”Ei lajill' väliä” – mitä HIFK merkitsee sinulle seurana?

  • 368 930
  • 1 768

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
Kesäsin klubin huivi kaulassa Soneralla ja talvisin sitten taas IFK paita päälle? Oksettavaa.

Vielä oksettavampia on sämpylänjakaja-soihduttajat, jotka pitävät itseään maailman kovimpina faneina, kun oma seura maksaa sakkoja kyseisten fanien sekoiluista. Ja kukaan muu ei ymmärrä aitoa urheilukulttuuria. Jepjep.

Tuo asenne, että lajill' ei väliä, täytyy fanittaa samaa kirjainyhdistelmää ihan kybällä, on niin putkinäköistä meininkiä, että olen aivan mykistynyt. Vittu mykistynyt! Sattuisiko herroille kelpaamaan: talvisin IFK-paita päällä ja kesällä myhäilee tyytyväisenä kotisohvalla, kun katselee teksti-tv:stä Klubin voittopelin maalintekijät?

Voinen vastata itse. Ei kelpaa, koska en ole räkimässä Brakulla vastustajien päälle. Tai katsomassa Ypäjällä, kun IFK:n uppopallojoukkue pelaa paikallista Ypäjän Titanicit -joukkuetta vastaan kunnan uimahallissa.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
HJK:n fudiskannattaminen ifk-laiselle on pettämistä.

Yhtä paljon kuin tortilloista tai paistetuista muikuista pitäminen on stadilaisuuden pettämistä.

HIFK:n jääkiekko-ostastolla ei ole mitään tekemistä jalkapallopuolen kanssa. Eri laji, eri organisaatio, eri kulttuuri ja eri perinteet. Sama nimi.

Logiikallasi FC Barcelonan fani ei voi kannustaa NY Rangersia, koska Barcalla on myös lätkäjengi. Itse en kannusta kumpaakaan jengiä.
Omasta puolestani voin sanoa, että en osaa fanittaa mitään muuta urheiluseuraa kuin (lätkä-)HIFK:a. Nyt puhutaan siis fanittamisesta. HIFK:n tappio on suurin vitutuksenaihe mitä missään urheilutapahtumassa voi olla, toisaalta mestaruus menee sitten kaiken edelle.

Määrittelen penkkiurheilun itse kolmeen eri koriin:

Fanitus on sitä, että eletään ja hengitetään fanituksen kohteen mukana, tunnetaan joukkue läpikotaisin, seurataan tiiviisti huhuja ja spekulaatioita sekä keskustellaan muiden fanien kanssa jengistä. Faniksi ei voi oppia enää aikuisiällä. Minulle tähän kategoriaan ei mahdu kuin HIFK (kiekko).

Kannustus on seuraava pykälä. Pelin ollessa käynnissä, hommassa eletään täysillä mukana ja joukkueen tapahtumia seurataan myös jonkin verran matsien ulkopuolellakin. Voitot tuovat fanitukseen verrattuna lyhytaikaista mielihyvää, mutta toisaalta tappion pystyy nollaamaan hyvinkin nopeasti. Kannustettavaa joukkuetta ei koskaan vaihdeta. Kannustan Bayern Müncheniä, Canadiensia sekä Hollannin futismaajoukkuetta.

Sympatia on alin joukkueen tukemisen level. Sympattavaa joukkuetta ei varsinaisesti kannusteta, mutta joukkue voi saada sympatia-seuran statuksen viihdyttävien esitystensä (HJK viime vuoden ucl-karsinnoissa) tai ärsyttävän vastustajan takia (joukkue joka pelaa jokereita vastaan). Myös tuttavan pelaaminen jengissä (salibandy, jefu) tai joukkueen paikallisstatus (sport) voi saada minut symppaamaan kyseistä jengiä esim sellaisissa lajeissa/sarjoissa joita en muuten seuraa.
"Bandwagoni" voi vaihtua tilanteesta riippuen kaudesta tai jopa pelistä toiseen eikä "takinkääntö" ole kenenkään pettämistä.Bandwagoni


HIFK:n futispuolella en näe kuin korkeintaan sympatiayhteyden lätkä-HIFK:iin.
 

meiji

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jotenkin tämä keskustelu on vain vahvistanut mielipidettäni siitä, että jääkiekossa en viitsi enää osallistua kannattajakatsomon toimintaan. Ymmärrän että jollekin HIFK on vain jääkiekkoa, mutta minulle se on rakas seura ja näen vaikeana osallistua moniin lauluihin ja huutoihin jos tiedän että osa jengistä on mukana vain puolella-sydämellä. Jääkiekossa muutenkin ollaan jääty kakkoseksi kannattamisen puolella paikalliskamppailijalle, ikävä kyllä. Ja en nyt tarkoita että niitä idiotismeja tarvitsisi adoptoida, mutta äänekkyydessä ja näyttävyydessä ollaan jäljessä. Ne voi molemmat mielestäni yhdistää omistautumiseen. Toki jääkiekon toimisto kusee kannattajien niskaan laittamalle katsomon jonnekin kulmaan ja pitämällä hinnat korkeina.
 

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
Jotenkin tämä keskustelu on vain vahvistanut mielipidettäni siitä, että jääkiekossa en viitsi enää osallistua kannattajakatsomon toimintaan. Ymmärrän että jollekin HIFK on vain jääkiekkoa, mutta minulle se on rakas seura ja näen vaikeana osallistua moniin lauluihin ja huutoihin jos tiedän että osa jengistä on mukana vain puolella-sydämellä.

Rauhoitan itseni..olen zen...

Ilman sarvia ja hampaita kysyn: Onko näin, että sinulle kelpaa tasan tietyllä(sinun) tavalla käyttäytyvät fanit/kannattajat/gloryhunterit/bisnesvieraat? Vai ymmärsinkö tekstisi aivan väärin?
 

meiji

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rauhoitan itseni..olen zen...

Ilman sarvia ja hampaita kysyn: Onko näin, että sinulle kelpaa tasan tietyllä(sinun) tavalla käyttäytyvät fanit/kannattajat/gloryhunterit/bisnesvieraat? Vai ymmärsinkö tekstisi aivan väärin?

Ei, en tarkoita sitä. Ja edelleenkään en dumaa HJK kannattajia HIFK:n matseissa, mutta vaikea on heidän vieressään laulaa "Vi älskar IFK", jos tietää kaverin käyvän tunnustamassa "rakkauttaan" myös Soneralla. Sama kun menisi naimisiin, mutta vaimo olisi puolet vuodesta jonkun muun kanssa, koska minä sovellun paremmin vain talvella ja sitä paitsi hän oli jo tavannut tämän toisen ennen minua kesällä.

Jokainen kuitenkin vetää tavallaan ja jos ei tykkää niin ei tarvitse osallistua. Siksi juuri minun on helpompi jättäytyä jääkiekossa sivuun, kuin alkaa typerästi vaatimaan muilta jotain "oikein kannattamista".
 

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
Jokainen kuitenkin vetää tavallaan ja jos ei tykkää niin ei tarvitse osallistua. Siksi juuri minun on helpompi jättäytyä jääkiekossa sivuun, kuin alkaa typerästi vaatimaan muilta jotain "oikein kannattamista".

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Ehkä tässä on se suurin ero: sinä valitset IFK:n, minä valitsisin jääkiekon. Toisaalta lajin seuraaminen muuttuisi aika dramaattisesti, koska muita suosikkeja ei ole enkä osaa katsoa peliä neutraalisti. Petterisihvos-meininki eli kynän ja vihkosen kanssa kuvioita piirrellen ja analyyseja kirjoitellen on mielestäni aika lailla perseestä. Tai ei ehkä perseestä, mutta ei sovi minulle. Toki jokainen tavallaan.
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Mulle taas tän ketjun seuraaminen on tuonut negatiivisia fiiliksiä HIFK:n futisjengiä kohtaan. Olen seurannut IFK:n jääkiekkojoukkuetta intohimoisesti 30 vuotta ja teen niin jatkossakin, vaikka jotkut potkupallo-fanit eivät kannattamistani arvosta. Puolestani te voitte ihan hyvin pysyä poissa lätkämatseista, eiköhän HIFK pelaa samaan aikaan vaikka pingistä, menkää mölisemään sinne. Kyllä kiekkopeliin porukkaa riittää. Mä taas lupaan pysyä pois Brakulta.
 

#25 Primeau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Pikemminkin olisi kiinnostavaa tietää, että kannattaako joku Jokerifani HIFK:ta jossakin toisessa lajissa?

En kannata IFK:ta missään lajissa. Monesti on käynyt mielessä että kävisi katsomassa Ifk:n jalkapallo ottelun. Niin moni on kehunut tunnelmaa joten varmaan tulen vielä tän kauden aika haistelemassa katsomossa tunnelmaa.
 

fakiiri

Jäsen
Tätä ketjua lukiessa ja aggressiivista palautetta saaneena mietin, miksi yleisseura-ajattelu ei toimi Suomessa. Tässäkin asiassa olemme valovuoden Ruotsia perässä. Tuntuu oudolta, että saman seuran eri lajit nähdään erillisinä saarekkeina. Jopa eri seuroina oikeastaan.

Jokainen voi funtsia, millainen menestyjä IFK olisi, jos seura olisi yhtenäinen perhe ilman lajirajoja. Ja voi myös funtsia, kannattaako Barcan fudisfani Real Madridin korisjengiä?
 

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
Tätä ketjua lukiessa ja aggressiivista palautetta saaneena mietin, miksi yleisseura-ajattelu ei toimi Suomessa. Tässäkin asiassa olemme valovuoden Ruotsia perässä. Tuntuu oudolta, että saman seuran eri lajit nähdään erillisinä saarekkeina. Jopa eri seuroina oikeastaan.

Jokainen voi funtsia, millainen menestyjä IFK olisi, jos seura olisi yhtenäinen perhe ilman lajirajoja. Ja voi myös funtsia, kannattaako Barcan fudisfani Real Madridin korisjengiä?

Yritä nyt hyvä mies päästä siitä ajattelusta, että kaikki IFK:ta kannattavat olisivat yhtä kiihkeissään IFK:sta kuin vaikkapa Stadin Ultr... Kingit. Ei kaikki AIK:ta kannattavat kulje pitkin Ruotsia katsomassa joka ikistä lajia, jota AIK edustaa.

Aggressiivinen palaute johtuu tasan tarkkaan ainakin kohdallani siitä, että täällä lokeroidaan faneja oikeisiin ja vääriin. Kuten eräs nimimerkki jo mainitsi, se on erittäin moukkamaista. Täällä on sinullekin jo selitetty monen nimimerkin voimin, mistä monen joukkueen(esim. IFK ja HJK) kannattaminen johtuu. Lue ne viestit nyt oikein ajatuksella. Jos sen jälkeen vielä ahdistaa, niin suosittelen, että lähdet parantamaan suomalaista kannatuskulttuuria omalta kohdaltasi vähemmän ylimielisesti. Saatat saada jonkun messiin.

Tuo Barca-Real -esimerkki ei mielestäni aivan päde tähän tilanteeseen ihan jo senkin takia, että Barcelona ja Madrid ovat eri kaupunkeja. Tiesitkö sen? IFK ja HJK ovat viimeisimmän tiedon mukaan molemmat helsinkiläisiä joukkueita. Korjaa, jos olen väärässä.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ja voi myös funtsia, kannattaako Barcan fudisfani Real Madridin korisjengiä?

Voihan joku kannattaakin, mutta aika erikoinen vertaus noin muuten kun kyseessä on kahden eri kaupungin ja vieläpä kielialueen joukkueet.
 
Suosikkijoukkue
IFK Peltosen jälkeen
Tätä ketjua lukiessa ja aggressiivista palautetta saaneena mietin, miksi yleisseura-ajattelu ei toimi Suomessa. Tässäkin asiassa olemme valovuoden Ruotsia perässä.

Otetaanpa Ruotsin pääkaupunki tähän esimerkkinä. Tukholmassa kolme suurinta urheiluseuraa ovat(järjestyksessä): AIK, Djurgårdens IF ja Hammarby IF. Kaikki nämä seurat ovat monilajiseuroja... pelaavat siis jalkapalloa, jääkiekkoa, käsipalloa, bandya jne.

Kun vertailun vuoksi katsoo Helsingin kolmea suurinta seuraa, eli IFK:ta, Jokereita ja HJK:ta niin asetelmat ovat hyvinkin erilaiset. IFK on ainoana näistä kolmesta monilajiseura, kun taas Jokereilla on pelkästään lätkäjengi ja HJK:lla futisjoukkue(lätkäpuolikin löytyy, mutta onko varsinaisesti edes sama seura?).

Jokainen edellämainituista ruotsalaisseuroista on kuin "perhe". Jos kannustaa vaikkapa Djurgårdenia, niin sillon tätä seuraa kannatetaan lajissa kuin lajissa, piste(toki joitakin poikkeuksia varmasti löytyy).

JOS helsingissäkin kolme suurinta seuraa olisivat kaikki perinteikkäitä monilajiseuroja, tilanne olisi varmasti aivan toinen, takaan sen! Näin ei kuitenkaan ole ja siksi asiat ovat täällä pakostakin eri tavalla kuin länsinaapurissamme.

PS. Itse kannustan HIFK:ta lajissa kuin lajissa, enkä voisi kannustaa mitään muuta seuraa. En kuitenkaan tuomitse muita ihmisiä suosikkijoukkueen perusteella, tai syytä jostain "väärinkannattamisesta". Jokaisella on oikeus kannustaa mitä joukkuetta haluaa, sillä se on heidän oma asiansa!
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vanha totuus siitä, että ’hunajalla houkuttelee paremmin kuin etikalla’ pätee tähänkin.

Vaikea kuvitella, että kenellekään saadaan myytyä ajatus kaikkien lajien kannattamisesta sillä, että haukutaan runkkariksi. Tai käyttäydytään niin, että samaistuminen on äärettömän vaikeaa kaikilla muilla kuin kohderyhmään (tässä tapauksessa ilmeisesti parikymppisiin nuoriin miehiin) kuuluvilla. Mistä tämä teidän sukupolvi-ajattelunne alkaa, teistä itsestännekö? Vai onko teillä faijat/mutsit/isovanhemmat mukana? Mä olen jo käyttänyt neljättä polvea matseissa, mutta en kyllä yhtään innostu yhtään tavastanne esittää asianne :)

Jos joukkueella tai kannattajilla on vetovoimaa, se vetää puoleensa ihan itse. Halveksimalla muita tai sanelemalla muille ’oikeita tapoja kannattaa’ on harvoin onnistuttu lisäämään kiinnostusta.
 

Luke

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
-clip-

Ei kaikki AIK:ta kannattavat kulje pitkin Ruotsia katsomassa joka ikistä lajia, jota AIK edustaa.

-clip-

Lue ne viestit nyt oikein ajatuksella.

-clip-
Tuohon viestien lukemiseen ajatuksella liittyen:

Onkohan täällä kukaan vaatinut IFK-faneja seuraamaan sellaisia lajeja, joista ei ole kiinnostunut? Ehkä joku viesti voidaan näin tulkita, mutta sisin ajatus tuskin on sellainen. Enemmän kai on esitetty kaunista ajatusta siitä, että JOS lätkän lisäksi sattuu kiinnostamaan jokin muukin urheilulaji, ja sattuu vielä niin hienosti että HIFK:lla on kyseisessä lajissa joukkue, niin seistäisiin tuttujen värien takana. En tosin vieläkään ohjaa kenenkään kannattamista mihinkään suuntaan, kunhan ihmettelen tätä asioiden tahallaan väärinymmärtämistä. Ja toki esim. futiksessa IFK:n pitkä korpivaellus vie pohjaa koko ajatukselta (tilanne olisi varmasti toinen, jos HIFK olisi pitkänlinjan pääsarjalainen).
 

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
Tuohon viestien lukemiseen ajatuksella liittyen:

Onkohan täällä kukaan vaatinut IFK-faneja seuraamaan sellaisia lajeja, joista ei ole kiinnostunut? Ehkä joku viesti voidaan näin tulkita, mutta sisin ajatus tuskin on sellainen. Enemmän kai on esitetty kaunista ajatusta siitä, että JOS lätkän lisäksi sattuu kiinnostamaan jokin muukin urheilulaji, ja sattuu vielä niin hienosti että HIFK:lla on kyseisessä lajissa joukkue, niin seistäisiin tuttujen värien takana. En tosin vieläkään ohjaa kenenkään kannattamista mihinkään suuntaan, kunhan ihmettelen tätä asioiden tahallaan väärinymmärtämistä. Ja toki esim. futiksessa IFK:n pitkä korpivaellus vie pohjaa koko ajatukselta (tilanne olisi varmasti toinen, jos HIFK olisi pitkänlinjan pääsarjalainen).

No niin. Nyt olen lukenut lainaamani viestin ajatuksella ja laitan taas jäitä hattuun. Lihavoin viestisi pääajatuksen ja vastaan siihen mahdollisimman lyhyesti mutta ajatuksella.

Kaunista ajatusta on esitetty muun muassa haukkumalla "toisinajattelijoita" runkkareiksi, epäilty IFK-sydäntä ja otettu esiin vanha kunnon eurooppalainen urheilukulttuuri. Itse olen pyrkinyt vastaamaan näihin heittoihin ehkäpä kärkkäästi ja olen mennyt ajoittain metsään. Myös syyt, miksi kannattaa vaikka futiksessa klubia, on sivuutettu komeasti ja nostettu oma "oikea" kannattaminen jalustalle.

Ja pyydän anteeksi. Ei ole tarkoitus haastaa riitaa. Olen ehkä vähän herkkänahkainen, kun joku random sämpylänjakaja arvostelee minun tapaani(ja näemmä monen muun tapaa) kannattaa rakastamaani JÄÄKIEKKOJOUKKUETTA.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tämä on itseasiassa paras ketju täällä pitkäänaikaan avaamaan silmiä näin vanhan koulukunnan HIFK-lätkäfanina ja todellakin vain lätkäfanina.

Taisin jo mainitakin olen muutaman kerran Bragulla käynyt kahtena viime vuonna, yrittänyt kannattaa HIFK:ta. Sanon rehellisesti nyt mitä ajattelen, se kannatuskulttuuri mitä siinä fanikatsomossa on meneillään on perseestä. En leimaa kaikkia, mutta ne muutamat kymmenet leimaavat mun silmissä koko kiihkeimmän faniryhnän. Miksi en näe näin HIFK-lätkäkatsomossa.
Johtuisikohan siitä että viime kesänä futiskatsomosta tultiin kentälle, tapeltiin järkkäreiden kanssa, kyynelkaasu oli mukana jne. Se että vedetään pää sileäksi ja napitetaan Ben Shermanit ylös asti, riehutaan niin että perheelliset katsojat siirtyvät kauemmaksi tai jopa lähtevät matsista himaan on kaukana mun kannattajakulttuurista. Pitäkää tunkkinne. Tuo kannatustyyli ei tuo kannattajia lisää muuta kuin ne muutamat kapinalliset jotka fanittavat jotain brittien/puolalaisten urpoilu kannatuskulttuuria. Kaikki muut jäävät pois, veikkaan että täästä syystä ne perheelliset lätkäfanit jotka täyttävät lätkähallin eivät tule futismatseihin.

_
 
Suosikkijoukkue
H.I.F.K
olen sillä linjalla että hifk:ta kannatan ehdottomasti lajissa kuin lajissa. Niin sen pitäisi olla aina.

Moni lätkädiggari seuraa varmaan fudista enemmän ainakin bandya. Onkohan lätkä ifk faneista monikin botnia fani jääpallossa?

Epäilinkin että ei...

Tämä kertoo siitä että sarjataso vaikuttaa ratkaisevasti siihen mitä jengiä kannatetaan, esimerkkinä juuri fudis. Lätkä ifk fanit kannattaa klubia fudiksessa, kerran ku pelaavat ylimmällä sarjatasolla ja mestaruuksia tulee harva se vuosi. Surullista mutta totta!

Edelliseen kommenttiin viitaten huono peruste jättää jonku lajin joukkuetta kannattamatta jos katsomossa joku ryhmä häiriköi/örveltää. Voi kysyä tuletko katsomoon joukkueen takia vai kivojen kanssafanien? Varmaan molemmat ovat osa elämystä mutta kyllä itselläni joukkue on se miksi katsomoon tulen ja kannustan.

Pohjimmiltani olen itse ihan lätkämiehiä ja ifk:ssa pelannut pitkän tovin kaikissa jäälajeissa. Fudista sen sijaan pelasin junnuna klubissa, koska treenit löyty läheltä kotia. Pelihommien loputtua ja pelkkään fanitukseen siirryttyä ei klubi fudiksessa tunnu kuitenkaan mitenkään hyvältä, kyllä se on hifk mikä vallitsee aivoissani. Fudista nyt fanina en hirveästi seuraa kyllä muutenkaan, vain muutamassa fudis hifkin matsissa käynyt. Siellä tunnelma on ollut hyvä.
 

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
Ikiliikkuja on keksitty! Soittakaa Spedelle!
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Näin ulkopuolelta katsottuna, HIFK:n lätkäjoukkue on varsin erillinen ja edustaa ehkä jotenkin eri kulttuuriakin. Ja siltä puoleltahan on tehty myös pesäeroa emäseuraan, vaikka toisaalta toki emäseuraakin juhlitaan kun vuosia tarttuu plakkariin. Jotenkin tuntuu, että HIFK:n emäseura on varsin väljä organisaatio, eikä kovin vahvalla kädellä johdettu. Mikäli sellaista lajirajat ylittävää klupzenslaa joku kaipaa oikein toden teolla, vaatisi se omasta mielestäni tiukempaa johtoa, organisointia ja tiivistymistä nimenomaan emäseuran ympärille. Nyt HIFK:n lätkäjoukkue vaikuttaa niin paljon voimakkaammalta kuin muut lajit yhteensä. Juna ikään kuin meni jo, kun lätkä kasvoi niin suureksi ja oikeastaan irrottautui pois juuristaan. Asia olisi varmasti eri, jos futis ei olisi päässyt aikoinaan näivettymään tai mikäli jääpallo ja käsipallo olisivat Suomessa suurempia lajeja.

HIFK:n salibandyä olen aina pitänyt vähän keinotekoisena. Jengihän perustettiin salibandyssä legendaarisen VFT:n pohjille, joten jo lähtökohdat eivät olleet mitenkään hyvät pysyvän seurakulttuurin luomiselle. Lähinnä tuntui, että HIFK:n lätkäbrändiä pyrittiin hyväksikäyttämään salibandyssä, mikä on toki ymmärrettävää tietyisti pelillisistä samankaltaisuuksista johtuen. Itse kuuluin jossain määrin VFT:n kannattajiin ja katsoin paljonkin heidän pelejään ja fuusion jälkeen ei seura voinut oikeastaan vähempää kiinnostaa. Tom Sandellhan tuota kivirekeä jaksoi jonkun aikaa vetää ja teki ison työn seuran eteen niin VFT:Ssä kuin HIFK:ssakin. Nykyinenkin versio salibandyssä on luotu muutaman alasarjajoukkueen jämistä ja jotenkin pohjat tuntuu varsin heppoisilta. Vahvempaa organisaatiota tarvittaisiin taustalle, mikäli salibandyssä mielitään takaisin ja pysyvästi huipulle. Tällä hetkellä tilanne taitaa olla se, että mikäli parin puuhamiehen innostus hiipuu, hiipuu samalla myös koko toiminta.

Itselleni lätkä-HIFK on siis hyvin itsenäinen ja vahva brändi ja varsin erilainen kuin sitten jääpallo ja futis, muista sitten puhumattakaan.
 
Viimeksi muokattu:

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Itselleni lätkä-HIFK on siis hyvin itsenäinen ja vahva brändi ja varsin erilainen kuin sitten jääpallo ja futis, muista sitten puhumattakaan.

Jos suuri osa lätkä-IFK:n kannattajista pitää pelistä, jossa miestä pistetään seinälle ja kuittivihko ei ole vakan alla, niin en oikein näe, että miten tämä ideologia istuu luontevasti muihin lajeihin.

Itse pidän fyysisestä lätkästä, mutta esim. jalkapallon puolelle brittifutis -henkinen koohotus ei sytytä.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Edelliseen kommenttiin viitaten huono peruste jättää jonku lajin joukkuetta kannattamatta jos katsomossa joku ryhmä häiriköi/örveltää.

Vähäisen kokemukseni perusteella sanoisin, että futis-IFK:n katsomossa on huomattavan paljon niitä, jotka ovat paikalla vain aiheuttaakseen järjestyshäiriöitä. Kannattaa saa ja vaikka kovaankin ääneen, mutta vastustajan tai järjestysmiesten uhkailu väkivallalla, tappelut, laittomien esineiden tuominen etc. eivät kuulu kunnialliseen kannattamiseen.

Kävisin futis-IFK:n peleissä useammin, mutta urpoilu ja sikailu häiritsevät itse asiaan keskittymistä kun koko ajan pitää vähän seurailla, mitä ympärillä tapahtuu, ettei tahtomattaan jää alle tai väliin.
 

Channe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muita joukkueita ei yksinkertaisesti ole. Vaikka jääkiekko on Se juttu mikä sytyttää, ei silti tulisi pieneen mieleenkään lähteä katsomaan toisen joukkueen pelejä ja laulamaan muitten kannatuslauluja, olo olisi kuin pettäisi vaimoa halvan huoran kanssa. Kolmannen sukupolven punaisena tämän voi sanoa olevan jo veressä, johan siitä saisi perheen vihat niskoilleen jos klubin huivia heiluttelisi.

En silti voi sanoa että tulisi aktiivisesti seurattua mitään muuta lajia kuin jääkiekkoa, futista nyt jonkunverran, mutta sarjan taso ei päätä huimaa niin paljoa että sinne jaksaisi lähteä joka matsia katsomaan. Ei sillä että "kannatetaan kun menestytään", vaan jos peli on sen näköistä että katsomossa tylsistyy, niin turha siihen on aikaansa kuluttaa. Jos kotimaiseen jalkapalloiluun saataisiin jotain ideaa ja rahallista panostusta, niin asia voisi olla hyvinkin toisella kantilla.

Ei mahdu päähän myöskään tämä ihmisten ininä "en mene katsomaan futista koska siellä ihmiset räkii ja huutaa", mitä väliä sillä on? Jos ei itse tahdo olla osallisena moiseen toimintaan, niin on siinä katsomossa tilaa siirtyä kauemmaksi. En minäkään jätä HIFK - Jokerit -lätkämatseja väliin vain sen takia että narrifanit haistattelevat tai heittelevät kolikoita jäälle, joku järki käteen tuohon hommaan. Ihan turhaan tässä yritetään demonisoida futispuolen faneja. Samaa hommaahan ne jaffalassakin tekevät jos nyt yleistetään, hakataan raskaana olevia naisia yms. En voi puhtain sydäminkään sanoa että meidän lätkäfaneistakaan kaikki olisivat ihan täydellä koppakapasiteetilla varustettuja, on meilläkin siellä ties minkälaista vittupäätä, ihan seisomakatsomon ytimessäkin.

Vaikka arvostankin faniporukan yhteisöllisyyttä ja hyväntahtoisuutta, huomautankin silti että kaikki me ollaan ihmisiä, joskus vaan palaa hihat, ihan sama minkä urheilulajin jengiä kannatat. Ei se siistiä ole että vedetään sikailut överiksi, mutta jokaisella on se vapaus tehdä mitä tahtoo, tykkää siitä muut tai ei.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei se siistiä ole että vedetään sikailut överiksi, mutta jokaisella on se vapaus tehdä mitä tahtoo, tykkää siitä muut tai ei.

Wow. Olen sanaton. Kerrankin.

Omassa sisälulutaidossani on varmasti parannettavaa, mutta onko täällä kukaan vielä ilmoittanut olevansa yhtä intohimoinen HJK- fani kuin IFK-fani? Omiin silmiini on osunut lähinnä sellaisia viestejä, missä kerrotaan, että seurataan HJK:ta, JOS/kun seurataan Suomi- futista.

Mulle HJK on se jengi, jonka tekemisiä seuraan, JOS seuraan suomalaista futista. Mutta sitä ei voi verrata ikinä IFK:n aiheuttamiin tunteisiin. Se, mitkä syyt ovat omaan Klubi-symppaukseeni johtaneet, pidän omana tietonani.

Stadin Kingien edesottamukset mua kiinnostaa yleensä yhtä paljon kuin kilo paskaa. Heistä aika suurella osalla ei ole mitään varaa arvostella yhtään ketään, yhtään mistään.
 

Channe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Wow. Olen sanaton. Kerrankin.

Omassa sisälulutaidossani on varmasti parannettavaa, mutta onko täällä kukaan vielä ilmoittanut olevansa yhtä intohimoinen HJK- fani kuin IFK-fani? Omiin silmiini on osunut lähinnä sellaisia viestejä, missä kerrotaan, että seurataan HJK:ta, JOS/kun seurataan Suomi- futista.

Mulle HJK on se jengi, jonka tekemisiä seuraan, JOS seuraan suomalaista futista. Mutta sitä ei voi verrata ikinä IFK:n aiheuttamiin tunteisiin. Se, mitkä syyt ovat omaan Klubi-symppaukseeni johtaneet, pidän omana tietonani.

Stadin Kingien edesottamukset mua kiinnostaa yleensä yhtä paljon kuin kilo paskaa. Heistä aika suurella osalla ei ole mitään varaa arvostella yhtään ketään, yhtään mistään.

Olet varmaan tietoinen että tämä kyseinen viestini ei ollut kohdistettu hyökkäyksenä sinua, tai laudan muitakaan ihmisiä kohti, vaan julkaistu omana mielipiteenä. Itse en vain jaksa turhaa länkytystä siitä miten muut käyttäytyvät. Jos asiat häiritsevät paljon, voi niistä mainita kasvotusten häiritsevän tapahtuman yhteydessä.

Ja ei, en kuulu kingeihin, annan vain kukkien kukkia. Ja mitä tulee tuohon HJK-vertaukseen, voit asettaa sen tilalle vaikka PK-35 tai jonkun muun pääkaupunkiseudun urheilujoukkueen, HJK:n ollessa tapetilla oli se hyvä heittää tähän vertauksena.

Yllättää kyllä ihmisten into tulla puolustelemaan omia kannatuksen kohteitaan ketjussa missä puhutaan siitä mitä HIFK sinulle merkitsee, aika kärkkäästi ollaan varpaillaan kun omista mielipiteistä eroavia asioita sanotaan ilmoille. Turha sinun on siitä ottaa itseesi.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Yllättää kyllä ihmisten into tulla puolustelemaan omia kannatuksen kohteitaan ketjussa missä puhutaan siitä mitä HIFK sinulle merkitsee, aika kärkkäästi ollaan varpaillaan kun omista mielipiteistä eroavia asioita sanotaan ilmoille.

Klubirunkkari, kuin pettäisi omaa vaimoaan, oksettavaa, vaikea samassa katsomossa vieressä. Tämä kaikki oman seuran kannattajilta. En yhtään ihmettele, että jotkut nousevat takajaloilleen. Omalta kohdaltani olo tuntuu todella loukatulta, varsinkin kun kyseessä on asia, jota rakastaa todella syvästi. Vituttaa ja masentaa syvästi lukea tekstejä, joissa syljetään oman joukkueen fanien päälle, vain sen takia että jollain saattaa sydämestään löytyä paikka myös muulle urheilutoiminnalle, varsinkin kun alun alkujaan on hyvin vilpittömin mielin näitä hommia junnuna pohtinut. Veljiä ja siskoja tässä pitäisi olla, eikä vihamiehiä.

Toistan jo kirjoittamaani, ainakin itselläni kannattaminen menee täysin sydämen ja tunteen kautta. Jos ei ole tunteenpaloa ja rakkautta, on hankala olla täysillä mukana. Hymyilen aina, kun HIFK:n joukkue tai edustaja menestyy. Samoin vice versa. Vituttaa, jos fudistiimi nyt tipahtaa takaisin kakkoseen jne.

Kuitenkin rakkaus, tunteet, muistot ja kokemukset jääkiekossa ovat huomattavasti syvempiä, kuin muissa lajeissa. Jääkiekkojoukkue HIFK:n kannattaminen alkoi siinä iässä kun urheilusta ja sen seuraamisesta kiinnostuttiin. Samalla tietysti jalkapallo ja HJK. Viidennellä linjalla asuneena pikkuskidinä minulla ei ollut mitään tietoa HIFK:n jalkapallojoukkueesta. Jääpallossa valinta oli tietysti HIFK. Ei ollut faijaa kertomassa mitä ja miten pitää kannattaa, mutsi ei urheilusta ymmärrä juurikaan mitään. Jostain ne suosikit vain kaivautui pihapelien ja tarhan pihassa käytyjen "keskutelujen" perusteella.

Nuoruus meni enemmän lätkän parissa, kun itsekin tuli pelattua. Fudis jäi taka-alalle, samalla osittain HJK. Silti se on edelleen se seura, jota kotimaisessa jalkapallossa tulee seurattua ehkä tarkimmin. Gloryhunttausta tai ei, en tiedä. Se on vaan se seura, jonka otteita on ~25 vuotta seurannut aina jollain tavalla. HIFK:n jalkapallojoukkueseen kiinnostus alkoi oikeastaan 2000-luvun loppupuolella, kun seura ajautui konkurssiin ja tippui neloseen.

Nykyään seuraan jalkapalloa huomattavasti enemmän kuin lätkää. Lajina jalkapallo on ollut jo pidemmän aikaa "se" urheilulaji. Oikeastaan jääkiekko on minulle HIFK ja sitä kautta SM-Liiga. Juuri muu ei kiinnosta, lukuunottamatta Olympiakisojen lätkäturnausta. Se millä sarjatasolla joukke pelaa, ei merkitse mitään, korkeintaan etäpaikkakuntalaisena hankaloittaa joukkueen suoritusten seuraamista. Tosin nykyinen informaatiovirta tarjoaa todella helposti tulokset, otteluraportit jne. myös alasarjoista. On tullut huomattua HIFKn jalpallojoukkueen kohdalla. Jalkapallon puolella ei niin suurta sidettä mihinkään seuraan ei ole syntynyt mitä jääkiekon puolella, johtuen juurikin siitä ettei teinivuosina fudis juurikaan kiinnostanut. Nykyään pääasiassa tulee seurattua ulkomaisia sarjoja. Sieltä löytyy suosikit, mutta toki ne ovat tietyllä tapaa etäisiä. Suomessa sitten HJK, jonka jälkeen HIFK ja KuPS. Sinänsä olisi mielenkiintoista saada HIFK näiden kahden kanssa samalle sarjatasolle, niin voisi todeta otteluita seuratessa kenen puolella sitä oikeasti on. HIFK-HJK olisi varmasti melkoista tunteiden vuoristorataa, kun HJK:n ja KuPS:n välisetkin ottelut ovat melko vaikeita.

Miksi tämä vuodatus? Vituttaa lukea omien fanien vittuilua toisilleen, yksi iso perhe? Edelleen kysyn kysymyksen, johon kukaan ei vielä antanut vastausta. Pitäisikö näiden kahta seuraa kannattavien fanien sulkea kaikki vanhat muistot ja tunteet kylmästi pois ja ruveta kannattamaan vain sitä "yhtä ja oikeaa joukkuetta". Täällä on käytetty paljon sanaa pettäminen, minusta tuo olisi täydellistä itsensä pettämistä. Olla "tunteella" mukana, vaikka omat tunteet, muistot ja fiilikset on ihan toisen joukkueen mukana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös