Itse toivoisin näiden tapahtumien johtavan siihen, että päätoimittajat "leikkaisivat" agendat pois uutisista jolloin olisi mahdollisuus päästä lähelle totuutta niiden sisällöissä. Totuus ei aina ole miellyttävä ja joskus se jopa sattuu, mutta se on ainoa kestävä tapa toimia. Tästä mielestäni seuraisi MV-lehden tapaisten julkaisuiden vajoaminen oikeasti marginaali-ilmiöiksi. Vastakkainasettelu ei palvele kokonaiskuvaa millään tasolla.
Tuo on tavoite, että MV-lehden tapaiset menettäisivät lukijoitaan ja Suomeakin jakamaan pyrkivä vastakkainasettelu saataisiin vähenemään. Mutta.
Aiemmin valtamedian sisältöön ulkopuolelta vaikuttamaan pyrkivät olivat hyvin verkostuneita. Se mitä olen seurannut, nykyään verkostoituminen on vielä paljon tiivimpää ja ennen kaikkea tehokkaampaa. Tärkeystasolla keskimääräiseen toimittajiin vaikuttaa kymmeniä lobbareita siitä riippuen, mitä hän tekee ja missä mediassa työskentelee. Digitalisoituminen vie kaiken materiaalin mediasta heti ulos. Klikkauksilla media tienaa, joten jutut ja uutiset ja varsinkin otsikot tehdään sen mukaisesti. Tämänkin takia toimittajien on otettava ihan itse enemmän vastuuta työnsä tuloksista ja siitä, että heitä eivät ulkopuoliset tahot käytä hyväksi. Tämä ei tietenkään koske vain erilaisia ääri-ilmiöitä, vaan yhtä hyvin myös sitä arkista lobbausta, jota erilaiset isot ja pienemmät tahot suorittavat jatkuvasti.