Kotipeleissä on tosiaan ollut parempaa tunnelmaa kuin mitä viime kaudella oli. Homma on selkeästi kehittynyt jatkuvan ääneen kannattamisen osalta! Yhtenä positiivisena esimerkkinä nostaisin esille sen, että perjantain KalPa-pelissä kannustusta kuitenkin tuntui olevan läpi ottelun, vaikka joukkueen esitys oli heikko ja tappiolle jäätiin heti pelin alussa. Tässä on selkeä merkki kehittymisestä aiempaan nähden. Tämä kannattamisen jatkuminen tappioasemassa oltaessa oli myös asia, joka oli aika paljon esillä elokuun lopussa järjestetyssä kaikille avoimessa kannattajapalaverissa. Hienoa, että tässä ollaan kehitytty. Toivottavasti myös muita palaverissa keskusteltuja asioita jaksetaan työstää eteenpäin.
Pataljoonan nuorten aktiivien osalta voisi olla hyvä keskittyä alkukauden hyvän kehityksen jatkojalostamiseen. Miten saadaan tämä positiivinen aihio vietyä eteenpäin, eli miten saadaan annettua lisää konkreettista tukea Ässille kotipeleissä? Miten saataisiin yhä useampi osallistumaan kannattamiseen aidosti hyvällä asenteella? Ja miten saataisiin jatkossa hoidettua asiat siten, että vierasreissut saadaan toteutumaan? Jos siitä massasta, joka on tällä kaudella Isomäessä osallistunut aktiiviseen kannattamiseen, saadaan edes osa lähtemään vierasreissulle ja siellä osallistumaan hyvällä asenteella, niin uskoakseni lopputulos on hyvä. Vaasan reissun osalta tämä jo nähtiinkin. Monessa vierashallissa on kannattajaryhmän sijainnin osalta otollisempi maaperä äänen kuulumiselle ja myös aktiivisemmalle lippujen käyttämiselle kuin Isomäessä.
Vaikka Karhunkämmenen katsomossa hiljaa oleminen ärsyttääkin, ei tämän tuskailemiseen kannata laittaa liikaa energiaa. Asia tuskin tulee mihinkään muuttumaan ja tässä sarjassa on muitakin seuroja, joilla on aktiivisesti ääneen kannattava ryhmä ja tämän lisäksi pääasiassa vanhemmasta väestä koostuva ryhmä, joka perustaa toimintansa muihin juttuihin. Itse älähtäisin vasta sitten, jos esimerkiksi aletaan julkisesti ottamaan Karhunkämmenelle kunniaa katsomossa tapahtuvan ääneen kannattamisen edistymisestä. Ja tämä siis hypoteettisena esimerkkinä, en väitä, että näin olisi tapahtunut.
Itse en ihan ymmärrä sitä, miksei täällä voisi esittää kehitysideoita ja osallistua keskusteluun, jos ei pääse joka peliin paikalle. Moni on etäkannattaja, kuten tässä itsekin olen ollut jo pitkään ja ihmisten elämäntilanteet on erilaisia. Kahteen kotipeliin olen täältä yli 200km päästä päässyt tähän mennessä ja tällä viikolla tulee kolmas.
Täällä on tosiaan vuosia näistä asioista keskusteltu ja välillä otettu yhteenkin, kun on oltu asioiden kehittämisen tarpeesta eri mieltä. Kehittyvään toimintaan aktiivisesti osallistuvien ei mielestäni kannata ottaa liikaa itseensä siitä, että välillä täällä tulee joidenkin toimesta ikävämmän sävyistä viestiä asioiden kehittämisen tarpeeseen ja aktiivisen kannattamisen tyyliin liittyen. Välillä nämä viestit on lyhyitä, vittuilevaankin sävyyn kirjoitettuja. Osaa vanhemmasta väestä tämä kannattamisen uudistaminen ja kehittyminen ärsyttää ja osaltaan sen voi nähdä inhimillisenä reaktiona, kun kyse on jossain määrin sukupolvikokemuksesta, kuten joku tässä jo kirjoittikin.
Itse arvostan sitä, kun jaksetaan asiallisesti perustella ja asia-argumenttien kautta todistaa, miten asioita kannattaa tehdä, jotta Ässille saadaan annettua parasta mahdollista tukea.