Tämä edellä mainittu "Pori-tauti" on mielestäni legenda ilman totuuspohjaa. Porissa kuuluu olla vanha halli, iso seisomakatsomo ja Jokereita heikommat puitteet lehdistötilaisuudelle.
Onko muka? Tarkoitan Pori-taudilla sitä hiton yleistä ilmiötä täällä päin, jossa kaikki tehdään vähän hutimalla siihen suuntaan, mutta ei valmiiksi asti. Itse olen päässyt kokemaan sen mm. musiikkitapahtumien järjestelyissä, kulttuuritouhussa, tiedottamisessa, urheilupuolella...
Varsinkin kaupungin kanssa toimiessa touhu on aina jonkinasteista säätämistä. Aina on vähintään "ihan pikkuisen" parannettavaa ja ne parannukset ovat yleensä niin ilmiselviä, että niitä osaa jokainen vaatia.
Kerro nyt minulle, missä minä pullamössönä vaadin parempaa hallia? Rakastan seisomakatsomoa ja nykyisen hallin karua tunnelmaa. Enemmän minua harmittaa se, että tuolla liikevaihdolla (kuten kirjoitin) toimivan porukan tiedoitustilaisuudesta huokuu noin amatöörimäinen ote. Ei se vaadi kuin sitä, että tilaisuuden vetäjä toimii itsevarmuudella ja jonkinlaisella valmiilla sapluunalla. Selkeä, määrätietoinen ulosanti ja tekemisen meininki - miksi noiden vaatiminen on pullamössökulttuuria?
Ässien touhu (kuten monen muunkin kiekkojoukkueen) on joillakin osin amatöörimäistä puuhastelua. Muistaako kukaan enää esim. niitä Ässien virallisten sivujen oteluraportteja muutaman kauden takaa? Iso-M? Toiminta sponsoreita kohtaan (josta olen aiemmin avautunut)?
Tulee vain karmaisevasti mieleen tuosta kulttuuritoimen järjestämät keikat. Hommat hoidetaan siihen suuntaan ja toivotaan, että yleisö ja lehdistö (ja tuossa tapauksessa artistit) hoitavat mielikuvaharjoittelulla asiat loppuun.
EDIT:
Ulosannin lisäksi tulee mieleen, että hakekaa nyt ihmeessä jostain halpahallista muutama metri mustaa, halpaa pöytäliinaa ja teipatkaa se tuohon pöytään. Onhan se naurettavaa nillittää näistä asioista, kun jääkiekko on kuitenkin se, jonka saralla Ässät toimii, mutta onko se niin vaikeaa tehdä asiat hieman paremmin?