Kauppiaat haluavat myydä, paljon, koska se tuo heille (yleensä) tuottoa. Tällainen tempaus kuin Black Friday, tai monella toimijalla näin korona-aikaan Black Week, on todella suuri osa koko vuoden myynnistä. Esim. kodinelektroniikka-alalla kalenterivuoden viiden viimeisen viikon aikana myydään lähes 1/3 koko vuoden myynnistä. Suomessa vielä pimeä ja märkä vuodenaika, sekä ihmisten tahto hankkia toisilleen joululahjoja ruokkivat tähän liittyvää ostoviettiä juuri nyt.
Ihmisten tarpeet ostaa jotain eivät mene tasaisessa linjassa, joten tällaisella isolla kampanjalla saadaan heidätkin heräämään kaupoille, jotka ehkä muuten arpoisivat että ostaako uutta telkkaria tai sänkyä tai mitä vaan. Ihminen on laumaeläin ja markkinamiehet tämän tietävät. Isoilla markkinointikikoilla herätetään "ostokiima" ja sen jälkeen se on yksilöstä itsestään kiinni ostaako "halpaa paskaa" vai käyttääkö hyväkseen tarjottavan alennuksen jostain laadukkaasta tuotteesta. Tai ostaa kuitenkin vaikka mitään alennusta ei olisikaan, mutta itsellä oleva tarke tulee täytettyä.