Ärsyttävin sana tai termi minkä tiedätte?

  • 1 557 416
  • 9 530
Suosikkijoukkue
Kärpät, Huddersfield Town
"Kuullostaa siltä, ettet enään matkusta Thaimaaseen" voisi olla lause, joka välittömästi räjäyttää pari verisuonta päästä. Toivottavasti en tappanut ketään.

Kiits svidusti. Tervemenoa alkoholiton perjantai!

Ketjun aiheeseen palatakseni, pari kaveriani joutui aikoinaan miesvoimin estelemään etten olisi siihen paikkaan kuristanut hengiltä jotain kokoomusnuorelta näyttävää kauppakamarimulkkua, joka käytti (omasta mielestään luontevasti) sanaa 'sporadinen'. Olen lehmänhermot omaava, mutta joku roti sentään. Perkele.

MUOKS: Sen verran pakitan ylläolevasta värikynästä, ettei kavereita ollut kuin yksi ja sanallinen estely riitti.
 
Viimeksi muokattu:

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Kiits svidusti. Tervemenoa alkoholiton perjantai!

Ketjun aiheeseen palatakseni, pari kaveriani joutui aikoinaan miesvoimin estelemään etten olisi siihen paikkaan kuristanut hengiltä jotain kokoomusnuorelta näyttävää kauppakamarimulkkua, joka käytti (omasta mielestään luontevasti) sanaa 'sporadinen'. Olen lehmänhermot omaava, mutta joku roti sentään. Perkele.

Sporadinen = ?
On se omakin kuvotusreaktion aiheuttava sana laitettava: sooloseksi. Limaiset ukot runkkaa ja viehkot naiset harrastaa sooloseksiä.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät, Huddersfield Town
Sporadinen = ?

Käsittääkseni kömpelö anglismi sanasta sporadic (harvinainen, satunnainen)

On se omakin kuvotusreaktion aiheuttava sana laitettava: sooloseksi. Limaiset ukot runkkaa ja viehkot naiset harrastaa sooloseksiä.

Jos larppaus on käsitteenä tuttu, kuulin vuosia sitten termin 'soololarppaus' eli pelaat roolipeliä omassa päässäsi, mahdollisesti jopa julkisella paikalla. Mitä vikaa on sanassa 'skitsofrenia'?
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Jos larppaus on käsitteenä tuttu, kuulin vuosia sitten termin 'soololarppaus' eli pelaat roolipeliä omassa päässäsi, mahdollisesti jopa julkisella paikalla.

AMK:ssa meidän luokalla oli tällainen tyyppi, tai ainakin näin oletimme. Se hemmo oli ja eli ihan eri maailmassa, joten turha siltä oli edes kysyä, että mitähän herra tällä hetkellä luulee tekevänsä. Liitutaulun kohdalla saattoi napata sellaisen metrisen viivottimen, kääntyä luokkaa kohti ja hitaasti heiluttaa sitä edestakaisin päästellen tsvuuuuh-ääniä. Kaiketi se sitten joku lasermiekka oli.
 

Fernando

Jäsen
Suosikkijoukkue
los serranos
Huuhkajat, ei niissä linnuissa mitään vikaa vaan Suomen fudis A-maajoukkue. Ei vittu, joku pöllö sattuu lentää ottelu aikan stadionille ja sit joukkue nimetään sen mukaan. Mitäs jos ois sattunu dumpo lentää paikalle, oisko joukkue sit nimetty dumpoiks. Mitähä?
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Huuhkajat, ei niissä linnuissa mitään vikaa vaan Suomen fudis A-maajoukkue. Ei vittu, joku pöllö sattuu lentää ottelu aikan stadionille ja sit joukkue nimetään sen mukaan. Mitäs jos ois sattunu dumpo lentää paikalle, oisko joukkue sit nimetty dumpoiks. Mitähä?

Kääntyyköhän tuo, kuten pahaa pelkään, kansainvälisessä lehdistössä muotoon "Hooters"?

"And next we see the Finnish National Team, nicknamed as Hooters..." Hienoa on taas kerran olla suomalainen.
 

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
"N.N. tihkuu seksiä!"

Pesiytynyt eritoten iltapäiväjulkaisujen sanaseppojen käyttöön. Itse asiassa käyttääköhän tuota köyhän latteaa ilmaisua kukaan muu.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
"Citroen -pomo Oliver Quesnel lyttää Kimi Räikkösen rallitaidot"

Tuo lyttää -sanan väärinkäyttö ärsyttää erityisesti MTV3:n uutisissa. Jos joku vaan erehtyy sanomaan pienenkin negatiivisen asian jostakin suomalaisesta niin MTV3 uutisoi sen heti tyyliin "XXX lyttäsi suomalaistähden". Minä kun käsitän lyttäämisen sellaisena ihan kunnon tylytyksenä enkä vain pienenä kritiikkinä tai jonkun pienen negatiivisen asian sanomisena.

Tuossakin esimerkkinä käyttämässäni uutisessa tuo Oliver Quesnel sanoo että pitäisi mielellään Räikkösen tallissaan mikäli rahoitus tulee ulkopuolelta, mutta Räikkönen ei ole riittävän nopea että ansaitsisi auton ilman ulkopuolista rahoitusta. Tosi lyttäämistä joo...
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
"Citroen -pomo Oliver Quesnel lyttää Kimi Räikkösen rallitaidot"

Tuo lyttää -sanan väärinkäyttö ärsyttää erityisesti MTV3:n uutisissa. Jos joku vaan erehtyy sanomaan pienenkin negatiivisen asian jostakin suomalaisesta niin MTV3 uutisoi sen heti tyyliin "XXX lyttäsi suomalaistähden". Minä kun käsitän lyttäämisen sellaisena ihan kunnon tylytyksenä enkä vain pienenä kritiikkinä tai jonkun pienen negatiivisen asian sanomisena.
.

Kilpailu mediassa on niin kovaa, että raflaavia otsikoita pitää vääntää vaikka väkisin. Minua ärsytti jokin aika sitten, kun Ilta-lehden etusivulla luki jotain sellaista kuin "Litmasen isä Litti-patsaasta: OUTOA!"

Sisäsivuilla sitten isä totesi, että onhan se vähän outoa, kun ihmiselle pystytetään patsas jo eläessään. Etusivun perusteella sai sen käsityksen, että isä-Litmanen ei pidä itse patsaasta.

Tuntuu, että suurin osa ns. lööppimedian otsikoista on joko valheellisia, harhaanjohtavia tai vähintäänkin liioittelevia. Mitä jos tavalliset ihmiset rupeaisivat esittämään asioitaan samalla tyylillä?

-"Joo, mä myöhästyin, kun yks tunnettu tv-tähti jäi mun auton alle ja auto meni lunastukseen"
-"Ihan tosi?"
-"No, ei se oikeestaan oo tunnettu, tai siis teeveestä, mut silt kundilt kysyttiin Hesarin katugallupissa, et mitä mieltä se on homoliitoista, eikä se jätkä oikeestaan jääny auton alle, mut meinas jäädä... tai siis olis voinu jäädä, jos se olis kävelly punasii päin. Eikä mun autoo nyt suorastaan lunastettu, mut siin on kyl sellanen lommo, et jos se olis isompi ja tullu jossain kolarissa, nii..."
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Käsittääkseni vääristely, liioittelu, valehtelu ja värittäminen kuuluvat ihmisten puherepertuaariin jo nyt.

Terävä havainto. Se ei toivottavasti kuitenkaan ole meille useimmille se pääasiallinen retorinen viestintäkeino toisin kuin lööppimedialla.
 

waitsneik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Yläsarjasta alasarjaan
Nykyään ei mainoksissa osata hokea kuin "ja se parantaa vastustuskykyä". eikö jumalauta muuta sanaa enään osata käyttää kuin tätä "vastus-tus-tus-kykyä" Aaaargh
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
FUDIS! Ei vittu. Miksei voi vaan sanoa jalkapallo tai futis? Mistä helvetistä tuo d-kirjain tuohon muka tulee? Sanasta foodball vai?

Tämä valitettava lieveilmiö tapahtui luullakseni 60-luvulla, jolloin moneen stadin slangisanaan hiipi vierasperäinen konsonantti. Tarkoituksena oli ehkä tehdä sanoista vaikeammin lausuttavia, ettei jokainen bönde menisi stadilaisesta? Tyylipuhtaana esimerkkinä 'biisi', joka tulee englannin sanasta 'piece', joka siis ei ole b:tä nähnytkään.

60-luvulla jalkapallon pelaajatkin olivat tukevampia kuin nykyään, joten en sulkisi pois 'foodball'-vaihtoehtoakaan :) Mm. Haahden Masa oli upea pelaaja!

Oma inhokkini on pöyheä/pöyhkeä. Pöyheä on ilmava, pöyhkeä on ylimielinen.
 

Joope

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Jonkun pelaajan "fyysinen preesens". Tarkoittaako se muka oikeasti jotain? Eikö pelkkä "fyysisyys" riitä?
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Taitaa mennä osin murteen piikkiin, mutta kyllä tuo Kärppäosiossa viimeaikoina yleistynyt(?), ja oikeastaan ainoastaan sinne pesiytynyt, liikku siiirtoa tarkoitettaessa on aika.. Noh, mielenkiintoinen termi.

olisiko Maven hankinta sittenkin oikea liikku.

Oli jo lähtökohtaisesti täysin idioottimainen liikku Kärppäjohdolta

Erittäin järkevä liikku Tenkin hankkiminen kun tilaisuus tuli.

Silläkin uhalla, että leimaudun itkijäksi niin tämä ei ollut kyllä viisas liikku.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös