Ehdoton oma inhokkini on ollut jo pitkään varsinkin talousihmisten ja taloustoimittajien käyttämä ilmaisu PITKÄSSÄ JUOKSUSSA.
Ei helvetti.... maratoniako ne ovat siellä juoksemassa?
Sama täällä. Vielä kauheampi on pitkällä juoksulla, joka jo sinällään tarkoittaakin jotakin, mutta sen tuottama mielikuva on vähintäänkin koominen niissä konteksteissa, joissa sitä käytetään. Tai sitten tosiaan nämä asiantuntijat juoksevat paljon...
Mua ärsyttää se, että puhutaan jostakin ilmauksesta "epäolemassaolevana". Tällainen ajattelu on täysin dorkaa. Otetaan nyt esimerkiksi legendaarinen rektio: alkaa tehdä/*alkaa tekemään. Ilmaus ON olemassa; sitä vain pidetään jossakin homeisessa kammiossa epäsuositeltavana.
Lähinnä se riippuu siitä, mistä sattuu olemaan kotoisin ja mikä kuulostaa omaan korvaan hyvältä tai pahalta. Kyllä minä ymmärrän, että jos on varttunut Länsi-Suomessa, niin alkaa tekemään kuulostaa kauhealta, mutta toisaalta itse pääkaupunkiseudulta eli ns. kahden päämurteen välistä kotoisin olevana omassa puhekielessä se vain tulee sieltä. Eikä se omaan korvaan kuulosta yhtään sen kummemmalta kuin alkaa tehdä. Luulenpa, että on vain ajan kysymys ennen kuin molemmat versiot ovat sallittuja myös yleiskielessä. Niin kuin varmaan vielä jossain vaiheessa näyttää hyvälle on kaikkien sääntöjen mukaisesti sanottu, vaikka omat korvani aina huutavatkin kivusta, kun sen kuulevat...
Toisaalta en nyt pitäisi kielenhuollossa tapahtuvaa sääntelyä huononakaan asiana. Se vain muuttuu hitaammin kuin ihmisten käytössä oleva kieli. Osasyynä tähän on varmasti se, että jos säännöt vain lueteltaisiin ilman, että niillä on perusteita oikeassa kielenkäytössä, ei niitä silti käytettäisi. Surullisena esimerkkinähän on näitä hyppelynäytöksiä baletin sijaan. Silti mikään instanssihan ei estä puhumasta millä tavalla tahansa tai kirjoittamasta millä tavalla tahansa, mutta on vain tilanteita, jolloin ihmisten odotetaan noudattavan yleisiä kielen normeja. Syynä siihen on varmaan se, että näin on mahdollista kommunikoida paikallismurteiden tai yksilöllisten kielenkäyttötapojen yli.