”Ei lajill' väliä” – mitä HIFK merkitsee sinulle seurana?

  • 365 308
  • 1 752

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Kun aloin "kannattaa" klubia FUTIKSESSA, en tiennyt IFK:lla olevan futisjengiä. Olin sen verran skidi, ettei tarvinnut tietääkään. Hjallis purjehti siinä vaiheessa maailman merillä ja oli IFK-fani, joten ihan läppänä Leuatonta on turha ottaa tähän keskusteluun messiin.

Kah, sanasta sanaan juuri mitä meinasin vastata.

Aina "tosifanien" toimesta toitotetaan, kuinka kannattamisessa pitää olla sydämellä ja tunteella mukana. Sitten jos elämästään on seurannut toista jengiä 25 vuotta ja toista ~10, niin ilman muuta pitäisi yht'äkkiä heittää romukoppaan kaikki tunteet, muistot ja fiilikset tuota toista joukkuetta kohtaan. Ja kaikki siitä syystä, "että se ei ole lutuurin mukaista ja koska länsinaapurissakin kaikki ovat hard core hooliganeja myllyverkkareissa yhden ja ainoan seuran puolesta".

Olen mielelläni mielelläni sitten glory hunter -paskiainen. Koska tunteet sanoo niin.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
On myös syytä muistaa Narrien ja HJK:n läheisistä suhteista. Hjallis on omistanut Klubia, ja Ollis omistaa Jokereita, omistaa myös aition hevosareenalta. Muitakin linkkejä on.

Sama Hjallis, joka perusti Klubille oman paikalliskilpailijan Veikkausliigaan? Oikea Klubisydän siis.

Joukosta HJK, Jokerit, HIFK ainoastaan viimeinen yleisseura, joten vertailu Ruotsin sarjoihin on yksinkertaisesti tyhmää. Viimeiset kaksi-kolme kautta esimerkiksi AIK:n ja Djurgårdenin edustusjoukkueet ovat pelanneet ylimmällä sarjatasolla sekä jääkiekossa, että futiksessa. Tilanne on hiukan otollisempi siis kuin Suomessa, jossa IFK:n futisjoukkue on ollut mudissa vuosikymmeniä, eikä yleisseurakulttuuria ole täten päässyt muodostumaan. Ei se ole yksittäisen kannattajan vika.

Mites muuten, oikeinkannattajat, saako HJK:n kannattaja kannattaa HIFK:n kiekkojoukkuetta? Jos ei, saako Jokereiden, onhan FC Jokerit nimenomaan ollut HJK:n viimeisin helsinkiläiskilpailija pääsarjatasolla?
 

Iso Paha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Go IFK
Kun aloin "kannattaa" klubia FUTIKSESSA, en tiennyt IFK:lla olevan futisjengiä. Olin sen verran skidi, ettei tarvinnut tietääkään. Hjallis purjehti siinä vaiheessa maailman merillä ja oli IFK-fani, joten ihan läppänä Leuatonta on turha ottaa tähän keskusteluun messiin.
Samapa sama. Lisäksi olen vieläpä pelannut VaKi ssa (nyk.KiVa) en tosin silloin osannut arvata n.20 vuotta myöhemmin tapahtuvaa farmi toimintaa Jokereiden kanssa, joten olen luopio ja ansaitsen karmean kohtalon.
 

zoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsingfors
Helsingin IFK. Aina. Muut ei kiinnosta palaakaan.

Nuorena skloddina,
kysyin faijalt minkä valita,
vastaus oli kurantti,
ei narrit eikä klubirunkkarit
 

fakiiri

Jäsen
Hjallis perusti FC Jokerit, koska FinnPa putosi liigasta ja Tölikan stadion kaipasi toistakin jengiä. Tämä tapahtui syksyllä 98, keväällä 98 hänestä tuli Klubin suuromistaja. Ideana oli naittaa HJK ja Jokerit samaksi konserniksi, FinnPan putoaminen muutti kuvion. 2003 FC Jokerit myytiin Klubille eurolla. Tälläkin hetkellä viritellään yhteistyötä ja omistuskuvioita Hjalliksen ja Olliksen välillä.

Ymmärrän ettei 80-luvun skidi tiennyt IFK-fudiksesta. Tämä on Suomen surkean urheilukulttuurin syy, perinteitä ei osata välittää nuorille sukupolville.
 

Luke

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mites muuten, oikeinkannattajat, saako HJK:n kannattaja kannattaa HIFK:n kiekkojoukkuetta? Jos ei, saako Jokereiden, onhan FC Jokerit nimenomaan ollut HJK:n viimeisin helsinkiläiskilpailija pääsarjatasolla?
Pikemminkin olisi kiinnostavaa tietää, että kannattaako joku Jokerifani HIFK:ta jossakin toisessa lajissa? Vai näkeekö vastustajat HIFK:n kokonaisuutena, samana pakettina, lajista riippumatta. Eli nähdäänkö se yhteys ulkoapäin, kun sisältäpäin sitä ei kaikki hahmota.

Ja nyt en ole syyttämässä ketään väärinkannattamisesta, pääasiassahan täällä on tullut pelkästään ymmärrettäviä syitä kannattaa esim. Klubia. Itsekin kannatan Manchester Unitedia, vaikken ole asunut päivääkään Englannissa. Mutta saattaahan se joskus tulevaisuudessa olla erikoinen tilanne monelle, jos Veikkausliigassa kohtaa HJK ja HIFK. Ottelutapahtumassa saattaa punaisten isännöidessä olla monia kiusallisen tuttuja elementtejä (siis lätkä-IFK:n ja futis-HJK:n kannattajan näkökulmasta).
 

Zoltán

Jäsen
Suosikkijoukkue
1967 - 2013
Mutta saattaahan se joskus tulevaisuudessa olla erikoinen tilanne monelle, jos Veikkausliigassa kohtaa HJK ja HIFK. Ottelutapahtumassa saattaa punaisten isännöidessä olla monia kiusallisen tuttuja elementtejä (siis lätkä-IFK:n ja futis-HJK:n kannattajan näkökulmasta).

Tästä ei tarvitse huolehtia, ellei futis-IFK:n organisaatiossa tehdä todellista puhdistusta. Mutta mitä itse olen tutuilta lätkä-IFK:n faneilta kuullut, heidän Klubi-sympatiansa katoisivat heti sillä hetkellä, kun futis-IFK nousisi Veikkausliigaan. Takinkääntö-kulttuuri voi ja elää hyvin?
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
No eipä merkkaa juurikaan mitään. Minulle jääkiekko- IFK on se juttu, ja muiden lajien "Hifkejä" tulee sitten lähinnä nimen takia symppailtua. Oikeastaan mitään muutakaan suosikkijoukkuetta ei noista muista lajeista edes ole.
 

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pikemminkin olisi kiinnostavaa tietää, että kannattaako joku Jokerifani HIFK:ta jossakin toisessa lajissa?

Tunnen yhden pitkän linjan Jokerikannattajan, joka kannattaa HIFK:n jääpalloa, on jopa esiintynyt HIFK:n jääpallopelipaita päällä katsomossa pohjoiseen suuntautuneella kannustusmatkalla. Koska on kiihkeä Jokerikannattaja ja historiaa sillä puolella on takana useampia kymmeniä vuosia, asia on tietysti herättänyt huomiota. Mutta ei voi mitään, kun veri vetää tähtirintojen taakse...

Muita en tiedä, mutta esimerkiksi Giantsin ja HIFK:n yhdistettyä toimintansa käsipallon junioreissa, monikin Giants-junnun faija käy nyt HIFK:n treeneissä ja varmasti moni heistä kannattaa lätkässä Jokereita.
 

Toke65

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK ja muita ei oo...
Oon nyt seurannut tätä keskustelua, ja pakko heittää muutama sana.

Ymmärrän hyvin molempien osapuolten kantoja. Enemmän olen huolestunut siitä, että kannattajien jakautuminen tässä asiassa alkaa myös näkyä katsomossa ikävinä lieveilmiöinä....sanailuina ja jopa pahimmassa tapauksessa fyysisinäkin. Sellaista en missään nimessä halua nähdä, että aletaan tapella keskenämme...siis HIFK jääkiekon kannattajat.

Eli jäitä hattuun molempien kantojen edustajille...ettei tässä asiassa solifer karkaa käsistä.
 

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
Ymmärrän ettei 80-luvun skidi tiennyt IFK-fudiksesta. Tämä on Suomen surkean urheilukulttuurin syy, perinteitä ei osata välittää nuorille sukupolville.

Vau! Taas paskapuhetta. Jos mentäisiin arvostamasi urheilukulttuurin mukaan, kannattaisin Tapparaa, koska faija on Tampereen seudulta kotoisin ja hänellä on sympatiat sinne suuntaan. Futiksesta ei olekaan sitten mitään hajua. Luultavasti en kannattaisi mitään, koska Tapparalla ei käsittääkseni ole futisjengiä.

En tajua, mikä vittu siinä on niin vaikea käsittää, että kun ainakin minua kiinnostaa nimenomaan lätkä, niin en voisi välittää pätkääkään, kuinka esimerkiksi IFK:n hevospoolojoukkue menestyy. Miksi ihmeessä täytyisi seurata lajeja, jotka ei kiinnosta? Häh? Selittäkää nyt, lajill' ei oo välii -veikkoset, please!
 
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
HIFK:lle jälleen sakot (MTV3:n uutinen)

"Lisäksi ottelun toisen puoliajan lopussa HIFK:n kannattajakatsomosta juoksi henkilö ison lipun kanssa kenttää rajaavan kaiteen luo ja uhitteli sekä huuteli Viikinkien pelaajalle. Kun pelaaja heitti pallon peliin, sylkäisi katsoja pelaajaa selkään."

Tälläinen käytös ei mielestäni kuulu HIFK-faneille. Ainakin kiekon puolella HIFK:n faniporukka on monen muun joukkueen kannattajien mielestä yleensä hyvin asiallisesti käyttäytyvä porukka. Ainahan joukossa pari idioottia on, mutta futispuolella nää häiriökäyttäytymiset alkaa olemaan aika arkipäivää.

Jätetään nämä sylkemiset ja kolikkojen heittämiset yms aivopierut vaikka eteläpäädyllä, jooko?
 

Flip#51

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pikemminkin olisi kiinnostavaa tietää, että kannattaako joku Jokerifani HIFK:ta jossakin toisessa lajissa? Vai näkeekö vastustajat HIFK:n kokonaisuutena, samana pakettina, lajista riippumatta. Eli nähdäänkö se yhteys ulkoapäin, kun sisältäpäin sitä ei kaikki hahmota.
Sama jengi se on. Lätkässä verivihollinen ja vaikka muut lajit ei niin kiinnosta, ei tulisi mieleenkään hurrata jullien maalille sen kummemmin lätkässä, jääpallossa kuin sählyssäkään.
 

Kinkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kiffen
Ymmärrän ettei 80-luvun skidi tiennyt IFK-fudiksesta. Tämä on Suomen surkean urheilukulttuurin syy, perinteitä ei osata välittää nuorille sukupolville.
Kyllä minä nuorena tiesin 80-luvulla tasan tarkkaan missä divisioonassa HIFK pelasi ja kuinka huonoja he olivat. Mitä ne "perinteet" oikein ovat, joista kirjoitat? 40 vuotta eri divareissa, vai mitä?
 

fakiiri

Jäsen
Kyllä minä nuorena tiesin 80-luvulla tasan tarkkaan missä divisioonassa HIFK pelasi ja kuinka huonoja he olivat. Mitä ne "perinteet" oikein ovat, joista kirjoitat? 40 vuotta eri divareissa, vai mitä?

Jos olisit tukholmalainen, isäsi olisi liittänyt sinut AIK:n, DIF:n tai HIF:n jäseneksi heti synnyttyäsi. Hieman vanhempana hän veisi sinut seurasi peleihin esim. fudiksessa, lätkässä ja bandyssa. Sarjatasolla ei ole merkitystä, eikä lajilla. Kyse on omasta seurasta, klubbkänsla. Et puhuisi alentuvasti muista jaostoista etkä mollaisi, vaikka oman seuran fudarit pelaavatkin divarissa. Tietäisit, mitä on aito seurarakkaus etkä pettäisi ikinä omaa seuraasi.

HJK:n fudiskannattaminen ifk-laiselle on pettämistä.
 

fakiiri

Jäsen
Ja masentavaa, jos ifk-laiset eivät tunne fudispuolen saavutuksia. Urheilukulttuurin puute Suomessa on järkyttävää. Tämän maan kansalaiset eivät ansaitse tasokasta urheilua, ennen kuin sivistyksen taso on Ruotsin tasolla.
 

winston

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos olisit tukholmalainen, isäsi olisi liittänyt sinut AIK:n, DIF:n tai HIF:n jäseneksi heti synnyttyäsi. Hieman vanhempana hän veisi sinut seurasi peleihin esim. fudiksessa, lätkässä ja bandyssa. Sarjatasolla ei ole merkitystä, eikä lajilla. Kyse on omasta seurasta, klubbkänsla. Et puhuisi alentuvasti muista jaostoista etkä mollaisi, vaikka oman seuran fudarit pelaavatkin divarissa. Tietäisit, mitä on aito seurarakkaus etkä pettäisi ikinä omaa seuraasi.

HJK:n fudiskannattaminen ifk-laiselle on pettämistä.

Jos ja jos... kylläpä teitä spedejä riittää.

Itse olen stadilainen, en stockiksesta, kannatan lätkässä HIFKiä, fudiksessa Klubia enkä välitä hevonpaskaa mitä mieltä joku muu on siitä.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Jos olisit tukholmalainen, isäsi olisi liittänyt sinut AIK:n, DIF:n tai HIF:n jäseneksi heti synnyttyäsi.

Ruotsissa on muuten hieno urheilukulttuuri.

Miten esim. "HIFK:n jäseneksi" voisi liittyä samaan malliin?

Onko mainitsemissasi joukkueissa lajit eriytyneet kuten esim. HIFK:ssa?
 

winston

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja masentavaa, jos ifk-laiset eivät tunne fudispuolen saavutuksia. Urheilukulttuurin puute Suomessa on järkyttävää. Tämän maan kansalaiset eivät ansaitse tasokasta urheilua, ennen kuin sivistyksen taso on Ruotsin tasolla.

Sit sun varmaan parempana ihmisenä pitää muuttaa ruotsiin..?

Millä kompetenssilla luulet omaavasi oikeuden opastaa muita, mitä ja miten niiden pitää fanittaa HIFKiä? Tuollainen käytös on moukkamaista ja niin landemeininkiä, että luultavasti olet junantuoma nutipää leijonariipus kaulassa.

Ja vielä topicciin:

HIFK on mulle rakas jääkiekkoseura, jossa itsekin olen junnuna pelannut. Eikä sen tarvitse olla mitään muuta.
 

Andy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei päivää mitä tuubaa täältä on saanut lukea. Koska satuin 90-luvun alussa ihastumaan lätkään ja HIFK:n peliin, minun pitäisi sen perusteella myös kannattaa samaa seuraa kaikissa muissa lajeissa? Jep jep, jos tälläinen on meininki niin pitäkää "perheenne".
 

Isabella#19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmala och Solna
Pikemminkin olisi kiinnostavaa tietää, että kannattaako joku Jokerifani HIFK:ta jossakin toisessa lajissa? Vai näkeekö vastustajat HIFK:n kokonaisuutena, samana pakettina, lajista riippumatta. Eli nähdäänkö se yhteys ulkoapäin, kun sisältäpäin sitä ei kaikki hahmota.

Muista en voi sanoa, mutta IFK ona ina IFK oli se sitten kiekko. jääpallo tai fudis. Ikinä en missään lajissa heille huutaisi!
 

Helmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jääkiekko on ehdoton ykkönen ja siinä tietysti HIFK!
Jääpalloa olen jonkun verran seurannut ja matseissa käynyt siinäkin ykkönen HIFK.
Muita lajeja seuraan ilman isompia intohimoja. Potkupallossa maajoukkue, IFK ja HJK.
Nuorena yleisurheiltiin HKV:ssä sulassa sovussa ja kannatettiin lätkässä kuka mitäkin jengiä ilman ihmeempiä kitinöitä. Edelleenkin kavereista löytyy niin Jokereiden kuin muidenkin seurojen faneja.

Ei tää voi olla niin vakavaa, varsinkaan kaukalon/kentän ulkopuolella.
 

Kinkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kiffen
Ja masentavaa, jos ifk-laiset eivät tunne fudispuolen saavutuksia. Urheilukulttuurin puute Suomessa on järkyttävää. Tämän maan kansalaiset eivät ansaitse tasokasta urheilua, ennen kuin sivistyksen taso on Ruotsin tasolla.
Varmaan olit yksi niistä harvoista, jotka kävivät HIFK:n matseja katsomassa nelosdivisioonassa sellaisissa urheilupyhätöissä kuin Pirkkola tai Tali. Minä kävin. Siellä ei kyllä näkynyt kovin monta isää lapsineen opettamassa oikeaa kulttuuria kannattamiseen. Mahtaako olla syynä se, ettei oheistuotteiden myyntiä ollut, vai se, ettei otteluihin myyty lippuja lainkaan, vai se, että katsomoita ei ollut lainkaan, mutta joku siinä oli sitten huonommin kuin Ruotsissa.

Jos nyt pari vuotta HIFK:lla onkin jalkapallossa kulkenut paremmin, niin kannattaako kuitenkaan lähteä mopolla keulimaan ihan suuren maailman kannatuskulttuureita vertaillen.

Syksyllä ja sitä seuraavina vuosina voi olla aika hiljaista siellä kentän laidalla, kun ne tavalliset ajat taas koittavat, mutta ei sitä pahaa oloa kannata tulla kiekkofaneille purkamaan. Kyllähän se jumbosija on resursseihinkin nähden ihan luonnollista. Divarissa on tosi kova taso tänä vuonna.
 

Punakone

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Kesäsin klubin huivi kaulassa Soneralla ja talvisin sitten taas IFK paita päälle? Oksettavaa.

Bragulla on kauniimpaa, myös ensi kaudellakin vaikka sitten kakkosessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös