Ärsyttävin sana tai termi minkä tiedätte?

  • 1 559 758
  • 9 534

Europoli

Jäsen
Herkkä laji.

"Tää jousiammunta on niin herkkä laji..." "Pituushypyn kaltaisessa herkässä lajissa..." "Sprinttihiihto on lajina niin herkkä..."

Suunnilleen kaikki urheilumuodot tuntuvat olevan herkkiä, joten täytyykö sitä erikseen joka välissä joka lajin kohdalla toitottaa?
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Europoli kirjoitti:
Herkkä laji.

"Tää jousiammunta on niin herkkä laji..." "Pituushypyn kaltaisessa herkässä lajissa..." "Sprinttihiihto on lajina niin herkkä..."

Suunnilleen kaikki urheilumuodot tuntuvat olevan herkkiä, joten täytyykö sitä erikseen joka välissä joka lajin kohdalla toitottaa?

Niin ja nyrkkeilyssä pää on aika herkkä...
 

Pelintekijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itseäni ärsyttää jalkapallosta käytetty sana "potkupallo". Muita tälläisiä ovat mm. jos sanotaan että on hyvä luistelija niin sanotaan "sulava luistelija".
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Itseäni ärsyttää jalkapallosta käytetty sana "potkupallo".

No ei Suomen jalkapalloa voi valitettavasti muuksi kutsua... Niin ja nykyäänhän se on sopupotkupallo=)

Kunnon jalkapallo on sitten asia erikseen, ja sitä en ole kuullut potkupalloksi sanottavan.

Jos joku jossain koulun kentällä sitä siksi sanoo, niin se on sitten asia erikseen.
 
Viimeksi muokattu:

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Panna. Se on ärsyttävä sana. Siis ei verbinä vaan substantiivina. Etenkin kun pannalla tarkoitettaan vaikkapa jääkiekossa pelaajan saamaa pelikieltoa. MTV3:n tekstikanavan sivulla 220 näkee usein otsikon jossa joku pelaaja on saanut pannaa. Esim. Nielikäiselle kaksi ottelua pannaa. Tai Nickersonille yhden ottelun panna.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Elämäni on kutakuinkin järjestyksessä, koska huolenaiheeni ovat tällä hetkellä tätä luokkaa:

Minua nyppii kaikenlaisten erikoismerkkien käyttö keskustelupalstojen viesteissä. Ärsyttävin on se vaakatasoässämerkki vai mikä se on oikealta nimeltään. Siis tämä: Mah~tavaa pash~kaa. Mitä sillä yritetään viestiä? Eikö mahtava paska ole ihan sama asia? Tai ehkä siinä on joku piilomerkitys ja minua ärsyttää se, etten kuulu ajan harjalla surffaaviin hahmoihin, jotka sen merkityksen tuntevat.

Myös sanan erottaminen alaviivoilla_tähän_tapaan on ärsyttävää. Lainausmerkit, lihavointi ja kursivointi varmaan ajavat saman asian.

Ja usein täällä toistuva termi "juurikin näin" se vasta ottaa oikein kunnolla päähän. Se kin-pääte on ihan turha ja suomen kielen vastainen.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Bast kirjoitti:
Myös sanan erottaminen alaviivoilla_tähän_tapaan on ärsyttävää. Lainausmerkit, lihavointi ja kursivointi varmaan ajavat saman asian.
Juurikin näin. Tehokeinojen kanssa kannattaa olla tarkkana, etteivät ne käänny itseään vastaan (sama pätee kyllä kaikkeen, alkaen erisnimien lihavoinnista tekstin keskellä, ~:stä puhumattakaan). Tuo alaviivan käytön leviäminen lienee jälleen kerran ircin syytä. Siellähän tuota viljelevät ne, jotka eivät osaa tai jaksa kaivaa clientistään oikeaa alleviivausta.
 

Sääksi

Jäsen
Minuakin ärsyttää

Petteri Sihvonen: Pelikirja

Sanana ihan ok, mutta korpeaa, kuin mies toistelee sitä, kuin pikkulapsi, joka on juuri oppinut kolmannen sanansa.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Ylen haastattelija Saarinen ja intensiteetti. Se on siinä.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Sääksi kirjoitti:
Minuakin ärsyttää

Petteri Sihvonen: Pelikirja

Sanana ihan ok, mutta korpeaa, kuin mies toistelee sitä, kuin pikkulapsi, joka on juuri oppinut kolmannen sanansa.

Millainen muuten on jääkiekkojoukkueen pelikirja? Ja en ihan oikeasti tiedä tätä.

Itselle tuo jefu on lajina huomattavan paljon tutumpi ja siinä pelikirja on sellainen ihan konkreettinen kirja tai nivaska, jossa on kerrottu jokaisen pelaajan tehtävä erikseen jokaisessa käytetyssä kuviossa niin hyökkäyksessä ja puolustuksessa. Lisäksi siellä on tietoa joukkueen pelikutsuista sun muista asioista mitkä jokaisen pelaajan pitää tietää. Amatööreillä sisältö ja muoto vaihtelee varmasti paljonkin, mutta ammattilaissarjoissa opuksen koko on kuulemma luokkaa puhelinluettelo. Joka tapauksessa siksi asia alkoi kiinnostamaan, kun tässä tutummassa lajissa tuo pelikirja on todella oleellinen juttu ja jääkiekon suhteen termi on tullut minulle tutuksi ainakin suuremmassa määrin vasta viime aikoina ja näitä Sihvosen juttuja lukiessa.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Bast kirjoitti:
Ärsyttävin on se vaakatasoässämerkki vai mikä se on oikealta nimeltään. Siis tämä: Mah~tavaa pash~kaa. Mitä sillä yritetään viestiä? Eikö mahtava paska ole ihan sama asia?

Itsekin toivoisin, että joku nettiniilo tulisi tänne kertomaan
a) mitä sillä yritetään viestiä (omaa nörttiyttä/sitä että osaa löytää sen näppiksestä?) ja
b) mikä helvetin pointti siinä on (haluaa näyttää kaikille olevansa nörtti/ei tajua olevansa nörtti?)

Täällä siihen olen välillä törmännyt, mutta en ole kehdannut siihen puuttua, koska en usko kenenkään käyttävän sitä tosissaan. Valitettavasti taidan vaan olla väärässä. Ma~sentavaa.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
VT kirjoitti:
Itsekin toivoisin, että joku nettiniilo tulisi tänne kertomaan
a) mitä sillä yritetään viestiä (omaa nörttiyttä/sitä että osaa löytää sen näppiksestä?) ja
b) mikä helvetin pointti siinä on (haluaa näyttää kaikille olevansa nörtti/ei tajua olevansa nörtti?)

Ma~sentavaa.
No ei kai se mikään nettiniilojen tai nörttien lajasti käyttämä uugee-merkki ole, vaan yksittäisen Jatkoaikaan kirjoittavan äijän harrastama vilitys.

En suostu paljastamaan, kuka tuo kirjoittaja on.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Iker kirjoitti:
No ei kai se mikään nettiniilojen tai nörttien lajasti käyttämä uugee-merkki ole, vaan yksittäisen Jatkoaikaan kirjoittavan äijän harrastama vilitys.

Kiitos selvityksestä, tämä olikin huojentavaa tietoa, koska luulin oikeasti sen olevan yleisessä käytössä.
 

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
"Haluutsä panna mua?" Toi on ärsyttävin, kun sitä kuulee niin usein...

Noh, totta puhuen ärsyttävin on erityisesti turkulaisten viljelemä vastaus/kommentti "Joo,vai." Aina tuon kuullessaan ottaa v-käyrä nousun.
 

Cube

Jäsen
JustinCase kirjoitti:
"Haluutsä panna mua?" Toi on ärsyttävin, kun sitä kuulee niin usein...

Noh, totta puhuen ärsyttävin on erityisesti turkulaisten viljelemä vastaus/kommentti "Joo,vai." Aina tuon kuullessaan ottaa v-käyrä nousun.
Heh, tuo on kyllä aivan totta ja hyvin ärsyttävää kieltämättä. Olen ymmärtänyt käyttäväni kyseistä ilmaisua itsekin vasta helsinkiläisen koulukaverini huomautettua asiasta.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Cube kirjoitti:
Heh, tuo on kyllä aivan totta ja hyvin ärsyttävää kieltämättä. Olen ymmärtänyt käyttäväni kyseistä ilmaisua itsekin vasta helsinkiläisen koulukaverini huomautettua asiasta.

Seksuaalinen häirintä on erittäin ikävää ja vastenmielistä, varsinkin kouluissa/työpaikoilla. Tiesitkö, että se on kriminalisoitu?

On erittäin huolestuttavaa, että kyselet koulukaveriltasi jatkuvasti "Haluutsä panna mua?", etkä edes tiedosta sitä itse. Toivottavasti koulukaverisi on sentään eri sukupuolta kanssasi.
 

Cube

Jäsen
VT kirjoitti:
Seksuaalinen häirintä on erittäin ikävää ja vastenmielistä, varsinkin kouluissa/työpaikoilla. Tiesitkö, että se on kriminalisoitu?

On erittäin huolestuttavaa, että kyselet koulukaveriltasi jatkuvasti "Haluutsä panna mua?", etkä edes tiedosta sitä itse. Toivottavasti koulukaverisi on sentään eri sukupuolta kanssasi.
On toki.

Noniin, jos sitä nyt sitten editoisi tuon edellisen quoten.. Tai no, annetaan olla noin, jotta emme unohda :)
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Cube kirjoitti:
Olen ymmärtänyt käyttäväni kyseistä ilmaisua itsekin vasta helsinkiläisen koulukaverini huomautettua asiasta.

Eräs Turun kupeessa asuva entinen koulukaverini käyttää myös aika usein tuota ilmaisua, mutta mua se ei häiritse niin paljon, että jaksaisin siitä huomauttaa :).
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kovasti ärsyttää alppihiihtojargonin pujottelua tarkoittava sana "puikka".

Hyihyi.
 

Drew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Milwaukee Admirals
Troy kirjoitti:
Millainen muuten on jääkiekkojoukkueen pelikirja? Ja en ihan oikeasti tiedä tätä.

Oman joukkueen pelikirjoissa on kauden alkaessa ollut perus- ja erikoistilannekuviot, treeni- ja otteluohjelmat, joukkueen jäsenten yhteystiedot, ravintotietoa yms. Kauden mittaan tuli ottelukohtaisia lisäyksiä, lähinnä pelitapapainotuksia ja vastustajien avainpelaajien scouttaustietoja. Liikkeelle lähdettiin n. 20 sivusta ja kauden lopulla oltiin 60-80 sivun paikkeilla.

Ai niin. Tällä hetkellä arsyttää "torso". Esim. "Laukaus jää torsoksi."
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös