Niin. Kyllä minäkin tunnen henkilökohtaisesti ihmisiä, jotka ovat oppineet puhumaan Suomea tosi hyvin, vaikka eivät ole Suomessa edes kovin kauaa olleet. Ja olisivat varmasti oppineet ilman kielikurssejakin, koska heillä on ahkeruutta ja selvästi jonkinlaista kielellistä lahjakkuuttakin.
Periaatteessa voisikin ajatella, että koska parhaat oppii aina, miksi edes tarjota heikompilahjaiselle osastolle mitään, koska siinä menee vain rahaa hukkaan, ja ymmärrän täysin senkin puolen. Itse olen kuitenkin sen verran demari, että ajattelen ettei siitä nyt haittaakaan ole, jos mahdollisimman monelle tarjotaan edes kunnollisuutta mahdollisuutta kielen oppimiseen. Jos joku ei mahdollisuutta käytä hyväkseen, niin se on sitten ihan oma häpeä, mutta niinhän se menee kaikessa elämässä. Ei kaikista suomalaisista lapsistakaan tule voittajia, vaikka kuinka tarjottaisiin mahdollisuutta käydä koulua ilmaiseksi ja mennä pitkälle elämässä.
Tämä keskustelu nyt kuitenkin liippaa aika läheltä sitä, mistä Honkasalokin puhui A-Studiossa. Hän taisi puhua ihmisten potentiaalin hyödyntämisestä, ja ajattelen itse, että siinä potentiaalin hyödyntämisessä voidaan onnistua paremmin jos edes yhteiskunta yrittää tarjota työkaluja kielen oppimiseen ja muuhunkin kotoutumiseen.
Kyllähän se maksaa, mutta toisaalta en nyt tiedä onko sekään sen huonompi vaihtoehto kuin se, että jätetään kaikki vain ihmisten itsensä varaan. Sillä valitettavasti meitä ihmisiä yhdistää ympäri maailman sellainen ominaisuus, että olemme tilanteen salliessa aika mukavuudenhaluisia ja laiskoja, eikä uusien asioiden oppiminen aina nappaa niin paljon. Etenkin jos on ikää vähän enemmän.