En minä hankintoja ole unohtanut. Ne vaan eivät tähän talousasiaan samalla tavalla kuulu. Paitsi niin, että turhien pelaajien hankinta on rahan haaskusta.
Sinä nostit esiin kun aina valitetaan. Hankinnoista valittaminen on yhtä lailla osa sitä valittamiskulttuuria. Nauratti vain kun se tuli sinun näppäimistöstä, joka harvemmin, jos koskaan kirjoittaa mitään positiivista.
Viittaat tällä kommentilla varmaankin minun mielipiteisiini. Takennetaan. En ole koskaan arvostellut kaikkia hankintoja, en ole käyttänyt sanoja paska ja saunakaveri.
Samalla tavalla yleistin.
Sen sijaan olen kyllä arvostellut kaikenmaailman huhtasten hankintoja ja koohottajahankintojen suurta määrää menneinä vuosina. Tämänvuotisista hankinnoista olen kirjoittanut hyvin vähän, koska en oikein osaa päättää, miten hyviä ne ovat. Kausi näyttää.
Niin olet kritisoitunut mm. Riskojen hankintoja, Sipiläistä, Kerästä, Piitulaista jne. Lukon neloskentän onnistuessa eipä ole tainnut koskaan kehuakaan tulla?
Tuosta brändista. Kenen brändiä tarkoitat, Lukon vai mahdollisen sponsorin? Kumman pitää joustaa, maksajan vai rahan kerääjän? Valitettavasti en osaa kuvitella, että ison summan maksava mainostaja haluaisi muuttaa värejään ja logoaan siksi, että marginaalinen osa Lukon "faneista" ei pidä väreistä tai muodosta. Suurimmalle osalle katsojista asia on täysin yhdentekevä. On hienoa ja nykyaikaista heitellä tällaisia, mutta elämässä karu totuus iskee silmille hyvin nopeasti.
Kirjoitin tosiaan tässä ketjussa asiasta aikaisemmin näin :
Jos hetkeksi asettuu seurajohdon saappaisiin :
En tiedä kuinka paljon halukkaita yrityksiä on laittamaan mainoksensa jäälle. Onko Lukolla varaa valita ja onko yrityksillä mitään intressiä laittaa muuta kuin oman logonsa niillä väreillä, joilla ne tunnetaan? Saisiko noista palasista yhtään nätimpää?
Yksi vaihtoehto on kieltäytyä osasta mainoksista. Ymmärrän sen, että siihen on iso kynnys. Varsinkin kun ottaa huomioon, että RKT:n tukea on tarkoitus, ja pienennetäänkin lähivuosina. RTK:ssa on mahdollisesti edessä YT-neuvotteluja jne. Ajat ovat kovat.
Ratkaisuna voisi olla, että etsitään isompia kumppaneita, jotka maksaisivat enemmän ja jäällä olisi enemmän saman värimaailman mainoksia ja vähemmän erilaisia mainoksia. Sitä varten on olemassa Vesalainen.
Kyse on myös brändistä. Sekä Lukon että mainostajan. Kaikki pitsiturnauspaidat, pelipaita tilkkutäkit, mainokset jäällä, organisaation johtohenkilöt, seuran toimet julkisuudessa yms vaikuttavat siihen minkälainen mielikuva esim. yrityksille tulee Rauman Lukosta. Mielikuva on parantunut urheilullisen uskottavuuden kasvaessa ja vahvojen persoonien valittua Lukon.
Isot yritykset, jotka huolehtivat omasta brändistään eivät välttämättä halua omaa logoaan mihinkään tilkkutäkkiin tai ylipäätään mukaan organisaatioon, joka hoitaa visuaalisia asioita huonosti. Toisaalta voisivat olla valmiita myös panostamaan rahallisesti enemmän.
Espoo Bluesin strategia esimerkiksi pelipaitojen suhteen :
Blues
"
Kun aloitimme keskustelun uudesta pelipaidasta joukkueelle, oli meillä kaikilla asianosaisilla yhteinen käsitys johtavasta periaatteesta; Blues pelipaidan pitää näyttää arvokkaalta ja sen käyttäjän pitää voida olla ylpeä pukiessaan paidan päälleen.
Pelaajat jotka pukevat ylleen Blues-paidan, ovat tehneet sen eteen paljon töitä ja paita edustaa heille ansaittua asemaa, sekä syitä miksi he pelaavat Bluesissa jääkiekkoa. Myös fanit jotka pelipaitaa käyttävät, ovat usein hyvinkin asiantuntevia seuran arvoista ja pelikulttuurista, joita paita symbolisoi.
Halusimme että Blues paita on helppo tunnistaa, seuran logo ja pelaajan nimi ja numero ovat selkeästi esillä. Samoin ajattelemme paidassa näkyvistä yhteistyökumppaneista. Pelaajat ansaitsevat paidan omilla suorituksillaan, samoin myös pääyhteistyökumppanuus ja näkyminen Blues peliasussa vaatii merkittävää sitoutumista seuraan. Kaikki pelipaidassa näkyvät kumppanit ovat olleet tukemassa Bluesia jo useamman vuoden ajan ja ovat tärkeä voimavara jonka avulla seuran tulevaisuutta rakennetaan.”
Huomattavaa myös, että Bluesilla on oma "Brandmanager".
En tiedä kumpi saa enemmän rahaa mainoksista : Blues muutamasta isosta vai Lukko monesta pienestä ja parista isosta. Estetiikallakin on merkitystä, jos ei kuin marginaalille katsojista, niin taas ainakin yrityksille sillä on iso merkitys, jotka sinne oman logonsa ostaa.
Entä voisiko ajatella, että muille pelipaitaan haluaville sponsoreille tarjoaisi jonkinlaista muuta pakettia?
Asia on kyllä haastava ilman muuta. Euroista käydään kovaa kilpailua eikä kenellekään ole varaa sanoa ei. Yhdentekevä asia ei kuitenkaan ole. Ja kaikki kehitys loppuu siihen, jos vaan toimitaan kuten on viimeiset 30 vuotta toimittu. Yrityksetkin vaativat enemmän kuin pelkän rahan vaihtumista ja logon lykkäämistä jonnekin. Tyylikkyys ja visuaalisuus nousevat yhä tärkeämmiksi asioiksi myös kannattajien keskuudessa. Kuten Bluesin strategiassa sanotaan esim. pelipaidan kohdalla - sen pitää näyttää arvokkaalta ja kantajan pitää tuntea ylpeyttä pistäessään sen päälleen.
Itse en esimerkkinä osta Pitsiturnaus-paitaa, koska se on helvetin ruma. Sillä on jo suora vaikutus kuluttajan ostopäätökseen. Toisaalta jos Pitsiturnaus-paita olisi erittäin tyylikäs ja laadukas niin voisin sen ostaa. Ja jopa kantaa ylpeydellä.
Yhtälö on haastava, mutta ammattilaisia löytyy Suomestakin pilvin pimein. Pitää vaan astua sieltä tutusta ja turvallisesta boksista ulos. Asiat voi tehdä toisellakin tavalla. On olemassa muitakin tapoja kuin täkit täyteen tai ei mitään.