Keskustelua lentomatkailusta

  • 666 145
  • 3 353

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
https://youtu.be/BzB5xtGGsTc Tuossahan tuo on kuvattu, mikä luokka ne rahat tuottaa. @Rocco @julle-jr linkki siis YouTubeen

BA lentää tosiaan London City-Shannon-JFK. Shannonissa välitankkaus ja immigration. Pelkästään Business ja A318.
 

Montana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset.
Tapahtuipa tällä viikolla vähän kummia Air Canadan lennolla Torontossa. Ihan normaali lento ja kentälle lähestyminen kunnes sillä samalla hetkellä kun pyörien piti tärähtää maahan, moottorit jyrähtikin täydelle teholle, nokka ylös ja vauhdilla takaisin taivaalle. Siinä sitten kun kierrettiin uutta lenkkiä taivaalla, tuli ohjaamosta kuulutus että kone oli huonossa asennossa kiitorataan nähden josta syystä kapteeni teki päätöksen keskeyttää laskeutuminen. Seuraava yritys meni ihan normaalisti, ei siinä mitään.

Ovatkohan nämä ylösvedot kuinka tavallisia? Itsellä on jonkin verran lentomaileja takana, mutta ei ole aiemmin osunut omalle kohdalle vastaavaa. Todella jyrkässä kulmassa kone nousi takaisin ylös, mikä tietysti saattaa johtua vauhtilähdöstä, mutta väkisinkin tuli mieleen ajatus että väistettiinköhän siinä jotakin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mulla oli ylösveto myös lennolla pari viikkoa sitten. Syyksi ilmoitettiin, että edellisestä koneesta mahdollisesti tippui kiitoradalle jotain, joten kiitorata piti käydä tarkastamassa.

Ilmeisesti aika yleisiä siis.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ovatkohan nämä ylösvedot kuinka tavallisia? Itsellä on jonkin verran lentomaileja takana, mutta ei ole aiemmin osunut omalle kohdalle vastaavaa. Todella jyrkässä kulmassa kone nousi takaisin ylös, mikä tietysti saattaa johtua vauhtilähdöstä, mutta väkisinkin tuli mieleen ajatus että väistettiinköhän siinä jotakin.

Eipä ole omalle kohdalle sattunut, mutta melko yleisiä ne on. Tai eivät yleisiä vaan eivät tavattomia.

Silloin, kun vaikka Finnairille käy, niin iltapäivälehdistä saa lukea tiedottajan kommentteja kuinka ei ollut vaaratilannetta ja näitä sattuu aina silloin tällöin.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Yksi paskamainen ylösveto on tapahtunut. Bangkok Airwaysin ATR-72 kyydissä Bangkok - Koh Samui. Olimme juuri laskeutumassa kun vasemmalta vyöryy päälle ihan helvetinmoinen musta pilvi, trooppinen ukkonen. Tuli melkoisella vauhdilla ja maahan oli ehkä 5-10m koneella matkaa kun pilotti veti todella jyrkästi ylös ja oikelle. Jäätiin silti osin pilven sisään ja vettä tuli kuin saavista. Eipä tuossa sen ihmeempää, aika kovaa turbulenssia muutaman minuutin ja sitten kirkkaampaan ilmaan. Puoli tuntia kierrettiin ja sitten alas.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Bergeniin yritettiin joskus kovassa sivutuulessa kahdesti. Ennen kolmatta yritystä kapteeni kuulutti, että jos tämä ei onnistu laskeudutaan Stavangeriin. Mukana oli yksin matkustanut lapsi ja lentoemo tuli sen viereen istumaan. Itse otin toisen ja kolmannen yrityksen välissä torkut.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Englannissa on taas täysi lentokaaos. Miten nuo niin kuin pystyy saavuttamaan tämän.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Bergeniin yritettiin joskus kovassa sivutuulessa kahdesti. Ennen kolmatta yritystä kapteeni kuulutti, että jos tämä ei onnistu laskeudutaan Stavangeriin.
Tietääkö joku onko joku tietty määrä ylösvetoja, jonka jälkeen on PAKKO mennä varakentälle? Olen antanut joskus itselleni kertoa (eli ei faktaa), että jo kahden ylövedon jälkeen pitää suunnata varakentälle. Onko tämä lentoyhtiö/lentokenttä kohtaista vai ihan eri maiden viranomaisten määräämää?

Itse olen kerran ollut ylösvedossa Lufthansan lennole FRA- HEL. Hyvä sää ja yhtäkkiä ylösveto noin 50m ennen landausta. Asiaa ei sen kummemmin selitelty ja toisella kertaa tultiin alas ihan nätisti. Ei paniikkia matkustamossa eikä lehtiotsikoita (ehkä siksi, että ei ollut Finnairin lento?).
 

IceBlacks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uusi-Seelanti, Islanti, Espanja, Viro, Tanska, JYP
Tietääkö joku onko joku tietty määrä ylösvetoja, jonka jälkeen on PAKKO mennä varakentälle? Olen antanut joskus itselleni kertoa (eli ei faktaa), että jo kahden ylövedon jälkeen pitää suunnata varakentälle. Onko tämä lentoyhtiö/lentokenttä kohtaista vai ihan eri maiden viranomaisten määräämää?

Itse olen kerran ollut ylösvedossa Lufthansan lennole FRA- HEL. Hyvä sää ja yhtäkkiä ylösveto noin 50m ennen landausta. Asiaa ei sen kummemmin selitelty ja toisella kertaa tultiin alas ihan nätisti. Ei paniikkia matkustamossa eikä lehtiotsikoita (ehkä siksi, että ei ollut Finnairin lento?).

Varakentälle lähteminen riippuu täysin siitä paljonko on löpöä tankissa ja paraneeko sää. Esim. jos lähtöpaikassa on tankattu niin paljon polttoainetta kyytiin, että määräkentällä ei tarvitse tankata, niin sitten voi yrittää vaikka useamman tunnin tehdä lähestymisiä.

Euroopan ilmailumääräykset sanovat, että siinä vaiheessa kun jäljellä on enää varakentälle riittävä polttoaine sekä 30 minuutin final reserve -polttoaine, on pakko lähteä varakentälle mikäli sää tai muu poikkeustilanne maassa pysyy edelleen sellaisena, että laskeutuminen määränpäähän ei todennäköisesti onnistu. 30 minuutin final reserve on pakko olla tankeissa jäljellä laskeutumisen jälkeen. Muussa tapauksessa ilmoitetaan mayday ja päällikölle tulee raportointihommia.

Käytännössä jos määränpäähän on ennustettu huonoa keliä tai ruuhkaa, mukaan otetaan extrapolttoainetta, jotta voidaan tarvittaessa pyöriä odotuskuviossa ja odottaa kelin paranemista tai ruuhkan purkautumista. Lisäksi mikäli määränpään näkyvyys on alle kyseisen kentän lähestymismenetelmän minimien, mukana on oltava kahdelle eri varakentälle riittävä polttoaine.

Jos määränpääkentällä on liian huono sää eikä kelin parantuminen ole todennäköistä ensimmäisen ylösvedon jälkeen, niin silloin saatetaan jo painella suoraan varakentälle tai jos kentällä on tapahtunut jotain isompaa häsmänkiä mikä estää laskeutumisen. Jälkimmäisessä lähestymistä ei tietenkään edes yritetä jos tilanne on tiedossa. Lentosuunnitelman minimipolttoainelaskelmat perustuvat yhteen ylösvetoon, josta jatketaan varakentälle, mutta käytännössä aina otetaan enemmän löpöä tankkeihin.

Yleisesti ylösvedosta totean, että kyseessä on täysin normaali toimenpide. Pääsyyllisiä ylösvetoon ovat kovat ja ennen kaikkea puuskaiset tuulet joissa konetta ei saada pysymään tarpeeksi vakaana, lähestymisvalot eivät ole näkyvissä lähestymismenetelmän edellyttämässä minimikorkeudessa, koneen nopeus ja/tai lentorata ei ole stabiili lähestymisen aikana tai lennonjohto käskee ylösvedon (esim. edellä laskeutunut kone on yhä kiitotiellä). Silloin tällöin niitä maailmalla tulee, mutta samalle lentäjälle niitä uran aikana ei yleensä tule edes kourallista. Simulaattorissa niitä sitten veivataan urakalla yhdellä ja kahdella moottorilla tai kuinka monen moottorin vempelettä sitä lentääkään.
 

roottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ehkä yleisin syy ylösvetoon on se, ettei edellä laskeutuva vapauta kiitotietä tarpeaksi aikaisin tai kiitotiellä on muuta liikennettä.

Syy siihen miksi ylösveto tuntuu rajulta johtuu siitä, että ylösvedossa koneen moottorit laitetaan aina täydelle teholle. Normaalissa nousussa ei noilla tehoilla lähdetä.

Itse olen kokenut ylösvedon ainoastaan kerran saapuessa Helsinkiin ja tuolloin syynä oli varattu kiitotie.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool

IceBlacks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uusi-Seelanti, Islanti, Espanja, Viro, Tanska, JYP
Ehkä yleisin syy ylösvetoon on se, ettei edellä laskeutuva vapauta kiitotietä tarpeaksi aikaisin tai kiitotiellä on muuta liikennettä.

Syy siihen miksi ylösveto tuntuu rajulta johtuu siitä, että ylösvedossa koneen moottorit laitetaan aina täydelle teholle. Normaalissa nousussa ei noilla tehoilla lähdetä.

Itse olen kokenut ylösvedon ainoastaan kerran saapuessa Helsinkiin ja tuolloin syynä oli varattu kiitotie.


Täyden tehon aiheuttama vaikutus siihen, miltä manööveri tuntuu, on melko vähäinen verrattuna ylösvedon g-voimiin. Kiitotieltä lähdetään vaakatasosta ja kone nostetaan melko rauhallisesti ilmaan, eikä siten tunnu erityisen paljon vatsanpohjassa. Kyllä, samanmassainen kone kiihtyy vähän paremmin täydellä teholla, mutta ero on aika pieni vajaalla teholla lähtöön verrattuna.

Ennen ylösvetoa puolestaan suunta on alaspäin ja jos lähestyminen täytyy keskeyttää, niin täyden tehon lisäksi nokka nostetaan melko nopeasti ylös, jotta vajoaminen saadaan loppumaan. Eli vähän vastaava tuntemus kuin vuoristoradalla, jossa alamäki muuttuu ylämäeksi. Jatkavuuden laki jne.

Ainoa kokemus matkustajana ylösvedosta tapahtui itselleni Easyjetin lennolla. Ylösveto tapahtui ehkä 150-200 metrin korkeudesta eikä alkumanööverissä itsessään tapahtunut mitään ihmeellistä, mutta vaakalentoon oikaisu oli turhan rivakka. Jos jollain olisi ollut turvavyöt auki, niin ilmaan olisi lentänyt. Kuuluttivat ylösvedon syyksi, että nopeus oli epästabiili lähestymisen aikana eli ajoivat liian kovaa tai liian hiljaa. Sattuuhan näitä.

Helsingissä tuntuu useimmiten Turkishin koneet neppailevan kiitoteillä turhan pitkään kun eivät tunne paikallisia proseduureja. Alkavat hidastelemaan ja kysymään uutta taajuutta, vaikka pitäisi vapauttaa kiitotie mahdollisimman pian ja ottaa ilman, että erikseen käsketään yhteys maaliikennelennonjohtoon.
 

Carlos

Jäsen
Itsellä on takana jo todella mittava lentomatkustus-ura, ja olen kokenut ylösvedon n. 2,5 kertaa. Kerran laskeutuessa Hampuriin (siellä muutenkin on aina vaikeat tuuliolosuhteet) ja toisen kerran Zürichiin. Ja sitten se ,5 kertaa oli kun Swissin A330 oli lähestymässä Zürichiin, niin autopilotti lähti tekemään itse ylösvetoa. Lentäjä otti autopilotin pois päältä, ja palasi jatkamaan lähestymistä käsikäytöllä. Kuulutti myöskin että "emme ole ihan varmoja mitä autopilotti yritti tehdä, joten päätimme jatkaa manuaalisesti". Tapaus lähinnä huvitti matkustajia. Kentällä lasin takana olen sitten nähnyt ylösvedon muutaman kerran lisää, että kyllä noita tuntuu sattuvan. Ja hienoa että niitä tehdään jos on vähänkään epävarma tuntuma, en haluaisi olla minkään ritariässän kyydissä jolla on kiire kotiin.

Ehkä dramaattisin ylösveto jonka olen videolta nähnyt, on tämä Lufthansan A320 Hampurissa v. 2008:
Lufthansa Airbus A320 wingstrike at Hamburg

Paljon tämän lähemmäksi täystuhoa ei kyllä pääse, ilman että tulee se täystuho.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Varmaan aika yleisiä nämä ylösvedot ovat, koska ensimmäisellä koskaan lennollani (Helsingistä Detroitiin) oltiin laskeutumassa, kun kentän päällä kiihdytettiinkin ja noustiin taas ylös. Ohjaaja kuulutti, että kiitotiellä oli toinen kone. Toinen yritys meni sitten ihan normaalisti. Sen koommin en ole ihan moisiin tilanteisiin joutunut, vaikka niitä lentoja alkaa varmaan olla ehkä satoja jo takana. Tai en minä ainakaan silloin ensimmäisellä lennollani osannut kauheasti ihmetellä sitä ylösvetoa, ajattelin, että tätä varmaan sattuu koko ajan. Vähän sama kuin Floridassa jatko-opiskelujeni kolmena ensimmäisenä aamuna aina supistiin, että joku opiskelija oli silvottu palasiksi taas viime yönä, ilmeisesti sarjamurhaajan käsittelyn tuloksena. Ajattelin, että come on, this is America, this happens here every day...
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Voihan helvetti, varattiin mytripistä lennot Cathay Pacificiltä Helsinki-Cebu ja nyt näyttää lähtöselvitys kohdassa yhden kaverin kohdalla ”Rouvaa” kaikki kyseessä on mieshenkilö, ja vielä tuplatsekattiin että kaikilla tiedot ok.

Pitänee nyt soitella ja kysellä sukupuolen vaihdosta onnistuuko edes rahaa vastaan vai onko se perkele uusi lippu ostettava..
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Voihan helvetti, varattiin mytripistä lennot Cathay Pacificiltä Helsinki-Cebu ja nyt näyttää lähtöselvitys kohdassa yhden kaverin kohdalla ”Rouvaa” kaikki kyseessä on mieshenkilö, ja vielä tuplatsekattiin että kaikilla tiedot ok.

Pitänee nyt soitella ja kysellä sukupuolen vaihdosta onnistuuko edes rahaa vastaan vai onko se perkele uusi lippu ostettava..
Vielä parasta tässä on se että s-posti kun tuli 2.7. että täytä tiedot niin silloin luki kaikissa herra, ja ei olla tietoja täytelty ja yhteen on tullut sukupuoleksi nainen.


Ja tähän lisäyksenä se että tosiaan Cathayn lentolipuissa lukee mr ja tilausvahvistuksessa mutta taidanpa vielä soittaa ja varmistaa.
 
Viimeksi muokattu:

hiitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Oon lähdössä espanjaan marras-tammikuu ajaksi ja nyt iso huolenaihe on että pystynkö ottamaan varsin arvokkaan tietokoneen messiin. Sen avulla työskentelen yms.

Aika moni pelotellut että paskaksi menee norwegianin lennoilla mutta en nyt tiedä ketä tässä uskoo ja en todellakaan halua koneen + näytön rikkoutuvan. Kannettava olisi paras vaihtoehto mutta se ei ole nyt vaihtoehtona.

Olisi kiva kuulla jos joku on roudaillut konettaan mukana että miten menny?
 

Puster

Jäsen
Oon lähdössä espanjaan marras-tammikuu ajaksi ja nyt iso huolenaihe on että pystynkö ottamaan varsin arvokkaan tietokoneen messiin. Sen avulla työskentelen yms.
En ole ruumaan ikinä tietokonetta pistänyt mutta onko se näyttökin pakko sinne viedä? Huhujen mukaan joitain paikallisia mediamarkteja löytyy myös Espanjasta.

Eli kone jollain rahtifirmalla matkaan ja paikallisesta kaupasta joku sopiva näyttö siihen kiinni?
 

hiitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
En ole ruumaan ikinä tietokonetta pistänyt mutta onko se näyttökin pakko sinne viedä? Huhujen mukaan joitain paikallisia mediamarkteja löytyy myös Espanjasta.

Eli kone jollain rahtifirmalla matkaan ja paikallisesta kaupasta joku sopiva näyttö siihen kiinni?
Juuu näytön kyllä voi jättää himaan.

Eipä tullut mieleen tuo rahtihomma. Täytyykin sitä selvitellä!
 

The Walrus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Original Six, altavastaajat
Oon lähdössä espanjaan marras-tammikuu ajaksi ja nyt iso huolenaihe on että pystynkö ottamaan varsin arvokkaan tietokoneen messiin. Sen avulla työskentelen yms.

Aika moni pelotellut että paskaksi menee norwegianin lennoilla mutta en nyt tiedä ketä tässä uskoo ja en todellakaan halua koneen + näytön rikkoutuvan. Kannettava olisi paras vaihtoehto mutta se ei ole nyt vaihtoehtona.

Olisi kiva kuulla jos joku on roudaillut konettaan mukana että miten menny?


Jos ei ole hirveän iso kone voit ottaa sen "matkalaukkuna" mukaan matkustamoon. Ruumaan voit laittaa kaikki muut laukut.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ole ruumaan ikinä tietokonetta pistänyt mutta onko se näyttökin pakko sinne viedä? Huhujen mukaan joitain paikallisia mediamarkteja löytyy myös Espanjasta.

Eli kone jollain rahtifirmalla matkaan ja paikallisesta kaupasta joku sopiva näyttö siihen kiinni?

Mä oon pari kertaa tuollasen desktop-koneen kuljettanu lentokoneessa. Yleensä oon ottanut kyllä kovalevyt, muistit ja kortit irti ja vieny ihan repussa. Kotelossa ollut siis vain emolevy kiinni ja ehkä DVD-asema. Ei niille ainakaan mitään ole käynyt kun on vielä kotelonkin pyörittänyt nappulamuovin sisään.

Edit: niin siis kotelo ja sisällöt menny ihan ruumaan.
 

hiitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Kiitos kaikille vastauksista!

Päädyin rahtifirmaan ja maksaa 60€ suuntaansa. Vantaalta lähtö ja tulee ihan torreviejaan asti. Todella hyvä palvelu.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös