Autoiluketju

  • 3 190 031
  • 18 516

molari

Jäsen
Taloyhtiössämme on n. 40 autoa, joista neljä on sähköautoja. Kaikissa tapauksissa nuo ovat taloutensa ainoat autot.

Mielenkiintoista, asun samankokoisessa yhtiössä Espoossa (38 autokatospaikkaa) Espoossa ja ei ole edes yhtään hybridiä kellään. Itse olin jo sähköautoon kallistumassa, mutta, kun olisi pitänyt sen n. 10 000 euroa kalliimman hankintahinnan lisäksi kustantaa 3 000 - 4 000 euroa sähköpaikan kunnostukseen, jäi hanke siihen.

Veikkaan, että taloyhtiöiden autottomat osakkaat yhdessä perinteisten polttomoottoriautojen omistajien kanssa torppaa ns. yhteiskustanteiset autopaikkojen sähköistykset lataukseen sopiviksi pitkään. Oma juttunsa sitten ne henkilöt, joiden autojen säilytys tapahtuu kadulla.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Veikkaan, että taloyhtiöiden autottomat osakkaat yhdessä perinteisten polttomoottoriautojen omistajien kanssa torppaa ns. yhteiskustanteiset autopaikkojen sähköistykset lataukseen sopiviksi pitkään.
Meillä on varmaan poikkeuksellinen taloyhtiö, sähköistysprojekti meni läpi yhtiökokouksessa ilman äänestystä.
 

molari

Jäsen
Meillä on varmaan poikkeuksellinen taloyhtiö, sähköistysprojekti meni läpi yhtiökokouksessa ilman äänestystä.

Siis meidänkin yhtiössä saa luvan, kun maksaa itse muutostyökulut, eikä siihen tarvita kuin muutostyöilmoitus isännöitsijälle. Sekin on olennaista päätöksenteossa, omistaako itse osakas vai yhtiö paikan, meillä siis paikat osakemuotoisia, jo senkin takia maksu kuuluu osakkeelle, ihan yhdenvertaisuuden takia. Maksoiko (sähköistikö) teillä yhtiö kaikki (omistavansa) paikat, vaan vain nämä 4 yksittäistä paikkaa.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Ajatuksen tasolla jokainen ominaisuus maksaa, eli pääset halvemmalla, voit painottaa tärkeämpiä ominaisuuksia tai käyttää rahat johonkin täysin muuhun tarpeellisempaan. Tämä on tietysti autoilun kohdalla aika teoreettista koska eihän kukaan valitse autoaan pelkästään tarveharkintaisesti ja järkisyin. Ja riippuu tietysti myös prioriteeteista ja siitä tarpeen pakollisuudesta. Jos esim nelivetoa tarvitsisi kerran vuodessa niin on aika turhaa kuljetella sitä kardaania koko vuosi mukana.
Varmaan tulevaisuudessa kannattaa miettiä kannattaako sitä autoa ostaa ollenkaan jos vaihtoehtoiset tavat yleistyvät. Ja onhan tosiaan autoissa nykyäänkin paljon ominaisuuksia joita ei tarvitse käytännössä koskaan.
Miten ihmeessä pääsen halvemmalla? Silloin kuin niitä puuttuvia ominaisuuksia tarvitsee, niiden korvaaminen esim. vuokra-autolla ei todellakaan ole ilmaista.
Mainitsemasi neliveto on ominaisuutena sellainen, että vaikka sitä ei välttämättä tarvitsisi kuin kerran vuodessa, niin siitä on kyllä talvella hyötyä muutenkin. Joten sikäli hieman huono esimerkki.
Oletetaan nyt että tarvitsisin autossa vetokoukkua kerran vuodessa. Millä laskukaavalla selviän sinun mielestäsi halvemmalla, jos ostan auton jossa ei sitä tarvitsemaani vetokoukkua ole?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Maksoiko (sähköistikö) teillä yhtiö kaikki (omistavansa) paikat, vaan vain nämä 4 yksittäistä paikkaa.
Ei sähköistetty tässä vaiheessa kuin osa paikoista. Kustannus oli parisen tuhatta euroa per paikka ja koska parkkipaikat eivät ole osakkeita vaan yhtiön hallinnassa niin yhtiö maksoi tuon työn. Autopaikan haltijat maksavat sitten muutaman kympin kuukaudessa enemmäin kuin tavallisista ruuduista, sekä sähkön erikseen vielä.
 

teppana

Jäsen
Meillä on autokatoksessa pari hybridiä ja pari sähköautoa. Ainakin se mitä olen jutellut omistajien kanssa, tyytyväisiä ovat olleet. Toki nämä sähköautot ovat aika laadukkaita joten tyytyväisyys on "taatumpaa".
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Oletetaan nyt että tarvitsisin autossa vetokoukkua kerran vuodessa. Millä laskukaavalla selviän sinun mielestäsi halvemmalla, jos ostan auton jossa ei sitä tarvitsemaani vetokoukkua ole?
Lainaat vetokoukullista autoa omaa koukutonta autoasi vastaan. Jos todella ei ole ketään tuttua kenellä olisi koukullinen auto, niin varmaan vaikka feisbookista löytyy joku sosiopaatti joka tähän lähtee kahvipakettia vastaan. Tämä koukkuasia käytiin muuten läpi jo muutama sivu sitten.
 

White Wolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC/DC
Pakko kommentoida tuohon koukullisen auton lainaamiseen...vaikka sitä vissiin on käytykin läpi

Itellä on koukullinen auto ja jos joku minulle entuudestaan tuntematon tyyppi etsii lainaksi koukullista autoa (kahvipaketilla, "vaihtoautolla" tai vaikka rahalla), niin oon sen verran mulkero, että en varmasti oo tarjoamassa.

On siinä aika hyvät riskit ja todennäköisyydet että se koukuton kaveri joko kämmää kärryn peruuttamisen perseelleen (aisa puskuriin / tms.) tai sitten ajaa sakot johonkin kameraan.
Jos sää tarvit koukullista auton, niin mene ja vuokraa tai osta semmonen...

Tottakai hyvät kaverit on asia erikseen. Sillon lähden ite ajamaan ja kuskaamaan kaverille kärryä.
Ite kun hieman maalla asustaa, niin täällähän on koukut joka ainoalla naapurilla 2-3km säteellä.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Lainaat vetokoukullista autoa omaa koukutonta autoasi vastaan. Jos todella ei ole ketään tuttua kenellä olisi koukullinen auto, niin varmaan vaikka feisbookista löytyy joku sosiopaatti joka tähän lähtee kahvipakettia vastaan. Tämä koukkuasia käytiin muuten läpi jo muutama sivu sitten.
Jep jep. Helpommalla pääsen kun omassa autossani on se mitä tarvitsen. Hybridiä tuli kesällä autoa vaihtaessa mietittyä yhtenä vaihtoehtona, mutta mitään vakavasti otettavaa ei löytynyt.
Sähköauto ei pitkään aikaan ole minulle edes vaihtoehto, koska on vaan käytännössä mahdoton ainakin toistaiseksi. Uskon kyllä tämänkin vielä muuttuvan joskus parin vuosikymmenen sisällä, ainakin viimeistään sitten kun jään eläkkeelle.

Onhan sekin käyty läpi jo monta sivua sitten että kaikille sähköauto ei vain sovi, silti sama jankutus jatkuu yhä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
On siinä aika hyvät riskit ja todennäköisyydet että se koukuton kaveri joko kämmää kärryn peruuttamisen perseelleen (aisa puskuriin / tms.) tai sitten ajaa sakot johonkin kameraan.
Jos sää tarvit koukullista auton, niin mene ja vuokraa tai osta semmonen...
Tämä on tietysti täysin ymmärrettä periaate, jos auto on vakuuttamaton tai niin harvinainen että uutta puskuria ei enää mistään löydy. En itsekään lainaisi.
Onhan sekin käyty läpi jo monta sivua sitten että kaikille sähköauto ei vain sovi, silti sama jankutus jatkuu yhä.
Mikä jankutus? Jotenkin tässä jatkuvasti toistuu sama kaava, eli porukka kuvittelee että täällä oltaisiin pakottamassa hankkimaan sähköauto. Kunhan nyt keskustellaan niistä, lähinnä tulevaisuuden kannalta. On ihan selvä asia että kaikille se ei ole vaijtoehto ainakaan vielä. Onhan täällä varmaan tuhat viestiä Skoda Octaviastakin, en mä silti kuvittele että joku minulle sitä ehdottaisi nyt tai vuonna 2025. Suuttuisin kyllä.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Mikä jankutus? Jotenkin tässä jatkuvasti toistuu sama kaava, eli porukka kuvittelee että täällä oltaisiin pakottamassa hankkimaan sähköauto. Kunhan nyt keskustellaan niistä, lähinnä tulevaisuuden kannalta. On ihan selvä asia että kaikille se ei ole vaijtoehto ainakaan vielä. Onhan täällä varmaan tuhat viestiä Skoda Octaviastakin, en mä silti kuvittele että joku minulle sitä ehdottaisi nyt tai vuonna 2025. Suuttuisin kyllä.
Tuntuu täällä toistuvan myös se kaava, että jos ilmoittaa ettei sähköauto ole vaihtoehto, niin heti on joku maailmanparantaja selittämässä kuinka 90% ajoista hoituu hyvin sähköautollakin, ja niille 10 prosentille voi sitten ottaa vaikka yhteiskäyttöauton tai vuokrata, tai ratsastaa vaikka aasilla tai muuta yhtä utopistista.

Tässä tuosta hyvä esimerkki, kun verrattiin siihen että polttomoottoriautossa olisi 15 litran tankki:
Entä jos tankkaaminen tapahtuisi kotipihassa samanlaisella vaivalla kuin lohkolämmittimen käyttö, ja auton mukana tulisi alennuskortti jolla polttoaineen saisi kymmenien (-60%?) prosenttien alennuksella?
Tässä siis pitäisi ensin maksaa lisähintaa että saat auton jossa on normaalia pienempi tankki, ja sitten pitää maksaa se tankkauspiste omaan pihaan. Lopputuloksena se että mikään alennus polttoaineen hinnasta ei riittäisi korvaamaan noita kuluja.

Ymmärrän hyvin että sähköautoa puolustetaan, ja todellakin haluaisin sen olevan vaihtoehto, mutta joku järki tässä hommassa pitäisi silti säilyttää.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tässä tuosta hyvä esimerkki, kun verrattiin siihen että polttomoottoriautossa olisi 15 litran tankki:
Tässä siis pitäisi ensin maksaa lisähintaa että saat auton jossa on normaalia pienempi tankki, ja sitten pitää maksaa se tankkauspiste omaan pihaan. Lopputuloksena se että mikään alennus polttoaineen hinnasta ei riittäisi korvaamaan noita kuluja.
.
Kunhan huomautin selvistä puutteista tuossa älyvapaassa vertauksessa. Minä, eikä kukaan muukaan ole ehdottamassa tai pakottamassa sinulle tai kenellekään kallista latauspistettä omaan pihaan. Huomaatko mitä juuri tarkoitin.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Luulen. Siis pelkästään tarveharkintaisesti ja järkisyin.
Jaa. Itseni, faijani ja usean tutun mukaan lukien olen saanut erilaisen käsityksen. Jos ei saa autosta mitään erityistä nautintoa eikä koe sitä tärkeänä statukselle, niin turha siinä on yhtään ekstraa maksaa. Erityisesti, kun ollaan ostamassa halpaa käytettyä autoa.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Jaa. Itseni, faijani ja usean tutun mukaan lukien olen saanut erilaisen käsityksen. Jos ei saa autosta mitään erityistä nautintoa eikä koe sitä tärkeänä statukselle, niin turha siinä on yhtään ekstraa maksaa. Erityisesti, kun ollaan ostamassa halpaa käytettyä autoa.
Niinhän se yleensä menee, että mahdolliset vaihtoehdot valitaan tarveharkintaisesti ja järkisyin. Vaatimukset täyttävien vaihtoehtojen joukosta voi sitten valita sellaisen, joka miellyttää muutenkin ja josta ehkä hyvällä tuurilla saa jotain nautintoakin.
Alan nyt paremmin ymmärtää @benicio :n sähköautomieltymyksen, koska nyt selvisi ettei sen takana ole järkisyitä tai tarveharkintaakaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eihän mulla ole mitään sähköautomieltymystä. Mun kulkuneuvoissa on kuutiotilavuudeltaan 14 litraa polttomoottoreita. Voitte uskoa että muutamaakin litraa tuosta on vaikea perustella järkisyin.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
"Minun mielestäni sähköautot ovat järkevä vaihtoehto monille, muttei kaikille. Ja kielloilla asiaa ei pitäisi ajaa eteenpäin koska tekniikan kehittymisen myötä asia ajaa itse itsensä"

"NÄMÄ SÄHKÖAUTOMAAILMANPARANTAJAT HALUAVAT KIELTÄÄ BENSA-AUTOT KOKONAAN!"
 

White Wolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC/DC
Tämä on tietysti täysin ymmärrettä periaate, jos auto on vakuuttamaton tai niin harvinainen että uutta puskuria ei enää mistään löydy. En itsekään lainaisi.

Ei auton tarvi olla harvinainen tai vakuuttamaton, että se torppaa tuntemattomalle lainaamisen/vuokraamisen.
Omasta pussistaanhan sen joutuu kuitenkin vakuutuksista maksamaan, jos joku vahinko sattuu.
Tai vaikka saisi sovittua korvauksen järkevästi lainaajan kanssa, niin siitä tulee kuitenkin omat vaivansa kun viet autoa johonkin pajalle....auton omistajalle ei jää kyllä plussia tässä ajatusleikissä.
 

Undrafted

Jäsen
Vuosi ei-ladattavalla Hyundai Ioniq hybridillä takana. Valmistaja ilmoittaa yhdistetyksi keskikulutukseksi 3.6l/100km ja kertaakaan en ole tankillista päässyt alle 4L/100km. Vuoden keskiarvo 4,3L/100km. Saman auton täyssähköversion toimintasäteeksi kerrotaan 280km. Mikäli täyssähkön ilmoitetuissa luvuissa yhtälailla ilmaa, niin kovin kummoista ajoa tuolla ei tee jos meinaa yhtään maantielle lähteä. Pikalatauksen kestoksi kertovat n. 24 min, jos saa heti lataukseen huoltoasemalla/kaupalla. Sikäli olen autoon ollut ihan tyytyväinen, koska kulut verrattuna pieni moottoriseen verrokkiautooni ovat jääneet pienemmiksi. Ei mitään hajua onko valintani ollut miten ympäristöystävällinen, mutta itselle tärkein juttu on oma lompakkoystävällisyys.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Vuosi ei-ladattavalla Hyundai Ioniq hybridillä takana. Valmistaja ilmoittaa yhdistetyksi keskikulutukseksi 3.6l/100km ja kertaakaan en ole tankillista päässyt alle 4L/100km. Vuoden keskiarvo 4,3L/100km. Saman auton täyssähköversion toimintasäteeksi kerrotaan 280km. Mikäli täyssähkön ilmoitetuissa luvuissa yhtälailla ilmaa, niin kovin kummoista ajoa tuolla ei tee jos meinaa yhtään maantielle lähteä. Pikalatauksen kestoksi kertovat n. 24 min, jos saa heti lataukseen huoltoasemalla/kaupalla. Sikäli olen autoon ollut ihan tyytyväinen, koska kulut verrattuna pieni moottoriseen verrokkiautooni ovat jääneet pienemmiksi. Ei mitään hajua onko valintani ollut miten ympäristöystävällinen, mutta itselle tärkein juttu on oma lompakkoystävällisyys.
Siis ne sähköauton ranget ilmoitetaan tietyn standardin mukaisesti kolmannen osapuolen laskemina, ja nuo vanhan mallin laskelmat ovat olleet pääsääntöisesti liian isoja. Nykyiset WLTP-mallin mukaan ilmoitetut toimintasäteet on varsin realistisia.

Kesällä.

Talvella ei niinkään, mutta sehän nyt on itsestään selvää ihan jokaisella autolla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei auton tarvi olla harvinainen tai vakuuttamaton, että se torppaa tuntemattomalle lainaamisen/vuokraamisen.
Omasta pussistaanhan sen joutuu kuitenkin vakuutuksista maksamaan, jos joku vahinko sattuu.
Tai vaikka saisi sovittua korvauksen järkevästi lainaajan kanssa, niin siitä tulee kuitenkin omat vaivansa kun viet autoa johonkin pajalle....auton omistajalle ei jää kyllä plussia tässä ajatusleikissä.
No höh, enhän minä nyt tuntemattomalle lainaamista ehdottanutkaan:
Lainaat vetokoukullista autoa omaa koukutonta autoasi vastaan. Jos todella ei ole ketään tuttua kenellä olisi koukullinen auto, niin varmaan vaikka feisbookista löytyy joku sosiopaatti joka tähän lähtee kahvipakettia vastaan. Tämä koukkuasia käytiin muuten läpi jo muutama sivu sitten.
Eli jos joku kysyy tuntematon kysyy facebookissa koukullista autoa lainaan, sinun ei ole pakko suostua. Sinun ei ole pakko vastata mitään.
 

Undrafted

Jäsen
Siis ne sähköauton ranget ilmoitetaan tietyn standardin mukaisesti kolmannen osapuolen laskemina, ja nuo vanhan mallin laskelmat ovat olleet pääsääntöisesti liian isoja. Nykyiset WLTP-mallin mukaan ilmoitetut toimintasäteet on varsin realistisia.
Tuo 280km toimintasäde ilmoitetaan nyt Hyundain sivulla. Ei mitään tietoa miltä pohjalta luku on, mutta tuskin siihen pääsisin jos sellaisella autolla lähtisin liikkeelle. Taisi sama luku olla vuosi sitten, mistä autokauppias jo totesi ettei siihen lähellekään pääse todellisuudessa. Erotus ilmoitetun bensankulutuksen ja todellisuuden välillä yllätti, koska aiemmilla autoilla päässyt lähemmäs ilmoitettuja arvoja. Toki todellinenkin lukema hyvällä tasolla aiempiin autoihini nähden. Hyvin tippunut sieltä 2000-luvun alun 7+L/100km lukemista ensin n. 5,5L/100km lukuihin ja nyt tuo reilu 4L/100km. Aina ollut pieniä bensakoneita oman aikansa kansanautoja, nykyinen erikoisempi valinta jos katsoo ensirekisteröintejä.

Työnantaja otti käyttöön verottajan ohjeet, että jos lataa työpaikalla sähköautoa, niin 30 euroa kuukaudessa lasketaan etuna palkkalaskelmassa. Vaikuttaa omalta osaltaan kannattaako työpäivän aikana ladata vai ei.
 
Viimeksi muokattu:

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Tuo 280km toimintasäde ilmoitetaan nyt Hyundain sivulla. Ei mitään tietoa miltä pohjalta luku on, mutta tuskin siihen pääsisin jos sellaisella autolla lähtisin liikkeelle. Taisi sama luku olla vuosi sitten, mistä autokauppias jo totesi ettei siihen lähellekään pääse todellisuudessa. Erotus ilmoitetun bensankulutuksen ja todellisuuden välillä yllätti, koska aiemmilla autoilla päässyt lähemmäs ilmoitettuja arvoja. Toki todellinenkin lukema hyvällä tasolla aiempiin autoihini nähden. Hyvin tippunut sieltä 2000-luvun alun 7+L/100km lukemista ensin n. 5,5L/100km lukuihin ja nyt tuo reilu 4L/100km. Aina ollut pieniä bensakoneita oman aikansa kansanautoja, nykyinen erikoisempi valinta jos katsoo ensirekisteröintejä.

Työnantaja otti käyttöön verottajan ohjeet, että jos lataa työpaikalla sähköautoa, niin 30 euroa kuukaudessa lasketaan etuna palkkalaskelmassa. Vaikuttaa omalta osaltaan kannattaako työpäivän aikana ladata vai ei.
Tuo 280 km:n toimintasäde on vielä vanha NEDC-mittaustulos. WLTP:n mukainen lukema on 204 km ja todellinen lukema 212 km - ainakin tämän testin perusteella (linkki vie jokamies.fi-sivuston uutiseen #realrangeEV-testistä).

Ioniq Hybridin WLTP-kulutus on Hyundain hinnaston mukaan 4,5 l/100 km, joten olet itseasiassa päässyt jopa alle luvatun.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös