Ärsyttävin sana tai termi minkä tiedätte?

  • 1 559 432
  • 9 533

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Sitten on nämä ikuiset mokat, kuten Helsinkiläinen tai Suomalainen.
Tästä tuli mieleen, että luin aamun Karjalaisesta (isolla, koska kyseessä on sanomalehden nimi) jutun Keijo Rosbergin elämänkerrasta. Vittu, ei se ole elämänkerta vaan elämäkerta! Mikseivät edes ammatikseen kirjoittavat osaa tuota?
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Olla kassalla -termi on aika ärsyttävä.

Ja kun Jokerit vaihtoi valmentajaa, niin joka otsikon yhteydessä YLE mainitsee Jortikan Jokerit. Sekin on alkanut ärsyttämään.

Esim. Jortikan Jokerit matkustaa Ouluun. Ottaako Jortikan Jokerit ensimmäisen voiton? Lukko punnitsee Jortikan Jokerit.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365 ja Real Madrid
Ei nyt ole termi, mutta yleensä kaikki englanninkieliset lausahdykset puheessa ja kirjoituksessa kuten "sorry my bad" ärsyttävät. Varsinkin kun näitä käyttää joku amis/teini kuka ei muuten osaa englantia ollenkaan.

En tiedä miksi ärsyttää, mutta ärsyttää.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Ei nyt ole termi, mutta yleensä kaikki englanninkieliset lausahdykset puheessa ja kirjoituksessa kuten "sorry my bad" ärsyttävät. Varsinkin kun näitä käyttää joku amis/teini kuka ei muuten osaa englantia ollenkaan.

Ärsyttää kukan väärinkäyttö. Varsinkin jos sitä käyttää joku amis / teini, joka ei muutenkaan osaa kirjoittaa.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
"Esa Lonkan"

Onko nyt tosiaan niin, että valtakunnansovittelijan nimi on Esa Lonkka?
No ei ole.
Lonkan on genetiivi sanasta lonkka, mutta Lonka taipuu Longan.

Mikä perkele toimittajiin on nyt iskenyt, kun ennen ihan selvät nimet on ruvettu taivuttamaan mukayltiökorrektisti niin, että mitään astevaihteluita ei oleta huomioon. Jääkiekkopuolella tulee jatkuvasti vastaan näitä "Ruutu-Ruutun ja Rita-Ritan versioita. Saman logiikan mukaan meidän pitäisi puhua Marko Jantunenista tai Esa Pirnesistä (miksi mutten se sitten taivutetaan aina Pirneksen, vaikka sana ei tarkoita mitään).
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
"Esa Lonkan"

Onko nyt tosiaan niin, että valtakunnansovittelijan nimi on Esa Lonkka?
No ei ole.
Lonkan on genetiivi sanasta lonkka, mutta Lonka taipuu Longan.

Mikä perkele toimittajiin on nyt iskenyt, kun ennen ihan selvät nimet on ruvettu taivuttamaan mukayltiökorrektisti niin, että mitään astevaihteluita ei oleta huomioon.

No tämä "Lonkka" nyt on sellainen tapaus, jolta toimittajat aikoinaan, tyypin tullessa julkisuuden henkilöksi, kysyivät miten haluaa nimeään taivutettavan. Mies jostain syystä sanoi silloin, että "Lonkan".

Omalla kotiseudullani Kymenlaaksossa on useita Lonka-nimisiä perheitä, joille kellekään ei koskaan ole tullut mieleenkään käyttää muuta muotoa kuin "Longan".
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Omalla kotiseudullani Kymenlaaksossa on useita Lonka-nimisiä perheitä, joille kellekään ei koskaan ole tullut mieleenkään käyttää muuta muotoa kuin "Longan".

Jos sukunimenä on Paasi, niin taivutetaanko se sitten Paaden, Paadella jne? Voi olla, että kieliopillisesti niin kuuluisikin taivuttaa(?), mutta jotenkin kuulostavat luontevammalta lauseet Anssi Paasin professuuri alkoi... tai Kaija Paasilla roolina...
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Täältä Nimitoimiston kanta:
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielikello/sukunim.html

Laiskoille tiivistelmä:
-Sukunimiä taivutetaan ku*ten vastaavia appellatiiveja (=yleisnimiä).
-Elävässä kielessä nimet eivät ole logojen tai merkkien tapaisia elementtejä.
- Jos sanalla on kielessä kaksi taivutustapaa, on parasta valita sama tapa, jota nimenhaltija itse käyttää, jos se on tiedossa. Toisaalta on syytä muistaa, että yleiskielen mukainen taivutus on moitteeton, vaikka nimenhaltija itse ei sitä käyttäisikään.

Jutussa on lisäksi esimerkkitaivutuksen lukuisista hankalista nimistä (ei kuitenkaan Paasista/Paadesta).

edit: lisäys tiivistelmään.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365 ja Real Madrid
Ärsyttää kukan väärinkäyttö. Varsinkin jos sitä käyttää joku amis / teini, joka ei muutenkaan osaa kirjoittaa.

Minua ärsyttää kukan käyttö ylipäätään. Ja varsinkin ne ihmiset jotka vaativat kannabista tai muita huumeita laillisiksi.

Lisäksi minua ärsyttää Azulin kaltaiset kyylät jotka etsimällä etsivät kirjoitusvirheitä käyttäjien teksteistä joista eivät satu niin pitämään. Olen ylpeä, että näin kauan meni ennen kuin valitettavaa löysit.

Säännötkin sanovat ettei täydellistä tekstiä tarvitse kirjoittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei siihen moni pystykään. Minun lisäkseni, siis.
Ei meitä tosiaan montaa ole. Eikä sille tietenkään mitään voi, ettei kaikkia ole siunattu liiemmin kirjoitustaidon jalolla lahjalla. Mutta ei se mitään, tuppaavat olemaan tasaisen lahjattomia muutenkin.
 
Ja kun Jokerit vaihtoi valmentajaa, niin joka otsikon yhteydessä YLE mainitsee Jortikan Jokerit. Sekin on alkanut ärsyttämään.

Esim. Jortikan Jokerit matkustaa Ouluun. Ottaako Jortikan Jokerit ensimmäisen voiton? Lukko punnitsee Jortikan Jokerit.

http://yle.fi/urheilu/lajit/jaakiek..._-_pisteputki_kasvoi_taas_yhdella_170257.html

Jortikan Jokerit osaa voittaa - pisteputki kasvoi taas yhdellä

Jotenkin ironista että kun äsken luin tätä ketjua ensimmäistä kertaa, niin heti sen jälkeen menin lukemaan urheiluotsikot ja tuo oli ylimmäisenä ;)
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Minua ärsyttää kukan käyttö ylipäätään. Ja varsinkin ne ihmiset jotka vaativat kannabista tai muita huumeita laillisiksi.

Lisäksi minua ärsyttää Azulin kaltaiset kyylät jotka etsimällä etsivät kirjoitusvirheitä käyttäjien teksteistä joista eivät satu niin pitämään. Olen ylpeä, että näin kauan meni ennen kuin valitettavaa löysit.

Säännötkin sanovat ettei täydellistä tekstiä tarvitse kirjoittaa.

Minua taas ärsyttää termi trolli. Hassu juttu.

Myös termi mukahassuttelu on aika ärsyttävä.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Lisäksi minua ärsyttää Azulin kaltaiset kyylät jotka etsimällä etsivät kirjoitusvirheitä käyttäjien teksteistä joista eivät satu niin pitämään. Olen ylpeä, että näin kauan meni ennen kuin valitettavaa löysit.

Aivan aivan. Väärin ärsytetty. Olisi pitänyt muistaa kysyä sinulta, saanko ärsyyntyä sinun kirjoitusvirheistäsi vai pitääkö olla ihan hissuksiin.

Ärsyttää kaikki ne sanat, joita käytetään täysin käsittämättömissä lauserakenteissa ;)

Ps. 5 virhettä ♥
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Tuossa on kyllä tyyltä. Suosittelen puhumaan myös Bahraimesta, Daltaasta ja Atlannasta.
Pitkään jo on ihmetyttänyt iltapäivälehtien otsikointi Tiikeristä, joka petti Elinin. Minä taivuttaisin että Elimen.

Mutta ei se mitään, tuppaavat olemaan tasaisen lahjattomia muutenkin.
Pukki tulee onneksi kohta ja lahjoo kutakin ansionsa mukaan.

Sanottakoon nyt vielä kerran, kuitenkin, että Jatkoaikaan kirjoittavat ovat arvioni mukaan huomattavasti parempikynäisiä (-näppäimistöisiä?) kuin internetfoorumien käyttäjät keskimäärin.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Pitkään jo on ihmetyttänyt iltapäivälehtien otsikointi Tiikeristä, joka petti Elinin. Minä taivuttaisin että Elimen.

Taipumaton Elin on kuitenkin tunnetusti taipuvaa parempi. Ainakin naisten mielestä.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Taipumaton Elin on kuitenkin tunnetusti taipuvaa parempi. Ainakin naisten mielestä.
Sehän se ihmetyttääkin, että sitä edes mennään taivuttelemaan. Luulisi Tiikerin ärjähtävän.

Ja vielä asian sivuun: ihan oikein tekee Tiikeri kun ei juurikaan kommentoi. Jos minulla olisi jokunen miljardi pankkitilillä ja naiset kaatuisivat jalkoihini kuin loppukesäinen kaura, en minäkään viitsisi kuunnella mitä rakkilauma räksyttää. Varsinkaan jos olisin neekerismies ja naiset lankeaisivat lomp.. eikun karismani ääressä kukkeimmilleen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös