”Löytösi” elintarvikkeiden saralla

  • 619 736
  • 2 196

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

Mietsuslav

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Paras välipala on, kun leikkaa avokadon puoliksi, laittaa päälle pari katkaravun pyrstöä ja mieleistänsä chilikastiketta ja ei kun lusikalla ääntä kohti. Nuo kolme makua sopivat yhteen kuin basilika, mozzarella ja tomaatti.
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Paras välipala on, kun leikkaa avokadon puoliksi, laittaa päälle pari katkaravun pyrstöä ja mieleistänsä chilikastiketta ja ei kun lusikalla ääntä kohti. Nuo kolme makua sopivat yhteen kuin basilika, mozzarella ja tomaatti.

Muutama tippa limemehua avocadonpäälle ensin. Sitäpaitsi estää avocadoa tummumasta.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Avokado on varsin moneen ruokaan taipuva hedelmä. Kannattaa kokeilla ennakkoluulottomasti.

Yksi suosikeistani on seuraava: Lisätään kulhoon 1-2 esikypsytettyä avokadoa, 3-4 desiä maustamatonta jogurttia, kupillinen-pari mustikoita tai pensasmustikoita ja puristetaan joukkoon yhden limen mehut. Surautetaan tehosekoittimella (ei liikaa ettei mene velliksi). Makeutta voi lisätä maun mukaan esimerkiksi hunajalla tai vaahterasiirapilla, mutta ei tuo minun mielestäni enää muuta kaipaa.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Joskus tuli ostettua sellainen pikkupurkki, jonka merkkiä en valitettavasti muista. Sininen se purkki oli muistaakseni. Näitä Lidlin omia raejuustoja se oli, siitä olen varma. En ole siitä sitten tietoinen, onko siellä myynnissä useampiakin vaihtoehtoja.

Tämä raejuusto jota ostin, oli sellaista helvetin "mössöä", jota voi valheellisesti kutsua raejuustoksi. Makukaan ei ollut mieleeni, joten en nyt pelkästään koostumuksen takia kyseistä tuotetta lähde mollaamaan. Toisaalta kuten jo mainitsin, on aikaa tästä episodista kulunut ehkä se kaksi vuotta. Merkki voinut kenties muuttua, tai sitten muistan sen olleen pahempaa kuin todellisuudessa oli. Tai sitten se oli vitun pahaa.

Juuri tuota sinistä purkkia itse tosiaan tarkoitin. Ei haittaa vaikka onkin tuollaista "mössöä", ei makuun vaikuta :)
Toinen saman valmistajan raejuusto on sitten vaaleampi purkki, joka on light-versio. Sitä ei ole tullut edes maistettua.

Mutta mutta, makuasioitahan nämä toki ovat.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Saarioisten raakamakkarat. Erityisesti maistuvat grillauskaudella, mutta hyviä ovat pannullakin paistaen. Eli tuoteperheeseen kuuluu ainakin Thüringen -tyyppinen "kieppi" ja yrtti- curry- ja chorizomaustetut makkarat. Ihan loistavia kaikki! Makkaroiden itse tekeminen on noiden ansiosta loppunut meillä lähes täysin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
avocado on minusta kaikkinensa oikein pätevä tuote, kunhan sitä vain käyttää oikein. Esimerkiksi jogurtissa tuo toimii pirun hyvin. Hyvän jogurttijuoman saa aikaiseksi käyttämällä Lidl:n kreikkalaista jogurttia, avocadoa ja jotain marjoja, joita nyt sattuu pakkasessa olemaan. Itse laitan usein tyrniä ja mustikkaa. Sitten vähän hunajaa joukkoon makeutta tuomaan ja koko hökötys soseuttajan läpi. Tulee hyvää.

Yksi suosikeistani on seuraava: Lisätään kulhoon 1-2 esikypsytettyä avokadoa, 3-4 desiä maustamatonta jogurttia, kupillinen-pari mustikoita tai pensasmustikoita ja puristetaan joukkoon yhden limen mehut. Surautetaan tehosekoittimella (ei liikaa ettei mene velliksi). Makeutta voi lisätä maun mukaan esimerkiksi hunajalla tai vaahterasiirapilla, mutta ei tuo minun mielestäni enää muuta kaipaa.

Heh, meillä näyttää olevan Kääpiön kanssa melkein samanlaiset reseptit. Kannattaa siis ehdottomasti muidenkin kokeilla ja kehitellä omia variaatioitaan. Tuo yllä oleva todistaa aukottomasti sen, että lopputulos on ehdottoman onnistunut, jos nyt vaan omaa vähänkin maalaisjärkeä variaatioissaan. Esimerkiksi HK:n Sininen tuskin sopii tuonne joukkoon...

Minä olen huvikseni kokeillut minulle uusia hedelmiä viime aikoina. Yksi todellinen löytö tulikin tehtyä, nimittäin hunajapomelo. Ai perkeles kun oli hyvää. Greipin raikkaus ja jonkinlaista samanlaista makuvivahdetta mukana, mutta sitä kitkeryyttä ei käytännössä ollut ollenkaan. Totaalisen hyvää ja virkistävää syötävää. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan. Kuoriminen on vähän työlästä, koska kuori on varsin paksu. Terävä veitsi auttaa alkuun pääsyssä.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Puolasta saa maailman parhaita suklaapatukoita, Pawelek Toffi -nimisiä. Aivan saatanan hyviä, näitä tuon aina kymmeniä himaan kun Puolaan eksyn. Suklaapalojen sisällä on semmosta pehmeetä toffeeta johon on sekotettu snadisti jotain alkoholia, maku on ihan tajuttoman hyvä.

Mistään muusta maasta en oo valitettavasti näitä löytänyt vaikka oon kyllä etsiskellyt, taitaa olla vaan puolalaisten juttu. Kaikki belgialaisten pedofiilien väkertämät kaakaohirvitykset kalpenee tän rinnalla, Pawelek Toffi on parasta suklaata koko maailmassa, sanon minä. Ja minä tiedän kaiken.
 

12961

Jäsen
Venäläiset kalasäilykkeet. Länkkärin Prismassa tuntuu olevan kohtuullinen valikoima erillaisia purkitettuja kaloja. Aivan huikeaa huikopalaa vaikka nyt voimakkaasti humaluidun pilsin tai miksei myös Alen kanssa.

Pai purkkia meni huiuviin suht nopeaan. Purkillinen kilohailia tomaattikastikkeessa ja toinen jotain tyynenmeren "haukimakrillia" tms herkkua. Nämähän sulaa suuhun!

Markillipurkki on vielä kokeilematta, säilötty lohi jäänee kokeilematta,

Edit: Makrillikin aukesi äsken, ja kehut vaan kovenee...

Tunteeko joku taustoja, onko neukkuaikana vain ollut pakko säilöä kalaruokia vai mistä tällainen osaaminen kumpuaa?
 
Viimeksi muokattu:

lihaani

Jäsen
Venäläiset kalasäilykkeet. Länkkärin Prismassa tuntuu olevan kohtuullinen valikoima erillaisia purkitettuja kaloja. Aivan huikeaa huikopalaa vaikka nyt voimakkaasti humaluidun pilsin tai miksei myös Alen kanssa.

Hitto kun säilykkeen nimi on unohtunut, mutta aikoinaan 80-luvulla Leningradissa syötiin kovassa kankkusessa huikeaa kalasäilykettä. Purkissa oli musta etiketti ja kalat olivat semmoisia pikkumuikun kokoisia herkkupaloja. Siihen päälle jääkaappikylmää Sovjetskoje Sampanskojea niin eipä ole parempaa korjaussarjaa kohdalleni osunut.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Hitto kun säilykkeen nimi on unohtunut, mutta aikoinaan 80-luvulla Leningradissa syötiin kovassa kankkusessa huikeaa kalasäilykettä. Purkissa oli musta etiketti ja kalat olivat semmoisia pikkumuikun kokoisia herkkupaloja. Siihen päälle jääkaappikylmää Sovjetskoje Sampanskojea niin eipä ole parempaa korjaussarjaa kohdalleni osunut.
Silloin kun sosialistinen neuvostokansojen perhe oli vielä onnellinen, niin juuri tuollaisia kalasäilykkeitä saattoi olla kaupan. Tietääkseni nuo eivät olleet ollenkaan pahinta defkaa (defka = defitsiitti = haluttu myyntiartikkeli josta oli tavaton pula), paitsi mitä nyt neuvostoajan loppuvaiheessa oli pula melkein kaikesta.

Mutta hyviä nuo olivat. Venäjän nykymeininkin myötä tuollaiset neukkujutut alkavat ainakin isoimmissa kaupungeissa vähitellen hävitä. Mutta kalasäilykkeet eivät katoa ihan hevillä. Moskovalaisissa tavallisen kansan ruokakaupoissa on edelleen tarjolla monen kokoista ja näköistä kalasäilykettä, niin isoa kuin pientä kalaa. Luulen että jos palstaveli lihaani joutuisi kärvistelemään kankkusessaan vaikkapa jääkiekkoturnajaisten tiimellyksessä, niin hänen kannattaa suunnata oikopäätä lähimpään ruokakauppaan. Yhdellä visiitillä järjestyy sekä kalaherkku että vodka!

Venäläiset tykkäävät myös kuivakalasta. Kuivattuja pikkumuikkuja tai mitä lienevät kannattaa kokeilla, semmoisia 2-3 sentin rääpäleitä. Vobla on yleisnimitys tuollaisille kuivakaloille, siis yhtä lailla kokonaisille kuin vähän isomman kalan kuivatuille fileille/kappaleille. Yleisiä ovat myös kuivatut katkaravut ja kuivattu etikkamarinoitu kalmari. Näitä sitten popsitaan ohessa kun ryystetään Staryi Melnikiä tai Baltikaa.
 

ronkpukki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Liverpool FC, Toronto (seurailen)
Glimminge port salut juusto, jota tuntuu löytyvän ainakin kahdesta suurimmasta kauppaketjusta. Ihan yleiskäyttöjuustona leivän päälle ja miksei myös ruuanvalmistukseen. Yllätyin, että on vain 28% rasvaa.
 

Nick Neim

Jäsen

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Mielenkiinnosta pitää kysyä, kuinka paljon tuollaisella paketilla on hintaeroa raakaan jauhelihapakettiin? Kukaan nähnyt tuollaista kaupassa ja osaisi antaa arviota?

Kampin K-supermarketissa näytti olevan hintaan 5,49€.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Tuo valmiiksi paistettu jauhelihahan on loistava välipala, jos on kaupungilla nälän iskiessä. Piristävää vaihtelua ainaisten kananugettien ja prodepatukoiden tilalle. Miksipä tuota kukaan kotiinsa ostaisi?
 

J-ML

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Anaheim, Liverpool ja Sotkamon Jymy
Ei mikään yksittäinen tuotelöytö, mutta Foodiesta löytää melko paljon uutta elintarvikevalikoimaa oman lähikaupan makkarahyllyihin verrattuna. Tosin tuotekuvia palvelussa ei vielä ole riittävästi erikoisimpien tuotteiden osalta.

Linkki vie ruokasuosituspalveluun, josta löytyy S-ryhmän ruokakauppojen valikoima- ja hintatiedot.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Kitchen Joy:n Thai Cube (Sweet chilli chicken teriyaki with jasmine rice)

Oli varsinainen yllätys. Suhtauduin erittäin skeptisesti tällaiseen pakaste-elintarvikkeeseen (en ostanut tätä itse), mutta oli aivan helvetin hyvää. Odotin kyllä hieman enemmän potkua chililtä, vaikka jälkipolte olikin ihan mukiinmenevä. Hieman enemmän olisi myös saanut olla tuota lihapuolta, sillä tätä olisi kyllä syönyt mielellään enemmänkin. Taidanpa testata muutkin kuutiot.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Piristävää vaihtelua ainaisten kananugettien ja prodepatukoiden tilalle. Miksipä tuota kukaan kotiinsa ostaisi?

Ostan silloin tällöin kananugetteja, oivaa roskaruokaa. Viimeksi ostin vahingossa samannäköisessä paketissa olleita kypsiä sisäfileitä. Tämä on aivan käsittämätön tuote. Uskomattoman kuivaa ja täysin mautonta, ehkä olisi kylmänä ollut syötävissä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Hitto kun säilykkeen nimi on unohtunut, mutta aikoinaan 80-luvulla Leningradissa syötiin kovassa kankkusessa huikeaa kalasäilykettä. Purkissa oli musta etiketti ja kalat olivat semmoisia pikkumuikun kokoisia herkkupaloja. Siihen päälle jääkaappikylmää Sovjetskoje Sampanskojea niin eipä ole parempaa korjaussarjaa kohdalleni osunut.

Todennäköisesti kyseessä ovat savustetut kilohailit öljyssä, "Shprotyi". Alkukielellä: Шпроты

Niitä on muuten ollut satunnaisesti myynnissä Säästöpörssi-ketjun myymälöissä Uudellamaalla. Ovat Latviassa purkitettuja, mutta vastaavat alkuperäisiä venäläisiä.
 
Suosikkijoukkue
Big Buff#33
Kitchen Joy:n Thai Cube (Sweet chilli chicken teriyaki with jasmine rice)

Oli varsinainen yllätys. Suhtauduin erittäin skeptisesti tällaiseen pakaste-elintarvikkeeseen (en ostanut tätä itse), mutta oli aivan helvetin hyvää. Odotin kyllä hieman enemmän potkua chililtä, vaikka jälkipolte olikin ihan mukiinmenevä. Hieman enemmän olisi myös saanut olla tuota lihapuolta, sillä tätä olisi kyllä syönyt mielellään enemmänkin. Taidanpa testata muutkin kuutiot.


Kitchen Joy:n Thai Cube Tikka Masala on kanssa loistava eines. Kannattaa kokeilla!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös