Ärsyttävin sana tai termi minkä tiedätte?

  • 1 557 556
  • 9 530
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tosiaan, sen verran tunnettu ihan jo kaupunkina, että luulisi olevan aika helppo nakki. Ihme, ettei siihen suuntaan koskaan näe virheitä että joku kirjoittaisi sen Kalgary. Tai Kälkäri, tänään Kälkäri kohtasi Aadavan.
Pitäisi olla suomen kieltä ja suomenkielisyyttä suojeleva lakipykälät kuten ranskiksilla. Mielellään tiukemmatkin, koska pieni kieli vaatii tarmokkaampaa kaitsentaa. Lait määräisivät mm. että kaikki maitolaituritaajamaa suuremmat ulkomaalaiset paikkakunnat tulee suomentaa. Mediassa ja kaikissa virallisissa yhteyksissä tulee käyttää suomennettuja nimiä, ei ulkkareiden omia.

Onhan näitä jo nytkin käytössä, kuten Berliini, Tukholma, Moskova, Hampuri, Lontoo, Kapkaupunki ja niin päin pois. Konstikos olisi juurruttaa kieleen vaikkapa juuri Kälkäri, Nyyrjorkki, Viini ja Prysseli. L.A. olisi tietenkin Enkel'kaupunki ja Buenos Aires taas On Se Vuan Ilimoja Pijelly.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kyllähän se on tämä... Kolme pistettä eli ellipsi... Ihmiselämän ilmiönä se rinnastuu aivoissani sellaiseen, että lausuja heittää sarkastisen kommentin, kääntää selkänsä ja lähtee paikalta varmana voitostaan... Että silleen...
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Selostaja Antti Mäkisen tehopisteestä käyttämä sana "silmä" ärsyttää joka kerta. "Viime kaudella 59 pelissä 85 silmää..."

Oli muuten aika raskasta kuultavaa, kun Tuomas Nyholm, Mäkinen ja joku kolmas heitti viikko sitten Yle Puheessa rentoa änäri-läppää. Se ja se oli tehnyt niin ja niin monta paunaa ja sillee niinku.

Mäkisen ja monen muunkin nykyää viljelemä purjeessa on myös todella ärsyttävä termi.
 

Frostbite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Оулун Кäрпäт, Фц Барцелона, РоПС, Rive Kanerva
Ylivoimaisesti ärsyttävin sana viime vuosina on ollu "loppupeleissä".
Kyllä on niin väsynyt sanonta, että eikö tosiaan muuta keksitä.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Huolestuttavasti lisääntynyt sana on myös "sesonki", kun puhutaan kaudesta. Kuulostaa hyvin teennäiseltä ja huomiohakuiselta ainakin omaan korvaani.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Huolestuttavasti lisääntynyt sana on myös "sesonki", kun puhutaan kaudesta. Kuulostaa hyvin teennäiseltä ja huomiohakuiselta ainakin omaan korvaani.

Riippuu mielestäni aika paljon siitä, missä yhteydessä sanaa käytetään.

Esim. Tässä yhteydessä kuulostaa tyhmältä: "Sesongilla 2012-2013 Haataja teki 36 maalia".

Mutta "Mallorcan saarella korkeasesonki/sesonkiaika on kesällä".
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Riippuu mielestäni aika paljon siitä, missä yhteydessä sanaa käytetään.

Esim. Tässä yhteydessä kuulostaa tyhmältä: "Sesongilla 2012-2013 Haataja teki 36 maalia".

Mutta "Mallorcan saarella korkeasesonki/sesonkiaika on kesällä".

Juuri näin. Urheilullisissa asioissa on hölmöä käyttää sanaa, mutta esimerkiksi yritysmaailmassa kyseessä lienee ihan virallinen termi.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Juuri näin. Urheilullisissa asioissa on hölmöä käyttää sanaa, mutta esimerkiksi yritysmaailmassa kyseessä lienee ihan virallinen termi.

Juurikin siis urheilumaailmaa ja nimen omaan SM-liigaa tarkoitin. Nelosen videokoosteissa ja Jatkoajan raporteissakin on käytetty tätä sanaa juuri tyyliin "XX tekee kuudennen maalinsa tällä sesongilla" - tällä kaudella perkele.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
On kyllä mielenkiintoista miten paljon näitä kylliä käytetään nykyään.

Itse syyllistyn tähän aivan liian usein. Samaten kuin termien "itse asiassa", "toki", "oikeastaan", "kovin", "ihan", "varsin" jne. käyttöön. On yllättävän vaikeaa päästä näistä eroon, ja tämän takia pitäisi aina tarkistaa omat kirjoitukseni ennen kuin niitä mihinkään lähettää. Täällä sitä ei oikein jaksa tehdä.

Tällä hetkellä ärsyttää termi "myöskin". Sehän tarkoittaa käytännössä samaa kuin "myös myös".
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Radiosta kuulin seuraavan:

Ruoan makua ei välttämättä kannata ouverpauverrata vahvalla oluella.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
"itse asiassa"
Minua ärsyttää, kun kirjoitan "itse asiassa", niin moni luulee, että tein virheen, vaikka en tehnyt. "Alun perin" ja "saman tien", sama juttu niiden kanssa. Väärintekijät luulevat olevansa oikeintekijöitä, vaikka eivät mitään asiasta mainitse. Minä tiedän, että ne ajattelevat mukamaista virhettäni. Mentaalivitsalla mielessään lyövät, vaikka ovat itse väärässä.

En kestä sitä. Vaivun synkkyyteen.

:(

^ Nuoli ylöspäin ärsyttää myös. Hymiö ei, jos se on ironinen, muuten ärsyttää.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Minua ärsyttää, kun kirjoitan "itse asiassa", niin moni luulee, että tein virheen, vaikka en tehnyt. "Alun perin" ja "saman tien", sama juttu niiden kanssa. Väärintekijät luulevat olevansa oikeintekijöitä, vaikka eivät mitään asiasta mainitse. Minä tiedän, että ne ajattelevat mukamaista virhettäni. Mentaalivitsalla mielessään lyövät, vaikka ovat itse väärässä.

"Ainakin googlen mukaan Käyttäjänimetön olisi oikeassa, ainakin google-haun mukaan itse asiassa olisi yleisemmin käytetty kuin itseasiassa, mikä olisi kyllä minusta se oikeampi muoto."
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
"Ainakin googlen mukaan Käyttäjänimetön olisi oikeassa, ainakin google-haun mukaan itse asiassa olisi yleisemmin käytetty kuin itseasiassa, mikä olisi kyllä minusta se oikeampi muoto."

Intuitiivisesti "itseasiassa" jostakin syystä kuulostaa paremmalta, johtuen varmaan siitä, että samoja sanoja käytettäessä erikseen ilmaisu muuttuu olennaisesti: "... jos halutaan pysyä itse asiassa...", mutta ilmeisesti tuo tulisi silti kirjoittaa "itse asiassa". Joka tapauksessa, on pitänyt opetella tuostakin ensin mainitusta muodosta eroon. Ärsyttää yhdyssanat, jotka eivät ole niin ilmeisiä: alun perin, joka ikinen, kerta kaikkiaan ja sillälaillaetiäppäin.

Edit: perkele, piti jälkikäteen tsekata tuo "ensin mainittu". Ja korjata. Ärsyttää vieläkin enemmän.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Nämä "trendikkäät" lyhenteet, joihin törmää nykyään missä tahansa luettavan tekstin äärellä. IMHO, IMO, WTF, OMG, LOL, ASAP ja lista jatkuu. Alan pian käyttämään omia lyhenteitä.

Menee aina hetki miettiessä näitä. IMO on yksinkertainen, mutta sitten sinne pitää lisätä joku H väliin? WTF?
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Nämä "trendikkäät" lyhenteet, joihin törmää nykyään missä tahansa luettavan tekstin äärellä. IMHO, IMO, WTF, OMG, LOL, ASAP ja lista jatkuu. Alan pian käyttämään omia lyhenteitä.

Menee aina hetki miettiessä näitä. IMO on yksinkertainen, mutta sitten sinne pitää lisätä joku H väliin? WTF?

Lapinlahden Linnut - Tähtireki - YouTube
 

Apmp-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, TPS
Nämä "trendikkäät" lyhenteet, joihin törmää nykyään missä tahansa luettavan tekstin äärellä. IMHO, IMO, WTF, OMG, LOL, ASAP ja lista jatkuu. Alan pian käyttämään omia lyhenteitä.

Menee aina hetki miettiessä näitä. IMO on yksinkertainen, mutta sitten sinne pitää lisätä joku H väliin? WTF?

Mitä se H siinä edes tarkoittaa? Lol on ihan ok nimenomaan jossain chat-tyylisessä keskustelussa jollei halua hymiötä käyttää. Sen sijaan kuka käyttää esimerkiksi jotain OMG:ia. Sanooko joku edes oikeasti voi jumala tai jotain vastaavaa? OS tai OF olisi loogisempi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös