Ärsyttävin/yliarvostetuin rock-bändi?

  • 21 089
  • 153

Mitchner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
No, yksi yliarvostetuin on mielestäni Black Sabbath / Ozzy Osbourne. BS on yksi lenkki rockmusiikin kehityksessä, mutta vain yksi lenkki. Bändin ja laulajansa hillitön palvonta menee yli ymmärrykseni. Tekeekö se synkistely tästä bändistä niin jumalaisen vai mikä? Ozzya taas on vaikea ottaa vakavasti kaikkien tempaustensa jälkeen (väittävät että on purrut jopa lepakkoa). Muita ovat Toto, Genesis, Phil Collins, Bon Jovi, Bryan Adams, Celine Dion ja Yngvie Malmsteen.

Suomen yliarvostetuin on Neumann, joka on vanhalla maineellaan ratsastava menneisyyden vanki. Hän menestyy vain kun bändin nimi on Dingo, eikä silloin ole väliä ketä bändissä soittaa. Hyvähän se on rahastaa nostalgianälkäinen yleisö vanholla hiteillä vuodesta toiseen.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ozzy O. on siinä mielessä kyllä yliarvostettu, että laulaa hän ei osaa pätkääkään. No ok, ei välttämättä moni muukaan, joka on silti ansainnut musiikilliset kannuksensa jollakin tavoin. Persoona ja tulkinta toki ratkaisee myös paljon. Ozzy ei kuitenkaan ole vaikuttanut sävellys- ja sanoitustyöhön niin paljon, kuin mitä bändin muut jäsenet, joten kannukset sieltä suunnalta on aika mitättömät. Ozzy on aina ollut eräänl. mannekiini ja osannut kyllä show'nsa hyvin, eukkonsa talutusnuorassa. Onhan hän toki tietysti kulttipersoona, ei siitä yli pääse. Omanlaisensa Matti Nykänen hänkin tätä nykyä ja olisi kyllä suonut, että olisi pysynyt kaikenlaisesta idioottiviihteestä erossa.

Vaikka taisi tuo Ronnie James Dio aikoinaan sanoa jossain haastattelussa tähän tapaan: "Ozzy on hevimusiikin Benny Hill."
 

Dave

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Aika vähiin on vielä homottelu jäänyt tässä ketjussa, vaikka kravatit joillakin jo repsottavat. Hyvä näin.

Aika jännä juttu on, että ihmiset toisinaan diggaavat jotain bändiä vain siksi, että se on riittävän harvinaista ja harvojen huvia. Sitten kun bändi tekee liian suositun levyn, se muuttuu paskaksi koska liian monet sitä diggaavat. Paskaksi muuttuvat useasti saman tien myös ne yhtyeen vanhat levyt, vittu niitäkään enää jaksa diggailla kun nekin on jo melkein kaikilla.

Esim. Metallica on bändi, jonka uralle sattui selvä vedenjakaja, eli tämä musta levy. Sitä ennen bändi oli melko homogeenisen hevi-yleisön melko laajassa suosiossa, mutta kuitenkin valtavien yleisömassojen tavoittamattomissa. Musta levy muutti tämän, Metallica lopetti olemasta pelkkä genre-bändi ja laajensi repertuaariaan, mikä tietysti valtavasti vitutti niitä vanhoja faneja. Yhtye myi itsensä ja lisäksi eihän tää enää oo kivaa, ku kaikki diggaa sitä. Ei yksikään "tosi kova" Metallica-fani sano mustaa levyä suosikikseen. Kuitenkin kyse oli loppujen lopuksi siitä, että jätkät olivat liian hyviä paukuttaakseen samaa jöötiä loppuelämäänsä ja päättivät tehdä välillä jotain muuta. Niinku vaikka Beatlesikin teki.

Itse olen aivan osapäiväinen Metallica-fani, kaukana mistään hirmufanista, ja voin omasta puolestani sanoa, että musta levy on yhtyeen ylivoimaisesti paras. Biisilista on alusta loppuun todella hyvä. Sävellykset ja sovitukset ovat aivan eri tasolla verrattuna aiempaan. Soitinvalikoima kaikkine jännine mausteineen on selvästi edellä ja paljon kekseliäämpää kuin aiemmilla levyillä. Jännittävää ja raikasta hevin ja muiden tyylien fuusioittamista. Mustaa levyä seuranneilla levyillä yhtye taas on muuttunut vieläkin popimpaan suuntaan ja etääntynyt alkuperäisestä genrestään yhä vaan, mutta haittapuoleksi on tullut tietty ylituottaminen ja siloisuus. Kuitenkin, ainakin meikäläiselle ei-genre -fanille, siellä on muutamia erittäin hyviä biisejä, joita ilokseen kuuntelee.

Aivan samalla tavoin monet proge-puritaanit kiroavat jonkun Yesin 90125:n alimpaan helvettiin, koska se on väärin tehty, ei ole oikeanlaista Yesiä. Meille löysäpipoisemmille sekin levy tarjoaa monia ilon hetkiä. Eikä ne vanhat levyt siinä hötäkässä varmaan muuttuneet vähääkään.
 

pelikielto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen ilmeisesti käsittänyt väärin listauskriteerit, mutta sattuuhan näitä. Slayer on kyllä tehnyt Metallican kanssa suuren työn metallimusiikin eteen varsinkin 80-luvulla. Mutta nykyinen samaa toistava junnaus Slayerilla ja toisaalta Metallican "uraauurtavat" kokeilut menevät mielestäni metsään. Ja minä todellakin pidän molempia yhtyeitä todella suuressa arvossa.

Mutta täytyy myöntää että tuo Maradona- vertaus osui ja upposi!

(Pearl Jamin ja Maidenin kohdalla ei mielipiteeni tosin muutu..)
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Dave kirjoitti:
Aika jännä juttu on, että ihmiset toisinaan diggaavat jotain bändiä vain siksi, että se on riittävän harvinaista ja harvojen huvia. Sitten kun bändi tekee liian suositun levyn, se muuttuu paskaksi koska liian monet sitä diggaavat. Paskaksi muuttuvat useasti saman tien myös ne yhtyeen vanhat levyt, vittu niitäkään enää jaksa diggailla kun nekin on jo melkein kaikilla.
Anteeksi jos nyt puhun asioista, joista en juuri mitään tiedä, mutta puhunpa kuitenkin. Tämä varsinkin taitaa pitää paikkansa esim. black metal -musiikin suhteen, ainakin tuollaisen extreme-metallin kuuntelijat tuntuvat kilpailevan sillä, mikä bändi on eniten "true" blackkistä. Joku Dimmu Borgir leimataan ihan teinipopiksi, kun parhaat äänitteet on niitä kellarissa äänitettyjä, vinyylillä julkaistuja alle 100 kappaleen painoksia, niin underground-levytyksiä kuin vain voi olla. Tuolta tuo "skene" ainakin välillä on vaikuttanut. Mitään varsinaisestihan itse en tuollaisesta musiikista tiedä, enkä oikein välitäkään tietää.
 

C.Simon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Illuminati
Nightwish - Yliarvostetuin

Meshuggah - Aliarvostetuin
 

Emilio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Newcastle
Kaikenlainen wannabe-rock vituttaa. Jos tehdään rockia, niin tehdään kunnolla. Myös kaikenlainen Uniklubi tyylinen paska vituttaa ankarasti.
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mängimies kirjoitti:
Otsikon luettani mieleen tuli yksi bändi ylitse muiden, Iron Maiden. Tämä jatkoaikalaisten tavisamisten huipentuma.

Siinä olet oikeassa, että Iron Maiden on bändi ylitse muiden, ollut jo parikymmentä vuotta.:) Tavisamis en kuitenkaan ole. En ainakaan amis kun ikääkin on 35..:)
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitchner kirjoitti:
Ozzya taas on vaikea ottaa vakavasti kaikkien tempaustensa jälkeen (väittävät että on purrut jopa lepakkoa).

Pitänee paikkansa. Taisi vielä olla, että ei höyryissään tajunnut lepakon olevan elävä tai sitten olen kuullut vain legendan.

Huvittavinta Osbournessa on tämä pimeyden ruhtinaaksi hehkuttaminen ja miehen musiikin metalliksi kutsuminen. Osbourne ei ole metallia soolona nähnyt kuin Sabbathin levyillä. Koominen mutta niin surullinen hahmo, että lähinnä säälittää jonka katu-uskottavuuden tappoi viimeistään perhe-elämän tunkeminen televisioon. Tosin tässä(kin) asiassa vaimo taitaa sanoa viimeisen sanan.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Ärsyttäviä löytyisi vaikka kuinka paljon mutta annetaan erityismaininta kaikille nykyisille "rappi staroille" ja idols vinkujille. Yliarvostetuin kotimainen lienee Yö(eihän Olli mitään laulaa osaa) ja ulkolaisista taitaa piikille nousta red hot chili peppers.
 

Kaivanto

Jäsen
Blackie kirjoitti:
Elviksessä on vielä sellainenkin homma, ettei tehnyt itse biisejänsä, eli käytännössä siis levy-yhtiön rahat pois-keksintö. Tuote isolla T:llä.

Ymmärtääkseni artistien itsensä säveltämät biisit tulivat rock/pop-uskottavuuden kriteeriksi suuressa mittakaavassa vasta Beatlesin myötä, joten ainakaan Elviksen uran alkutaipaleen osalta asia ei ole aivan sellainen kuin tekstisi antaa tästä päivästä käsin ymmärtää. Omien biisien puute ei tehnyt Sinatrasta tai tee Pavarotista epäuskottavaa Tuotetta. Jonain aikana jossain genressä on vain käytäntö, että säveltäminen ja esittäminen eivät ole sidottuja toisiinsa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Elvis ja Sinatra olivat sen luokan esiintyjiä ja laulajia, että heitä ei voi yksinkertaisesti pitää yliarvostettuina, vaan eräinä yksinkertaisesti maailman parhaimpina laulajina, mitä länsimainen viihdemusiikki on tuntenut. Katsottiin asiaa sitten miltä tahansa kantilta. Mieletön karisma ja ääni molemmilla.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Otsikon aihe on rock-bändi, mutta kun muitakin yksittäisiä artisteja on jo mainittu, niin lisätään kaksi oleellista, joita ei vielä ole mainittu.

Madonna ja Michael Jackson.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nämä on hauskoja nämä makuasioista kiistelyt. Näistä harvoin päästään puuta pidemmälle. Mun mielestä nimittäin Black Sabbath on bändi, jota ei yksinkertaisesti voi arvostaa liikaa. Toki hyväksyn muidenkin mielipiteet ;).
 

Zilla

Jäsen
Ensimmäisenä tulee mieleen kotimaisista CMX ja ulkomaisista The Beatles. Siis näitä yliarvostettuja. Ärsyttävien lista onkin sitten pitkä.
 

RASSA #13

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool sekä Roosters.
Toiset tykkää äidistä ja toiset tyttäristä.

Helposti huomattavissa, että nuorempi polvi dumaa täällä "vanhoja" legendoja niistä oikeastaan mitään tietämättä. Kannattaisi tutustua tarkemmin näihin aikamme suuruuksiin sekä musiikin historiaan ennen kuin puhuu yliarvostetuista näiden kohdalla! Makuasioistahan ei muka voi kiistellä mutta eihän fysiikankaan lakeja voi kumota kuten ei myöskään historiaa (musiikin) voi sivuuttaa. Ajat muuttuvat mutta jotkin asiat pysyvät kuten rock'n roll ja sen suuruudet.

Faktahan on, ettei tällä nykypäivän hittisysteemillä juurikaan synny uusia legendoja vaan vanhat jyräävät vielä, edelleenkin, 20-50 vuoden jälkeenkin. Tämähän ei tee niistä vielä yliarvostettuja vaan kertoo vain siitä, että joissain vain on sitä munaa ja joissain ei. Sillehän ei voi mitään, että nuoret tykkäävät "hampurilaisista ja Cokiksesta", kun taasen monet vanhemmat ovat jo siirtyneet pihviin ja punaviiniin...

On aivan sama minkävärisiä levyjä Metallicat ja muut ovat tehneet, sillä ilman 50-, 60-, ja 70-lukujen musiikkia moni jäisi ja olisi jäänyt tekemättä! Juuret ne on perunallakin...
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Coldplay lyö aika hyvin kampoihin Achtung Babyn jälkeiselle U2:lle yliarvostetuimpana kansainvälisenä bändinä chättisukupolven, musiikkia vain taustasoljuntana kuuntelevan, hemppamaukasta ostettujen REBEL-paitaa pitävien, värittömiä puolueita äänestävän MTV-sukupolven päälimmäisenä "elämän soundtrack"-yhtyeenä...voi hevonvitunvitunhevonhevonvitunvittu.

Radioheadin loistavan OK Computer-levyn jälkeen Radiohead lähti kokeilevampaan suuntaan ja tämä sukupolvi putosi kyydistä. Sisään astui Coldplay, jonka "alternative" poppi oli "juuri sopivan kokeilevaa", vähän erilaista muttei liian vaikeaa, laulaja kuulostaa mieheltä joka kuuntelee ja "ymmärtää mua sillee OIKEESTI". Kitaransoittokaan ei ole "mitään turhaa kikkailua". Voisin jatkaa tätä mutta rupeaa vituttamaan liikaa.

Olen yllättynyt notta olin ensimmäinen joka kirosi tätä bändiä.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Golden AWe kirjoitti:
Olen yllättynyt notta olin ensimmäinen joka kirosi tätä bändiä.

En pidä myöskään Coldplaysta. Täysin mitäänsanomatonta hissimusaa, mutta kriitikot tykittää aina viittä tähteä. Bändin jäsenetkin on sen verran reppanan oloisia, että särmää niistä on turha etsiä.

Radiohead on myös yksi yliarvostetuimmista. Olen tainnut mainitakin siitä jossain tämän kaltaisessa ketjussa.
 
Joo-o, kyllä juuri nuo yllämainitut Coldplay ja Radiohead ovat sellaisia, minkä suosiota itse en ole ikinä ymmärtänyt, musa on ihmeellistä tiluliita ja lauajat kuulostavat siltä kuin sikaa tapettaisiin juustohöylällä.

Sitten on tietysti tämä U2, joka on tässä ketjussa mainittukin monta kertaa, U2:lla on tosin parin ihan kuunneltavaakin biisiä, joten se ei pääse ihan noiden yllämainittujen mankujien aateliseen kerhoon.

Ehkä suurin inhokkini on kuitenkin the rolling stones, joka on ehkä säälittävin tekohengittävä bändi ikinä missään.
Papat pyörittää tekareita suussaan ja vääntää paskaa "rokkia" sen näköisinä, että heidän jokainen ruumiinosa on jollain kirurgisella toimenpiteellä vaihdettu uuteen joskus kultaisella 70-luvulla, ase tai köysi tänne heti kun tämä vanhainkoti soi jossain.

Myös nykyinen Bon Jovi on mainittava, käsittämätöntä, että tällainen paska yhä myy.

Kotimaisista sitten Eput, ok, ovat 80-luvulla tekivät ihan hyvää musaa, mutta juurikin nämä nykyiset "takaisin sateeseen astelen" ja "olin vain tuuli" tyyppiset nova-kököt saavat vitutuskäyrän nousemaan.

Eipä tässä kai muuta, kiva oli avautua, näin lauanta-iltapäivän ratoksi
 

Cube

Jäsen
Iron Maiden, Metallica, Megadeth, Black Sabbath ym.. Slayerkin.

Yliarvostettua. Yhtyeiden tyylilajeilleen tekemää pioneerityötä tulee toki kunnioittaa ja arvostaa, mutta samalla pitää myöskin muistaa, että eteenpäin on menty 80-luvulta. Miksi tyytyä perusasioihin? Vaikka ne olisikin tehty hyvin. Ei kukaan kirjallisuuttakaan lue pelkästään 1800-luvulta.

Punttisrokki on sitten taas ihan oma lukunsa.

Uudempien bändien suhteen voisi sanoa, että ainakin kaikki bändit, joiden jäsenet nousevat henkilöpalvonnan kohteeksi ovat yliarvostettuja.

Hammer kirjoitti:
Eli olankohautuksella otan nämä perustelemattomat "Iron Maiden on amisjunttirockia" kommentit ja naureskelen päälle. Hyvät naurut sainkin, kiitos niistä.
Iron Maiden on amisjunttirockia.

Np. Pig Destroyer - Terrifyer (onko riittävän rankkaa kritisoimisoikeutta ajatellen?)

Kaikki musiikki, jossa sanoista saa selvää on muniinpuhaltelua.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
C.Simon kirjoitti:
Nightwish - Yliarvostetuin

Olen samaa mieltä. Tai ehkä en vaan ymmärrä tätä genreä, kaikki biisit kuullostavat tismalleen samalta.
 
Viimeksi muokattu:

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Lakaisija kirjoitti:
Joo-o, kyllä juuri nuo yllämainitut Coldplay ja Radiohead ovat sellaisia, minkä suosiota itse en ole ikinä ymmärtänyt, musa on ihmeellistä tiluliita ja lauajat kuulostavat siltä kuin sikaa tapettaisiin juustohöylällä.

Olinpa Scorpions-inhossani kokonaan unohtaa nämä mainitsemasi vinkujat. Vuoteenkastelijoiden suosikkeja.

Ja mainitaan erikoisinhokkina vielä Mamba.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös