Tuo shottikin on vähän siinä ja siinä, paukuiksihan niitä on perinteisesti kutsuttu, mutta shotti on kyllä ihan hyvä sana.
Näilläkin on muuten käsittämättömiä eroja - rakkaalla lapsellahan on monta nimeä!
Todennäköisesti näillä on paikkakuntakohtaisia tai jopa kaveriporukkakohtaisia eroja. Samaten puhujan sukupolvi saattaa vaikuttaa asiaan. Mä olin nimittäin kerran tilanteessa, jossa mun piti valita "
otetaanko grogit vai paukut?". Mä en täysin ymmärtänyt kysymystä, sillä mun mielestäni "
grogi" on vain hienommasta lasista nautittu "
paukku". Kysyjä oli suomenruotsalainen - äidinkieleltään umpiruotsinkielinen - joten tuolloin oletin käsityseron johtuvan siitä.
Vuosia myöhemmin mä juttelin isäni kanssa asiasta, ja hän teki hyvinkin tarkan selonteon asiasta. Isäni on vuosikerran 1949 Raunistulan poikia, joten käytetty termistö on sellaista tyypillistä 60-70 -lukujen Turun seudun sanastoa "
tois' pualt' jokke'". Kaikkiin voidaan siis liittää termit: "
otetaan / tehdään /vedetään pienet..."
-
ryyppy/snapsi: pieneen lasiin kaadettu 4cl viinaa tai vodkaa - ykkösellä alas
-
siivu: pieneen lasiin kaadettu 4cl jotain värillistä alkoholia kuten Jallua, konjakkia tai viskiä - useimmiten nautiskellen
-
hömpsy: mikä tahansa edellisistä, mutta nautittuna suoraan pullon suusta
Periaatteessa näissäkin voi olla pieniä sävyeroja - esim. siivut voidaan ottaa suoraan Jallu-pullon suusta.
-
paukku/punssi: tavalliseen pienehköön juomalasiin tehty 50:50 paukku - esim. "
ryytä riteellä tai riteetä ryyllä" (Dry Vodka ja Sprite)
-
grogi: periaatteessa sama kuin edellinen, mutta hienosta lasista - tyylikkäin oli Iittalan
Ultima Thule On The Rocks -grogilasi
Paukku ja grogi erosivat myös siinä, että paukkuun käytettiin halpoja (suosikki-) juomia. "
Ryytä riteellä tai riteetä ryyllä" oli todellakin 60-70 -lukujen taitteen suosituin paukku. Sprite tuotiin ensimmäistä kertaa Suomeen vuonna 1965 ja vuonna 1972 Dry Vodka ohitti Koskenkorvan Viinan Suomen myydyimpänä alkoholituotteena. Grogilaseista tarjoillut juomat rakennettiin tyypillisesti vähän paremmista ainesosista. Tyypillisiä tuon ajan grogeja olivat esim. Musta Ryssä sekä vodka tuoremehulla (tuohon aikaan appelsiinit tai tuoremehut eivät olleet mikään itsestäänselvyys).
Grogilla voitiin tarkoittaa myös pidempää juomaa (josta siis nykyisin käytettäisiin nimeä cocktail tai drinkki), mutta näitä ei vielä 70-luvulla isäni mukaan ketään juonut. Iittala kyllä esitteli
Ultima Thule Highball -lasin jo vuonna 1968, mutta käyttöä niille ei pahemmin ollut. Käsitykseni mukaan vasta 80-luvulla suomalaisten juomatapoihin ja -sanastoon tuli käyttöön uusia sanoja kuten cocktail ja shotti.
-
cocktail/drinkki: pidempään highball-lasiin rakennettu (miedompi) juomasekoitus
-
shotti: ylhäältä levenevään (vrt. snapsilasin suorat reunat) shottilasiin juomat rakennettiin (esim. Galliano Hot Shot)
Niin tai näin - joku voi käsittää "
paukun" sellaisena, joka on mulle "
ryyppy" tai "
snapsi". Toisaalta sanastohan on kehittynyt niinkin, että "
paukulla" ei välttämättä ole enää mitään tekemistä juomien kanssa.