne. olen kantanut itse aina vastuun. Mitään viikkorahoja ikinä saatu ala-asteen jälkeen. Jos omaa rahaa halusi, niin mentiin töihin. Helppoa se niillä on, jotka mällää isin auton, isi taputtaa olalle ja ostaa uuden. Kyllä poika oppii virheistään.

Totta on se, että virheitä saa tehdä, mutta tyhmä on se, joka ei niistä mitään opi. Eikö yksi abortti 14 vuotiaiden keskuudessa riittäisi varoitukseski koko kaveripiirille? Ei näköjään, kun saa milloin mistäkin lukea näitä tapauksia.


Edit. mtmela, sepä siinä onkin, mutta kun aina ei voi edes kännin piikkiin noita laittaa, vaan kyllä on toilailuja tehty ihan selvinkinpäin.

Katumuspillerit, anyone? Ja näköjään puhut nyt aidasta, kun minä puhun aidan seipäästä.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Saatan saada koko JA:n vihat niskoilleni, mutta oppivathan olemaan. Tietysti paska homma lapsen kannalta, mutta ehkä näistä vastuuttomista paskiaista kasvaisi vastuullisia hyviksiä, jos tilanne realisoitaisiin heille, eikä päästettäisi kuin koira veräjästä ja todettaisiin olalle kopauttaen "Pojat on poikia, älä tee ensi kerralla."
Voi olla, että joissain tapauksissa vauva saisi vanhempien päähän järkeä, mutta väitän, että useimmissa ei saa, ja lapsi joutuu kärsimää --> uusi retalepolvi.

Lähipiirissäni on huume- ja alkoholiongelmainen nuori pariskunta, eikä lapset heitä ole millään tavalla hidastuttaneet. Vasta pakkohoito on jollain tapaa havahduttanut heitä, eikä tähänkään oltaisi päästy ilman sukulaisten ja sossun väliintuloa. Ei tuossa mitään aikuistumista olisi itsenäisesti tapahtunut, tai ei ainakaan neljään vuoteen tapahtunut ilman muiden väliintuloa.
 

ipaz

Jäsen
Totta on se, että virheitä saa tehdä, mutta tyhmä on se, joka ei niistä mitään opi. Eikö yksi abortti 14 vuotiaiden keskuudessa riittäisi varoitukseski koko kaveripiirille? Ei näköjään, kun saa milloin mistäkin lukea näitä tapauksia.

En oikein usko että koko kaveripiiri saa koskaan tietää että 14-vuotias kaveri tekee abortin. Ex-ex-ex tyttöystäväni oli aikonaan ennen minua abortin tehnyt noin 16-vuotiaana ja siitä ei vuosiin tiennyt muita kuin hän itse ja toimenpiteen tehneet sairaalahenkilökunta, joilla on tietysti vaitiolovelvollisuus. Minulle hän sen kertoi kuukausien seurustelun jälkeen, mutta esim. siskonsa ja äitinsä tuskin tietävät vieläkään.

Mielestäni naisella on oikeus vartaloonsa ja oikeus halutessaan tehdä abortti, eikä sitä yksikään valtion tai kirkon virkamies saa estää. Puola ja muut katoliset maat ovat todellakin keskiajalla tämän asian suhteen.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehkä olisi pitänyt miettiä siinä vaiheessa, kun siideri nousee päähän, että nyt ei kannata harrastaa seksiä ilman ehkäisyä?

Jos kaadut kännissä ja murrat kätesi, oletko oikeutettu sairaalahoitoon? Siis omasta mielestäsi. Jos olet, niin mars mars kirjastoon lainaamaan argumentointioppaita, niin napsahtelee provot seuraavalla kerralla paremmin maaliinsa.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
No joo, vaikea aihe.

Minä oli 19v, emäntä 18, kun kirjoitusten jälkeisissä bileissä se kumin käyttö kännissä jäi. Kolmisen vuotta kortsua tunnollisesti käytettiin, mutta tarpeeksi kännissä ei vain jaksanut rittävästi huolehtia. Molempien syy.

Molempien vanhempien ja vähän muidenkin taholta meitä painostettiin aborttiin aika huolella. Tosin sitten kun uskalsimme raskauden tunnustaa, niin se olisi kai ollut jo myöhäistäkin. Meille abortti ei ollut kylläkään koskaan edes esillä, oli itsestään selvää, että muksu pidetään. Tosin ei se raskaus nyt niin iloinen yllätys ollut.

Tuo 'moka' aiheutti kyllä paljon muutoksia elämään ja suunnitelmiin, minä mm. vaihdoin opiskelupaikkakunnan samaksi emännän kanssa. Opiskelija-aikana elettiin myös köyhyysrajan alla jokunen vuosi, samaten esikoisemme kärsi koulukiusaamisesta ekoilla luokilla, kun asuntovelkaisilla ei todellakaan ollut varaa merkkivaatteisiin tai viimeisen päälle maastopyöriin silloin. Kundilla oli kyllä onneksi kunnon itsetunto ja myös hyvä kaveripiiri, ettei mitään isompia ongelmia aiheutunut. Ja osasi myös antaa takaisin tarvittaessa.

Minulla ja emännällä ne villit vuodet jäivät tavallaan kokematta. Olen joskus miettinyt, jäinkö jotain paitsi, mutta en kyllä voi sanoa, että katuisin. Muksut ovat kulkeneet mukana oikeastaan joka paikassa, viinan juontia se vähän rajoitti. Ja se aika kun pennut olivat vielä kotona ja ajokortillisia oli herkkuaikaa vieraspelireissujen suhteen.

Hienoja miehiä noista on tullut. Ja nyt on mahtava fiilis lastenlasten kanssa puuhatessa. Kavereilla ei omat muksut ole paljon vanhempia kuin meidän lapsenlapset. Tuntuu taaskin ihan oikealta ratkaisulta.

Emännän siskonpoika, kummipoikani, tuli isäksi 15 vuotiaana vuotta vanhemman narkkarin kanssa. Äiti häipyi kuvioista hyvinkin nopeasti, eli kaveri huomasi olevansa yksinhuoltajaisä 16 vuotiaana. Hyvimpähän ovat hekin pärjänneet, joskin kyllä ovat tukea saaneet lähinnä emännän sukulaisilta kyllä.

Siltikin pidän aborttia jokaisen pariskunnan ja/tai naisen omana päätöksenä. Eli harkitkoon kukin tapauskohtaisesti oman tilanteensa. Mutta nuorenakaan hankittu muksu ei kyllä mitenkään automaattisesti pilaa elämää, sanoisin mielummin että päinvastoin.

Käyttäkää kortsua ja nauttikaa elämästä, kunnes yhdessä päätätte sen muksun hankkia.

t. hanu
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät & Florida Panthers
Mutta nuorenakaan hankittu muksu ei kyllä mitenkään automaattisesti pilaa elämää, sanoisin mielummin että päinvastoin.

Niin, kuten hanun kirjoituksesta voimme lukea, että eipä aina noista teiniraskauksista mitään pahaa seuraa, vanhemmille kuin lapsellekaan. Kaikki hyvin ja onnellinen loppu, vastuu omista tekemisistä on kannettu. Hienoa.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin, kuten hanun kirjoituksesta voimme lukea, että eipä aina noista teiniraskauksista mitään pahaa seuraa, vanhemmille kuin lapsellekaan. Kaikki hyvin ja onnellinen loppu, vastuu omista tekemisistä on kannettu. Hienoa.

Taidat tehdä työkses tutkimusta? Tässä nyt sentään oli käyty lukio, mikä kertoo oletettavasti muutamasta asiasta jotain.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät & Florida Panthers
Taidat tehdä työkses tutkimusta? Tässä nyt sentään oli käyty lukio, mikä kertoo oletettavasti muutamasta asiasta jotain.

En itseasissa tee. Mistä moisen päättelit? Hauskaa on vain huomata, että täällä jauhetaan, että ihan sama, sitten joku sanoo muista eriävän mielipiteen, niin ollaan niin marttyyriä ja kauhistellaan, että miten sä noin voit ajatella.

Tosi asiassa sillä mitä minä, sinä tai te ajattelette, ei ole mitään väliä, koska täällä kukaan tuskin on missään päätäntä ympyröissä mukana.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tosi asiassa sillä mitä minä, sinä tai te ajattelette, ei ole mitään väliä, koska täällä kukaan tuskin on missään päätäntä ympyröissä mukana.

Tää kortti on aina aika ajoin syytä esiin. Ei, mun mielestä JA:ssa päätetään nää asiat, kuten kuten kaikki muutkin asiat. Jokaisen aborttia harkitsevan tulisi käydä katsomassa JA:sta totuus ennen päätöstä.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Niin, kuten hanun kirjoituksesta voimme lukea, että eipä aina noista teiniraskauksista mitään pahaa seuraa, vanhemmille kuin lapsellekaan. Kaikki hyvin ja onnellinen loppu, vastuu omista tekemisistä on kannettu. Hienoa.
Hanu ja puolisonsa olivat jo täysi-ikäisiä lapsen ilmoittaessa tulostaan, joten varsinaisesta teiniraskaudesta ei voida puhua. Hienoa, että he päättivät näin.

Kyse on yleensäkin ihmisten vapaudesta valita. Sinä et sitä vapautta olisi valmis antamaan. Jos joku 15-vee päättää pitää lapsen ja selvitä, niin en voi muuta kuin kannustaa. Ihan eri asiasta puhutaan, jos se sama teinityttö pakotetaan synnyttämään lapsi.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät & Florida Panthers
Hanu ja puolisonsa olivat jo täysi-ikäisiä lapsen ilmoittaessa tulostaan, joten varsinaisesta teiniraskaudesta ei voida puhua. Hienoa, että he päättivät näin.

Mutta jos nussitaan pilkkua, niin nyt olikin kyse teiniraskaudesta, eikä kenenkään täysi-ikäisyydestä.

Ja kuin myös, kannustan minäkin lapsen pitämisessä ja vastuun kantamisessa. Mikä on ongelma?
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Mutta jos nussitaan pilkkua, niin nyt olikin kyse teiniraskaudesta, eikä kenenkään täysi-ikäisyydestä.

Ja kuin myös, kannustan minäkin lapsen pitämisessä ja vastuun kantamisessa. Mikä on ongelma?
Lue aiemmat kommentit, niin ehkä asiaa avautuu sinulle. Itse otit Hanun esimerkiksi teiniraskaudesta.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Mikä on ongelma?
Ongelma on ainakin mulle se, että sun mielestä nuoren ihmisen elämä pitää (mahdollisesti) pilata siksi, että se on nuorena kännissä tyhmä. Ei millään aukea tuo. Otit aiemmin esille oman lapsuutesi, oli kuulemma kovaa aikaa. Pitääkö muillakin nyt olla sitten paska nuoruus?

Haluaisin myös vastauksen tuohon Snaksterin eilen esittämään kysymykseen, jos murrat kännissä kätesi niin oletko oikeutettu sairaalahoitoon?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Haluaisin myös vastauksen tuohon Snaksterin eilen esittämään kysymykseen, jos murrat kännissä kätesi niin oletko oikeutettu sairaalahoitoon?

Tai ylipäätänsä, miksi rajoittaa "tyhmyys" vain humalatilassa tapahtuneisiin asioihin, samalla logiikalla mikä tahansa tapaturma, mikä ei johdu todistettavasti uhrista riippumattomista syistä, voidaan tulkita uhrin tyhmyydeksi ja siten kaikki mahdolliset hoidot aka. "vapaaliput" evätä.
Ainakin kaikki omat urheiluvammani ovat johtuneet ihan täysin omista arviointivirheistä, eli omaa typeryyttäni laskettelin puuta päin ja kulutin rutkasti yhteiskunnan rahoja murtunutta reisiluuta hoitaessani.

Tietenkin vakuutuksethan ovat tätä varten, eli olisiko sitten meidän mestariargumentoijan maailmassa tilaa abortti-vakuutukselle ts. jos olet tarpeeksi fiksu ottaaksesi vakuutuksen, abortin saa tehdä.
 

Cube

Jäsen
Kun katsoo esim. Suomen aborttitilastoja, niin ainakin minun on hyvin vaikea olla vastustamatta aborttia. Tämä tosin idealistisella tasolla. Käytännössä sellaiselle ihmiselle, joka ei omaa lastansa halua pitää on varmaan ihan turha lasta antaakaan. Tämä on tietysti ikävä kärjistys, koska poikkeuksiakin varmasti on. Varsinkin niissä tapauksissa, joissa ehkäisystä on viitsitty jopa huolehtia, mutta silti on käynyt niin kuin on käynyt.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät & Florida Panthers
No jos tälle linjalle lähdetään, niin mikä jottei. Jos humalassa ajat autoa nuorena, se on teidän mielestä ihan ok? Kyllä nuoret oppii virheistään.

Ja tässä tuntuu moni sekoittavan pointin minkä tarkoitan. Missä laissa sanotaan, että alle 18 vuotiaana saa käyttää alkoholia? Niin, sitä minäkin..

En ota tässä keskustelussa kantaa siihen, murtaako joku kännissä kätensä vai ei, tämä ketju käsittelee aborttia.
 

Cassu

Jäsen
Näin nuorena naisena kun mietin että omalle kohdalle joskus osuisi moinen päätös niin huh huh... Tiedän etten pysty ketään tappamaan, edes pientä ihmisen alkua. Ja kun mietin sitä kuinka monesti nämä vahingossa raskaaksi tulevat ovat yksin päätöksen kanssa? Kyllä miehen on helvetin helppo sanoa että otan vastuun, mutta moniko oikeasti seisoo sanojen takana? Olen monta vakuuttelijaa tavannu, mutta ainoastaan yhden joka sano suoraan ettei ota vastuuta. Itse en voi ensimmäistäkään aborttiin päätyvää tuomita. Lapsella on aina oikeus hyvään elämään ja jos sitä ei voi antaa, niin miksi synnyttää viaton pieni ihminen?
 

Gunners

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Washington
Kuka ne viinat ja bisset sinne kurkkuun on kaatanut? Ärsyttää niin saatanasti, kun humalaa pidetään yleisesti syyllisyyttä vähentävänä tekijänä. Itse asiassa senhän pitäisi olla jopa koventava, jos tietää että kännissä tulee mahdollisesti tyhmyyksiä tehtyä ja kuitenkin pitää sitä alkoholia kurkkuun kumota.

Ja mitä tulee tuohon aborttikysymykseen, lapsen alulle saattamiseen tarvitaan kaksi, eli naisella ei kuulu todellakaan olla mitään ihmeen erityisoikeutta tehdä päätöstä yksin, vaan jos mies ei aborttia halua, niin silloin naisella ei ole oikeus tehdä sitä. "Naisella on oikeus omaan ruumiiseensa"-tyypit voivat minun puolestani painua vittuun hoilaamaan propagandaansa ja ylistämään feminismiä, ah tuota tasa-arvon aatetta.
 
Ja mitä tulee tuohon aborttikysymykseen, lapsen alulle saattamiseen tarvitaan kaksi, eli naisella ei kuulu todellakaan olla mitään ihmeen erityisoikeutta tehdä päätöstä yksin, vaan jos mies ei aborttia halua, niin silloin naisella ei ole oikeus tehdä sitä. "Naisella on oikeus omaan ruumiiseensa"-tyypit voivat minun puolestani painua vittuun hoilaamaan propagandaansa ja ylistämään feminismiä, ah tuota tasa-arvon aatetta.
Nainen kuitenkin joutuu tuota lasta kantamaan sisällään sen 9kk. Jos sitä lasta ei tosiaankaan halua on se rankka kokemus. Se vaikuttaa koko loppuelämään. Toki myös se abortti vaikuttaa, on varmaan vielä rankempaa. Mutta jos mies haluaa pitää lapsen ja nainen ei, niin ilman muuta miehen on huolehdittava lapsesta, eikä odottaa että nainen sen tekisi. Sama toimii myös toisin päin. En ole mikään feministi, mutta miehet ei vaan yleensä ymmärrä mikä kokemus tuo raskaus ja synnytys on. Joo en sitä itsekään tiedä, kun ei ole vielä tullut eteen. Niin, ja aivan varmasti se abortti on rankkaa myös miehille, haluaa sen lapsen pitää tai ei. Hyväksyn abortin, jos olosuhteet on todellakin niin huonot ettei siihen lasta voi synnyttää. Jokaisella lapsella on kuitenkin oikeus hyvään elämään ja vanhempien rakkauteen. On ne vanhemmat sitten miten tyhmiä tahansa, mutta lapsen ei siitä tulisi kärsiä. En pidä aborttia mitenkään murhana. Mielestäni se ei ole ihminen tai "elävä" ennenkuin sille on kehittynyt aivot, keuhkot jne. Itse en pystyisi tekemään aborttia, paitsi jos se olisi raiskauksen tulos. Jos sen sijaan mokaisin kännissä jotain, olisi se vastuu kannettava. Tosin lapsi ei olisi enää katastrofi, kuten olisi ollut joitain vuosia sitten. Oikeastaan viime aikoina sitä on lievää "vauvakuumettakin" ollut. Mutta ei ne tenavat silti vielä suunnitelmiin kuulu. Sitä kuitenkin haluaa että olosuhteet on hyvät silloin. On työtä jne. Ja että se lasten isäkin olisi elämässä mukana. Tän hetkinen suhde ei ole vielä kovin pitkällä, ja tuo ei ole vielä ajankohtaista. Vaikka vaikuttaakin että mieskin lapsia haluaisi. Itse kuitenkin haluaa olla täysin varma, että hän on se mies jonka kanssa haluan viettää loppuelämän(tai ainakin lähes...)
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onko mielestäsi 18-19v. teini?
Mielestäni teiniys on ennen kaikkea henkinen olotila. Näin ollen vaikka minun itseni ikäinen voi olla vähän teini.

Luonnollisestikaan en nyt puhu tietenkään itsestäni! Olent odella aikuinen ja vastuullinen ja kaikkea...
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät & Florida Panthers
Mielestäni teiniys on ennen kaikkea henkinen olotila.

Näinhän sen periaatteessa pitäisi mennä, ja tuskin kovin moni 18-19 vuotias enää itseään teininä pitää, mutta lainasanana tuollakin on alkuperäinen merkitys ja tarkoitus, jonka Lawless tuossa hieman ylempänä kertookin.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Ja mitä tulee tuohon aborttikysymykseen, lapsen alulle saattamiseen tarvitaan kaksi, eli naisella ei kuulu todellakaan olla mitään ihmeen erityisoikeutta tehdä päätöstä yksin, vaan jos mies ei aborttia halua, niin silloin naisella ei ole oikeus tehdä sitä. "Naisella on oikeus omaan ruumiiseensa"-tyypit voivat minun puolestani painua vittuun hoilaamaan propagandaansa ja ylistämään feminismiä, ah tuota tasa-arvon aatetta.
Mikä oikeus miehellä on tässä tilanteessa päättää naisen tahdon yli, että lapsi syntyy?

Olen juurikin tuota mieltä, että yksilöllä on oikeus viime kädessä päättää, mitä ruumiilleen tekee. Abortin teko riippuu aina raskaana olevan naisen elämäntilanteesta ja päätös viime kädessä siitä. Totta kai lapsen isällä on sanansa asiassa sanottavana ja hänen mielipiteensä vaikuttaa. Naisella on myötäsyntyinen ominaisuus vaalia elämää ja päätös tehdä abortti ei voi olla helppo kenellekään järjissään olevalle naiselle. Ja miksi hyvässä parisuhteessa elävä nainen aborttia edes haluaisi? Mutta hänellä on oltava oikeus valita.

Kysyn hypoteettisesti, että jos sinun tyttöystäväsi raskaaksi tultuaan ei haluaisi lasta sinun taas halutessa ja lapsi syntyisi niin olisitko valmis kantamaan täyden vastuun pienestä lapsesta äidin liuetessa suhteesta? Näinhän usein käy päinvastaisissa tilanteissa naisen päätettyä pitää lapsen miehen vastustaessa sitä.

Feministi en ole, eikä minulla ole pienintäkään aikomusta "painua vittuun hoilaamaan propagandaani".
 

struumax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät ja HIFK
En ole juurikaan innoissani Katolisen kirkon jutuista ja heidän teeseistään noin ylipäänsä, mutta en ole voinut kuin myöntää seuraavan Äiti Teresan lausahduksen kauaskantoisen viisauden:

(Vapaasti lainaten:)

"Jos raskaana oleva äiti saa tappaa syntymättömän (ja puolustuskyvyttömän) lapsensa, mitä kaikki muut saavatkaan tehdä?"

En moralisoi enkä soimaa, mutta mielipiteeni varmaan asian suhteen on selvä.

Turhan vähän muuten pidetään esillä adoptiota edes vaihtoehtona.

edit. En löydä nyt tähän hätään niitä tilastoja ketkä niitä abortteja kotoisessa suomessa todellisuudessa tekeekään, painopiste oli aikalailla muualla kuin 14-18 tytöntylleröissä, joiden nimissä useimmiten asiaa kumminkin ajetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös