• 75 790
  • 395

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Suurin syy tälle on Hakulinen itse, joka ei todennäköisesti missään nimessä haluisi lähteä tuohon.

Viimeisen keikan tai pari voivat vetää alkuperäiskokoonpanolla Lindholmin muistoksi, mutta mihinkään suurempaan ei Hakulinen varmasti lähde. Kaveri kuitenkin on hyvin pitkälle periaatteen mies.
Eikös muuten Jani Viitasella ole joku kuulovaurio joka estää enemmän keikkailun nykyään? Hakulinenhan veti pari vuotta sitten keikkaa Juha Rauängin ja Veikko Lehtirannan kanssa, ei tosin Yö-nimellä, vaikka kokoonpanossa oli sentään 60% alkuperäisestä Yöstä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jussi lauloi tuolla livelevyllä Syödään, juodaan ja rakastellaan ja Kollaa kestää.
Ensinmainittu oli myös studioversiona sinkun Laulu meille kahdelle b-puoli.

Nuorallatanssijan kertsiä Jussi tosiaan laulaa. Ja Jussin biisejähän on päätynyt Yön levyille myös kauan sen jälkeen kun tiet erosivat. Mm. Rakkaus on lumivalkoinen.

Päivänsäde ja menninkäinen ei ole Jussin kirjoittama, laulaa sen kyllä juu.

Olet oikeassa tuon live-levyn osalta. Olihan Ollihan sen When Johnny comes marching home -suomennoksen laulaa, ja Jussi vetää juurikin nuo mainitsemasi. Rumpali Lehtiranta lauloi myös yhden kappaleen, joka oli muistaakseni Se oli aikaa?

Tuo Nuorallatanssijan osuus, johon viittasin, ei ole kertosäe, vaan biisin loppusoiton päälle laulettu erillinen osa. Saattoi Jussi toki laulaa kertosäkeessäkin, mutta tästä ei ole minulla muistikuvaa. No, väliäkö hällä.

Jussi teki biisejä Yölle pitkään, vaikka välit Ollin kanssa eivät aina olleet parhaat mahdolliset. Vierailihan hän myös yhtyeen keikoilla. Yksi tällainen päätyi 1990-luvulla live-levyllekin. Tuolloin vedetty Yhden illan varietee oli todella upea tulkinta, ja pätki alkuperäisen studioversion komeasti.

Tuo Päivänsäde ja Menninkäinen on suuren Reino Helismaan käsialaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Suurin syy tälle on Hakulinen itse, joka ei todennäköisesti missään nimessä haluisi lähteä tuohon.

Viimeisen keikan tai pari voivat vetää alkuperäiskokoonpanolla Lindholmin muistoksi, mutta mihinkään suurempaan ei Hakulinen varmasti lähde. Kaveri kuitenkin on hyvin pitkälle periaatteen mies.

Eikä Jussi ole sellainen ihminen, joka pystyisi tai edes haluaisi lähteä johtamaan tuon kokoluokan bändiä ja bisnestä. Jussi on taiteilija sanan varsinaisessa merkityksessä, hän tulee ja menee niin kuin haluaa, eikä ole mikään käytännön mies. Nousi kuuluisuuteen pikkupoikana, ymmärsi hypätä hyvään aikaan karusellista ulos, enkä usko että hän tänä päivänäkään takaisin kaipaa.

Jussi kertoi aikanaan, että duokeikkailussa on se hyvä puoli ettei jää keikoista velkaa. Hän kiersi jossain vaiheessa isomman bändin kanssa Suomea, mikä tietyisti maksoi. Jussin nimi ei ilmeisesti vetänyt tarpeeksi, duona voi kiertää pienemmissä paikoissa.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jussi kertoi aikanaan, että duokeikkailussa on se hyvä puoli ettei jää keikoista velkaa. Hän kiersi jossain vaiheessa isomman bändin kanssa Suomea, mikä tietyisti maksoi. Jussin nimi ei ilmeisesti vetänyt tarpeeksi, duona voi kiertää pienemmissä paikoissa.

Duo-keikkoja saa helpommin, kun niitä voi sopia helpommin, kun tosiaan pystyy tekemään pienemmissä paikoissa - jollaisia Suomesta löytyy huomattavasti enemmän kuin bändikeikoille sopivia paikkoja - ja keikkaliksat on maksajalle pienempiä. Ei tarvita keikkabussia, kun kamat (kitarat, mikit, piuhat + tarvittaessa pieni PA+mikseri) menee henkilöauton takakonttiin eli roudaaminenkin helpompaa, mikä tekee keikoilla käymisen kaikin puolin kevyemmäksi.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Aika kovaa touhua on viimeiset pari viikkoa. Ensin Matti, sitten Olli.

Molemmat sarallaan kovia tekijöitä, eikä mitenkään "odotettua" poismenoa tullut, vaan ennemminkin suorilta jaloilta lähdetty. Aika, negatiivisesti, hurja vuoden alku...
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, Cogliano, RD
Jussi kertoi aikanaan, että duokeikkailussa on se hyvä puoli ettei jää keikoista velkaa. Hän kiersi jossain vaiheessa isomman bändin kanssa Suomea, mikä tietyisti maksoi. Jussin nimi ei ilmeisesti vetänyt tarpeeksi, duona voi kiertää pienemmissä paikoissa.
Joo tässä on yllä mainitun lisäksi myös se, että jos bändin muut soittajat eivät ole ns. Omaa poppoota niin ammattimuusikolle pitää jo suhteellisen hyvin maksaa "Menetetystä vapaa-ajasta".
Baarien, tanssilavojen ym. Keikkaliksat ei kuitenkaan huimia ole.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Toki itselle tuon biisin availu oli varmaankin elämän riipivintä aikaa, kun lauleskelin sitä joka ilta esikoisen vietettyä alkutaipaleensa vastasyntyneiden teholla.

100% täsmälleen samanlainen kokemus. Musiikki on suuri asia.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Juuri näin. Hakulinen oli keskeisin tekijä Yön synnyssä 80-luvun alussa ja samalla tavoin nyt jos Yö jatkaa niin se tapahtuu Jussin kanssa tai sitten ei ollenkaan. Jos veikata pitää niin tuo jälkimmäinen on todennäköisempää.
Vai että keskeisin tekijä Yön synnyssä. Tyyppi joka olisi lopettanut soittamisen, ellei eräs Olli Lindholm olisi kehunut biisejä ja ehdottanut bändin perustamista.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vai että keskeisin tekijä Yön synnyssä. Tyyppi joka olisi lopettanut soittamisen, ellei eräs Olli Lindholm olisi kehunut biisejä ja ehdottanut bändin perustamista.

Hyvin keskeinen kuitenkin. Kahden ensimmäisen studioalbumin kaikki kappaleet olivat Hakulisen käsialaa, pois lukien Päivänsäde ja Menninkäinen -cover. Hakulinen oli erittäin keskeisessä osassa siinä, että Yö sai tehtyä sellaisia kappaleita, joilla läpimurto oli mahdollinen. Debyyttialbumi Varietee myi älyttömästi, ja yhtye sai aikaan melkoisen teinihysterian. Jos debyytti ei olisi ollut noin suuri menestys kaupallisesti, yhtyeen tarina olisi voinut hyvinkin loppua melko nopeasti.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Hyvin keskeinen kuitenkin. Kahden ensimmäisen studioalbumin kaikki kappaleet olivat Hakulisen käsialaa, pois lukien Päivänsäde ja Menninkäinen -cover. Hakulinen oli erittäin keskeisessä osassa siinä, että Yö sai tehtyä sellaisia kappaleita, joilla läpimurto oli mahdollinen. Debyyttialbumi Varietee myi älyttömästi, ja yhtye sai aikaan melkoisen teinihysterian. Jos debyytti ei olisi ollut noin suuri menestys kaupallisesti, yhtyeen tarina olisi voinut hyvinkin loppua melko nopeasti.
En kiistäkään sitä etteikö Jussi olisi ollut keskeisin tekijä siinä että Yöstä tuli suosittu, vaan sen että olisi ollut keskeisin Yön synnyssä. Toki voihan asiaa ajatella niinkin, että ilman niitä Jussin biisejä Olli ei olisi bändin perustamista ehdottanut. Ollilla oli kuitenkin keskeinen panos siihen että nuo Jussin biisit koskaan tulivat julkaistuiksi, tai että Jussi edes kirjoitti enempää biisejä.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
En kiistäkään sitä etteikö Jussi olisi ollut keskeisin tekijä siinä että Yöstä tuli suosittu, vaan sen että olisi ollut keskeisin Yön synnyssä. Toki voihan asiaa ajatella niinkin, että ilman niitä Jussin biisejä Olli ei olisi bändin perustamista ehdottanut. Ollilla oli kuitenkin keskeinen panos siihen että nuo Jussin biisit koskaan tulivat julkaistuiksi, tai että Jussi edes kirjoitti enempää biisejä.

Keskimmäinen lause lienee se tiivistetty totuus. Reposaaren VPK-talolla Lindholm oli nimenomaan kuullut Hakulisen esittävän biisejään vanhan yhtyeensä kanssa, ja omien sanojensa mukaan tajunnut heti, että noita biisejä hän haluaa laulaa koska kylmät väreet vain olivat menneet. Siihenhän kellään täällä ei liene varmaa vastausta, kuinka pitkälle Lindholm sitten puhui Hakulisen ympäri jatkamaan, eli kuinka tosissaan Hakulinen muka sitten oli lopettelemassa. Koska tuon ensikohtaamisen jälkeen he kuitenkin vielä jatkoivat eri bändeissä, Lindholm oli vain pyytänyt luvan esittää Hakulisen biisejä..

Totta kai ne biisit itsessään ovat lopulta ratkaisevia, koska Yö erosi kuitenkin paljon perinteisestä punk-meiningistä sikäli, että kappaleet olivat monet hyvin pohdiskelevia ja jopa filosofisia jos näin haluaa nähdä. Sillä kuitenkin kun 17-18 vuotias kaveri tekee sellaisia biisejä kuin vaikkapa Pieni Ihminen Suuressa Maailmassa tai Tiedän Liikaa Elämästä, niin kyseessä on joko täysin suvereeni nero tai sitten äärimmäisen ahdistunut nuori mies..
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Sillä kuitenkin kun 17-18 vuotias kaveri tekee sellaisia biisejä kuin vaikkapa Pieni Ihminen Suuressa Maailmassa tai Tiedän Liikaa Elämästä
Hakulinen on muistaakseni kertonut olleensa 14-vuotias kun teki kappaleen Tiedän liikaa elämästä. Ja kirjoitusasu juuri noin, vaikka suomenkin kieleen on väkisin tunkemassa tuo englannin kielen tapa kirjoittaa laulujen nimissä kaikki sanat isolla alkukirjaimella.
 

Petros

Jäsen
Suosikkijoukkue
42 Stars
Hyvin keskeinen kuitenkin. Kahden ensimmäisen studioalbumin kaikki kappaleet olivat Hakulisen käsialaa, pois lukien Päivänsäde ja Menninkäinen -cover. Hakulinen oli erittäin keskeisessä osassa siinä, että Yö sai tehtyä sellaisia kappaleita, joilla läpimurto oli mahdollinen. Debyyttialbumi Varietee myi älyttömästi, ja yhtye sai aikaan melkoisen teinihysterian. Jos debyytti ei olisi ollut noin suuri menestys kaupallisesti, yhtyeen tarina olisi voinut hyvinkin loppua melko nopeasti.
Yötä arvostan siksi että oli eka joka veti vähän Hanoi esikuvana(ainakin kledjuilla) suomeksi ja herkemmillä biiseillä rockia, antaumuksella ja aivan kelvosti soitettuna.

Oli tyhjiö kun punk oli pirstoutunut jakaantuen ties kuinka moneen tyyliin. Sekavaa aikaa muutenkin.

Vanhemmille toki oli nää isot nimet, taas nuorempi sukupolvi oli tyhjiössä joka etsi omaansa. Sitten pamahti Yö, erilaista musaa, vetosi porukkaan niin hyvin että hetkessä oli ykköskorissa, nuoret olivat löytäneet omansa.

Tytöt varsinkin oli hyytelöä kun nuoret pystytukat soittivat ja lauloivat ilman mitään machoilua, vetävillä sanoituksilla ja joka kulminoitu Joutsenlaulun tyylisen todella hienoon vetoon. Kukaan vähän vanhempi ei voi olla unohtamatta videota biisistä missä Hakulinen laulaa sydäntä riipien, ujon oloisena(mitä olikin/onkin) niin tunteella kappaleen mistä tuli legenda.

Kauaa ei ehtinyt pumppu vaan huippusuosiosta nauttia kun tekivät ladun valmiiksi toiselle Porilaiselle, joka breikkas vanavedessä todella imelillä kohdeyleisöön vetoavilla jollotuksilla. Rusinat vietiin pullasta

Oli oikeastaan oikeus ja kohtuus että yö nousi takaisin huipulle, otti rusinat takaisin.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Kauaa ei ehtinyt pumppu vaan huippusuosiosta nauttia kun tekivät ladun valmiiksi toiselle Porilaiselle, joka breikkas vanavedessä todella imelillä kohdeyleisöön vetoavilla jollotuksilla. Rusinat vietiin pullasta

No tähän nyt on turha takertua, koska Dingon musiikin pohjana oleva perusidea oli kuitenkin aivan eri kuin Yön, vaikkakin bändien kohdeyleisö muodostui tietyssä mielessä samaksi (ihan jo varmasti koska Suomi on niin pieni maa). Dingo ei liittynyt punkkiin millään tavalla, vaan Neumann toi eittämättä sieltä laivamatkoiltaan mukanaan aivan vallankumouksellisen idean, jota tässä maassa ei oltu ennen nähty: että jospa tavalliseen Suomi-rockiin yhdistäisi sellaisen Suomessa täysin tuntemattoman tyylisuunnan kuin uusromantiikan. New romantic oli ennen kaikkea popmusiikin tyylisuunta, joten tämä yhdistelmä oli suorastaan nerokas ja sen tunnisti mm. siitä miten pitkälle Dingon musiikki rakentui syntetisaattorin varaan. Päälle asiaan kuuluva yliampuvan räväkkä pukeutuminen ja lyriikat kuntoon, niin avot! Itse asiassa Suomen musiikkihistoria ei oikein edes tunne muita uusromanttisia bändejä kuin Dingon..

Minusta on aina ollut vähän turhaa rinnastaa Yötä ja Dingoa
 
Suosikkijoukkue
Broadstreet Bullies, Scott Stevens, Wendel Clark
Vai että keskeisin tekijä Yön synnyssä. Tyyppi joka olisi lopettanut soittamisen, ellei eräs Olli Lindholm olisi kehunut biisejä ja ehdottanut bändin perustamista.

eräs Olli Lindholm oli jonkun tusinabändin kans lämppäämässä STRIXiä ja kysyi kainosti mastro Hakuliselta et saisko hän laulaa maestron tekemiä kappaleita.... Ilman Jussin biisejä ei olisi (ollut) Yötä. Ollin ja Liuhun Appendixinkin ainoa "hitti" Ei Raha oo mun valuuttaa on Hakulisen kirjoittama.... Toki Ollin avut on nimenomaan niiden biisien esittäjänä. Jussi ei ole oikein luonteva bändin keulakuva ja ykkösvokalisti.
 
Suosikkijoukkue
Broadstreet Bullies, Scott Stevens, Wendel Clark
Totta kai ne biisit itsessään ovat lopulta ratkaisevia, koska Yö erosi kuitenkin paljon perinteisestä punk-meiningistä sikäli, että kappaleet olivat monet hyvin pohdiskelevia ja jopa filosofisia jos näin haluaa nähdä. Sillä kuitenkin kun 17-18 vuotias kaveri tekee sellaisia biisejä kuin vaikkapa Pieni Ihminen Suuressa Maailmassa tai Tiedän Liikaa Elämästä, niin kyseessä on joko täysin suvereeni nero tai sitten äärimmäisen ahdistunut nuori mies..

Ei kai Yö koskaan edes yrittänyt olla mikään Punk-bändi. Appendix oli sellainen mut Yö oli (ehkä) vielä kauempana tosi punkista kuin Hallikaisen Korroosio.
 
Suosikkijoukkue
Broadstreet Bullies, Scott Stevens, Wendel Clark
Kauaa ei ehtinyt pumppu vaan huippusuosiosta nauttia kun tekivät ladun valmiiksi toiselle Porilaiselle, joka breikkas vanavedessä todella imelillä kohdeyleisöön vetoavilla jollotuksilla. Rusinat vietiin pullasta

Oot kokolailla oikeessa. Vaikka itse olinkin jo ihan liian vanha heilumaan Yön tai Dingon keikoilla niin kyllähän Dingo varasti shown pariksi vuodeksi siinä 80-luvun puolivälin nurkilla. Evekin taisi yritellä jotain näiden kahden vanavedessä.
 

Petros

Jäsen
Suosikkijoukkue
42 Stars
No tähän nyt on turha takertua, koska Dingon musiikin pohjana oleva perusidea oli kuitenkin aivan eri kuin Yön, vaikkakin bändien kohdeyleisö muodostui tietyssä mielessä samaksi (ihan jo varmasti koska Suomi on niin pieni maa). Dingo ei liittynyt punkkiin millään tavalla, vaan Neumann toi eittämättä sieltä laivamatkoiltaan mukanaan aivan vallankumouksellisen idean, jota tässä maassa ei oltu ennen nähty: että jospa tavalliseen Suomi-rockiin yhdistäisi sellaisen Suomessa täysin tuntemattoman tyylisuunnan kuin uusromantiikan. New romantic oli ennen kaikkea popmusiikin tyylisuunta, joten tämä yhdistelmä oli suorastaan nerokas ja sen tunnisti mm. siitä miten pitkälle Dingon musiikki rakentui syntetisaattorin varaan. Päälle asiaan kuuluva yliampuvan räväkkä pukeutuminen ja lyriikat kuntoon, niin avot! Itse asiassa Suomen musiikkihistoria ei oikein edes tunne muita uusromanttisia bändejä kuin Dingon..

Minusta on aina ollut vähän turhaa rinnastaa Yötä ja Dingoa
Aivan eri, okay.
Dingo nousi sattumalta samasta kaupungista missä Yö oli saanut fanilaumat isosti liikkeelle, suomi on todella pieni maa.
Väitinkö Dingon liittyneen punkkiin? VAi kirjoitinko Yöstä niin?
Saiko Neumann New Romanticin pilkillä vai virvelillä?
Onneksi Dingo jäi omassa neroudessaan ainoaksi sen tyyliseksi älämölöksi.
Mää kun kuulen Dingosta niin heti rinnastan sen Yöhön, jonka selässä se taustapirujen masinoimana nousi huipulle liiskaten työn tehneen fittuun.

No lievennetään Dingon dissaamista, Norresin Lasse vois tulla kertoo miten meni omasta mielestä?
 
Viimeksi muokattu:

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Olli oli kuin kävelevä mainoskyltti Porista ja porilaisuudesta. Suorapuheinen, mutta kuitenkin mukavanoloinen, ylpeä siitä mistä on kotoisin ja mitä on saavuttanut. Mukavan värikäs persoona.

Voisin kuvitella kansan kuppiloissa viikonloppuna soivan runsaasti Yön biisejä.

RIP
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Yö oli mahtava vastaisku Tampereen dullan- ja kakkelinhajuiselle sisäänpäinlämpenevälle pseudointelliktuellille paskalle, johon Ratinan suvannossa tänäkin päivänä kelluvat elävät ruumiit jaksavat uskoa.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin loppui se kaunis varietee
jota ei kai enää esitetä
koskaan uudelleen

Yöstä tuli jossain vaiheessa vihattu ja pilkattu, mutta onhan ne 80-luvun levyt edelleen kovia.

Oli pakko hakea spotifystä tämä kohta. En muista kuulleeni ennen, oli hyvä.

Eräänlaisena muistokirjoituksena ylläoleva on parasta A-luokkaa, viimeistä lausetta myöten.
 

VilleLeino

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Barca&Pep, Argentiina, Canada
Olli oli kuin kävelevä mainoskyltti Porista ja porilaisuudesta. Suorapuheinen, mutta kuitenkin mukavanoloinen, ylpeä siitä mistä on kotoisin ja mitä on saavuttanut. Mukavan värikäs persoona.
Väärin, Olli ei edustanut meitä porilaisia. Olli Lindholm EI OLLUT porilainen, vaikka sellaiseksi itseään mainosti. Syntyi Porissa, mutta vietti lapsuutensa Pomarkussa ja aikuisikänsä asui Tampereella.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Väärin, Olli ei edustanut meitä porilaisia. Olli Lindholm EI OLLUT porilainen, vaikka sellaiseksi itseään mainosti. Syntyi Porissa, mutta vietti lapsuutensa Pomarkussa ja aikuisikänsä asui Tampereella.

Olli syntyi Porissa 1964, muutti kaksi vuotiaana Pomarkkuun, muutti takaisin kuusi vuotiaana. Olli kävi koulunsa Porissa, hän nousi rokkitähdeksi täältä, lähti Tampereelle 22 vuotiaana. Tästä huolimatta Olli itse piti itseään nimenomaan porilaisena.

Ollin kohdalla sanonta, mies voi lähteä Porista, mutta Pori ei lähde miehestä, pitää todella paikkansa. Parin vuoden takaisessa Yle Porin haastattelussa Olli luonnehtii itseään porilaiseksi, jolla on pomarkkulaiset kengät.
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Eilen ei oikeastaan pystynyt kuuntelemaan yhtäkään biisiä, yöllä kuitenkin aivot varmaan raksuttaneet sen verran että viiden aikaan oli noustava ylös lukemaan aamun lehti ja alettava kahlaamaan Yön hittejä vähitellen läpi.. sinne ne levyt nykyisin pölyttyy hyllyyn ja nytkin sitä eksyy ennemmin tubesta klikkailemaan. Parrasvalot(kin) on jo kymmenen vuoden takaa, nyt kun tuon kuuntelee videoineen on tuo lopun katseenvaihto Ollin ja Jussin välillä jotenkin pysäyttävä. Yön jälkimmäiseltäkin puoliskolta on tosiaan jäänyt soimaan hyviä biisejä, vaikkei ne niin pyörikään päässä. Yhtä kaikki, Yö on tuupannut hillittömän määrän hienoja lauluja ja vahvoja tekstejä. ..vaikka siis Jussi onkin niin monen takana, näistä uusistakin.

Paljon on lauluja rakkaudesta ja tuskailusta, mutta myös ystävyydestä ja ohi kiitävästä ajasta. Hyviä vuosia on jostain syystä pyörinyt eniten nyt päässä, Suvi Teräsniska puolestaan ohjasti kuuntelmaan -Sunnuntaisin kuolee kuninkaat. Haikeita aikoja, Ollin lähtö tosiaan pysäyttää miettimään. Hakulisen -Yö jota koskaan ei ollutkaan on muuten yksi merkittävä raita vuosien varrelta, vaikka tuotakaan ei ole taidettu juurikaan soittaa. Jussin oma tuotanto on jäänyt ihan liikaa varjoon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös