Ärsyttävin sana tai termi minkä tiedätte?

  • 1 560 035
  • 9 534

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Niinkö

Voisitteko niinkö tehdä näin, ettei tuu niinkö mitään seurauksia sitte. Ymmärtäkää nyt niinkö se, että niin se vaan menee niinkö.

Tuo lisäsana vituttaa ihan kympillä. Samoin on niinku-sanan kohdalla liikaa käytettynä, mutta kyllä tuo Ö-loppu särähtää moninkertaisesti pahemmin.
 

Siri

Jäsen
Jo pitempään on ärsyttänyt 'kotio' kun pitäisi sanoa kotiin. Se vaan kuulostaa niin tyhmältä, ja vielä pahempaa on jos kirjoitetaan 'kotio'.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jo pitempään on ärsyttänyt 'kotio' kun pitäisi sanoa kotiin. Se vaan kuulostaa niin tyhmältä, ja vielä pahempaa on jos kirjoitetaan 'kotio'.
Minua ärsytti pikkupoikana, kun en osannut mitenkään luontevasti sanoa kotio asuessani Hämeessä. Kaikki muut tuota käyttivät sujuvasti, itse sanoin jopa hieman häpeillen "kotii" tai alussa jopa "himaan". Sain sääliviä katseita.
 

ditrim

Jäsen
Niinkö

Voisitteko niinkö tehdä näin, ettei tuu niinkö mitään seurauksia sitte. Ymmärtäkää nyt niinkö se, että niin se vaan menee niinkö.

Tuo lisäsana vituttaa ihan kympillä. Samoin on niinku-sanan kohdalla liikaa käytettynä, mutta kyllä tuo Ö-loppu särähtää moninkertaisesti pahemmin.

Lukiossa jouduimme jätkäporukan kanssa pidättelemään naurua kun laskimme kuinka monta kertaa esityksiensä aikana eräs lammilainen tyttö sanoi niinkö. Jumalauta siinä petti pokka kun hän alkoi tykittämään.

Mutta totta, on se silti ärsyttävää ja kertoo ainoastaan siitä ettei kyseisen sanan käyttäjää ole puhelahjoilla siunattu.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Mutta totta, on se silti ärsyttävää ja kertoo ainoastaan siitä ettei kyseisen sanan käyttäjää ole puhelahjoilla siunattu.

Ei kai se puhelahjoista ole kiinni, jos esimerkiksi jännittää oudossa seurassa, niin maan perkeleesti, ettei juttu luista ilman täytesanoja?

Itse voin paljastaa jännittäväni paniikkiin asti tuollaisia esiintymistilanteita, mutta en kyllä tunnusa käyttäväni täytesanoja. Tiedän kuitenkin niitäkin, jotka niitä käyttävän vain jännittäessään, eli kun homma ei muuten luista, niinkö.
 

ditrim

Jäsen
Ei kai se puhelahjoista ole kiinni, jos esimerkiksi jännittää oudossa seurassa, niin maan perkeleesti, ettei juttu luista ilman täytesanoja?

Itse voin paljastaa jännittäväni paniikkiin asti tuollaisia esiintymistilanteita, mutta en kyllä tunnusa käyttäväni täytesanoja. Tiedän kuitenkin niitäkin, jotka niitä käyttävän vain jännittäessään, eli kun homma ei muuten luista, niinkö.

Onhan sekin puhelahja että osaa puhua tilanteessa kuin tilanteessa hyvää suomenkieltä.

Mutta joo, en ajatellut asiaa tuosta näkökulmasta. Itsekin jännitän aika paljon sosiaalisissa tilanteissa ja esiintymistilanteissa mutta täytesanoihin en ole huomannut sortuvani. Tyttö jonka niinkö-sanoja laskimme kuitenkin puhui ihan vapaaehtoisesti ja paljon.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Niinkö

Tuo lisäsana vituttaa ihan kympillä. Samoin on niinku-sanan kohdalla liikaa käytettynä, mutta kyllä tuo Ö-loppu särähtää moninkertaisesti pahemmin.

Eikös Sakari Pietilä käytä myös tätä sanaa puhuessaan? Olen aina ollut siinä uskossa että niinkö on Oulun murretta sanasta niinku, mutta olenko oikeassa?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Onhan sekin puhelahja että osaa puhua tilanteessa kuin tilanteessa hyvää suomenkieltä.

Totta puhut, onhan se.

Lähinnä sitä tarkoitin, että voihan tyttö olla vaikka kuinka hyvä puhuja, mutta jännittää vain niin pirusti, ettei oikein saa sanaa suustaan, kun puolituttuja on kuuntelemassa. Sitten taas tuttujen seurassa latoo tekstiä ihan eri malliin.

Ymmärsin kyllä mitä tarkoitit, otin vain toisen näkökulman.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Nytpä ärsyttää myös "keskeen".
Selostaja auran Aalloilla viljeli jatkuvasti, kuinka syöttöjä tuli keskeen.
En tiedä mistä tämä tällainen termi on tullut. Taitaa olla Aravirran peruja. Mikä vika on termissä "keskelle"?

edit: onpa näköjään joskus muitakin ärsyttänyt.
 
Viimeksi muokattu:

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Eikös Sakari Pietilä käytä myös tätä sanaa puhuessaan? Olen aina ollut siinä uskossa että niinkö on Oulun murretta sanasta niinku, mutta olenko oikeassa?

Pietilä käyttää niinkö-sanaa ja paljon. Ei siis kysymyssanana, vaan lisäsanana lauseissa.

En tiedä mitä murretta on, mutta todella ärsyttävältä se kuulostaa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Et ole, se on murretta sanoista "näinkö on".
Eli:
"Kärpät voittaa taas mestaruuden"
"niinkö?"
Höpö-höpö, sillä ei ole mitään tekemistä "näinkö on":in kanssa. Sehän on tuossa merkityksessä niin-sana höystettynä kysyvällä liitepartikkelilla.

Saken niinkö on ihan puhdasta murretta. Ärsyttäköön niitä, keitä on ärsyttääkseen. Minua haittaa alkuperäisen harmittelijan tapaan vain sen täytesanan, olkoon sitten missä muodossa tahansa, yletön käyttö.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Höpö-höpö, sillä ei ole mitään tekemistä "näinkö on":in kanssa. Sehän on tuossa merkityksessä niin-sana höystettynä kysyvällä liitepartikkelilla.

Kerrotko vielä, että mikä ero on virallisesti termeillä "näinkö on" ja "niin + kö"? Kylläpä Oulun seudulla tuö ymmärretään samalla tavalla kuin "näinkö on".

Olen 20-vuotias. -Näinkö on?/Niinkö?
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kerrotko vielä, että mikä ero on virallisesti termeillä "näinkö on" ja "niin + kö"? Kylläpä Oulun seudulla tuö ymmärretään samalla tavalla kuin "näinkö on".

Olen 20-vuotias. -Näinkö on?/Niinkö?
Niin ja näin ovat ihan eri sanoja, vaikka te murreapinat käyttäisitte niitä samassa merkityksessä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Niin ja näin ovat ihan eri sanoja, vaikka te murreapinat käyttäisitte niitä samassa merkityksessä.

En minä sitä epäillytkään. Kysyin ihan uteliaisuuttani, että millainen merkitysero noilla on. Itselleni ei ole kovin isoa eroa opetettu.

Millainen eläin on murreapina? Koiran ja apinan risteytys?

Vielä sellainen kysymys, että eikö ole rankkaa puhua aina kirjakieltä? Menee kieli väkisinkin solmuun jossain vaiheessa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En minä sitä epäillytkään. Kysyin ihan uteliaisuuttani, että millainen merkitysero noilla on. Itselleni ei ole kovin isoa eroa opetettu.

Millainen eläin on murreapina? Koiran ja apinan risteytys?

Vielä sellainen kysymys, että eikö ole rankkaa puhua aina kirjakieltä? Menee kieli väkisinkin solmuun jossain vaiheessa.
Asiat voi tehdä niin tai näin. Pointti siis on se, että se niinkö ei todellakaan muodostu sanoista näinkö on. Sen sijaan perinteinen niinku tulee sanoista niin kuin. Niinkö on vain väännös tuosta.

Murreapina löytyy eräästä suomalaisesta sketsiohjelmasta. Otin termin käyttöön omalla luvalla, koska se on niin ihq.

Kirjakieltä puhumalla (eikunsiis kirjoittamalla) voi välttää pelikiellot. Puhekieli näköjään ärsyttää tämän ketjun perusteella lähes kaikkia.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Kirjakieltä puhumalla (eikunsiis kirjoittamalla) voi välttää pelikiellot.

No se on totta, mutta itse olenkin murreapina vain siviilissä, en Jatkoaika.comissa. Kirjoittaminen on toki luonnollisempaa kirjakielellä, mutta en minä sitä jaksaisi puhua kovin pitkää aikaa putkeen.

"Niin" ja "näin" ovat toki eri sanoja, jopa eri merkityksillä, mutta ei se ero kovin suuri ole. Murteissa on eroavaisuuksia Leon-hyvä.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
"Niin" ja "näin" ovat toki eri sanoja, jopa eri merkityksillä, mutta ei se ero kovin suuri ole. Murteissa on eroavaisuuksia Leon-hyvä.
Toki on, mutta "niinkö" ja "näinkö" kysymyksinä eivät edes ole murretta, Grainger-hyvä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Kyllä se "niinkö"-ilmaisu on täällä karussa pohjolassa murrekysymys.

Nimenomaan näin, minä Murre-apinan roolissa olen ihan samaa mieltä. Rakkaassa murteessamme tämä "niinkö" meinaa eri asiaa kuin suomen kielessä. Tai ei nyt varsinaisesti eri, mutta kuitenkin voi käsittää eri tavalla. Meneepä pirun vaikeaksi.

Ärsyttää sellainen, kun tullaan sanomaan, ettei Oulun murrettakaan saa enää puhua. Aikoihin eletty.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös