Ärsyttävin sana tai termi minkä tiedätte?

  • 1 560 388
  • 9 534

Tobias

Jäsen
Rademoottori kirjoitti:
Tästä olen täysin samaa mieltä.
Juuri äsken näin TV:ssä siiderimainoksen, jossa astronauttia esittävä heppu myöhästyi avaruusrakettinsa lähdöstä.
Mainoksen lopuksi uskoteltiin että juuri tämä mainostettu siideri on THE Siideri!.

Sangen raivostuttavaa. Suomesta ollaan tekemässä näköjään anglosaksisen kielisaasteen (lue paskan) alusmaa.

Satuin vahingossa näkemään televisiosta mainoksen ja eikös se nimen omaan ollut tämä mainos (näin aivan loppuosan, sekin oli liikaa). Taitaapa olla vitutusketjukamaa tai ärsyttävin mainos -ketjuun kuuluvaa mutta selvähän se on, että ainoastaan idiootit tai yksinkertaisesti juntit käyttävät suomen kielen yhteydessä the -etuliitettä. Näitä ei missään nimessä saa tuoda suomen kieleen. Eikä kannata olla eri mieltä, koska olen oikeassa.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Bast kirjoitti:
Toki samojen ilmaisujen toistuva viljely alkaa ärsyttää, mutta sinun tekstistäsi saa sen käsityksen, että muiden kuin heikosti, huonosti tai surkeasti termien käyttö olisi vähemmän suotavaa.

Tässä tapauksessa käsitys oli sitten ehdottoman väärä. En nimittäin todellakaan tarkoittanut, etteikö muita kuin "heikkoa", "huonoa" tai "surkeaa" saisi käyttää, vaan tarkoitin, että "muniinpuhaltelu" ja varsinkin "velliperseily" ovat minusta todella naiiveja ja siten ärsyttäviä termejä.

Toisin sanoen, jos löytyy jotain vähemmän-ärsyttäviä termejä "heikon", "huonon" tai "surkean" tilalle, niin toki sellaiset ovat ehdottoman tervetulleita. Minusta nuo "perinteiset" ovat kuitenkin parempia kuin "muniinpuhaltelu" tai "velliperseily".
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jaa niin, pitihän mun kirjoittaa tähän yksi uusi ärsyttävä termikin.

Viimeisen välierän seuraaminen meni multa töiden takia nappikuulokkeen varaan television sijaan. Radio Suomessa peliä selostanut mies (Pertti Tapola?) pisti ärsyttämään, kun hän kutsui maalintekoa "koppaamiseksi". Mm. toisessa erässä hän sanoi, että "ottelun ainoan maalin on kopannut Jukka Voutilainen".

Koppaaminen liittyy kylläkin enemmän maalinestoon kuin sen tekemiseen.
 
Viimeksi muokattu:

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
vlad kirjoitti:
Mihinkähän ryhmään minä sitten mahdan kuulua kun en käy ryyppäämässä mutta voin käydä kyllä baarissa kavereiden kanssa istumassa iltaa tai jopa juhlimassa jotain?
Nuo sanat bailaaminen, bilettäminen ja juhliminen kuulostaa vaan mun korvaani aika hassulta miesten sanomana. Kyllä mä uskon ja tiedän että mä kuulun tässä asiassa vähemmistöön, mutta oli kiva huomata aiemmista viesteistä että joku muukin on mun kanssa samaa mieltä.

Ehkä se johtuu siitä että mä käyn melko harvoin baareissa. Ja jos käyn niin mielummin sellaisissa pienissä pubeissa viskipaukulla miettien syntejä syviä, kuin esimerkiksi tanssipaikoissa pitämässä hauskaa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Pete2004 kirjoitti:
Ehkä se johtuu siitä että mä käyn melko harvoin baareissa. Ja jos käyn niin mielummin sellaisissa pienissä pubeissa viskipaukulla miettien syntejä syviä, kuin esimerkiksi tanssipaikoissa pitämässä hauskaa.

Kummallista sinänsä, että olemme tässä suhteessa kovin samanlaisia. En minäkään kovinkaan usein käy missään tanssipaikoissa vaan ennemminkin jossain rauhallisissa paikoissa joissa voi viettää aikaa ja jutella mitä sylki suuhun tuo kuin käydä joissain tanssipaikoissa bilettämässä mutta silti, en pidä sanaa bilettämässä tms. mitenkään outona vaikka mies olenkin - tai luulen ainakin olevani. Muutenkin kartan yleetöntä juhlintaa yli kaiken, mielummin maltti on valttia kuin perseet olalla.

vlad.
 

Rademoottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Lahesta
"BUUMI" (boom)
Nyt on kuulemma kauhea kiekkoBUUMI päällä esim. Länsi-Suomessa.
Tuolle kansansuosiolle löytyisi varmaan fiksumpikin synonyymi kuin tuo vieraskielinen "buumi-boomi"?
"Buumipeikko, pikku Myy. Buumimamma esiintyy, lähde mukaan seikkailuun..."
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Pete2004 kirjoitti:
Ehkä se johtuu siitä että mä käyn melko harvoin baareissa. Ja jos käyn niin mielummin sellaisissa pienissä pubeissa viskipaukulla miettien syntejä syviä, kuin esimerkiksi tanssipaikoissa pitämässä hauskaa.

Tästä ei nyt pidä loukkaantua, mutta minua ärsyttää, kun perinteisiä sanontoja käytetään väärässä muodossa joko tahallaan tai tietämättömyyttään. Sanontahan menee: syntyjä syviä ei suinkaan syntejä vaikka se saattaakin kuulostaa loogisemmalta.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Urheilussa puhutaan usein yli- ja alisuorittamisesta. Vaikka ei pitäisi puhua, sillä sellaisia ei ole olemassakaan.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
"tuutausari", kasari on ihan jees mutta tuo on kyllä ärsyttävintä mitä radiosta voi kuulua.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Pee kirjoitti:
"Hanki elämä". Valitettavan paljon tuotakin näkee täälläkin.

Sulle olis varmaankin kyllä hyvästä tuo elämän hankkiminen..Hanki siis elämä.
 

TheMaso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NUFC, Caps
Pelikirja, hyi helv.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
DAF kirjoitti:
Sulle olis varmaankin kyllä hyvästä tuo elämän hankkiminen..Hanki siis elämä.

Miten se sitten hankitaan? Minä kun olen luullut, että saadaan ihan pyytämättä siinä vaiheessa, kun mies ja nainen jne. Mut ei sit.
 
Suosikkijoukkue
Liigan kärki ja jumbo
LoL. Ei siinä mitään että jos vaikka pleikkaria pelailee netissä, ja toinen ei jaksa tuskailla sen on-screen näytön kanssa ja kirjoittaa LoL, mutta kun sitä kuulee niin prkleen paljon puhekielessä että koko sana on menettäny merkityksen... Ja onhan näitä muitakin, mutta LoL etunenässä.
 

spertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pinnat jää Ouluun kirjoitti:
LoL. Ei siinä mitään että jos vaikka pleikkaria pelailee netissä, ja toinen ei jaksa tuskailla sen on-screen näytön kanssa ja kirjoittaa LoL, mutta kun sitä kuulee niin prkleen paljon puhekielessä että koko sana on menettäny merkityksen... Ja onhan näitä muitakin, mutta LoL etunenässä.

Ai saatana. Tästä täytyy kyllä olla 100% samaa mieltä. Voiko tyhmempää/ärsyttävämpää sanaa puhekielessä olla?
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
24/7.

Samoin myös esim. huoltoasemoiden ulkopuolella lukeva teksti "auki 24h" ärsyttää suunnattomasti, koska parempi muoto olisi "auki aina" tai "auki koko ajan". Tosin nekään eivät - ainakaan kaikkien kohdalla - pitäisi paikkansa, sillä siivoustaukojen takia ainakin Jyväskylän Shell Veturi heittää öisin asiakkaittaan pihalle. Se on kuitenkin jo eri ärsytyksen aihe, mutta terminä nämä "24 tuntia" -hömpötykset ovat ärsyttäviä.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Pee kirjoitti:
Samoin myös esim. huoltoasemoiden ulkopuolella lukeva teksti "auki 24h"
Tähän kun lisää vielä joidenkin asemien tavan ilmoittaa aukiolon päättymisajan: "auki -24".
Saa aina yöaikaan tiirailla sieltä kaukaa jo että onko nyt viiva vai hoo.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Pee kirjoitti:
Samoin myös esim. huoltoasemoiden ulkopuolella lukeva teksti "auki 24h"
Miksi niillä on ylipäätänsä lukot ovissa jos on auki 24/7?
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
fastasashark kirjoitti:
Miksi niillä on ylipäätänsä lukot ovissa jos on auki 24/7?
Heh heh, klassinen Stephen Wright -lainaus...
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Bast kirjoitti:
Heh heh, klassinen Stephen Wright -lainaus...
Kiitos, en edes tiennyt alkuperää. Nyt olen viisaampi, nyt tiedän. Minä luulin että tämä on joku paikallinen huuli.
 

Mulli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Virmanen & Hjallis akseli, Jokerit, Avs.
Ihq, niiq, Kivoint Igin, LoL, besta, pisulisu, pissis..

Löytyyhän noita sanoja ja sanontoja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös