Ja tähän jatkoksi "tomsku" puhuttaessa tomaatista.
Tämä olikin ihan uusi, kiva tuttavuus. Samaa sarjaa kuin oma ikisuosikkini "broisku". Minä niin pidän sellaisista lupsakoista tomsku/broisku -ihmisistä, jotka naivat Crocksit jalassa ja joille Nalle Puh on lihaksi tullut viisaus ja henkisyys.
Tämä viesti täytti reilu viikko sitten vuoden ja on ajankohtaisempi kuin koskaan. Finaalipäivän otteluseurantaketjussa mainittiin sana perseraiskaus yllättäen vain kerran, mutta "ny rillataan" tuli 16 kertaa. Kultamitaliketjussa mainittu jo 14 kertaa.Perseraiskaus.
Toinen vähintään yhtä ärsyttävä on fraasi "ny rillataan". Aivan helvetin ärsyttäviä molemmat.
Tämä olikin ihan uusi, kiva tuttavuus. Samaa sarjaa kuin oma ikisuosikkini "broisku". Minä niin pidän sellaisista lupsakoista tomsku/broisku -ihmisistä, jotka naivat Crocsit jalassa ja joille Nalle Puh on lihaksi tullut viisaus ja henkisyys.
Itse asiassa yleensä taivutetaan yleisnimen lailla. Näistähän täällä Jatkoajan keskustelussa on ollut ennenkin paljon puhetta.Jos etunimi on Meri, niin ei sitäkään taivuteta Meren, vaan Merin.
Mitämitä? Olin ihan varma, että kundi olisi jo täällä. No nyt on.
Toinen mikä ärsyttää on Petra Mannerin sukunimen vääntäminen muotoon Mantereen. Sukunimi on Manner, ei Mantere. Jos etunimi on Meri, niin ei sitäkään taivuteta Meren, vaan Merin.
Boldaus minun.Jos etunimi on Meri, niin ei sitäkään taivuteta Meren, vaan Merin.
Itse asiassa yleensä taivutetaan yleisnimen lailla. Näistähän täällä Jatkoajan keskustelussa on ollut ennenkin paljon puhetta.
---
Olit kuitenkin puoliksi oikeassa. "Manner" taipuu "Mannerin" mutta Meri taipuu kuitenkin "Meren".
Eikös Rihkamaa puhunut nimenomaan etunimestä? Etunimien taivutuksessa sallitaan usein poikkeuksia silloin, kun mielleyhtymä vastaavaan yleisnimeen olisi häiritsevä (Veli-Velin, veli-veljen; Lempi-Lempin, lempi-lemmen). Lisäksi lähes kaikkia i-loppuisia etunimiä taivutetaan siten, että i säilyy myös taivutusmuodossa (Meri-Merin).Erisnimet, jotka ovat suomenkielinen sana taipuvat kuten se sana taipuu muutenkin. Meri todellakin taivutetaan Meren esim, "Veijo Meren esikoisromaani".
Meri taipuu kuitenkin "Meren".
Oletteko nyt ihan tosissanne? Jos on nainen etunimeltään Meri, niin pitäisikö sanoa Meren? Ei takuulla, kyllä se on nimenomaan Merin.Väärää tietoa!Meri todellakin taivutetaan Meren
Oletteko nyt ihan tosissanne? Jos on nainen etunimeltään Meri, niin pitäisikö sanoa Meren? Ei takuulla, kyllä se on nimenomaan Merin.
Jos käytte duunaamassa Meriä, sanotteko, että kävin duunaamassa merta? jos sanotte, niin onnea vaan, sillä lähipiirissänne saatte aika nopeasti pervertikon leiman otsaan.
Broisku on vanhaa stadin slangia eikä mitään Radio Nova -hassuttelua.
Tai no ei vanhaa, mutta niin vanhaa kuin broileri-sanakin.
t. Himassa puhuttu broiskusta lapsuudesta asti eikä tajua ärsyttävyyttä.
Esimerkiksi valtakunnansovittelia Esa Lonka käyttää itse genetiivimuotoa Lonkan, vaikka se on kieliopillisesti väärin, koska siinä tapauksessa perusmuoto olisi Lonkka. Oikeampi olisi Longan, mutta media ainakin noudattaa tätä toivetta, sillä lehdissä kirjoitetaan pääsääntöisesti Lonkan.
Vastalause sille, että broisku olisi erityisesti stadin slangia. Näin brotkoloitten luvatussa maassa kasvaneena ja lapsena joka saatanan sunnuntai broiskua (joskus myös broitskua) syöneenä.Broisku on vanhaa stadin slangia eikä mitään Radio Nova -hassuttelua.
Eikös Rihkamaa puhunut nimenomaan etunimestä?
Pläääääh. Ei tullut väsyneenä kunnolla luettua, että puhuttiin etunimestä.Oletteko nyt ihan tosissanne? Jos on nainen etunimeltään Meri, niin pitäisikö sanoa Meren? Ei takuulla, kyllä se on nimenomaan Merin.