Ranskan maajoukkue = monikulttuurisen valtion joukkue
Joo, muakin syö suoraan sanoen aika helvetisti toi Ranskan dissailu/ kutsuminen Pohjois-Afrikan joukkueeksi etc. Ei sen puoleen, ei mulla Pohjois-Afrikkaa, kuten muutakaan Afrikkaa, vastaan mitään ole - vituttaa vaan tollainen tietämättömyyteen perustuvien läppien heitto.
Itse Ranskassa toista vuotta asuneena olen sitä mieltä, että Ranska on monessa mielessä aidosti monikulttuurinen maa. Kuitenkin samaan aikaan Ranskassa on aika vahva ranskalainen identiteetti monien etnistaustaistenkin joukossa, joka käy ainakin ilmi jalkapallon MM-kisojen yhteydessä. Veikkaanpa, että samanlainen kansallisidentiteetti ei ole välttämättä Brittein saarilla asuvilla intialaisilla, ainakin jos jalkapallosta puhutaan. Siellä asuvat intialaiset tuskin seuraavat Englannin futisjoukkueen edesottamuksia yhtä fanaattisesti kuin esim. jotkut mauritanialaistaustaiset ranskalaiset. Tähän saattaa tietysti vaikuttaa sekin, että Ranskan joukkueessa on paljon laajempi kirjo etnisen taustan omaavia pelaajia kuin esim. Englannin tän vuoden MM-kisajoukkueessa.
Tein pikatsekkauksen ranskankielisestä Wikipediasta ja Ranskan joukkueesta Ranskan ulkopuolella ovat syntyneet ainoastaan Vieira (Senegal), Makelele (Kongo-Kinshasa) ja Boumsong (Kamerun). Suurin osa Ranskan mustista pelaajista onkin syntynyt ihan manner-Ranskassa. Guadeloupelaiset juuret ovat ainakin manner-Ranskassa syntyneillä Gallasilla, Henrylla, Silvestrella ja Sahalla. Lyonissa syntyneellä Abidalilla on juuret Martiniquella.
Manner-Ranskan ulkopuolella syntyneitä ovat taasen: Thuram ja Chimbonda (Guadeloupe) ja Malouda (Ranskan Guyana). Ja varmuuden vuoksi vielä teille kaikille tietämättömille dissailijoille: Guadeloupe, Martinique ja Guyana ovat kuuluneet siis Ranskalle jo vuosisatoja.
OK, Ranskan asukkaissa ei varmastikaan ole prosentuaalisesti yhtä paljon mustia kuin maajoukkueessa. Mutta monikulttuurisessa maassa tuskin tähän asiaan edes muut kiinnittävät huomiota kuin äärioikeistolainen Jean-Marie Le Pen Front National-puolueineen. Sen sijaan täältä Pohjolasta käsin jotkut näkevät asiakseen nostaa tämän epäkohdan esiin Ranskaa lainkaan tuntematta. Vähän sama kuin ranskalainen alkaisi syyttämään meitä esimerkiksi siitä, miksi jotkin maakunnat ovat aina yhtä aliedustettuina Suomen miesten futismaajoukkueessa.
mjarkko kirjoitti:
Sitten oli tämä Karembeu joka oli syntyjään sieltä Ranskan Polynesiasta jossa ranska teki ydinkokeitaan. Kieltäytyi joskus maajoukkueesta protestiksi näitä ydinkokeita vastaan.
Joo, Karembeu on samalta suunnalta, itse asiassa Uudesta Kaledoniasta (Australian ja Uuden Seelannin välissä, joka ei varsinaisesti kyllä Ranskan Polynesiaa). Tota ydinkoejuttua en ole kuullut, mutta voi olla hyvinkin totta - sen verran poliittisesti aktiivinen kaveri on.