Tietääkö joku onko joku tietty määrä ylösvetoja, jonka jälkeen on PAKKO mennä varakentälle? Olen antanut joskus itselleni kertoa (eli ei faktaa), että jo kahden ylövedon jälkeen pitää suunnata varakentälle. Onko tämä lentoyhtiö/lentokenttä kohtaista vai ihan eri maiden viranomaisten määräämää?
Itse olen kerran ollut ylösvedossa Lufthansan lennole FRA- HEL. Hyvä sää ja yhtäkkiä ylösveto noin 50m ennen landausta. Asiaa ei sen kummemmin selitelty ja toisella kertaa tultiin alas ihan nätisti. Ei paniikkia matkustamossa eikä lehtiotsikoita (ehkä siksi, että ei ollut Finnairin lento?).
Varakentälle lähteminen riippuu täysin siitä paljonko on löpöä tankissa ja paraneeko sää. Esim. jos lähtöpaikassa on tankattu niin paljon polttoainetta kyytiin, että määräkentällä ei tarvitse tankata, niin sitten voi yrittää vaikka useamman tunnin tehdä lähestymisiä.
Euroopan ilmailumääräykset sanovat, että siinä vaiheessa kun jäljellä on enää varakentälle riittävä polttoaine sekä 30 minuutin final reserve -polttoaine, on pakko lähteä varakentälle mikäli sää tai muu poikkeustilanne maassa pysyy edelleen sellaisena, että laskeutuminen määränpäähän ei todennäköisesti onnistu. 30 minuutin final reserve on pakko olla tankeissa jäljellä laskeutumisen jälkeen. Muussa tapauksessa ilmoitetaan mayday ja päällikölle tulee raportointihommia.
Käytännössä jos määränpäähän on ennustettu huonoa keliä tai ruuhkaa, mukaan otetaan extrapolttoainetta, jotta voidaan tarvittaessa pyöriä odotuskuviossa ja odottaa kelin paranemista tai ruuhkan purkautumista. Lisäksi mikäli määränpään näkyvyys on alle kyseisen kentän lähestymismenetelmän minimien, mukana on oltava kahdelle eri varakentälle riittävä polttoaine.
Jos määränpääkentällä on liian huono sää eikä kelin parantuminen ole todennäköistä ensimmäisen ylösvedon jälkeen, niin silloin saatetaan jo painella suoraan varakentälle tai jos kentällä on tapahtunut jotain isompaa häsmänkiä mikä estää laskeutumisen. Jälkimmäisessä lähestymistä ei tietenkään edes yritetä jos tilanne on tiedossa. Lentosuunnitelman minimipolttoainelaskelmat perustuvat yhteen ylösvetoon, josta jatketaan varakentälle, mutta käytännössä aina otetaan enemmän löpöä tankkeihin.
Yleisesti ylösvedosta totean, että kyseessä on täysin normaali toimenpide. Pääsyyllisiä ylösvetoon ovat kovat ja ennen kaikkea puuskaiset tuulet joissa konetta ei saada pysymään tarpeeksi vakaana, lähestymisvalot eivät ole näkyvissä lähestymismenetelmän edellyttämässä minimikorkeudessa, koneen nopeus ja/tai lentorata ei ole stabiili lähestymisen aikana tai lennonjohto käskee ylösvedon (esim. edellä laskeutunut kone on yhä kiitotiellä). Silloin tällöin niitä maailmalla tulee, mutta samalle lentäjälle niitä uran aikana ei yleensä tule edes kourallista. Simulaattorissa niitä sitten veivataan urakalla yhdellä ja kahdella moottorilla tai kuinka monen moottorin vempelettä sitä lentääkään.