Öh.. jos minulle tulee kaupassa vaikkapa juuri Saarioisen tuotemerkin kohdalla muistikuva hirvittävän ärsyttävästä mainoksesta, se tarkoittaa elämäni olevan köyhää?
No, en minä nyt ihan noin sanonut. Sanoin, että "..jos joka tuotteen kohdalla muistelee kunkin tuotteeen mainontaa jne."
Voin kertoa, että kaltaisiasi "valveutuneita kuluttajia", joille joku tuotteen mainoksen ärsyttävyys vaikuttaa ostopäätökseen on mikroskooppisen pieni osuus väestöstä. Suurin osa ostaa sitä mitä tarvitsee, eikä jaksa nähdä vaivaa sen suhteen, pitikö kyseisen tuotteen mainoksesta vai ei. Jos esimerkiksi satun pitämään Saarioisten roiskeläppäpizzasta, ostan sellaisen, vaikken Saarioisten mainonnasta erityisemmin pidäkään.
Jos haluat, että ostoboikotillasi ärsyttävää mainontaa vastaan olisi jotain vaikutusta, niin laajenna toki ristiretkeäsi ja tekstaa esimerkiksi näkyviä bannereita ja masinoi vaikkapa mielenosoitus. Kerää nimiä adressiin ja kokoa karvalakkilähetystö eduskunnan portaille.
Altistumme yhden päivän aikana 3000-5000 mainosviestille. Kaikki niistä eivät ole fantastisen kekseliäitä. Jokaisen päämääränä on kuitenkin iskostaa tuotteen tai palvelun nimi potentiaalisten kuluttajien mieliin. Useimmissa tapauksissa käy niin, että nimi jää mieleen, mutta meillä ei ole mitään muistikuvaa siitä, millainen itse mainos oli. Usein jopa muistamme mainostajan väärin. Moniko muistaa esimerkiksi televisiossa nähtyjen automerkkien mainoksia oikein? Muistetaan kyllä erikoinen spotti, mutta merkki saattaa mennä väärin.
Tuskinpa kukaan haluaa tarkoituksellisesti tehdä ärsyttävää mainontaa, mutta varmistaessaan, että tuotemerkki jää mieleen, tulee usein tahattomasti tehneeksi ärsyttävän spotin.