Pohditaanpa tätä goonitarvetta ja Maven tapausta hieman.
Tässä on mielestäni pieni lumipallo-ilmiö menossa. Viime kaudellahan Kivenmäki joutui varsinkin loppukaudesta rusikoiduksi aikalailla. Yleensä tekijöinä oli nelosketjujen koohottajat, joiden tehtäväksi annettiin Maven telominen. Aivotärähdys ja kylkiluun murtuma ainakin olivat tuloksina. No, Mave kertoi SK:n haastattelussa, että hopeakaudella tällaistä ei tapahtunut, kun Nickerson oli antamassa välitöntä palautetta. Ja lisäsi, että tämän alan ammattilaiselle olisi Ässissä tilaa. Ja eihän jotkut Helget tai muut oikeasti kovat jätkät näihin kyynerpäätaklauksiin tai huitomisiin syyllistyneet, vaan näitä pelipaikan metsästäjiä.
No, kun SK:ssa haastateltiin Takkoa uusista pelaajista niin hän tokaisi, että kai joku kovanaama on pakko palkata, ettei Kivenmäen tarvi itkeä että häntä suojella tarpeeksi. Silloin kyllä oli pakko katsoa Karin statseja, että onko se oikeasti pelannut koskaan NHL:ää. Ei kai tuollainen voi olla NHL-scouttina toimivalle kaverille uusi asia, että joukkueessa on tähtien pelaajien lisäksi kavereita, jotka huolehtivat että nämä huiput saavat tehdä oman työnsä rauhassa.
Hopeakauden menestys perustui osaltaan siihen, että joukkueeseen luotiin "Kaveria ei jätetä" meininki. Tämä näkyi myös pelitilanteissa, eikä vaan näissä ajelu/tappeluhommissa. Jos jollekin tuli virhe, niin joku muu pelaaja lähti nöyrästi paikkaamaan sitä. Viime kaudella ei tuosta ollut tietoakaan ja valitettavasti se näkyi vielä perjantain ottelussakin. Sitoutuminen ei ainakaan vielä ole sitä huippuluokkaa, mitä vaaditaan underdog-joukkueelta, mitä Ässät edelleenkin mielestäni on. Toivottavasti Pajuoja ei raiskannut pelaajien mieliä ikuisesti "Rauhaa ja rakkautta" ideologiallaan.
Perjantainen hanskojen pudotus saattoi olla mielenilmaus myös Takolle, että Mave ei aio näitä cheapshotteja enää päästää sormien välistä, vaan hoitaa sitten itse nämä myllyt kun kerta pakko on. Ja kun kerta aivan päivänselvä asia kuitataan julkiseksi itkemiseksi, niin ei kai Mavella paljon vaihtoehtojakaan ole.
Onko sitten kyse siitä, että joukkuueenjohto alkoi pelkäämään tätä suurta vitsiä eli nollatoleranssisäädöstä? Merirosvoista haluttiin eroon ja tilalle haluttiin kunnollisia ja joka anopin toivevävyjä. Olin itse sitä mieltä, että jatketaan siitä mihin jäätiin, että jos niitä jäähyjä tulee, niin sitten tapetaan ne. Olihan meillä edelliskauden paras alivoima.
Eikä sen poliisin tarvitse välttämättä ykköseen mahtua, riittää että kaverilla on sen verran auktoriteettiä, ettei tarvitse muuta kuin sanoa kerran BÖÖ!!, niin nämä henrikjuntuset ja muut paskaperseet ovat hiljaista poikaa. Siklenka on juuri tällainen kaveri ja täytyy olla naapurille tästä hieman kateellinen. Ainakin tämän yhden matsin perusteella. Aivan eri kalibeerin jätkä, kuin joku Platil.
Nostan hattua Mavelle perjantaisen matsin johdosta. Oli todella aktiivinen ja esitti hienoja kikkoja läpi pelin. Ja myös tästä myllystä lähtee iso käsi kaksykköselle. Karille voisi puolestaan näyttää vaikka persettä tuollaisista joukkuemoraalia tuhoavista lausunnoista. O-ho sori, mun moka! Karihan hommasi meille "Vasara" eli Sledge Hammer-Reunasen, miten minä moukka tämän unohdin!