Pyrin itsekin muuttamaan asennettani siihen suuntaan, että antaa nuorien poikien kasvaa rauhassa.
Tätä todellakin kaivataan, toivottavasti moni muu ottaisi oppia. Itse olen lopen kyllästynyt siihen miten jo jostain hemmetin F-junnuista lähtien aina jotain tiettyä yksittäistä pelaajaa hehkutetaan miten se on vaan NIIIIN hyvä ja loistava ja tuleva supertähti ja tiesmitä, teki viime pelissä 10 maalia, WAU. Edes Gretzky ei pystynyt samaan tossa iässä, hei, tajuuttekste? Missä tahansa joukkueessa, aina on 1-2 tämmöistä "lellikkiä" jotka varmasti tietävät olevansa vaan niin älyttömän hyviä. Ja kuinka moni näistä edes päätyy ammattikiekkolijaksi? Vain hyvin pieni murto-osa. Suurin osa hyytyy matkalle ihan vaan sen takia että nämä kultalusikka-suussa kehutut kaverit itsekin käsittävät olevansa vaan niin älyttömän hyviä, ettei tässä tarvitse edes niin tosissaan treenata. Kaikki taputtelevat selkään koko ajan, vittu mä oon hyvä. Pisteenä i:n päällä yli-innokkaat vanhemmat jotka vievät viimeisenkin järjen koko touhusta.
Oikeasti, alle 17-vuotiaita
lapsia ei tarvitsisi vielä laittaa mihinkään tikunnokkaan, vaan antaa kaikkien kehittyä rauhassa, toivottavasti osaavassa valmennuksessa, henkilökohtaista ohjelmaa noudattaen. Nämä lapset kehittyvät niin eri tavalla ja eri aikaan, sekä fyysisesti että henkisesti, että on ihan turhaa laittaa vielä mitään kovin tiukkoja vertailuja heidän välillään, puhumattakaan sitten olla pettynyt jos ei nyt joku liisapetteri pärjännyt kuten joku toinen odotti. Kyllä ne ehtii scoutata sen vuodenkin aikana ennen draftia, ja draftin jälkeenkin on elämää - kaikki eivät kuitenkaan ole vielä kehityskaarensa huipulla siinä iässä. Joku breikkaa vasta muutaman vuoden myöhemmin, ja tekee jopa paremman uran kuin keskiverto-ykköskierroksen varaukset.
Kukaan ei tarvitse uutta Puljujärveä joka pilataan hokemalla sen korvaan 13-vuotiaasta saakka "sä oot tuleva NHL-supertähti, suurin lupaus Suomesta ikinä". Ja nyt sitten maailma on romahtanut kun joutuukin tappelemaan kynsin ja hampain ylipäätänsä siitä pelipaikasta siellä NHL:ssa, eikä kukaan taputtele selkään ylisanat suupielistä pursuten. Sen sijaan että voisi iloita siitä miten lähellä on breikkaamista NHL:ssa, kuten suurin osa nuorista pelaajista asian ottaisi. Perspektiivit menee ihan vituralleen. Veikkaan Lambertille samanlaista kohtaloa, vanhemmat/agentit/media pilaa loistavan kiekkoilijan tulevaisuuden.
Taustajoukoilla ei pysy mopo käsissä.