Äijänsuon Arenan kunnostus

  • 440 344
  • 1 820

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olen sitä mieltä, että Lukko tarvitsee kaiken sen rahan, jonka se pystyy keräämään. Siitäkin huolimatta, että se häiritsee esimerkiksi palstaveli RTK:n esteettistä silmää.

Tästä samaa mieltä että vaikka Lukko ei nyt tämän nerokkaan tukisysteeminsä takia ihan kädestä suuhun eläkään ja sillä on aika hyvä taloudellinen selkänoja, niin ei sillä silti ole varaa jättää yhtään sponsoria ottamatta jos sellaisia on tyrkyllä. Kyllä ne kaikki "hylätyt" sponsorit vaan jostakin pois on, loputtomiin ei voi siihenkään luottaa että RTK tulee ja siivoaa miinukset pois. Loppujen lopuksi se on sitten yleisö joka joutuu viulut maksamaan jos niitä ei muuten saada maksettua. Kuinka moni sitten on valmis maksamaan enemmän lipuistaan että saa katsella tyylikästä tyhjää jäätä?

Mutta kyllä näissä mainosasioissa silti saisi vähän järkeäkin käyttää sillä tavalla että sponssien kanssa neuvoteltaisiin siitä miten mainosten suhteen saataisiin ratkaisu joka toisi sekä sponsoreille näkyvyyttä että olisi myös tyylikäs (monesti tyylikäs ratkaisu on jopa myös näkyvyyden kannalta parempi). Nyt on Lukon kohdalla menty kyllä sekä peliasujen että noiden jäämainosten suhteen aika matalalta riman yli, näyttää siltä että noita mainosten sijoitteluja ja värejä ei olla yhtään mietitty.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Pientä yhteenvetoa näiden palstojen totuuksista:


Ja kyllä. Lukko pystyy vaikuttamaan näihin kaikkiin. Tuloksena olisi tulojen väheneminen, joka pitäisi kompensoida jotenkin.



Olen sitä mieltä, että Lukko tarvitsee kaiken sen rahan, jonka se pystyy keräämään. Siitäkin huolimatta, että se häiritsee esimerkiksi palstaveli RTK:n esteettistä silmää.


Unohdit laittaa listaan, että kaikki hankinnat ovat paskoja, RD:n saunakavereita, kädettömiä koohottajia.

Aika vaikeaa tuntuu myös olevan sisäistää, että tyylikkyyttä on monenlaista ja vaihtoehtoja on olemassa. Tyylikkyys ei suinkaan poissulje rahantuloa. Päinvastoin.

Joskus se on helpoin tie ottaa vastaan kaikki mitä tulee ja lytätä ne sellaisenaan paitoihin, jäähän jne. Tai nyhdätä kaikki mahdollinen euro ajattelematta seuraavaa tilipäätöstä pidemmälle, kuten vaikka CHL-pelit. Olisi voinut antaa kausikorttilaisille "ilmaiseksi" vastapainoksi hintojen jatkuvalle nousulle. Ehkä päätös toisi tulevaisuudessa hyvää takaisin.

Brändinhallinta on aika olennainen asia myös jääkiekossa. Toisaalta Lukon brändi näissä asioissa on vähän kuten tuo Pitsiturnaus-paita.

Huomioidaan myös, että monista asioista on tullut hyvääkin palautetta, kuten parantuneista kannattajatuotteista. Varsinkin urheilullisen uskottavuuden kasvamisesta, mistä esim. täällä joiltakin ei tule koskaan hyvää palautetta.
 

senilix

Jäsen
Unohdit laittaa listaan, että kaikki hankinnat ovat paskoja, RD:n saunakavereita, kädettömiä koohottajia.

En minä hankintoja ole unohtanut. Ne vaan eivät tähän talousasiaan samalla tavalla kuulu. Paitsi niin, että turhien pelaajien hankinta on rahan haaskusta.

Viittaat tällä kommentilla varmaankin minun mielipiteisiini. Takennetaan. En ole koskaan arvostellut kaikkia hankintoja, en ole käyttänyt sanoja paska ja saunakaveri. Sen sijaan olen kyllä arvostellut kaikenmaailman huhtasten hankintoja ja koohottajahankintojen suurta määrää menneinä vuosina. Tämänvuotisista hankinnoista olen kirjoittanut hyvin vähän, koska en oikein osaa päättää, miten hyviä ne ovat. Kausi näyttää.

Tuosta brändista. Kenen brändiä tarkoitat, Lukon vai mahdollisen sponsorin? Kumman pitää joustaa, maksajan vai rahan kerääjän? Valitettavasti en osaa kuvitella, että ison summan maksava mainostaja haluaisi muuttaa värejään ja logoaan siksi, että marginaalinen osa Lukon "faneista" ei pidä väreistä tai muodosta. Suurimmalle osalle katsojista asia on täysin yhdentekevä. On hienoa ja nykyaikaista heitellä tällaisia, mutta elämässä karu totuus iskee silmille hyvin nopeasti.
 

Bakaun Imaami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin Lukko
Ei noista jäämainoksista kukaan täällä edes valittaisi, jos nuo p-pisteet eivät olisi noin tummat. Jos niiden tilalla lukisi punaisella pohjalla RTK, niin ne olisi ihan sopivia. Mutta nyt ne on liian tummat ainakin vielä. Jouluna niitä ei huomaa kukaan.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
En minä hankintoja ole unohtanut. Ne vaan eivät tähän talousasiaan samalla tavalla kuulu. Paitsi niin, että turhien pelaajien hankinta on rahan haaskusta.

Sinä nostit esiin kun aina valitetaan. Hankinnoista valittaminen on yhtä lailla osa sitä valittamiskulttuuria. Nauratti vain kun se tuli sinun näppäimistöstä, joka harvemmin, jos koskaan kirjoittaa mitään positiivista.

Viittaat tällä kommentilla varmaankin minun mielipiteisiini. Takennetaan. En ole koskaan arvostellut kaikkia hankintoja, en ole käyttänyt sanoja paska ja saunakaveri.

Samalla tavalla yleistin.

Sen sijaan olen kyllä arvostellut kaikenmaailman huhtasten hankintoja ja koohottajahankintojen suurta määrää menneinä vuosina. Tämänvuotisista hankinnoista olen kirjoittanut hyvin vähän, koska en oikein osaa päättää, miten hyviä ne ovat. Kausi näyttää.

Niin olet kritisoitunut mm. Riskojen hankintoja, Sipiläistä, Kerästä, Piitulaista jne. Lukon neloskentän onnistuessa eipä ole tainnut koskaan kehuakaan tulla?

Tuosta brändista. Kenen brändiä tarkoitat, Lukon vai mahdollisen sponsorin? Kumman pitää joustaa, maksajan vai rahan kerääjän? Valitettavasti en osaa kuvitella, että ison summan maksava mainostaja haluaisi muuttaa värejään ja logoaan siksi, että marginaalinen osa Lukon "faneista" ei pidä väreistä tai muodosta. Suurimmalle osalle katsojista asia on täysin yhdentekevä. On hienoa ja nykyaikaista heitellä tällaisia, mutta elämässä karu totuus iskee silmille hyvin nopeasti.

Kirjoitin tosiaan tässä ketjussa asiasta aikaisemmin näin :

Jos hetkeksi asettuu seurajohdon saappaisiin :

En tiedä kuinka paljon halukkaita yrityksiä on laittamaan mainoksensa jäälle. Onko Lukolla varaa valita ja onko yrityksillä mitään intressiä laittaa muuta kuin oman logonsa niillä väreillä, joilla ne tunnetaan? Saisiko noista palasista yhtään nätimpää?

Yksi vaihtoehto on kieltäytyä osasta mainoksista. Ymmärrän sen, että siihen on iso kynnys. Varsinkin kun ottaa huomioon, että RKT:n tukea on tarkoitus, ja pienennetäänkin lähivuosina. RTK:ssa on mahdollisesti edessä YT-neuvotteluja jne. Ajat ovat kovat.

Ratkaisuna voisi olla, että etsitään isompia kumppaneita, jotka maksaisivat enemmän ja jäällä olisi enemmän saman värimaailman mainoksia ja vähemmän erilaisia mainoksia. Sitä varten on olemassa Vesalainen.

Kyse on myös brändistä. Sekä Lukon että mainostajan. Kaikki pitsiturnauspaidat, pelipaita tilkkutäkit, mainokset jäällä, organisaation johtohenkilöt, seuran toimet julkisuudessa yms vaikuttavat siihen minkälainen mielikuva esim. yrityksille tulee Rauman Lukosta. Mielikuva on parantunut urheilullisen uskottavuuden kasvaessa ja vahvojen persoonien valittua Lukon.

Isot yritykset, jotka huolehtivat omasta brändistään eivät välttämättä halua omaa logoaan mihinkään tilkkutäkkiin tai ylipäätään mukaan organisaatioon, joka hoitaa visuaalisia asioita huonosti. Toisaalta voisivat olla valmiita myös panostamaan rahallisesti enemmän.

Espoo Bluesin strategia esimerkiksi pelipaitojen suhteen :

Blues

"Kun aloitimme keskustelun uudesta pelipaidasta joukkueelle, oli meillä kaikilla asianosaisilla yhteinen käsitys johtavasta periaatteesta; Blues pelipaidan pitää näyttää arvokkaalta ja sen käyttäjän pitää voida olla ylpeä pukiessaan paidan päälleen.

Pelaajat jotka pukevat ylleen Blues-paidan, ovat tehneet sen eteen paljon töitä ja paita edustaa heille ansaittua asemaa, sekä syitä miksi he pelaavat Bluesissa jääkiekkoa. Myös fanit jotka pelipaitaa käyttävät, ovat usein hyvinkin asiantuntevia seuran arvoista ja pelikulttuurista, joita paita symbolisoi.

Halusimme että Blues paita on helppo tunnistaa, seuran logo ja pelaajan nimi ja numero ovat selkeästi esillä. Samoin ajattelemme paidassa näkyvistä yhteistyökumppaneista. Pelaajat ansaitsevat paidan omilla suorituksillaan, samoin myös pääyhteistyökumppanuus ja näkyminen Blues peliasussa vaatii merkittävää sitoutumista seuraan. Kaikki pelipaidassa näkyvät kumppanit ovat olleet tukemassa Bluesia jo useamman vuoden ajan ja ovat tärkeä voimavara jonka avulla seuran tulevaisuutta rakennetaan.


Huomattavaa myös, että Bluesilla on oma "Brandmanager".

En tiedä kumpi saa enemmän rahaa mainoksista : Blues muutamasta isosta vai Lukko monesta pienestä ja parista isosta. Estetiikallakin on merkitystä, jos ei kuin marginaalille katsojista, niin taas ainakin yrityksille sillä on iso merkitys, jotka sinne oman logonsa ostaa.

Entä voisiko ajatella, että muille pelipaitaan haluaville sponsoreille tarjoaisi jonkinlaista muuta pakettia?

Asia on kyllä haastava ilman muuta. Euroista käydään kovaa kilpailua eikä kenellekään ole varaa sanoa ei. Yhdentekevä asia ei kuitenkaan ole. Ja kaikki kehitys loppuu siihen, jos vaan toimitaan kuten on viimeiset 30 vuotta toimittu. Yrityksetkin vaativat enemmän kuin pelkän rahan vaihtumista ja logon lykkäämistä jonnekin. Tyylikkyys ja visuaalisuus nousevat yhä tärkeämmiksi asioiksi myös kannattajien keskuudessa. Kuten Bluesin strategiassa sanotaan esim. pelipaidan kohdalla - sen pitää näyttää arvokkaalta ja kantajan pitää tuntea ylpeyttä pistäessään sen päälleen.

Itse en esimerkkinä osta Pitsiturnaus-paitaa, koska se on helvetin ruma. Sillä on jo suora vaikutus kuluttajan ostopäätökseen. Toisaalta jos Pitsiturnaus-paita olisi erittäin tyylikäs ja laadukas niin voisin sen ostaa. Ja jopa kantaa ylpeydellä.

Yhtälö on haastava, mutta ammattilaisia löytyy Suomestakin pilvin pimein. Pitää vaan astua sieltä tutusta ja turvallisesta boksista ulos. Asiat voi tehdä toisellakin tavalla. On olemassa muitakin tapoja kuin täkit täyteen tai ei mitään.
 

hokkikokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Juu onhan tuo jää ollut värikäs ja ruma ennenkin, mutta oma pointtini (joka ei ehkä edellisestä kirjoituksesta tullut esille) oli värimaailmat. Onko nyt ihan varmasti ainoa vaihtoehdot Kaukokiidolle käyttää väritystä noin päin? Eikö tuosta muka ole olemassa käänteisenä? Mainos Teksti sinisenä pohja valkoinen? Mielestäni nykyisin joka ikinen Kaukokiidon auto on juuri valkoisia joissa on sininen teksti. Joitain pressurekkoja näkee vanhoissa autoissa väritettynä noin päin.

Tai eikö Alseccon Carbon rappauksia voi mainostaa muutoin kuin vain tuo Kaapo aurinkolaseissa taustalla? Esimerkiksi Alseccon kotimaan eli Saksan mainoksissa tai tuote-esitteissä joita pläräilin juuri Carbonin osalta ei missään ole Alseccon logoa tummalla pohjalla, vaan järjestäen käytetään heidän punaista logoa valkoisella pohjalla.

Voisiko noihin mainoksiin antaa vaikka pienen alennuksen, että värimaailma olisi vähän hillitympi? Tai roima korotus mainokseen jos se ei sovellu värimaailmaltaan järkeväksi pohjaväriksi jääkiekkokenttään? Tai mistä minä tiedän vaikka näin olisi menetelty.

HUPS! En huomannut kokonaan uutta sivua jossa asiaa jo sivutaan. No en ota pois.

Ja 1936 kirjoittamista tyylikkyysasioista. Ennen kun tuotteet ainakin omaan silmään alkoivat näyttää tyylikkäiltä en ostanut juuri ollenkaan Lukon fanituotteita. Nyt kun näyttävät omaan silmään hienoilta työpaikalla vitsaillaan, etteikö minulla ole mitään muuta kuin Lukkoaiheisia vaatteita. Samoin asiakkaat joiden luona usein vierailen. Ja useat asiakkaatkin ovat huomauttaneet, joko kohteliaisuudesta tai sitten ihan vilpittömin mielin, että tuotteet näyttää tyylikkäiltä ja sellaisilta joita voi pitää päällä asiakkaankin läsnä ollessa.

Eli ainakin yksi kuluttaja on tehnyt oman päätöksensä kulutuksen ohjaamisella. Toki jonkun mielestä ne tuotteet edelleen ovat rumia. Aivan varmasti sieltä ei löydy jokaiselle jotain. Uskallan väittää kuitenkin, että parempaan suuntaan on ehdottomasti fanituotteissa menty.
 
Viimeksi muokattu:

Akke P.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämänvuotisista hankinnoista olen kirjoittanut hyvin vähän, koska en oikein osaa päättää, miten hyviä ne ovat. Kausi näyttää.

Eli varaat itsellesi oikeuden retrospektiiviseen kettuiluun, jos kausi ei olekaan menestyksekäs...

On hienoa ja nykyaikaista heitellä tällaisia, mutta elämässä karu totuus iskee silmille hyvin nopeasti.

Ei maailma myöskään ole ihan noin mustavalkoinen. Itse ainakin ajattelisin, kuten 1936 tuossa aiemmin, että laadukas ja tyylikäs "brändi" on myös sponsorin etu.

Ja kuten mainittua, tuo "brändi" koostuu totta tosiaan monista pienistä osista, jossa pienekään asian roolia ei kannata vähätellä. Lukko on tosiaan mennyt monissa asioissa (niin urheilupuolella kuin muussakin toiminnassa) eteenpäin, mutta tietyt asiat edelleen laahaavat. Esim. en edelleenkään käsitä miksi on niin loputtoman vaikeaa päivittää vaikka niitä nettisivuja (voisihan sieltä nyt löytyä vaikka ykkössentterin nimi...). Ehkä em. on "marginaalinen asia", mutta laajemmassa kuvassa pienet retuperällä olevat asiat tai vaikkapa nämä mainonnan "tyylittömyydet" vaikuttavat voimakkaasti kokonaiskuvaan.

No ehkä Joni V. ja kumppanit kiinnittävät tähän lisää huomiota, kun Lukkoa ja sen myyntiä nyt katsotaan entistä enemmän kansallisesti eikä vain Rauman sisäisenä puuhailuna.
 

senilix

Jäsen
Eli varaat itsellesi oikeuden retrospektiiviseen kettuiluun, jos kausi ei olekaan menestyksekäs...

No en. En ole tyrmännyt tämänvuotisia hankintoja, olen kysellyt, ovatko riittävän hyviä. Kun en varsinaisesti tiedä. Vertasin Piitulaista ja Nikkoa. Tuon vertailun voi nyt loukkaantumisen vuoksi unohtaa. Odotellaan.

Kritisoin aikanaan noiden nelosketjun jyrien hankintaa siinä mielessä, että niitä hankittiin pari ketjullista omien vastaavien lisäksi. Edelleen olen sitä mieltä, että nelosesta saa paljon enemmän irti, jos siinä on myös kiekollista taitoa. Ja Niemisen mukana sitä on nyt tullut....
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sanokaa nyt miten pahasti nuo kirjavat jäämainokset häiritsivät? Eihän niitä edes huomannut oikeasti. Vain laitamainokset oli vaihdettu CHL-pelejä varten.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Hehe. Ennen pelin alkua siinä puheltiin että onpas perkeleen kirjava jää ja miten ne ny tolleen sen on täyteen myyny. Kun kiekko putosi jäähän kello 18.30 aihe unohtui saman tien eikä siitä enää puhuttu eikä kukaan kiinnittänyt huomiota mainoksiin. Ja näinhän se tulee olemaankin kauden aikana.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mää taas katsoin et olipahan hyvät jäämainokset. Keskiympyrä vähän turhan kirjava, mut muuten just jees. Samoin laidat, mut ne taitaa vielä vaihtua?
 

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
Kyllä itseäni otti silmään tämä värien sekamelska aikalailla. Jonkun tyhjäpään idea on ollut laittaa fosters-puolen päätyyn B-piste tummaksi. Ruvetaanko käyttämään seuraavaksi sitten vilkkuvaa kiekkoa jotta maalivahti näkee kiekon.

Myöskään Lukko-logoa ei ollut laitettu lainkaan jäähän. Ei ilmeisesti mahtunut enään.

Ei näin.
 

Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Arsenal FC
Myöskään Lukko-logoa ei ollut laitettu lainkaan jäähän. Ei ilmeisesti mahtunut enään.

Ei näin.

Juu ei mahtunut logo(t). Rajala selitti asiaa siniviivojen sijainnin muutoksella. Mainoksia kyllä mahtui silti ihan kivasti.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minä tsekkasin ennen peliä nuo tummat jäämainokset ihan tarkoituksella, kun niistä on puhuttu täälläkin häiritsevinä. Aika äkkiä ne siinä pelin tiimellyksessä haalistui eikä oikeastaan ollut mitenkään häiritsevät. Ja lopulta en en edes muistanut koko asiaa. Logon puuttumisesta vitun pitkä miinus.
 

Villi-Länsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Anaheim Ducks, Leijonat, Real Madrid
Kun mainoksien päälle tuli muutama sentti jäätä niin kummasti vaaleni jää. Ainoa miinus, että Lukon logoa ei sinne muka saatu mahtumaan.

Juttelin parin veskarin kanssa jäästä ja kiekon näkyvyydestä niin veskareiden näkökulmasta ei ongelmaa. Jäähän on tietystä kulmasta katsottuna vaalea ja onhan mainoksien ja pinnan välissä edelleen useita senttejä jäätä.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kipaisinpa tossa viinakaupassa eikun ei sitä saanutkaan sanoa kun esiinnyn nykyään raittiina miehenä. Eli kävin maitokaupassa ja autoradiosta kuuntelin Satakunnan Radion puoli kymmenen uutisia.

Siellä sanottiin että Rauman kaupunki ja Lukko uusivat yhteistyöllä Äijänsuo Arenan 1750 kuppi-istuinta käännettäviksi, eli semmoisiksi mitä osassa hallia jo on. Urakka maksaa noin 220 000 euroa ja kaupunki ja Lukko maksavat sen puoliksi. Remontti tehdään nyt kesätauon aikana.

Yritin etsiä uutista Satakunnan Radion nettisivuilta jotta voisin linkata mutta ei sieltä löydy hevon vittuakaan. Hyvä kumminkin jos uutinen pitää paikkansa.
 

Saul Goodman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pekka Virta
Nyt on apinaa koijattu! Miten 1750 tuolin vaihtaminen voi maksaa 220k?
 

#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt on apinaa koijattu! Miten 1750 tuolin vaihtaminen voi maksaa 220k?
Jyrki Santala sanoi silloin 2005-2006, että yksi kääntyvä istuin maksaa 110€. Eli 110€x1750=192500€. Kaiketi loput 30K€ on sitten työtä. Ainakin A-katsomoon joudutaan tekemää enemmän hommia kuin irrottamalla vanha tuoli ja uusi paikoilleen, jos katsoo A3-A5 katsomoita. Kyllähän siinä sitä hintaa tulee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös