Suomi-Salama kirjoitti:
"tavallaan" - Akateemisessa maailmassa huomasin, että mitä epävarmempi aihetuntemukseltaan ja ulosanniltaan huonompi puhuja on kyseessä, sitä enemmän hän viljelee tavallaan-sanaa puheessaan. Puhekielen ilmaisu "niinku" yhdistyi myös tuollaisen henkilön puheeseen usein. "Tavallaan niinku tää ongelma on siinä niinku, että meidän pitää tavallaan nähdä tän ongelman niinku ytimeen..." Eli miten?
Juurikin näin.
Tuli toinenkin mieleen.
"Ja näin"("että näin/silleen")-ilmaisun käyttäminen välimerkkinä. Esimerkiksi: "täytyy ottaa huomioon se ja tämä sekä tuo
ja näin
". Tätä ryyditetään usein myös "edelleen"-jatkeella. "Ja niin(näin) edelleen" on sanonta, joka toimii mielestäni ainoastaan harvoin, esimerkiksi silloin, kun kyse on yksinkertaisesta kaavasta: "Sekoita kuusi desiä vettä ja kaksi desiä jauhoja, mikäli haluat tehdä kaksinkertaisen määrän, sekoita 12 desiä vettä ja neljä desiä jauhoja ja niin edelleen". Näitä molempia turhuuksia käytetään silloin, kun ei muisteta asiaan kiinteästi liittyviä, jopa ratkaisevia yksityiskohtia; "Vietnamin pääelinkeinoja ovat turismi ja kalastus ja niin edelleen/sen sellaiset/ja näin". "Sen sellaisia" on täysin typerä ilmaus, josta olen itsekin pitkällisen kamppailun jälkeen pääsemässä eroon.
Tuo Suomi-Salaman mainitsema niinku on mielestäni arkikielessäkin laiskaa ja huolimatonta kielenkäyttöä, joka ainakin minulle viestittää sitä, että henkilö ei tiedä, mitä aikoo sanoa (mutta sanoo kuitenkin jotain) tai vaihtoehtoisesti sitä, ettei henkilö osaa ilmaista (enemmän tai vähemmän järkevää) ajatustaan.
Pee kirjoitti:
Tämä on suorastaan vituttanut minua jo pitemmän aikaa. Joillekin yksilöille ei yksinkertaisesti tunnu valkenevan se seikka, että sanonnat/heitot yksinkertaisesti kuluvat loppuun. "Elämä on"-paska on mielestäni tällä hetkellä yhtä hauska kuin vanha kunnon "kikkelis kokkelis".