IL:n uutisen mukaan järjestö on ruotsalainen. Olisiko kenties kuitenkin totta, eli NRM on rekisteröity Ruotsiin. Tällöin se on ruotsalainen.
Palataan vielä tähän.
En osaa sanoa millaiset rekisteröintikäytännöt Ruotsissa ovat, mutta jos NR (jota lyhennettä yleisesti käytetään) on jonnekin rekisteröity, on se sitä Ruotsiin. Tuolloin se teknisesti on ruotsalainen, mutta eihän se sitä käytännössä ole, kuten ei esim. NATO ole belgialainen, vaikka NATOn päämaja Belgiassa sijaitseekin. Tai yhdysvaltalainen, jonka pääkaupungissa Washingtonissa se perustettiin huhtikuussa 1949.
Vastarintaliike on "monikansallinen" organisaatio, jonka päätöksentekoprosessiin osallistuvat Pohjoismaisella tasolla edustajat kustakin jäsenmaasta, tietty kaikkea päätöksentekoa ei ole ulkoistettu liikettä johtavalle valtuustolle - tietääkseni ainakaan vielä, vaan paikallisella tasolla tehdään runsaasti päätöksiä ja merkittävintä toiminta on edelleen ruohonjuuritasolla - suuret "operaatiot" ovat kuitenkin poikkeus säännöstä. Joskin näkyvä poikkeus.
Toisaalta päätöksentekojen tai niiden tulosten "kierrättäminen" jonkin toisen tahon kautta (tässä tapauksessa Ruotsin kautta) on käynyt tutuksi viime vuosien aikana kun olen seurannut hybridisotaa laajemmalla rintamalla konventionaalisen sodan ohella. Tällainen toiminta helpottaa huomattavan paljon vastuusta lipeämistä "emmehän me mutta kun ne pyysivät...". Seuraus on se, että operoijan taholta tulee niin paljon ristiriitaista viestiä ja informaatiota, että se saa aikaan tilan, jossa kaikkeen informaatioon ryhdytään suhtautumaan epäillen - myös paikkansapitävään infoon. Venäläisen propagandan tämän hetken yksi kulmakivi on
tuhoa totuus.
Tässäkin tapauksessa Vastarintaliike Suomessa on pyrkinyt kumoamaan ruotsalaisten laittaman viestin, väittäen esim. ettei sitä ole suunnattu venäläisille, koska viestissä ei erikseen mainittu venäläisiä. Ihan muuten vaan laittoivat venäjäksi viestin venäläiseen sosiaaliseen mediaan, eikä heidän tarkoituksena ollut kohdistaa viestiä venäläisille. Uskomatonta satuilua... mutta tämä on juuri sitä taktiikkaa, jota he käyttävät: yksi lähettää viestin, toinen kumoaa sen sisällön, kolmas taho toteuttaa etc.
Asia jonka
@Joukka nosti esille on ihan pohtimisen arvoinen. Onko entistä yhteneväisempään päätöksentekoon siirtyminen jonkin ennakointia, ja jos on, kyseessä on toimintastrategian selkeä muutos. Muutos samalla ammattimaisempaan suuntaan, josta voi seurata se, että liikkeen muodostamaa uhkaa on tarkasteltava aivan toisella tavalla.
Herää myös kysymys, että viranomaistaholla on saatu jo aiemmin tietoon tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet siihen, millaisena uhkana NR:ää pidetään ja tästä on seurauksena esim. Suomessa vaatimukset kieltää liike. Tämä uhka taasen panee Vastarintaliikkeen toimiin - päätöksentekoa keskitetään ja jos liikkeen laillinen toiminta Suomessa vaikeutuu, voidaan päätöksenteossa sujuvasti siirtyä "seuraavalle portaalle" kun prosessit ovat jo valmiit. Mikä tämäkin olisi merkki aiempaa ammattimaisemmasta toiminnasta. Joku on jo ruvennut ajattelemaan asetelmaa yhtä-kahta-siirtoa kauemmas?
Suomessa on naureskeltu sille, että viranomaisemme kiinnittävän niinkin paljon huomiota "muutaman nahkapään" toimiin. Ehkäpä ne viranomaiset kiinnittävät huomiota siksi, että heillä on sellaista tietoa käytössä jota tavantallaajalla ei ole?