Ärsyttävin sana tai termi minkä tiedätte?

  • 1 559 758
  • 9 534

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Saatanan hifistelijöiden salitermistö!!

Vanhoina hyvinä aikoina treeneissä kokeiltiin penkkipunnerrusta,maastavetoa,jalkakyykkyä,vipunostoja yms, mutta nykyisin jutuissa vilahtelee käsittämättömiä sanoja.

Maastaveto on muuttunut vuosien saatossa maveksi.
Vipunostot ovat nykyisin vipareita.
Penkkipunnerrus on pena(a)
Palautusjuoma on palkkari/palari.

Taidankin lähteä vetelemään mavea ja pumppaamaan penaa.Muutama sarja vipareita ja sitten palkkari.Voi helvetti...
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Footless kirjoitti:
Jotenkin toi änäri on niin vakiintunut, että siihen on tottunut. En silti ymmärrä, musta NHL on helppo kirjoittaa ja sanoa. Nahila on ehkä typerimmän kuuloista pitkään aikaan, varsinkin jos sitä saa lukea joka toisena sanana.
Nahila kuulostaa vähän samalta kuin Hornulat. Kielitaidoton juntti vääntämässä joko outoja kirjaimia (F) tai kolmen konsonantin kirjainyhdistelmää (NHL) omaan suuhunsa sopivaksi.

Änäri taas on suoraan jostain ala-asteen höntsäpeleistä tai jonkun Vittu-Markon suusta. "Vittu, toivottavast' se ei vittu lähe viel' ens' syksyn' mihinkään vitu' Änäriin!"

Tsellä sitten onkin järkyttävin termi, jonka olen kuullut NHL:sta. TSELLÄ!!! (NHL, en-eits-el, eneitsellä, kavereiden kesken vaan tsellä...). Kuulostaa niin järkyttävältä. Onneksi ei enää pieneen aikaan ole tarvinnut kuulla tuota väännöstä. Kesti jopa aikansa ennen kuin tajusin mistä kaverit puhuivat, kun Tsellä vilahteli puheessa. "Katoitko Tsellän tulokset aamulla teksti-tv:sta?"
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ambi kirjoitti:
Torjuntavoitto.

Juu, eräs kimuli suoritti tuollaisen minullekin, tai ainakin luuli suorittaneensa... ei väkisin mutta väsyttämällä. *Heureka* Ei väkisin mutta väijymällä?! Hah, mitäs siihen sanotte!
 

Jarner

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers. Man United. JJK.
Leija. Kun puhutaan ihmisistä. Sitä kuulee nykyään ärsyttävän paljon joka puolella!
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Joe kirjoitti:
Leija. Kun puhutaan ihmisistä. Sitä kuulee nykyään ärsyttävän paljon joka puolella!

Ikinä kuullutkaan. Mitä sillä tarkoitetaan? Tiedä vaikka alkaisin käyttää.
 

Taskusorsa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Ilves
Bast kirjoitti:
Ikinä kuullutkaan. Mitä sillä tarkoitetaan? Tiedä vaikka alkaisin käyttää.

Leija= ylimielinen! Näin ainakin itse olen kyseisin sanan käsittänyt.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Taskusorsa kirjoitti:
Leija= ylimielinen! Näin ainakin itse olen kyseisin sanan käsittänyt.

OK. Kiitos. Omassa sanastossani leija tarkoittaa pahanhajuista pierua, jonka joku on heittänyt huomaamatta huoneiston ilmatilaa pilaamaan.
"Hei, kuka on heittänyt leijan?"
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Suomi-Salama kirjoitti:
"tavallaan" - Akateemisessa maailmassa huomasin, että mitä epävarmempi aihetuntemukseltaan ja ulosanniltaan huonompi puhuja on kyseessä, sitä enemmän hän viljelee tavallaan-sanaa puheessaan. Puhekielen ilmaisu "niinku" yhdistyi myös tuollaisen henkilön puheeseen usein. "Tavallaan niinku tää ongelma on siinä niinku, että meidän pitää tavallaan nähdä tän ongelman niinku ytimeen..." Eli miten?

Juurikin näin.
Tuli toinenkin mieleen.

"Ja näin"("että näin/silleen")-ilmaisun käyttäminen välimerkkinä. Esimerkiksi: "täytyy ottaa huomioon se ja tämä sekä tuo ja näin
". Tätä ryyditetään usein myös "edelleen"-jatkeella. "Ja niin(näin) edelleen" on sanonta, joka toimii mielestäni ainoastaan harvoin, esimerkiksi silloin, kun kyse on yksinkertaisesta kaavasta: "Sekoita kuusi desiä vettä ja kaksi desiä jauhoja, mikäli haluat tehdä kaksinkertaisen määrän, sekoita 12 desiä vettä ja neljä desiä jauhoja ja niin edelleen". Näitä molempia turhuuksia käytetään silloin, kun ei muisteta asiaan kiinteästi liittyviä, jopa ratkaisevia yksityiskohtia; "Vietnamin pääelinkeinoja ovat turismi ja kalastus ja niin edelleen/sen sellaiset/ja näin". "Sen sellaisia" on täysin typerä ilmaus, josta olen itsekin pitkällisen kamppailun jälkeen pääsemässä eroon.

Tuo Suomi-Salaman mainitsema niinku on mielestäni arkikielessäkin laiskaa ja huolimatonta kielenkäyttöä, joka ainakin minulle viestittää sitä, että henkilö ei tiedä, mitä aikoo sanoa (mutta sanoo kuitenkin jotain) tai vaihtoehtoisesti sitä, ettei henkilö osaa ilmaista (enemmän tai vähemmän järkevää) ajatustaan.



Pee kirjoitti:
- "Elämä on"

Tämä on suorastaan vituttanut minua jo pitemmän aikaa. Joillekin yksilöille ei yksinkertaisesti tunnu valkenevan se seikka, että sanonnat/heitot yksinkertaisesti kuluvat loppuun. "Elämä on"-paska on mielestäni tällä hetkellä yhtä hauska kuin vanha kunnon "kikkelis kokkelis".
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Söpö

Olen jo monesti kuullut sanottavan "voi että kun olet söpö." tai "voi että ku se on söpö." Hyi helvetti! Vihaan koko sanaa. Mieluummin vaikka hyvännäköinen :/
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Silleen niinku.

Vitun pissikset oppikkaa puhumaan. Mä olin sillee niinku, no kyl sä tiiät ja sit se oli sillee ja niinku tosi IHQ ja sit sillee niinku.... VITTU ei oo todellista. Toi ärsyttää ihan viittävaille vitusti.

Täältä siillee niinku tähän.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Ohmi kirjoitti:
Höh, mikäs niissä ärsyttää? Mielestäni on lähinnä hauska ja sangen mielenkiintoista seurata sivistyssanojen väärinkäyttöä. Sitä voisi kyllä harjoitella itsekin...
Kyseessähän saattaa aina olla jopa tarkoituksellinen väärinkäyttö. Itsekin harrastan muutaman kaverin kanssa puhumista statistiikan sijaan sadistiikaista, suvereeni on souvenir ("mieshän on lätkässä aivan souvenir"), tennis on dennis ja pingis bingis, curling on girling jne. Ideana on siis sekoittaa sivistyssanat toiseen samankuuloiseen sekä lisätä sellaisiinkin lainasanoihin vierasperäinen konsonantti, joissa sitä ei ole. Sivukorvalla kuuntelevat pitävät meitä varmaan täysinä tolloina (mikä ei tietenkään ole poissuljettu mahdollisuus muutenkaan).
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Rixa88 kirjoitti:
Olen jo monesti kuullut sanottavan "voi että kun olet söpö." tai "voi että ku se on söpö." Hyi helvetti! Vihaan koko sanaa. Mieluummin vaikka hyvännäköinen :/

Mutta minkäs sille voi, jos ei vain yksinkertaisesti ole hyvännäköinen, vaan nimenomaisesti söpö?

Niin joo ja "täältä tähän" ärsyttää. Mitä ihmettä tuo hirvitys edes tarkoittaa?
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Pee kirjoitti:
Mutta minkäs sille voi, jos ei vain yksinkertaisesti ole hyvännäköinen, vaan nimenomaisesti söpö?

Niin joo ja "täältä tähän" ärsyttää. Mitä ihmettä tuo hirvitys edes tarkoittaa?
Ervatsalo, joka em. fraasia käyttää, on selkeästi Alivaltiosihteeri-fani, koska on ominut Eino-Mies Porkka-Kosken lopetusrepliikin omaksi kuittauksekseen.
Jos oikeasti haluat tietää, mitä se tarkoittaa, niin veikkaisin kyseessä olevan radikaali lyhennelmä perinteiseen tv- ja radioreportterien loppulitaniasta: "päätän raporttini täältä Washingtonista/Moskovasta/Juupajoelta tähän".
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pee kirjoitti:
Mutta minkäs sille voi, jos ei vain yksinkertaisesti ole hyvännäköinen, vaan nimenomaisesti söpö?

Niin no joo, ehkä se juurikin ärsyttää. Mielestäni sana söpö sopii parhaiten pienelle vauvalle tai koiranpennulle, "voi kun on söpö" joten tuntuu vähän oudolta kun pikkutytöt puhuvat 18-20 vuotiasta että voi että on söpö. No, ehkä vähän liioiteltua.

Noh, jokainen käyttää sitä sanaa mikä parhailta tuntuu, synonyymejä riittää.
 

Derby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NJ Devils
"Loppupeleissä" kaveri käyttää vittumaisen paljon
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Le Banner kirjoitti:
Maastaveto on muuttunut vuosien saatossa maveksi.
Vipunostot ovat nykyisin vipareita.
Penkkipunnerrus on pena(a)
Palautusjuoma on palkkari/palari.

Taidankin lähteä vetelemään mavea ja pumppaamaan penaa.Muutama sarja vipareita ja sitten palkkari.Voi helvetti...

Lisää:
Hauikset ovat haukkarit, ojentajat oikkarit. En edes muista mikä on oikea nimi dipeille. Pohkeet ovat pohkarit jne. Ketäs meitä nyt oli.

Mah~tawaa.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Leiska!

Täällä toimistolla kaikki esitteet ym. A4-paperit ovat leiskoja. Pitää tehdä leiska. Tee siitä joku leiska. Leiska.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
mäkine kirjoitti:
Täällä toimistolla kaikki esitteet ym. A4-paperit ovat leiskoja. Pitää tehdä leiska. Tee siitä joku leiska. Leiska.

Älä muuta viserrä.

Työelämä on sinänsä ärsyttävä sana, mutta työelämässä kuulee koko ajan lisää ärsyttäviä sanoja:

Neukkari (neuvotteluhuone)
Paltsu (palaveri, kokous)

Ikävä kyllä minua ärsyttää jonkun verran myös adessiivin käyttö kun parempi olisi inessiivi:

Ärsyttävä: toimistolla, hallilla
Parempi: toimistossa, hallissa

Tieten jos ollaan sisätiloissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös