Ärsyttävin sana tai termi minkä tiedätte?

  • 1 557 640
  • 9 530

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Sanan "itse" käyttö itsessään (heh) tuskin ärsyttää ketään, mutta sen väärinkäyttö saa verisuonia katkeilemaan ja kirveitä heilumaan ja perheitä lumihankeen.
Kyllähän toki tiedän miten noiden teoriassa kuuluu olla. Ajattelit kuten insinöörimies ja minä kuin taidemaalarinainen. Juurihan nimittäin selvitin, että mikä syvempi ja kulttuurillinen ero voidaan nähdä sanojen minä ja itse taustoissa. "Itselleni on käynyt niin" on juuri sitä, kun suomalaiselle muinaismyyttiselle syvälle sisimmälle on käynyt jotenkin, kun taas "minulle on käynyt niin..." on enemmänkin se lammen pinnan pieni heijastus, kepeä ja arkipäiväinen asia, joka kuitenkin pahimmillaan tappaa sisältä.

Ei tähän aiheeseen pidä sekoittaman äidinkielen oppikirjoja, vaan historiaa, filosofiaa, psykologiaa ja impressionismia. Siksi, kun sanon itse, tietäkää, että sanon sen noiden edm. seikkojen vaikutusten vuoksi. Haluan olla täsmällinen.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Ei kai täällä ole kiellettyä omaa tyhmyyttänsä myöntää? Näinpä sen kuitenkin teen ja kysyn avoimesti mikä noissa esimerkeissä on se virhe?

Kieliopillisesti väärin, itse ei taivu noin.

Unohdin muuten superinhokkini: "Itsestäni tuntuu siltä, että..." ja "Itseni mielestä..."

Edit. Käyttäjänimetön, tarkoittaako tämä sitä, että sinulla on yhteenkasvaneet kulmakarvat ja minä tunnen sata asentoa, mutten yhtään naista?
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
tarkoittaako tämä sitä, että sinulla on yhteenkasvaneet kulmakarvat ja minä tunnen sata asentoa, mutten yhtään naista?
Se voisi sitä tarkoittaa, mutta minussa ei ole koskaan ollut naista katsomaan loppuun asti tuota kulmakarvakorttiani mutta potentiaalia kuvailemaasi habitukseen voisi olla. Sinun kohdallasi en voi sanoa kuin, että kukapa ketään naista kokonaan voisi koskaan tuntea, kun useimmiten ei osata tuntea edes minuuttaan, saati itseään.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän näiden englanninkielisten termien liikakäyttö kismittää välillä. Aina kiekkotappeluiden yhteydessä kirjoitukset ovat täynnä NHL:stä tuttuja termejä (joita en halua tässä toistaa), mutta nyt esim. IFK-Tappara -pelin yhteydessä puhutaan taas siitä Ojasen piste-ennätyksen jahtaamisesta ja muistutetaan/vannotetaan IFK-kannattajia huomioimaan mahdollinen ennätys standing ovationin kera. Jep jep, muistetaan sitten illalla Nordiksella, jos Ojanen ennätyksen tekee, että noustaan ja huudetaan kaikille vierustovereille "Ennätys tuli, nyt kaikki hei himmee ständing oveissön!".

Kotimaisista fraaseista tämä mennä päätyyn asti jaksaa ärsyttää, kun puhutaan mitä ilmeisimmin mestaruuteen yltämisestä. Jotenkin vaan lätkässä päätyyn asti meneminen ontuu, kun ainahan kiekon voi heittää päätyyn ja sitten halukkaat perään, mutta ei siellä päädyssä pyöriminen mitään auta, kun maalit ratkaisevat. Ehkä tällaista vertauskuvaa ei tuolla sanonnalla haeta, mutta pepusta se on silti.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Sivuunkirjoittanut.

Kyllä itse valitsen ainakin puhuessani mieluummin allekirjoittanut- kuin tässäpuhunut-muodon, jos siis tällaista jo itsessään aika vanhahtavaa termiä on tarpeen käyttää.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Kyllä itse valitsen ainakin puhuessani mieluummin allekirjoittanut- kuin tässäpuhunut-muodon, jos siis tällaista jo itsessään aika vanhahtavaa termiä on tarpeen käyttää.
Puhuessaan voi sanoa että minä. Ei kai siinä samalla mitään kirjoita alle.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Vastaanpa tuohon benicion viestiin, vaikka se jo poistuikin.

Siis kyllä, minä vastustin kovasti itse-sanan yletöntä, väärissä konteksteissa tapahtuvaa käyttöä.

Esimerkki. Joku kirjoittaa tänne jotain, ja toinen nimimerkki ottaa siihen kantaa aloittaen "itse ajattelen, että..." Ettäkö ihan itse? Hienoa. Onhan tämä länsimainen demokratia, paperilla ainakin, joten jokainen saa ajatella ihan itse. Miksi sitä pitäisi korostaa erikseen? Vai onko niin, että yleensä vaimo tai äiti tai serkku tai naapurin Repe sanoo mitä pitää ajatella, ja kun kerrankin silmä välttää ja pääsee ajattelemaan itse, tulee siitä mainita heti viestin alkuun?
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Onhan tämä länsimainen demokratia, paperilla ainakin, joten jokainen saa ajatella ihan itse. Miksi sitä pitäisi korostaa erikseen? Vai onko niin, että yleensä vaimo tai äiti tai serkku tai naapurin Repe sanoo mitä pitää ajatella, ja kun kerrankin silmä välttää ja pääsee ajattelemaan itse, tulee siitä mainita heti viestin alkuun?
Pruduct placement. Luulla itse ajattelevansa, vaikka vaikute on salakavalasti toisaalla.

Lehdistö, propagandan korkeinta teknologiaa. Ei se väärin salli itse ajatella, katsokaamme vaikka itärajan taa.

Tokihan itseä väärinkin käytetään, jopa enimmäkseen. Vaan ei aina. Sillä voi provosoida, projisoida, anarkisoida, persettä nuolla tai olla vain ymmärtämätön äidinkielestä. Tai tahallisesti raiskata meemiä.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vastaanpa tuohon benicion viestiin, vaikka se jo poistuikin.

Siis kyllä, minä vastustin kovasti itse-sanan yletöntä, väärissä konteksteissa tapahtuvaa käyttöä.

Esimerkki. Joku kirjoittaa tänne jotain, ja toinen nimimerkki ottaa siihen kantaa aloittaen "itse ajattelen, että..." Ettäkö ihan itse? Hienoa.
Tulee mieleen alokasajat intistä vuosituhannen vaihteessa, meitä kouluttaneilla alikersanteilla tuntui olevan kova juttu hokea tuota itse-sanaa joka väliin, tosin entistäkin vammaisemmin tehostettuna sanalla henkilökohtaisesti.

Yksi muutenkin torspo hujoppi koetteli tosissaan hermoja, kun jatkuvasti äänessä ollessaan jauhoi esimerkiksi, kuinka "minä itse henkilökohtaisesti tykkään kaivella telamiinoja maahan jne jne.."

Ja samaa tosiaan näkee täällä kirjoitettavan yllättävän paljon, eli yksinkertaisiin lauseisiin pusketaan täysin turhaa täytettä edellä mainitsemaani tyyliin, vaikka siitä voisi ja pitäisi jättää kaksi kolmasosaa pois aivan turhana paskanjauhamisena.

Ajatus selviää vähemmälläkin toistolla, ja on paljon fiksumman näköistä sekä kuuloista.
 

d2uce

Jäsen
Missä tarkoituksessa tätä käytetään? Minulle minkki on vain sellainen karvainen, luisevahko nisäkäs.

Ihan oikeassa tarkoituksessa olet sitä varmaankin käyttänyt, koska käsittääkseni nisäkäs se on nainenkin.
 

Jokeriarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jostain syystä alkaa vituttaa kun haastatteluissa puhutaan aina vastustajajoukkueesta nimellä "kaveri", taisi nytkin UTV:n Jokerit-Blues -ottelussa kuulua molempien valmentajien suusta ellei jopa pelaajahaastatteluissakin. Alkaa olla jo yksi monista ja kuluneista jutuista lätkäpuolella.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Lätkähaastatteluja jonkin verran katsoneena olen kiinnittänyt huomioni todella usein viljeltyyn sanapariin: "You know."
Esimerkiksi kun katselee Jarome Iginlan, Nigel Dawesin tai oikeastaan kenen tahansa haastattelua, jossain vaiheessa keskustelua nämä sanat kuin taikaiskusta liittyvät mukaan keskusteluun. Todella ärsyttävää kuunnella, kun joku sanoo kymmenenkin kertaa "you know" yhden virkkeen aikana.

Lisäksi seuraavat sanat/ilmaukset saavat minut ärtyneeksi:

Tissukat
Hassu/hassuttelu
Maikkarin "kääk!", "huh!", "hups!", "iiik!", "ooh!" ynnä muut lukuisat "uutisten korostusyritykset"
Mimmi

Tuossa nyt jotain. Päivän mittaan mieleen tulee varmaan lisää.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
"Raipen edelle kaikkien aikojen suomalaispelaajana menee ainakin muuan Jari Kurri."

"Viimeksi Portugalissa voittoon ajoi muuan ranskalaiskuljettaja nimeltä Sebastien Loeb."

"Tre Kronorin riveissä pitäisi turnauksen edetessä esiintyä myös muuan Peter Forsberg."
 
"Raipen edelle kaikkien aikojen suomalaispelaajana menee ainakin muuan Jari Kurri."

"Viimeksi Portugalissa voittoon ajoi muuan ranskalaiskuljettaja nimeltä Sebastien Loeb."

"Tre Kronorin riveissä pitäisi turnauksen edetessä esiintyä myös muuan Peter Forsberg."

Vitun h**o! Olin just tätä tulossa kiroamaan tänne. Vartavasten hiihdin kolmekymmentä kilometriä lähimmälle huoltoasemalle netin ääreen ja nyt pilaat tämän.

Mulla on sellainen muistikuva, että Ruutulippu aloitti tämän käyttämisen. Voin vieläkin kuulla Miiro Koivulan äänen selittävän "... ja pohja-ajan tekee muuan Tommi Mäkinen"
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Wannabe-kielipoliisin arki Jatkoaikaa (ja esim. Facebookia) lukiessa käy kyllä päivä päivältä työläämmäksi, kun kielivammaisia piisaa joka paikassa. Kunpa voisi kääntää jotain namiskuukkelia omassa pääkopassaan, jottei ärsyyntyisi niin herkästi kaikista epäkohdista, elämä olisi heti helpompaa.

Tuoreimpana "muoti-ilmiönä" olen havainnut sen, että isoa alkukirjainta käytetään ihan väärissä paikoissa. Tuon erään juhlapyhän lähestyessä näkee toivotettavan hyvää Joulua ja myös iloista Uutta Vuotta. Monet kirjoittavat myös kuukaudet ja viikonpäivät isoilla kirjaimilla, argh... Jatkoajassa kosolti viljeltävä synti on kirjoittaa kotoinen kiekkoliigamme isolla kirjaimella, siis Liiga. Sitten on nämä ikuiset mokat, kuten Helsinkiläinen tai Suomalainen. Erityismaininta vielä tälle käsittämättömälle tiettyjen sanojen _korostamiskeinolle_, johon en muista törmänneeni missään muualla kuin Jatkoajassa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Erityismaininta vielä tälle käsittämättömälle tiettyjen sanojen _korostamiskeinolle_, johon en muista törmänneeni missään muualla kuin Jatkoajassa.
Sun pitäisi irkata enemmän. Eikä millään äm-irkillä, vaan vanhalla kunnon unix-klunssilla. Tuo siis merkkaa alleviivausta muinaisessa nörttikielessä. Ehkä käytössä muuallakin, mutta ainakin tuolta tuttu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös