Brent oli muutenkin kyllä loistava ja samalla erikoinen persoona, jonka tunsivat naapurit, lehdistö, yökerhojen ovimiehet ja poliisit.
Sain poimittua parhaimmat kohdat KalPan taannoin julkaisemasta ja nyt jo poistuneesta? Sapergian haastattelusta.
Olit tunnettu myös kovista nyrkeistä. Opitko nämä taidot kaukalossa vai kaukalon ulkopuolella?
- Voittaminen merkitsee kaikkea ja opin jo nuorena, että voittamisen eteen täytyy tehdä kaikkensa. Ja aina se ei ole kaunista, mitä joukkueen eteen joutuu antamaan.
Kaudella 94-95 CHL:n Wichita Thunderissa teit kovat pisteet, mutta sen lisäksi istuit 32 ottelussa 297 jäähyminuuttia ja pudotuspeleissä otit 9 ottelussa jäähyjä 117 minuuttia. Miten tuo noin 10 minuuttia per ottelu
oli mahdollista, löitkö jokaista etäisyydelle tullutta pelaajaa?
- Tuomarit seurasivat minua kuin haukat. Polveni loukkaantui sillä kaudella useita kertoja vastustajien "cheap shoteista" ja tein sen selväksi koko liigalle. Pelasin sillä kaudella maali per ottelu tahdissa, mutta minulla oli myös paljon ulosajoja ja pelikieltoja. Voitimme sillä kaudella myös toisen peräkkäisen mestaruuden ja koska pelasin kuin psykopaatti, sain kentällä tilaa ja tein paljon pisteitä
Mikä on ensimmäinen muistosi SM-liigasta?
- Se oli ihan ensimmäisiä pelejä, Tampereella. Olimme useammalla maalilla häviöllä ja olin pääsemässä läpiajoon kun maalivahti Markus Mattsson tuli pelaamaan kiekkoa maaliltaan ulos ja ajattelin aiheuttaa vähän hämminkiä. Rullasin täydellä vauhdilla hänen ylitseen ja hänen kypäränsä lensi, räpylä ja kilpi lensivät ja maila lensi.
- En osannut lukea paikallisia lehtiä, mutta seuraavan päivän lehden kuvassa Mattsson makasi jäässä varusteidensa keskellä. Minua haastatelleen lehtimiehen mukaan hän oli todennut, että NHL:ssä tuollaisen jälkeen viisi pelaajaa hakkaisi sinut. Vastasin, että tämä ei ole NHL ja täällä minua ei hakkaa kukaan. Sain sillä taklauksella huomiota ja viestiä koko liigalle, että kun minä olen jäällä, kannattaa olla varuillaan ja että meitä vastaan saa pelata aina loppuun asti vaikka olisimme useamman maalin takana.
Sinulla oli erimielisyyttä Jarmo Myllyksen kanssa Kuopiossa ja kun tuomarit tulivat väliin, näytit Myllykselle otsaasi ja huusit jotain. Seuraavassa vaihdossa lämäsit Myllystä päähän ja Lukko joutui vaihtamaan maalivahtia. Muistatko tapahtumaa?
- En muista juuri tuota tapahtumaa. Ei ole ainoa maalivahti jota olen ampunut päähän... Käytin lämäriäni aseena. Yritin laukoa aina kiekon maaliin, mutta välillä tykkäsin pelotella maalivahteja ampumalla päätä kohti. Olin hullu kaukalossa. Ei epäilystäkään, se toimi, maalivahdit pelkäsivät minua enemmän kuin muita ja tein paljon maaleja. Kun pelkäät, et ole niin nopea.
Sitten tämmöinen "Mitä muistat?" osio.
Jari Rättyä:
Hieno mies. Olimme Rättyän kanssa kerran viihteellä ja huomasin yht´äkkiä kun yksi mies piti Jarista kiinni takaapäin ja suoraan Jarin edessä oli iso kehonrakentaja. Ajattelin, että se kehonrakentaja alkaa hakata Jaria ja ennen kuin annoin niin käydä, löin sitä kaveria pari kertaa nenään. Siinä tuli sitten vähän mylläkkää… En ole siitä ylpeä, mutta tekisin niin uudelleen puolustaakseni joukkuekaveria ja kaveria.
Esko Nokelainen:
- Hän tiesi pelistä tarpeeksi ja osasi käsitellä erilaisia pelaajia eri tavalla ja tiesi miten saa joukkueen toimimaan. Nokelainen ei yrittänyt muuttaa minua, olin hullu, mutta annoin kaukalossa aina kaikkeni. Poltin koko urani tupakkaa erien välissä, KalPassa ei tarvinnut käydä erien välissä tupakalla yksin, polteltiin aina Rinteen Joukin kanssa kahdestaan. Se rentoutti ja auttoi keskittymään. Nokelainen oli viisas mies, hän ei tarttunut siihenkään.
Pitääkö paikkaansa että tilastosi Kuopiossa oli 33 25+13=38, 117 ja noin 80?
- On siinä vähän liioittelua, mutta ei kovin paljoa. Suomessa asuvat maailman kauneimmat naiset.
Poimin haastattelusta tätä ketjua lähiten koskevat kohdat...Voi että kun Kuopiossa tai edes koko Liigassa olisi vielä tuollaisia väriläiskiä. Olisi medialla edes kerrankin aiheesta uutisointia.