Älä osta mitään -päivä

  • 35 636
  • 256

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Jengi suhtautuu aivan liian tosissaan tällaiseen päivän. Ei ole varmaankaan tarkoitettu, että se otettaisiin täysin kirjaimellisesti, vaan tämä on yksi päivä vuodessa (vai onko näitä toinenkin?), jolloin ihmisten toivotaan hetkeksi pysähtyvän ajattelemaan omia kulutustottumuksiaan.

100%.

Tämän postauksenosan voisi lainata oikeastaan kirjaimellisesti myös jokaiseen dvd-kokoelmia, plasmatelevisioita, autoja (pl. Ford Taunus), kodintekniikkaa käsittelevään ketjuun.

Kirjoittajat ottaisivat sen pelkkänä provosointina, mutta eihän tämän päivän idea ole se, että kun soditaan elektroniikkapaskaa vastaan oltaisiin sitä mieltä että ihmiset eivät saa siivota kotejaan pölynimureilla. Tai ehkä helpommin tajuttava esimerkki olisi se, että kun vastustettaisiin vaikkapa kiekon kaupallisuutta haluttaisiin kieltää pihalätkä. Ja niin edelleen...
 

julle-jr

Jäsen
Jatkoajassahan törmää usein sellaiseen ilmiöön, että ihmiset eivät halua ajatella asioita mistään muusta kuin omasta totutusta näkökulmasta. Jos joku sattuu heittämään ilmoille mielipiteen tai idean, joka ensinäkemältä kuulostaa oudolta tai sellaiselta mihin ei törmää joka päivä, niin mielipide tai idea tyrmätään välittömästi. Monikaan ei edes ota huomioon sitä mahdollisuutta, että kyseinen pointti saattaisi sisältää jotain ihan fiksuakin.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Jos joku sattuu heittämään ilmoille mielipiteen tai idean, joka ensinäkemältä kuulostaa oudolta tai sellaiselta mihin ei törmää joka päivä, niin mielipide tai idea tyrmätään välittömästi. Monikaan ei edes ota huomioon sitä mahdollisuutta, että kyseinen pointti saattaisi sisältää jotain ihan fiksuakin.

Kuulostaa ihan IFK:n organisaatiolta, vai mitä?
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hyvin ovat kyllä iskeneet päivän juuri "kuun viimeiselle". Palkanmaksu tapahtuu tänään ja voi muuten olla, että rahaa palaa aika huolella.

Mihin jo ketjun alussa viittasin, on aivan käsittämätöntä, että heti kun saa rahaa, sitä pitää "päästä polttamaan". Eri asia edelleen, jos jotain oikeasti tarvitsee.

Naughty_S kirjoitti:
Pitänee ihan periaatteesta lähteä ostamaan jotain, vaikkapa sitten joululahjoja kerrankin ajoissa.

Vai niin.

Itse en osta joululahjoja. En ajoissa enkä myöhässä. Ei sillä, etteikö rahaa olisi, mutta typerää puuhaa moinen. Voin ostaa veljen/-kummipojalleni jotain joskus, jos hän oikeasti jotain tarvitsee. Pelkästään joulun takia en hänelle(kään) mitään aio ostaa ja muille nyt vielä vähemmän.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Itse en osta joululahjoja. En ajoissa enkä myöhässä. Ei sillä, etteikö rahaa olisi, mutta typerää puuhaa moinen. Voin ostaa veljen/-kummipojalleni jotain joskus, jos hän oikeasti jotain tarvitsee. Pelkästään joulun takia en hänelle(kään) mitään aio ostaa ja muille nyt vielä vähemmän.

Niin, no voi kulutustaan ajatella järkevästi myös toisinpäin. Mitä pahaa on ostaa lahjoja kuten konserttiliput tai lätkämatsin liput? Tämä on myös kulutuspäivän idea. Minusta materia on suurempi mörkö kuin itse kuluttaminen.
 
Viimeksi muokattu:

Luge H

Jäsen
Suosikkijoukkue
80
Ai tästä päivästä olikin kyse. Ihmettelinkin ettei Tepsi julkaissut tänään sopimuksia yhdenkään Mestisjyrän kanssa. Noh, tulipahan taas todettua että Seppo lukeekin Jatkoaikaa.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Nämä yhteiskunnallisesti valveutuneet globaalista ekologiasta huolestuneet maailmankansalaiset voisivat joskus ennen kritiikkiään pysähtyä edes varttitunniksi miettimään heitä edeltävien sukupolvien aikaansaannoksia sekä sitä, mistä heidän ymmärryksensä asioista on peräisin. Argumentointi on yleensä tämänsuuntaista:

-"Olen perehtynyt asioihin kirjoista." Kirjoista joita saat käsiisi mistä? Nykyaikaisen yhteiskunnan aikaansaamista ja ylläpitämistä kirjakaupoista ja kirjastoista.

-"Seuraan maailman tilannetta valveutuneesti." Seuraat mistä? Lehdet? TV? Radio? Internet?

-"Tutkimus sejase osoittaa, että..." Kysymys kuuluu, mikä on mahdollistanut kaksi asiaa:

a) että tämän tutkimuksen tekijällä/tekijöillä on ollut mahdollisuus tehdä tämä tutkimus ja että se on ylipäänsä tehty?

b) että sinulla ns. "tavallisena ihmisenä" on ollut mahdollisuus perehtyä tähän tutkimukseen?

sen sijaan, että te molemmat olisitte olleet pellolla kuokkimassa lantaa henkenne pitimiksi ja lyöneet naapuria kuokalla päähän heti kun tilaisuus siihen koittaa.

-"Osoitteesta www...löytyy totuus ilmastonmuutoksesta/tehotuotannosta/saastumisesta/maailmankaupasta/nälänhädästä/jne..." Mikä mahdollistaa sen että lähestulkoon kaikilla lukutaitoisilla ihmisillä on:

a) mahdollisuus tuoda mielipiteensä julki?

b) perehtyä toisten ihmisten mielipiteisiin?

Tällä en tarkoita sitä, että mainitsemani asiat olisivat merkityksettömiä ja tulisi sivuuttaa olankohautuksella, mutta on kovin lyhytnäköistä ryhtyä syyllistämään ihmisiä, jotka ovat saaneet aikaan sen, että olemme ylipäänsä tulleet tietoisiksi näistä asioista.
 

julle-jr

Jäsen
Mihin jo ketjun alussa viittasin, on aivan käsittämätöntä, että heti kun saa rahaa, sitä pitää "päästä polttamaan". Eri asia edelleen, jos jotain oikeasti tarvitsee.
Mitä tarkalleen ottaen tarkoitetaan sillä, että joku "oikeasti tarvitsee" jotain? Tarkoittaako oikea tarve sitä, että pysyy hengissä ja jos tarkoittaa niin miksi ihmisten pitäisi pysyä hengissä? Tarvitsetko sinä "oikeasti" esimerkiksi tietokonetta jonka avulla lähettelet viestejä tähän ketjuun? Myönnän, että kysymyksessäni on pieni pilkunviilauksen maku, mutta voiko oikeasti tärkeän määritellä jollain yhtälöllä vai puhutko asiasta siltä kannalta, että mikä on sinun mielestäsi oikeasti tärkeää?
 
Viimeksi muokattu:

Morrison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Boston Bruins
itse ajattelen, että koko tämän päivän merkitys on vain laittaa ihmiset miettimään mitä he oikeasti tarvitsevat. Onhan joulu aika kaukana sen alkuperäisestä ideasta. Itse elän niinkuin äitini aikanaan opetti: "Vaikka sinulla on rahaa, niin ei tarvitse kaikkea ostaa mitä mieli tekee." Joku voi tuota pitää piheytenä, mutta minusta siinä on järkeä, sillä eihän tavara onnellikseksi tee. Muutama kaveri on sellaisia että heti ku on rahaa, niin pitää ostaa musiikkia tai dvd-leffoja. Vaikka mennään plusmiinus-budjetilla. Ja sitten viikon päästä kirotaan kun ei ole rahaa.
ja itse otsikkoon: Kyllä, käytiin tänään emännän kanssa joululahjat ostamassa. Mutta torstaina ei ostettu mitään.

PS: Minusta myös äitien-, ystävän- ja isienpäivä on samaa sarjaa. Minusta näitä ihmisiä pitäisi muistaa jokapäivä, eikä vain pelkästään silloin kuin on joku spesialipäivä.
 

Viljuri

Jäsen
Kaupallisuutta se on tämä ideoidenkin kauppaaminen, onhan esimerkiksi kansalaisjärjestöjen ja aktivistiryhmien toiminta nykyään täysin verrattavissa yritystoimintaan julkisuushakuisuudessa ja rahankeräämistavoissaan.

Esimerkiksi nyt käsiteltävänä olevan vihervasemmistolaisen yhteenliittymän kehittämän "imagonrakentamiseen liittyvän koukun" mainostussivut Internetissä ovat aivan kuin amerikkalaisen mainostoimiston promosta, ammattidesignereineen.

Ideoiden kauppaamisessa ei ole mitään uutta siinä, että nuoret kuvittelevat tietävänsä taas kaiken paremmin kuin heitä hieman vanhemmat henkilöt.

Tietysti "kaikki minulle heti nyt IhQu" huvittaa kömpelyydessään ja analyysin keveydessä. Informaatiokanavien lisääntyminen on mahdollistanut entistä kevyempien keskustelijoiden pääsemisen framille, siinä missä aikaisemmin substanssista piti edes jotakin osata sanoa, nykyään riittää "pahojen asioiden vastustaminen ja hyvien asioiden kannattaminen", puhtaasti tunnepohjalta. Siis pintajulkisuudessa, todellinen tilanne on luonnollisesti eri, kun ja jos otetaan huomioon "suuri hiljainen enemmistö" ja niin edelleen...

Ei ehkä näilläkään eväillä demokratia, yksilöautonomia ja markkinatalous kaadu, jos se ei kaatunut 1970-luvullakaan nyt kierrätyksessä olevien vastaavanlaisten ideoiden ja ideologioiden toimesta, erityisesti koska tuolloin asiaa ajoivat nykyistä hieman innokkaammat propagandistit.

Ja hyvä niin.
 

Kerouac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Ei helvetti. Jokunen aikasempi kirjoittaja tätä on jo sivunnutkin, mutta eiköhän asianomaisella, hiukan provosoivasti nimetyllä teemapäivällä ole haettu sitä, että ihmiset edes hetkeksi pysähtyisivät pohtimaan kulutustottumuksiaan. Eli siis kyseessä ei välttämttä olekaan kirjaimellinen kielto tai kehotus olla ostamatta mitään.

Nyt Jatkoaika on täyttynyt vapaiden kansalaisten "vittu mää meen ostamaan mitä mä ite haluan ja paljon ja hipeille muuten pamppua ja niskalaukaus"-viesteistä. Ei sillä, ostin tänään itsekin jopa Coca-Colaa. Mutta, ihmettelen vain, että kun täällä on kuitenkin keskimääräistä aika paljon fiksumpia ihmisiä, ettei ole ymmärretty sitä että monessa lauseessa, manifestissa ja kommunikeassa on paljon enemmän sisältöä sanojen välissä kuin sanoissa itsessään.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Ihmettelen, miksi juuri tänä vuonna tämä päivä saa aikaan näinkin voimakkaita kannanottoja. Onhan päivää vietetty jo vuosikaudet ja muistan itsekin ajatelleeni ensimmäisenä vuonna että pitäisiköhän yrittää olla ostamatta mitään. En edes muista mikä vuosi se oli.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Nyt Jatkoaika on täyttynyt vapaiden kansalaisten "vittu mää meen ostamaan mitä mä ite haluan ja paljon ja hipeille muuten pamppua ja niskalaukaus"-viesteistä.

Kyllä. Aika vähänhän tällä on sinällään tekemistä viherpiipertämisen kanssa, enemmänhän tässä vain pyritään suojelemaan henkistä pääomaa, ihmisten mielenterveyttä. Jo se, että tuohtuu ja vihanpuuskistuu tällaisesta ideasta ajattelematta yhtään pidemmälle vihjailee shoppailuhysterian, materiariippuvaisuuden ja yksinkertaisuuden vallitsemisesta.

Se, jos joku on kaikkea muuta kuin vapautta.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nyt Jatkoaika on täyttynyt vapaiden kansalaisten "vittu mää meen ostamaan mitä mä ite haluan ja paljon ja hipeille muuten pamppua ja niskalaukaus"-viesteistä.

Öh, kai meidän vapaiden kansalaisten tarkoituksena oli hieman provokatiiviseen sävyyn osoittaa, että meidän hyvinvointimme toimii pitkälti kulutuksen varassa. Jos kukaan ei osta, kukaan ei tuota, jos kukaan ei tuota, ei kukaan työllistä, kun kukaan ei työllistä, ei makseta veroja (siis niitä samoja, joilla Jatkoajan sankan vasuriarmeijan mielestä pitää kustantaa kaikki mahdollinen alkaen hoitsujen naurettavista palkankorotuksista). Eli tarkoitus on ollut vain osoittaa, että vasuripellejen tämäkin idea ihan yhtä toteuttamiskelpoinen kuin Neuvostoliitto aikoinaan.

Asian sivusta, ei voi kun ihmetellä miten joku edelleen voi äänestää vasemmistoa, eikö historiasta todellakaan koskaan opita yhtään mitään? Ja vielä lopuksi on todettava, että vakaumuksellisena kuolemantuomion vastustajana ainakaan minä en ole vaatimassa hipeille ja vasureille niskalaukausta, ihan tavallinen järkiin tuleminen riittäisi hyvin.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Eli tarkoitus on ollut vain osoittaa, että vasuripellejen tämäkin idea ihan yhtä toteuttamiskelpoinen kuin Neuvostoliitto aikoinaan.

Vai olisiko niin että et ole miettinyt tämän idean sisältöä loppuun asti? Ei tämän tempauksen tarkoitus ole lopettaa ihmisten ostamista vaan ohjata sitä edes jossain määrin järkevämpään suuntaan.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jengi suhtautuu aivan liian tosissaan tällaiseen päivän. Ei ole varmaankaan tarkoitettu, että se otettaisiin täysin kirjaimellisesti, vaan tämä on yksi päivä vuodessa (vai onko näitä toinenkin?), jolloin ihmisten toivotaan hetkeksi pysähtyvän ajattelemaan omia kulutustottumuksiaan.

Järkevä ihminen ajattelee kulutustottumuksiaan koko ajan(on ihan pakkokin, ettei leipä lopu). Jos joku vitun vatipää haluaa tehdä henkilökohtaista konkkaa, niin ei tällainen turhuus sitä pysäytä. Pellehommia nämä ovat.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Vai olisiko niin että et ole miettinyt tämän idean sisältöä loppuun asti? Ei tämän tempauksen tarkoitus ole lopettaa ihmisten ostamista vaan ohjata sitä edes jossain määrin järkevämpään suuntaan.

Voisiko olla niin ettet itse ole miettinyt tätä koko kulutusketjua loppuun asti? Me käymme tätä omasta mielestämme kovinkin älyllistä pohdiskelua kaukoidässä valmistettujen tietokoneiden ja siellä koodattujen ohjelmien välityksellä tuntematta sen suurempia tunnontuskia. Mikä on mielestäsi kulutuksen järkevä taso?

Olisiko maailma parempi paikka jos meillä ei olisi välineitä käydä tätä keskustelua? Jos haluan keskustella vaikka Australiassa asuvan henkilön kanssa niin pitäisikö minun ottaa yhteys häneen tietokoneella vai lentää hänen luokseen vai matkustaa höyrylaivalla?

Miksi minun pitäisi ylipäänsä olla yhteydessä jonkun Australiassa asuvan kanssa? Sivuutan tässä nyt sellaiset asiat kuin "serkkuni muutti sinne 25 vuotta sitten jne". Tällaiset asiat ovat seurausta teknologian kehittymisestä, eivät syy siihen. Serkkuni ei varmasti olisi muuttanut Australiaan jos hänen olisi pitänyt mennä sinne kaislaveneellä.

Miksi minä ylipäänsä olen tietoinen siitä, että Australia on olemassa? Koska kehitys on luonut välineet saattaa tämä asia myös minun tietooni.

Mikä on "järkevä" kulutuksen taso? Onko se se joka oli vanhaan hyvään aikaan 70-luvulla? Tai 30-luvulla? Vai se jonka Amishit ovat määritelleet (tosin uskonnollisista eikä ekologisista syistä)? Vai Pentti Linkolan määrittelemä taso? (Nämä kaksi viimeistä ovat muuten melko lähellä toisiaan).
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei helvetti. Jokunen aikasempi kirjoittaja tätä on jo sivunnutkin, mutta eiköhän asianomaisella, hiukan provosoivasti nimetyllä teemapäivällä ole haettu sitä, että ihmiset edes hetkeksi pysähtyisivät pohtimaan kulutustottumuksiaan. Eli siis kyseessä ei välttämttä olekaan kirjaimellinen kielto tai kehotus olla ostamatta mitään.

Nyt Jatkoaika on täyttynyt vapaiden kansalaisten "vittu mää meen ostamaan mitä mä ite haluan ja paljon ja hipeille muuten pamppua ja niskalaukaus"-viesteistä.
Katso tuota Peen avausta ja mieti, mistä nuo vittuuntuneet kommentit tähän ketjuun kumpuavat. Kaikki lähti Peen ärsyyntymisestä, koska hän joutuu jopa kantamaan jonkun puolesta ostoksia. Sen jälkeen tähän ketjuun on kyllä tullut asiallisia viestejä koskien koko teemapäivän syvintä olemusta, mikä on minusta hienoa. Mutta tuollainen avaus, jossa oma napa on maailman keskipiste, saa minut aina näkemään punaista. Kai Pee avautuu tästäkin kielikuvasta ärsytysketjuun, koska eihän värejä voi nähdä kuvainnollisesti.
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No voi sentään!

Menin raukka käymään tänään himaan tullessa ostoksilla ja ostin vaatteita (~750 euroa), ruokaa (~150) parit dvd-leffat + musa cd:t (~70), kosmetiikkatuotteita, deodorantti etc. (~60), apteekista jotain perusjuttuja, kosteusvoide, hammastahna jne. (~40). Lisäksi piti käydä päivällä tankkaamassa auton lähes tyhjään tankkiin pahaa bensiiniä useita litroja (~90). Lounaalla sentään olin säästäväinen ja edistin kotimaista yrittäjyyttä syömällä mahaanmuuntajien vamistaman huvan pizan. Maahanmuuttajien tukemisen pitäisi ainakin lämmittää ituhipin sydäntä edes hiukan.

No eipä siinä mitään, onhan sitä tullut tälläkin viikolla oltua parina päivänä käytännössä ostamatta mitään, jos lounasta ei lasketa, mutta aikamoiselta ituhippien & muiden puunhalaajien pelleilyltä moinen "älä osta mitään" -päivä tuntuu. Aika teennäistä hommaa.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Voisiko olla niin ettet itse ole miettinyt tätä koko kulutusketjua loppuun asti? Me käymme tätä omasta mielestämme kovinkin älyllistä pohdiskelua kaukoidässä valmistettujen tietokoneiden ja siellä koodattujen ohjelmien välityksellä tuntematta sen suurempia tunnontuskia. Mikä on mielestäsi kulutuksen järkevä taso?

En ole tietääkseni tuominnut tietokoneita - nettiyhteyksillä kun sitäpaitsi saa luotua plasma-tv:tä helvetin paljon enemmän sosiaalisia suhteita myös oikean elämän puolelle. En koe ainakaan itse lainkaan pahana jos nettitietokone osittaisen passivoitumisen hinnalla myös aktivoi ja tekee normaalielämää mielekkäämmäksi. Netin kautta saa oikeaan elämään uusia ystäviä, yhteyksiä vanhoihin, töitä, tapahtumia, harrastuksia, pillua (joillekin harrastus sekin), elämänkumppaneitakin. Tietokoneen sosiaaliseen kanssakäymiseen soveltuva osa on aika luovaa ja henkevääkin kulutusta parhaimmillaan. Plasma-tv, dvd, vähemmän.

Maailma on parempi paikka kun tällaisen ajattelun kautta miettii kannattaako pistää elokuvaraha omiin laitteistokokonaisuuksiin joita käyttää muutaman kerran kuukaudessa, vai käyttää se sama tai pienempi raha muutaman kerran kuukaudessa paikallisessa elokuvateatterissa käymiseen.

Miksi minä ylipäänsä olen tietoinen siitä, että Australia on olemassa? Koska kehitys on luonut välineet saattaa tämä asia myös minun tietooni.

Sotiiko kulutuksen säätely sosiaalisemmaksi ja kenties myös ekologisemmaksi jotenkin kehitystä vastaan?

Mikä on "järkevä" kulutuksen taso? Onko se se joka oli vanhaan hyvään aikaan 70-luvulla? Tai 30-luvulla? Vai se jonka Amishit ovat määritelleet (tosin uskonnollisista eikä ekologisista syistä)? Vai Pentti Linkolan määrittelemä taso? (Nämä kaksi viimeistä ovat muuten melko lähellä toisiaan).

Minä ainakin haluan kuluttaa rahani etupäässä elämyksiin, matkustamiseen ja ystävien kanssa olemiseen, mutta viettää sitä aikaani mieluiten luonnossa, leirinuotiolla kitaran kanssa lauleskelemassa eikä Singstarin ympärille kokoontuneena.

Aika teennäistä hommaa.

Vain olkalaukkufägärit käyttävät kosteusvoiteita.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
En ole tietääkseni tuominnut tietokoneita - nettiyhteyksillä kun sitäpaitsi saa luotua plasma-tv:tä helvetin paljon enemmän sosiaalisia suhteita myös oikean elämän puolelle. En koe ainakaan itse lainkaan pahana jos nettitietokone osittaisen passivoitumisen hinnalla myös aktivoi ja tekee normaalielämää mielekkäämmäksi. Netin kautta saa oikeaan elämään uusia ystäviä, yhteyksiä vanhoihin, töitä, tapahtumia, harrastuksia, pillua (joillekin harrastus sekin), elämänkumppaneitakin. Tietokoneen sosiaaliseen kanssakäymiseen soveltuva osa on aika luovaa ja henkevääkin kulutusta parhaimmillaan. Plasma-tv, dvd, vähemmän.

Maailma on parempi paikka kun tällaisen ajattelun kautta miettii kannattaako pistää elokuvaraha omiin laitteistokokonaisuuksiin joita käyttää muutaman kerran kuukaudessa, vai käyttää se sama tai pienempi raha muutaman kerran kuukaudessa paikallisessa elokuvateatterissa käymiseen.



Sotiiko kulutuksen säätely sosiaalisemmaksi ja kenties myös ekologisemmaksi jotenkin kehitystä vastaan?



Minä ainakin haluan kuluttaa rahani etupäässä elämyksiin, matkustamiseen ja ystävien kanssa olemiseen, mutta viettää sitä aikaani mieluiten luonnossa, leirinuotiolla kitaran kanssa lauleskelemassa eikä Singstarin ympärille kokoontuneena.

Minä en tuomitse netin käyttöä tai mitään muutakaan nykyteknologiaa yhtään sen enempää kuin sinäkään. Päinvastoin, viestini oli nimenomaan että jos alamme tuomita vaikkapa "2000-luvun kulutushysteriaa" tänä päivänä tulee meidän yhtä lailla tuomita myös kaikki se joka on tapahtunut ennen sitä, kuten lentokoneet, höyrylaivat jne. Me emme tiedä vielä, missä kulkee raja kestävän kehityksen ja ekokatastrofin välillä.

Mutta meidän tulee yhtä lailla olla myös selvillä siitä, että nykyinen tietämyksemme maailmasta on suurelta osin tämän rakentamamme "kulutusyhteiskunnan" aikaansaannosta.

Meidän asemamme on olla osa historiallista kehitystä enkä usko, että olemme vielä siinä majesteetillisessa asemassa juuri tänään että meillä olisi valta lausua "Olemme kehittyneet tarpeeksi, nyt meidän on palattava ajassa taaksepäin".

Mitä muuten tarkoittaa "kulutuksen säätely sosiaalisemmaksi"?
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Päinvastoin, viestini oli nimenomaan että jos alamme tuomita vaikkapa "2000-luvun kulutushysteriaa" tänä päivänä tulee meidän yhtä lailla tuomita myös kaikki se joka on tapahtunut ennen sitä, kuten lentokoneet, höyrylaivat jne.

Jep, siksi näenkin että tämän päivän pitäisi saada nimenomaan yksilöt ajattelemaan asiaa omalla kohdallaan, kulttuurilla, massalla ja koko ihmiskunnalla kun varsinaisesti toivoa ei enää ole. Omalla kohdallaan asiaan voi vaikuttaa vielä.

Mitä muuten tarkoittaa "kulutuksen säätely sosiaalisemmaksi"?

Juurikin tuota vastakkainasettelua "akustinen kitara vs. singstar", sen välillä haluaako nauttia esim. jääkiekosta paikan päällä, vai digibokserin välityksellä. Siitä että pyrkii käyttämään kuluttamansa rahan niin että kokee periaatteessa samat elämykset kuitenkin mahdollisimman aitona ja ystävien seurassa, eikä kaikkea vain mahdollisimman helposti ja kotisohvalta. Voihan ystäviäkin kutsua katsomaan dvd-leffaa...mutta kuinka usein sen oikeasti tekee? Cappucino kotiin ostetusta espressokeittimiestä vai nätistä pikkukahvilasta kahden korttelin päässä?
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Juurikin tuota vastakkainasettelua "akustinen kitara vs. singstar", sen välillä haluaako nauttia esim. jääkiekosta paikan päällä, vai digibokserin välityksellä. Siitä että pyrkii käyttämään kuluttamansa rahan niin että kokee periaatteessa samat elämykset kuitenkin mahdollisimman aitona ja ystävien seurassa, eikä kaikkea vain mahdollisimman helposti ja kotisohvalta. Voihan ystäviäkin kutsua katsomaan dvd-leffaa...mutta kuinka usein sen oikeasti tekee? Cappucino kotiin ostetusta espressokeittimiestä vai nätistä pikkukahvilasta kahden korttelin päässä?

Ymmärrän pointtisi "sosiaalisesta kuluttamisesta" tässä yhteydessä. Mutta päivän teemaan ja kulutuksen hillitsemiseen liittyen en malta olla kysymättä, kumpi mahtaa olla ekologisempaa, ajaa lätkämatsiin hallille tai leffateatteriin omalla autolla vai katsoa molemmat kotona nykytekniikan avulla? Tämä ihan insinöörin näkökulmasta sen enempiä sosiaalisia hyötyjä pohtimatta.

Ts. koskeeko "älä osta mitään" -teema myös leffa- tai lätkämatsilippuja? Mielestäni pitäisi, muutenhan perusteluissasi ei ole järkeä. Toki kitara leirinuotiolla on asia erikseen, sen ekologinen jalanjälki lienee hivenen erilainen verrattuna vaikka lätkälippuun tai plasma-TV:hen.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Harmin paikka, että en tiennyt eilisen olevan kyseinen juhlapäivä. Ostin vain annoksen kanaa ja riisiä thaimaalaisesta ravintolasta kotiin vietäväksi. Olisihan sitä ainakin pari kymppiä voinut hyvään tarkoitukseen tuhlata, jos tuo tiedotus tai oma havahtuneisuus olisi ollut riittävällä tasolla. Sympatiat näille totaalisen perseestä pihdeillä kiskotuille päiville mitä tässäkin ketjussa on lueteltu on sitten tasan 0 yksikköä. Jos tuonkin turhan energian mitä tämän ideoimiseen ovat jotkut tuhlanneet saisi valjastettua jonkin hyödyllisen asian pohtimiseen, niin ehkäpä oltais vähän lähempänä sitä kestävän kehityksen aikakautta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös