Äärioikeisto ja -vasemmisto Suomessa

  • 903 726
  • 8 727

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Olemme tästäkin @Action Bronson eri mieltä. Minä reagoin varsinkin @mjr kommenttiin, jonka mukaan olisin mahdollisesti ulvonut uhrin kerjäneen kohtaloaan kun todellisuudessa puolustin uhria ja pidin vääränä hänen menneisyytensä kaivamista nähdyllä tavalla.

Mutta olen tottunut siihen, että hyvin harvoin palstan ylimielinen suvakkiosasto pystyy kantojaan perustelemaan, joten kaiketi tuokin leimasin käy siinä kuin joku muukin.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Olemme tästäkin @Action Bronson eri mieltä. Minä reagoin varsinkin @mjr kommenttiin, jonka mukaan olisin mahdollisesti ulvonut uhrin kerjäneen kohtaloaan kun todellisuudessa puolustin uhria ja pidin vääränä hänen menneisyytensä kaivamista nähdyllä tavalla.

Sinä alat olla nykyään ihan perusöyhöttäjä - kaiketi tiedät, ettei tuo ollut se kysymys mihin reagoin? Anyways, itse tulen jatkossakin olemaan tyytyväinen ihan vaan rationaalisuuteen: empiirisiin havaintoihin ja niiden loogiseen analyysiin. Näissä puitteissa ei jää mitään harmaata aluetta vaan voimme ihan selkeästi ratkaista kiistamme.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Tästä keskustelusta tulee mieleen se (kuvitteellinen) tarina tytöstä, jolla meni silmät kieroon kaivoon pudotessaan. Ongelma poistui kun hevonen potkaisi tyttöä päähän.

Tässä tarinassa vaan nististä tuli runopoika, kun natsi potkaisi. Nyt on jännitetty, että pysyykö hän runopoikana vielä kuolinsyyn tutkinnan jälkeen.

Eduskunnan kyselytunnilla Soinilta kysyttiin, että mitä hän aikoo tehdä maailmalla päätään nostavalle äärioikeistolle, viitaten jenkkien vaalitulokseen. Ääripäät ovat hassuja.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sinä alat olla nykyään ihan perusöyhöttäjä - kaiketi tiedät, ettei tuo ollut se kysymys mihin reagoin? Anyways, itse tulen jatkossakin olemaan tyytyväinen ihan vaan rationaalisuuteen: empiirisiin havaintoihin ja niiden loogiseen analyysiin. Näissä puitteissa ei jää mitään harmaata aluetta vaan voimme ihan selkeästi ratkaista kiistamme.

Kun sinä ja @Action Bronson heitätte asema-aukion pahoinpitelyn kuolemansyyn julkisuuteen kerrottuna päivänä hyvin samanlaisia, leimaavia viestejä kuin rasistit ja äärioikeisto tahollaan, minä ulkopuolisena nostin ne esille. Sen sijaan, että te toteaisitte menneen vähän yli, sinä leimasit seuraavaksi minut äärioikeistolaiseksi ja rasistiksi, kierosti ehdollistaen. Minun leimaaminen äärioikeistolaiseksi kertoo tasan sen mistä on kysymys: heitätte vakavia syytöksiänne täysin hatusta sinne ja tänne. Jos vähänkään lukee edes aiheesta käytyä keskustelua, ei voi yksinkertaisesti pitää tekstejäni äärioikeistolaisina. Mutta kun hieman paheksuu repivää tapaanne, leima tulee oitis.

Toimitte ihan samalla tavalla kuin se toinen ääripää. Riittää että on kanssane korrekteista menettelyistä ja kovista, muihin kuin minuun kohdistuvista syytöksistä eri mieltä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kun sinä ja @Action Bronson heitätte asema-aukion pahoinpitelyn kuolemansyyn julkisuuteen kerrottuna päivänä hyvin samanlaisia, leimaavia viestejä kuin rasistit ja äärioikeisto tahollaan, minä ulkopuolisena nostin ne esille.

Siis mitä ihmettä? Tämä on suurta kiinnostusta (ja suurta loanheittoa uhrille) herättänyt tapaus, josta nyt tuli olennainen uusi tieto. Sinun mielestäsi olisi ilmeisesti pitänyt järjestää jokin hiljainen hetki - edes näin postuumisti - eikä kommentoida asiaa? Ja kun näin tapahtui rinnastat minut niihin niljakkaisiin teksteihin ja kirjoittajiin, jotka lokaavat uhria, osin, näköjään, edelleenkin. Mitä ihmettä? En enää tajua sinua edes vähän alusta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Siis mitä ihmettä? Tämä on suurta kiinnostusta (ja suurta loanheittoa uhrille) herättänyt tapaus, josta nyt tuli olennainen uusi tieto. Sinun mielestäsi olisi ilmeisesti pitänyt järjestää jokin hiljainen hetki - edes näin postuumisti - eikä kommentoida asiaa? Ja kun näin tapahtui rinnastat minut niihin niljakkaisiin teksteihin ja kirjoittajiin, jotka lokaavat uhria, osin, näköjään, edelleenkin. Mitä ihmettä? En enää tajua sinua edes vähän alusta.

En nyt muista olitko tapahtuman Jatkoajan keskustelussa mukana, mutta minä olin ja puolustin uhria. Keskustelu oli sävyltään sellainen, että siitä ei tulisi jälkikäteenkään vääntää rasistien itsevarmaa öyhötystä,jossa vaahto lensi suusta kun mustamaalattiin uhria tai jossa MV-lehdestä kopioitiin valheita Jatkoaikaan. Pääosin keskusteltiin asiallisesti ja oltiin surullisia tapahtuneesta.

Pidän sinua ja @Action Bronson fiksuina ihmisinä, ja juuri sen takia koin tarpeelliseksi kommentoida tekstiänne. Se teksti ei ollut fiksua eikä kuvannut mitenkään keskustelun sisältöä. Kenenkään suusta ei muistaakseni lentänyt vaahtoa, eikä rasistien itsevarmaa öyhötystä MV-lehden tapaan ollut tai juuri ollut.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Pääosin keskusteltiin asiallisesti ja oltiin surullisia tapahtuneesta.

Tuota, tuota, onkohan sinulla muitakin dementian oireita... Joo, "asiallista keskustelua" todellakin - siis jostain kummallisesta syystä nähtiin ihan ok-asiaksi levittää ties mitä törkyä uhrin yksityiselämästä, todennäköisesti vieläpä merkittävän osan ollen keksittyä tai liioiteltua. Ja mikähän netin osio tässä levityksessä oli avainasemassa - avitan hieman: nimessä on mv eikä juuri muuta. Ja nyt hurskastelet sitä, että sekä AB että minä ihmettelimme, että missä nyt ovat nämä loanlevittäjät (toki muutama sarkastelija ja runopojittelija sitten ilmestyi paikalle, minkä sinä tietysti hurskaasti hyväksyt). Ja tämä ihmettely oli siis sinun mielestä se räikeä ylilyönti, joka on täysin verrannollinen siihen, että rikoksen uhri koki kuolemansa jälkeen valtaisan nettilokamyrskyn. Mitä uskomatonta horinaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tuota, tuota, onkohan sinulla muitakin dementian oireita... Joo, "asiallista keskustelua" todellakin - siis jostain kummallisesta syystä nähtiin ihan ok-asiaksi levittää ties mitä törkyä uhrin yksityiselämästä, todennäköisesti vieläpä merkittävän osan ollen keksittyä tai liioiteltua.

Sellaistahan siellä oli ja jos vaivaudut joskus oikeasti keskusteluun perehtymään, saatat huomata, että meitä oli muutama, jotka kirjoittivat juuri tällaista toimintaa vastaan. Koko keskustelu oli kuitenkin varsin asiallinen, jos sitä verrataan nk. suvaitsevaiston häiriköintiin mm. Mustan Barbaarin, parin kuukauden ikäisen vauvan äidin mukamas karkottamiseen Suomesta, poliisin väärästä toiminnasta eri tilanteissa ja monessa muussa vastaavassa casessa. Siinä kivet lenteli ja bussit paloivat kun syytöksiä ropisi rasismista väkivaltaan ja ihmisoikeuksien systemaattiseen loukkaamiseen.

Ja mikähän netin osio tässä levityksessä oli avainasemassa - avitan hieman: nimessä on mv eikä juuri muuta. Ja nyt hurskastelet sitä, että sekä AB että minä ihmettelimme, että missä nyt ovat nämä loanlevittäjät (toki muutama sarkastelija ja runopojittelija sitten ilmestyi paikalle, minkä sinä tietysti hurskaasti hyväksyt). Ja tämä ihmettely oli siis sinun mielestä se räikeä ylilyönti, joka on täysin verrannollinen siihen, että rikoksen uhri koki kuolemansa jälkeen valtaisan nettilokamyrskyn. Mitä uskomatonta horinaa.

Tämä kertoo täysin varmana sen, että et ole edes ko. keskustelua lukenut. Jos olisit, olisin huomannut myös kirjoitukseni ja sen, että toin useamman kerran esille kuinka väärin on syyllistää uhria ja jos jotain syylllistetään, se on tekijä, mutta Suomen lakien puitteissa hänetkin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hyvin tiedät, että en ollut. En kuulu ääriryhmiin, kuten Rasmukseen.

Täällä olet profiloitunut voimakkaaksi ja aktiiviseksi maahanmuuton vastustajaksi. Tämä käsitys on syntynyt maahanmuuttoketjuihin kirjoittamiesi viestien määrän ja laadun perusteella. Kirjoitat perustellusti ja lähteisiin perustuen, mutta tulkitset niitä aina oman agendaasi hyödyttäen ja teet voimakkaita tulkintoja niistä, esim. Venäjä valtaa maahanmuuttajien raunioittaman Suomen. Ehkä tästä syystä sinut luokitellaan ääriryhmään kuuluvaksi.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täällä olet profiloitunut voimakkaaksi ja aktiiviseksi maahanmuuton vastustajaksi. Tämä käsitys on syntynyt maahanmuuttoketjuihin kirjoittamiesi viestien määrän ja laadun perusteella. Kirjoitat perustellusti ja lähteisiin perustuen, mutta tulkitset niitä aina oman agendaasi hyödyttäen ja teet voimakkaita tulkintoja niistä, esim. Venäjä valtaa maahanmuuttajien raunioittaman Suomen. Ehkä tästä syystä sinut luokitellaan ääriryhmään kuuluvaksi.

Menee kyllä todella ufoiluksi jos tuolla perustelulla luokitellaan ääriryhmään kuuluvaksi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Täällä olet profiloitunut voimakkaaksi ja aktiiviseksi maahanmuuton vastustajaksi. Tämä käsitys on syntynyt maahanmuuttoketjuihin kirjoittamiesi viestien määrän ja laadun perusteella. Kirjoitat perustellusti ja lähteisiin perustuen, mutta tulkitset niitä aina oman agendaasi hyödyttäen ja teet voimakkaita tulkintoja niistä, esim. Venäjä valtaa maahanmuuttajien raunioittaman Suomen. Ehkä tästä syystä sinut luokitellaan ääriryhmään kuuluvaksi.

Sinun kyvyttömyytesi ymmärtää kirjoitettua tekstiä jatkuu. Miten voi opettajana toimia henkilö, joka ei omaa lainkaan kykyä ymmärtää lukemaansa tekstiä?

Hae yksikin viesti, jossa vastustan maahanmuuttoa. En vastusta humanitaaristakaan maahanmuuttoa. Päinvastoin, kannatan ja olen monta kertaa todennut, että niin paljon kuin Suomen resurssit mahdolllistavat, jotta pakolaiset saavat hyvän kohtelun, kuntapaikat ja todellisen kotoutuksen. Määrä voisi olla moneen kertaan mainitsemani noin 3 000 pakolaista vuodessa, jotta pakolaisia ei säilötä nykyiseen tapaan vastaanottokeskuksissa.

Hae yksikin viesti, jossa kerron Venäjän valtaavan Suomen muuna kuin ääriskenaariona. Samanlaisena, joita mm. eri tutkijat ovat viime keskusteluissa esittäneet.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Yleisellä tasolla näyttää hieman silti, että myös Suomeen on saatu vahvat rintamalinjat ja kansan kahtiajako etenee. Kyvyttömyys ja haluttomuus edes ymmärtää lukemaansa kristallisoituu yllä @TosiFani viestissä. Sama pätee muualla Euroopassa ja kuten nähtiin, myös USA:ssa. En halua Suomeen tilannetta, jossa maan johtoon nousee ainakaan persuja enempää valehtelevia, populistisia sovinisteja ja kenties rasisteja, joiden mielestä Lappeenranta voisi hyvin olla Pietarin lähiö, joten miksi ei anneta Putinin päättää Lappeenrannan asioista... Mutta näin saattaa Suomessakin käydä. Sama tilanne, uhka, on mm. Itävallassa ja Saksassa seuraavan vuoden aikana kun maissa järjestetään vaalit. Esimerkiksi Saksassa populistinen oikeistolainen liike on kasvattanut suosiotaan jatkuvasti ja Itävallassa voi vastaavalle ryhmälle tulla presidentin paikka Trumpin tapaan.

USA:n ja Euroopan tasolla sekä eliitti että punavihreä sivistyneistö elävät molemmat omassa kuplassaan, ja kansa yrittää pärjätä näiden kuplien välissä. EU on pian läpeensä korruptoitunut hallinto, joka on kääntynyt sisäänpäin sen sijaan, että se ajaisi jäsenvaltioidensa etua, EU ajaa pikemminkin muutaman jättikokoisen rahalaitoksen ja muutaman pankkiirin etua. Samaan aikaan populistiset oikeistolaiset ja äärioikeistolaiset liikkeet nousevat Euroopassa. Osin siksi, että ihmiset ovat kyllästyneet eliitin valehteluun ja ahneuteen taloudesta pakolaiskysymyksiin ja kaikkeen siltä väliltä.

Suomessa on minusta vielä mahdollisuus kääntää suunta, mutta se vaatii sitä, että pystymme keskustelemaan asioista argumentoiden. Jatkoajassa ollaan siinä mielessä ainutlaatuisessa paikassa, että täällä on perinteisesti ollut laajaa ja hyvää asiapohjaista keskustelua.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ääriryhmä on ehkä turhan voimakas ilmaisu. Viestien perusteella @Cobol kuuluu tämän palstan maahanmuuttokriittiseen siipeen ja sortuu aika ajoin liioitteluun ja perusteettomien uhkakuvien maalailuun.

En nimimerkin @Cobol kirjoitteluun niin hyvin ole tutustunut että uskaltaisin häntä syyttää, ja toisinaan minulle on tullut tunne että hän kohtaa epäreiluakin kritiikkiä melkoisesti, mutta en myöskään kiistä viestisi sisältöä ainakin mahdollisena. Olen samaa mieltä tuosta ääriryhmä-termin liiallisesta voimakkuudesta, ja nyt ilman sitä tämä viestisikin tuntuu paljon konkreettisemmalta ja keskusteluun sopivalta.

Muutenhan lähes koko Jatkoaika olisi ääriryhmää, jos siihen riittää faktojen etsintä omien mielipiteiden tueksi, asioiden liioittelu ja perusteettomien uhkakuvien maalaaminen. Täällähän milloin islamisaatio tuhoaa Suomen, milloin uusnatsit alkavat polttaa ihmisiä, milloin anarkistit aloittavat vallankumouksen ja milloin hullu uusi presidentti aloittaa välittömän ydinsodan ihan vaan koska on hullu. Itse tartun näihin herkästi, koska pidän tällaisia uhkakuvia vakavampana sitä, että nykyään eri mieltä olevat tunnutaan todella kivuttomasti leimattavan ääriryhmäksi jonka kanssa järkevä ja kunnioittava keskustelu on lähtökohtaisesti turhaa. Näin oikeat ääripäät ajautuvat toisistaan kauemmas ja ne jotka olivat ennen keskellä, löytävätkin itsensä toisesta ääripäästä. Tätä tuskin halutaan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...
Suomessa on minusta vielä mahdollisuus kääntää suunta, mutta se vaatii sitä, että pystymme keskustelemaan asioista argumentoiden. Jatkoajassa ollaan siinä mielessä ainutlaatuisessa paikassa, että täällä on perinteisesti ollut laajaa ja hyvää asiapohjaista keskustelua.

Tästä täysin samaa mieltä! Toivottavasti sinäkin pyrit jatkossa asiapohjaiseen keskusteluun ja jätät niiden nimimerkkien, jotka ovat kanssasi eri mieltä, solvaamisen väliin.
 

Dynastia

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ääriryhmä on ehkä turhan voimakas ilmaisu. Viestien perusteella @Cobol kuuluu tämän palstan maahanmuuttokriittiseen siipeen ja sortuu aika ajoin liioitteluun ja perusteettomien uhkakuvien maalailuun.

Lievää huvittuneisuutta aiheuttaa että tällaista tekstiä tulee nimenomaan sinulta. Voin kyllä sanoa että sinun juttujesi perusteella et todellakaan ole profiloitunut maahanmuuttoon monelta kantilta ja ilman omaa agendaa tarkastelevana kirjoittajana vaan kyllä se sinun unelma ajattelu puskee helposti esiin ja erittäin puusilmäistä tekstiä usein suollat maahanmuuttoon liittyen. Cobol tarkastelee asiaa mielestäni hyvin realisisesti ja kiihkokottomasti eikä yritä vähätellä tai kaunistella maahanmuuton ongelmia kuten sinulla on tapana.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tästä täysin samaa mieltä! Toivottavasti sinäkin pyrit jatkossa asiapohjaiseen keskusteluun ja jätät niiden nimimerkkien, jotka ovat kanssasi eri mieltä, solvaamisen väliin.

Sinulla on neljä aiempaa pyyntöä esittää fakta väitteestäsi koskien minun kirjoituksiani. Yhtään et ole löytänyt. Nyt tempaisit jälleen uudet väitteet, mutta et pysty niitä todentamaan tälläkään kertaa. Yritä edes.

Vaikea sanoa, miten siunlaiseesi pitäisi suhtautua. Mitä sinä tekisit, jos minä valehtehtelisin säännöllisesti sinun väittäneen jotain, mitä et ole väittänyt? Ignore? Kantelu modeille? Jotain muuta?
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Minulle on periaatteessa täysin sama mihin minut asemoidaan. Mikäli joku näkee minut ääripäänä, niin minulle se kertoo enemmän hänen aatemaailmasta kuin minun. Mikäli rasismin vastustaminen siis on jonkun mielestä ääriajattelua.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mikäli rasismin vastustaminen siis on jonkun mielestä ääriajattelua.

Rasismin vastustaminen voi hyvin olla ääriajattelua. Kysehän on keinoista. Esimerkiksi alaikäisen vetäminen turpaan tai sellaisen kannattaminen siksi, että hänen faijansa on rasisti, on ääriajattelua. Niinpä päästään asiaan: ääripäissä olevat ihmiset suojautuvat usein aatteen taakse. Toimintamuotona heillä voi olla väkivalta, tuhotyöt ja vastaavat.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Lievää huvittuneisuutta aiheuttaa että tällaista tekstiä tulee nimenomaan sinulta. Voin kyllä sanoa että sinun juttujesi perusteella et todellakaan ole profiloitunut maahanmuuttoon monelta kantilta ja ilman omaa agendaa tarkastelevana kirjoittajana vaan kyllä se sinun unelma ajattelu puskee helposti esiin ja erittäin puusilmäistä tekstiä usein suollat maahanmuuttoon liittyen. Cobol tarkastelee asiaa mielestäni hyvin realisisesti ja kiihkokottomasti eikä yritä vähätellä tai kaunistella maahanmuuton ongelmia kuten sinulla on tapana.

Kannattaa etsiä ketjusta minun mielipiteeni maahanmuutosta, en suhtaudu maahanmuuton ongelmiin kaunistellen tai vähitellen. Mutta en myöskään tee apokalyptisia ennustuksia maahanmuuton Suomen siirtymisestä Venäjän haltuun.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Rasismin vastustaminen voi hyvin olla ääriajattelua. Kysehän on keinoista. Esimerkiksi alaikäisen vetäminen turpaan tai sellaisen kannattaminen siksi, että hänen faijansa on rasisti, on ääriajattelua. Niinpä päästään asiaan: ääripäissä olevat ihmiset suojautuvat usein aatteen taakse. Toimintamuotona heillä voi olla väkivalta, tuhotyöt ja vastaavat.
Ei tulisi mieleenkään vetää ketään turpaan, mutta ymmärsin toki mitä ajat takaa. Oma toimintani tällä saralla rajoittuu aika pitkälti tämän palstan keskusteluihin. Jonkinlainen väsytystaistelu tässä on jatkunut jo pidempään ja mielenkiinto aihepiiriin on kyllä kutistunut. Osaltaan tähän vaikuttaa sekin, että @Moderaattorit on tehnyt hyvää työtä siistiäkseen foorumin keskusteluita. Avoin rasismi oli se jonka vuoksi näihin keskusteluihin alunperin osallistuin
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sinulla on neljä aiempaa pyyntöä esittää fakta väitteestäsi koskien minun kirjoituksiani. Yhtään et ole löytänyt. Nyt tempaisit jälleen uudet väitteet, mutta et pysty niitä todentamaan tälläkään kertaa. Yritä edes.

Vaikea sanoa, miten siunlaiseesi pitäisi suhtautua. Mitä sinä tekisit, jos minä valehtehtelisin säännöllisesti sinun väittäneen jotain, mitä et ole väittänyt? Ignore? Kantelu modeille? Jotain muuta?

Olet nimitellyt minua ja muita eri mieltä olevia. Et kai sinä tätä kiellä?

Ja kerroin, että olet minun silmissäni leimautunut palstan maahanmuuttokriittiseen siipeen. Ja olet esittänyt hyvinkin lennokkaita tulevaisuuden skenaarioita, mm. sen, että Venäjä valtaa maahanmuuton raunioittaman Suomen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei tulisi mieleenkään vetää ketään turpaan, mutta ymmärsin toki mitä ajat takaa. Oma toimintani tällä saralla rajoittuu aika pitkälti tämän palstan keskusteluihin. Jonkinlainen väsytystaistelu tässä on jatkunut jo pidempään ja mielenkiinto aihepiiriin on kyllä kutistunut. Osaltaan tähän vaikuttaa sekin, että @Moderaattorit on tehnyt hyvää työtä siistiäkseen foorumin keskusteluita. Avoin rasismi oli se jonka vuoksi näihin keskusteluihin alunperin osallistuin

Samaa mieltä. Osaltani pyrin isossa kuvassa siihen, että Suomi välttyisi oikeisto- tai vasemmistopopulimilta ainakin maan ykköspaikkojen osalta. Siksi asioista on keskusteltava.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Olet nimitellyt minua ja muita eri mieltä olevia. Et kai sinä tätä kiellä?

Tietty ryhmä haluaa määritellä itsensä suvaitsevaisiksi. Olen todennut, että kuulut tähän ryhmään ja käyttänyt nimitystä suvakki, jota käytätte itsekin.

Ja kerroin, että olet minun silmissäni leimautunut palstan maahanmuuttokriittiseen siipeen. Ja olet esittänyt hyvinkin lennokkaita tulevaisuuden skenaarioita, mm. sen, että Venäjä valtaa maahanmuuton raunioittaman Suomen.

Sinun silmistäsi ei ole kysymys kuin välillisesti. Minua ei haittaa sinänsä juttusi, mutta koita nyt edes kerran kaivaa faktaa kuvitelmiesi taakse. Kaiva nyt alkuun ne 1) maahanmuuton vastustamiset, 2) pakolaisten vastustamiset, 3) Venäjä valtaa maahanmuuton raunioittaman Suomen. Kaikista olen kirjoittanut, mutta niin kauan kun et ymmärrä lukemaasi ja sen kontekstia ja sisältöä, metsään menee. Piirsin mm. kolme ääriskeneä, joista totesin että tuskin toteutuvat, mutta jos toteutuvat, voisi olla tällaista jne.

Eipä tästä muuta, palataan ketjun aiheeseen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jälkikäteen kun miettii mitä kaikkea tuli nuorena tehtyä rasismin, pankkien, ydinaseiden ja monen muun asian vastustamisen nimissä, hävettää. Kaikenlaista, joskus aineellistakin tuholaistyötä. Oli hienoa kun tehtiin jokin isku ja oli vielä hienompaa, kun lehdet kirjoittivat siitä. Oltiin - tai ainakin minä olin - kuninkaita, jotka ovat aloittaneet sanallisen ja fyysisen sodan sortajia vastaan. Kerran oli palaveri ay-liikkeen keskipomojen kanssa. Kysyttiin, että miksi ette lähde tällaiseen mukaan, saataisiin työläistenkin asiat kuntoon. Ne katso aika hitaasti ja totesi, että voi vittu teidän kakaroiden kanssa, me tehdään se mitä tehdään, ja aina laillisesti. En ihmeitä tehnyt itse, mutta tein juttuja ja osahan meni paljon pitemmälle.

Mitään tarkkaa analyysia en voi esittää, mutta kyllä mulla on kuva, että tällainen ääritoiminta ruokki myös samanaikaista toista äärpipäätä eli tässä tapauksessa äärioikeiston toimintaa. Ei se mikään ponnin varmaan ollut, mutta uskon että äärivasemmiston esilläolo julkisuudessa vaikutti siihen, että natsien yms toiminta aktivoitui. Tässä on mielestäni aivan samat enteet juuri nyt. Ääripäät ruokkivat toisiaan ja kilpailevat iskuista ja media- sekä nyt uutena somehuomiosta. Oikeistopopulistin valinta USA:n pressaksi ja Saksan mahdollinen siirtyminen seuraavissa vaaleissa nykyistä selvästi enemmän populistisen oikeiston suuntaan, voi toimia Suomessakin bensana molemmille ääripäille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös