Viljeleminen muissa, kuin kasvi- tai lääketieteellisessä kontekstissa
Itku
Itkentä
Itkeminen
-Todella harva ottaa huomioon, että virtuaalinen silmien kostuminen voi aivan hyvin johtua myös silmä- tai kyynelkanavan tulehduksesta, allergiasta tai vaikkapa kovasta viimasta. Entäpä sitten roska tai peräti hirsi silmässä. Kyllä siinä kyynelneste virtaa tahtomattakin. Silti koskaan näitä jälkimmäisiä ei diagnosoida vastaväittäjällä, vaikka oireet niihin viittaisivatkin.
Muutenkin varsin kriittinen, jopa ilkeämielinen suhtautuminen itkemiseen ilmiönä kummastuttaa - onhan varsinkin karjalaisessa perinteessä itkeminen ollut merkittävässä roolissa elämän sattumusten käsittelyssä. Tuntuukin pahalta, että esim. Saipan kannattajia arvostellaan vuosisataisen perinteen noudattamisesta (evakkoja tosin asutettiin ympäri maata, ehkäpä joitain ruotsinkielisiä alueita lukuunottamatta, joten oikeutta itkuun esiintyy mielestäni lähes kaikkialla manner-Suomessa, tietenkin yksilön sukujuuret tulisi ottaa arvioinnissa huomioon).
Siinä, missä itkemisen perinteessä yksilöllinen itkeminen onkin saatettu leimata häpeälliseksi, kollektiivinen itkeminen on sallittu ja samalla itkuvirsi voi synnyttää läsnäolijoissa helpotuksen tunteen. Tämän kieltäminen jääkiekkokeskustelussa tuntuu ahdasmieliseltä. Itkuvirren sanomaan on muidenkin kuin asianosaisten mahdollista samaistua.
Käsitellessään taklausta tai maalia tai tuomarin päätöstä itkijä toimii myös lukijoidensa tunteiden kanavana. Kuten aikaisemminkin, itkuvirressä pitäisi olla mahdollista puuttua arkoihinkin ongelmapesäkkeisiin ikään kuin ulkopuolisena, osoittelematta ketään sormellaan ja leimautumatta itse häiriköksi. Tilanne on aivan erilainen, kun esimerkiksi roskapöntön fyysisen olinpaikan suurinopeuksisen vaihtumisen seurauksia ja ongelmia käsitellään kollektiivisesti itkuvirressä, kuin että siitä julistettaisiin yksilöllisesti puhujapöntöstä käsin.
Lähde: Tuomas Rounakarin gradu. 'Kyynelten laulu - Tunne itkuvirsien luomisprosessissa ja musiikillisissa rakenteissa'