Espoo – tuo urbaani maaseutu

  • 38 647
  • 235

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
@FASlapsi tässä on varmasti kyse merellisestä Lauttasaaresta.

Osaisiko @scholl tai joku muu palstalainen suositella hyviä reittejä PK-Seudulla mitkä soveltuu maantiepyöräilyyn. Tähän mennessä teitä on lähinnä haukuttu. Lähtöpaikkana toimisi Länsi-Vantaa ja lenkin pituus voisi hyvinkin olla sen 30-50 kilometriä.

Hyi, Vantaa on yököttävää landea, ihan sama onko se länttä vai itää. Suosittelen ensi töikseen muuttamista Iraniin, Larun kylään, olisit siellä 27. asukas viimeisimmän tiedon mukaan. Sieltä käsin voit sitten koukata Vartiosaaren kautta Westendiin. Matkaa on tosin hieman enemmän kuin tuo 30-50 kilometriä suuntaansa, jos koukkaat tien E119 kautta Kaspianmeren rantaa myötäillen, kilometrejä tulee 4777, ja jos haluat hieman lisähaastetta, voit mennä tien E105 kautta osittain Mustanmeren rantsua mukaillen, tällöin kilometrejä tulee vähän päälle 5000. Tie saattaa olla Larussa huonokuntoinen niistä kohdista, joissa bussi on ajanut märällä asfaltilla, mutta soita heti Rakennusvirastolle jotta tulevat korjaamaan tien jos sieltä joku kuoppa jostain löytyy. Larusta kun pääset pois, tiet todennäköisesti huononevat mutta ei kai siellä Vantaallakaan mitään teitä ole joten lienet jo tottunut tilanteeseen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
@FASlapsi tässä on varmasti kyse merellisestä Lauttasaaresta.

Osaisiko @scholl tai joku muu palstalainen suositella hyviä reittejä PK-Seudulla mitkä soveltuu maantiepyöräilyyn. Tähän mennessä teitä on lähinnä haukuttu. Lähtöpaikkana toimisi Länsi-Vantaa ja lenkin pituus voisi hyvinkin olla sen 30-50 kilometriä.

Riippuen vähän mitä Länsi-Vantaa tässä tarkoittaa, kivoja reittejä on paljon. Mm. lentokentän ympäri on hyvää baanaa ajaa (Ruotsinkylän kautta, voi tehdä lisälenkkiä joko Hyrylä-Lahela-reittiä tai Nahkela-Palojoki-tietä, sielläkin hyvät baanat), samoin Tuusulanjärven ympäri. Osunevat kilometreihisi.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Miljoonavelka yhä kuittaamatta, onko omaisuutta takavarikoitu? Näin vastaa urheilubisneksessä pettynyt Jussi Salonoja - Jääkiekko - Ilta-Sanomat

Pakko laittaa tämä ihan tähänkin ketjuun, koska nyt tulee herra makkaraperijältä jo niin tylyä ja suoraa tekstiä, jossa hän haukkuu käytännössä kaikki espoolaiset ja koko kaupungin. Virheitä on kuulemma itsekin ehkä tehty, mutta loppupeleissä vika on vain ja ainoastaan espoolaisten ihmisten ja yritysten..

Tavallaan jopa ymmärrän tuon katkeruuden noiden finaalikeväiden osalta, etenkin keväällä 2011 jolloin HIFK:lla oli finaalisarjassa rumasti sanoen pelkkiä kotiotteluita. En asunut vielä tuolloin itse Espoossa, mutta muistan elävästi sen lehtijutun (olikohan nyt Hesarissa vai NYT-liitteessä vai missä) siitä miten Bluesin finaalipaikka näkyy Espoossa. Tutkivan journalismin tulos oli, ei mitenkään. Karkeasti ilmaistuna "ketään ei kiinnostanut, ei niin ketään". Muistaakseni jutussa oli, että ainoa paikka missä oli minkäänlaista elämää, oli Bluesin fanikauppa, jollainen ilmeisesti oli Sellossa(?) siihen aikaan

Salonoja toki unohtaa sen ettei hän voi Espoon kaltaisessa epäkaupungissa, joka vieläpä on käytännössä Suomen eri heimojen yhteinen sulatusuuni, automaationa löytyvän jotakin yhteisöllisyyttä, jos ei ole jotakin mistä ihmiset olisivat valmiita maksamaan ja menemään sen taakse. Se suuri kysymys minulle näin ulkopuolisena ja nykyisenä uusespoolaisena onkin se, miksei silloin keväinä 2008 ja 2011 löytynyt sitä yhteisöllisyyttä, vaikka tuote oli enemmän kuin kunnossa? Miksei edes silloin kiinnostanut? Ja juuri tästä näkökulmasta ymmärrän Salonojan avautumisen..

Minulla on reilu kolmekymppinen tuttu, syntyperäinen espoolainen ja innokas kiekkomies. Espooseen muuttoni jälkeen hän jutteli minulle lapsuudestaan 90-luvulla, kun itse innostui lätkästä, ja nimenomaan Kiekko-Espoosta. Hänellä oli kuitenkin "ongelma", sillä hän asui lapsena ja nuorena Espoonlahdessa, ja puheli että ne jotka hänen kavereistaan olivat ylipäätään lätkästä kiinnostuneita, olivat aina joko HIFK:n tai Jokerien (usein kuulemma varsinkin jälkimmäisen) kannattajia. Kyse oli kuulemma siitä järkyttävästä rajanvedosta Espoonlahden ja Matinkylä/Olarin suuralueiden välillä: että "me ollaan me, ja nuo on nuo". Eli siis ihan periaatteesta piti olla kannattamatta Kiekko-Espoota, joten hän oli kannatuksensa kanssa aika yksin.. vaikea uskoa, että enää nykypäivänä ihan tällaista olisi, onhan Espoon väestöpohjakin muuttunut kolmessakymmenessä vuodessa varmasti todella paljon

Mutta kokonaisuutena tähän ongelmaan Espoossa ei tunnu helppoa ratkaisua löytyvän..
 

scholl

Jäsen
Tavallaan jopa ymmärrän tuon katkeruuden noiden finaalikeväiden osalta, etenkin keväällä 2011 jolloin HIFK:lla oli finaalisarjassa rumasti sanoen pelkkiä kotiotteluita. En asunut vielä tuolloin itse Espoossa, mutta muistan elävästi sen lehtijutun (olikohan nyt Hesarissa vai NYT-liitteessä vai missä) siitä miten Bluesin finaalipaikka näkyy Espoossa. Tutkivan journalismin tulos oli, ei mitenkään. Karkeasti ilmaistuna "ketään ei kiinnostanut, ei niin ketään". Muistaakseni jutussa oli, että ainoa paikka missä oli minkäänlaista elämää, oli Bluesin fanikauppa, jollainen ilmeisesti oli Sellossa(?) siihen aikaan

No kun se espoolaisuus on siinä se vika. Ne saakelin kahelit eivät tajua, että sitä pitää markkinoida brändinä x, eikä espoolaisena. Saksalaisina autoja myytiin joskus saksalaisina. Sitten 90-luvulla Made in Germany korvautui ajatuksella Made by Mercedes jne. Se brändi on se, mikä ratkaisee, eikä se, missä se on valmistettu. Itse brändeihin koki ikäni perehtyneenä olen 99% varma siitä, että tuon bluesin tai minkä tahansa joukkueen siellä saisi sillä 2011 pelitavalla menestymään, jos Espoo unohdettaisiin. Rakennettaisiin se brändi sillä tavalla kuin laajennusjoukkueet on muuallakin tehty. Ensimmäisenä tulee mieleen San José Sharks. Hieno logo, jolla siitä tuli heti lanseerauksen jälkeen NHL:n tyyliin myydyin pelipaita ja nuoriso alkoi kannattamaan sitä joukkuetta ympäri Pohjois-Amerikan. Siis ohjeeni on: hieno logo, upea värimaailma, mukaansatempaava tarina ja hyvä meininki otteluihin. Mieluusti lisäksi kohtuuhintaiset liput. Nyt raideliikenne on sinne kunnossa, kun metrokin kulkee, joten potentiaalinen kannattajakunta on koko Pääkaupunkiseudulla ja etäfaneja lapsista ja nuorista voi hankkia koko Suomesta. Ei jotain Makwan Amirkhaniakaan kannateta vain jossain Turun Varissuolla, vaan ympäri maata. Sosiaalinen media ja nykytekniikka muutenkin takaavat niin paljon mahdollisuuksia, että tuollainen henkinen rajoittuneisuus, joka hirttäytyy johonkin espoolaisuuteen, on täysin idioottimaista touhua. Hirttävät itsensä munista vapaaehtoisesti.

Siitä on varmaan jo 10 vuotta, kun sanoin, että unohtakaa se espoolaisuus. Se pitää olla Blues, eikä Espoon Blues tai jotain vastaavaa. Eikä mitään koko seinän kokoisia mainoksia Ison Omenan kylkeen, jossa lukee espoolaisempi...
 

scholl

Jäsen
Osaisiko @scholl tai joku muu palstalainen suositella hyviä reittejä PK-Seudulla mitkä soveltuu maantiepyöräilyyn. Tähän mennessä teitä on lähinnä haukuttu. Lähtöpaikkana toimisi Länsi-Vantaa ja lenkin pituus voisi hyvinkin olla sen 30-50 kilometriä.

Valitettavasti en osaa vielä. En ole tehnyt yhtään maakuntamatkaa vielä Vantaalle. Tuusulanjärvi kuulostaa kyllä hyvältä idealta. Täytyy perehtyä miten sinne pääsisi. Esim. Etelä-Espoosta Kauniaisiin oli ihan karmeata ajaa, kun oli koko ajan liikennevaloja, huonot opasteet ja välillä navi ohjasi jonnekin hiekkateille. Olisi kiva, jos löytyisi joku reitti, mikä olisi ajettavampi. Yksi vaihtoehto on tietysti laittaa pyörä junaan ja matkustaa jonnekin, mistä lähtee polkemaan.

@FASlapsi sinun pitää tehdä joskus maakuntamatka Lauttasaareen, niin opit tietämään, mikä on Laru. Ymmärrän, ettei maalla ole niin vahva tietämys tällaisista helsinkiläisistä paikoista. Riittää, että tietää rautatieaseman, Sokoksen ja Vltavan. On olemassa mm. pinkki Laru-jopo, joka on yleisessä käytössä. Sillä saa ajaa kuka vain, joka tietää sen lukon numerokoodin, mutta sitä ei saa viedä saarelta pois. En ole ajanut sillä, mutta olen ottanut siitä pyörästä valokuvan.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jaa Laru on Lauttasaari? Okei. Saanks mä sit ristiä Espoon vaikkapa Epuks? Epu, joo se on kiva. Vähän ku kepu vieläpä!

Oon kyllä käynyt Lauttasaaressa joskus, siellä asui eräs tuttu lesbo lesbokaverinsa kanssa ja hänen luonaan pari kertaa vierailin. Käsittääkseni lesbot asui aika lähellä sitä taloa missä Antti Tuisku asusteli homokaverinsa kanssa? Mä luulin että se on Espoota kun se on niin lähellä Keilaniemeä ja jotenkin siellä ei oo yhtään heltsinkiläinen fiilis, lähinnä samanoloinen lähiö se oli kuin vaikkapa Tapiola, paitsi että lesboja ja homoja on enemmän. Eli Laru on henkisesti vähän semmonen pikkurilli pystyssä kulkeva Epu. Tommoset yhteiset pinkit fillaritkin kuulostaa tosi vapaamieliseltä homo-demari-meiningiltä, ei yhtään semmoselta "edari tsödäri tykit on nössöille"-touhulta mitä kunnon helsinkiläiseksi meiningiksi miellän. Eihän siellä sitäpaitsi oo edes rautatiesasemaa, Sokosta eikä Vltavaa.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
No kun se espoolaisuus on siinä se vika. Ne saakelin kahelit eivät tajua, että sitä pitää markkinoida brändinä x, eikä espoolaisena. Saksalaisina autoja myytiin joskus saksalaisina. Sitten 90-luvulla Made in Germany korvautui ajatuksella Made by Mercedes jne. Se brändi on se, mikä ratkaisee, eikä se, missä se on valmistettu. Itse brändeihin koki ikäni perehtyneenä olen 99% varma siitä, että tuon bluesin tai minkä tahansa joukkueen siellä saisi sillä 2011 pelitavalla menestymään, jos Espoo unohdettaisiin. Rakennettaisiin se brändi sillä tavalla kuin laajennusjoukkueet on muuallakin tehty. Ensimmäisenä tulee mieleen San José Sharks. Hieno logo, jolla siitä tuli heti lanseerauksen jälkeen NHL:n tyyliin myydyin pelipaita ja nuoriso alkoi kannattamaan sitä joukkuetta ympäri Pohjois-Amerikan. Siis ohjeeni on: hieno logo, upea värimaailma, mukaansatempaava tarina ja hyvä meininki otteluihin. Mieluusti lisäksi kohtuuhintaiset liput. Nyt raideliikenne on sinne kunnossa, kun metrokin kulkee, joten potentiaalinen kannattajakunta on koko Pääkaupunkiseudulla ja etäfaneja lapsista ja nuorista voi hankkia koko Suomesta. Ei jotain Makwan Amirkhaniakaan kannateta vain jossain Turun Varissuolla, vaan ympäri maata. Sosiaalinen media ja nykytekniikka muutenkin takaavat niin paljon mahdollisuuksia, että tuollainen henkinen rajoittuneisuus, joka hirttäytyy johonkin espoolaisuuteen, on täysin idioottimaista touhua. Hirttävät itsensä munista vapaaehtoisesti.

Hyviä pointteja varmasti, ainakin nyt minun mielestäni joka en ole aito espoolainen, ja jolla ei ole mitään sen kummempaa "tunnesidettä" Espooseen tai espoolaiseen kiekkoon. Amirkhani toki on silti huono vertailukohta, koska hän on yksilöurheilija, ja vieläpä sellaisessa lajissa joka on Suomessa hyvin pieni. Vapaaottelun ystävillä ei juuri ole ketään muuta noin selkeää kiinnittymisen kohdetta, kuin valtakunnan julkkikseksi noussut Amirkhani..

Lätkässäkin brändääminen on toki tärkeää, varsinkin tänä päivänä. Mutta tokihan silti ihan liigaseuroistakin useampikin on erittäin vahvasti identifioitunut juuri siihen omaan kotikaupunkiinsa, ja nimenomaan haluaakin varmasti olla. Siihen, millainen se kaupunki on ja millaisia ihmisiä siellä asuu. Ei vähiten muuan Porin Ässät, joka on kuitenkin viimeisten tutkimusten mukaan Suomen kaikkein tunnetuimpia urheilubrändejä, ja jonka tapauksessa nimenomaan kaupunki on iso osa sitä brändiä. Tällaisesta näkökulmasta tarkastellen Espoo on toki varmasti poikkeus, koska tästä Espoon yhdyskunta- ja väestörakenteesta nyt voisi jauhaa aivan loputtomiin, ja siitä miten niistä johtuen "espoolaisuutta" ei ole edes olemassa..

Lähivuodet näyttänevät joka tapauksessa sen, miten tuo Kiekko-Espoon uusi yritys ottaa tuulta alleen
 

Undrafted

Jäsen
Osaisiko scholl tai joku muu palstalainen suositella hyviä reittejä PK-Seudulla mitkä soveltuu maantiepyöräilyyn. Tähän mennessä teitä on lähinnä haukuttu. Lähtöpaikkana toimisi Länsi-Vantaa ja lenkin pituus voisi hyvinkin olla sen 30-50 kilometriä.
Paras suunnata pois pk-seudulta eli esimerkiksi Kirkkonummelle, Sipooseen tai esimerkiksi Kehä III:sen suuntaisen kevlin kautta Oittaan ohi ja Vihdintien yli jatkaen. Maantielenkeissä riippuu tosi paljon minkä mittaisia lenkkejä tykkää polkea. Kehä III:sen viereistä kevliä olen käyttänyt siirtymäreittinä ja Bodomia kiertänyt tai sitten ulommaskin riippuen menohaluisa. Kehän sisäpuolella ei maantiepyörällä polje kuin siirtymän kotiin ja lenkille.
 

DR_J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Huuhkajat, HJK
Espoolaisen urheilun suurin ongelma on se, ettei edes Espoolaiset miellä itseään espoolaisiksi. Siellä puhutaan, että "Olen Olarista/Tapiolasta/Matinkylästä etc" Oma asuinlähiö on tärkeämpi kuin asuinkaupunki. Eikös Blueskin mielletty aikoinaan erityisesti Tapiolan joukkueeksi? Samoin Honka?
Helsinkiläiset taas puhuvat useammin itsestään Helsinkiläisinä. Harva sanoo kysyjälle olevansa Kontulasta/Lauttasaaresta/Herttoniemestä etc.
 

Siniharmaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Tavallaan jopa ymmärrän tuon katkeruuden noiden finaalikeväiden osalta, etenkin keväällä 2011 jolloin HIFK:lla oli finaalisarjassa rumasti sanoen pelkkiä kotiotteluita.
Eipä tuosta oikein voi espoolaisia syyttää. Kyllä noihin kotimatseihin olisi saatu halli täyteen Bluesin kannattajiakin, mutta jos samaan aikaan 10 000 espoolaisen kanssa on 10 000 helsinkiläistä ostamassa lippuja, niin valitettavasti, silloin kannattajajakauma on hallillakin samassa suhteessa. Ensimmäisessä Espoossa pelatussa ottelussahan jakauma olikin käytännössä tasan. Toisessa kotiottelussa taas suurin osa Blues-faneista oli myynyt lippunsa eteenpäin.
Salonoja toki unohtaa sen ettei hän voi Espoon kaltaisessa epäkaupungissa, joka vieläpä on käytännössä Suomen eri heimojen yhteinen sulatusuuni, automaationa löytyvän jotakin yhteisöllisyyttä, jos ei ole jotakin mistä ihmiset olisivat valmiita maksamaan ja menemään sen taakse. Se suuri kysymys minulle näin ulkopuolisena ja nykyisenä uusespoolaisena onkin se, miksei silloin keväinä 2008 ja 2011 löytynyt sitä yhteisöllisyyttä, vaikka tuote oli enemmän kuin kunnossa? Miksei edes silloin kiinnostanut? Ja juuri tästä näkökulmasta ymmärrän Salonojan avautumisen..
En nyt ihan hyväksy tuota väitettä, etteikö yhteisöllisyyttä ja kiinnostusta olisi löytynyt noina finaalikeväinä. Varsinkin tuo ensimmäinen finaalipaikka oli erittäin iso juttu espoolaiselle kiekolle, mikä näkyy esim. oheisella Youtubesta löytyvällä videolla. Ongelmat löytyy ennemmin siitä, että mitä tehtiin sitten, kun kausi oli loppunut. Varsinkaan kesällä 2011 Espoosta ei löytynyt mistään yhtään mainosta, joka olisi Bluesiin liittynyt. Myöskään lehdissä ei mainostettu kauden alkua mitenkään. Salonoja siis aivan itse jätti käyttämättä sen momentumin, joka joukkueen hyvästä menestyksestä oli seurannut. Lopputuloksena kauden ekassa kotimatsissa oli luokkaa 2400 katsojaa.
Minulla on reilu kolmekymppinen tuttu, syntyperäinen espoolainen ja innokas kiekkomies. Espooseen muuttoni jälkeen hän jutteli minulle lapsuudestaan 90-luvulla, kun itse innostui lätkästä, ja nimenomaan Kiekko-Espoosta. Hänellä oli kuitenkin "ongelma", sillä hän asui lapsena ja nuorena Espoonlahdessa, ja puheli että ne jotka hänen kavereistaan olivat ylipäätään lätkästä kiinnostuneita, olivat aina joko HIFK:n tai Jokerien (usein kuulemma varsinkin jälkimmäisen) kannattajia. Kyse oli kuulemma siitä järkyttävästä rajanvedosta Espoonlahden ja Matinkylä/Olarin suuralueiden välillä: että "me ollaan me, ja nuo on nuo". Eli siis ihan periaatteesta piti olla kannattamatta Kiekko-Espoota, joten hän oli kannatuksensa kanssa aika yksin.. vaikea uskoa, että enää nykypäivänä ihan tällaista olisi, onhan Espoon väestöpohjakin muuttunut kolmessakymmenessä vuodessa varmasti todella paljon

Mutta kokonaisuutena tähän ongelmaan Espoossa ei tunnu helppoa ratkaisua löytyvän..
Tähän samaan ilmiöön on varmasti jokainen Espoossa kasvanut törmännyt. Varsinkin 90-luvulla Jokerit sai menestyksensä ansiosta monesta espoolaisesta lapsesta uuden kannattajan. HIFK:n puolelle lapsia taas on mennyt, koska monen vanhemmat ovat Helsingistä kotoisin. Tällä vuosikymmenellä oli jo pilkahdusta paremmasta nähtävillä, kun päiväkodeissa ja ala-asteilla Bluesin pipot olivat jo selvästi suositumpia kuin naapurijoukkueiden pipot. Sekin hyvä työ valitettavasti meni hukkaan, kun Blues ajautui konkurssiin ja Salonoja pyrki lakaisemaan Bluesin historian maton alle. Nyt Kiekko-Espoolla tulee olemaan erittäin iso haaste saada junnut puolelleen, sillä sen sijaan, että kilpailtaisiin vain naapurikaupungin joukkueita vastaan, nyt täytyy kilpailla myös oman kaupungin seuraa vastaan näkyvyydestä.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Minä en ymmärrä tätä ylenpalttista hinkua yhtenäiskulttuuriin ja sitten toisaalta mälytööntä monikulttuuriuden ihannointia. Eteläpohjalaisena asuin aluksi Otaniemessä, sitten olin hetken olarilainen ja muutin Töölöön. Siellä olin helsinkiläinen mielestäni, mutta sitten vaihdoin Kivenlahteen. En kokenut olevani espoolainen vaan olin kivenlahtelainen, hienoja ihmisiä on Kivenlahdessa, toki myös Töölössä on. Espoo on mainio paikka omalaatuisenaan, isojen kylien suomalaisittain outona yhdistelmänä, josta kylien jäsenet ovat salaa ylpeitä, espoolaisia jossain tiukassa tilanteessa. En osaa sanoa tuntevatko vantaalaiset samoin, ehkä he tajuavat.
Muuten, Kivenlahdessa oli ehkä jopa enemmän ns. aborinigaaleja kuin Töölössä, he toivat oman viehättävän monikulttuurisen Suvisaaristo-leiman elämän menoon. Espoo on symppiskaupunki, erittäin omalaatuinen, espoolaiset ovat aika mukavia ihmisiä, monien kulttuuriperinteiden edustajia sopuisasti löytyy, savokarjalaisia ja pohjalaisia kera hurrien, yhdessä pelattiin ja naurettiin.
 

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Tulipas matkattua ensimmäistä kertaa metrolla Espooseen. Täysin vääriin mestoihin se menee, kun Jorviin päästäkseen on ensin vedettävä metrolla Tapiolaan, ja siitä vielä matkattava puoli tuntia dösällä. Siis he rakensivat sinne metron, mutta eivät saaneet asemaa puolta tuntia lähemmäs ainoaa tärkeää paikkaa koko kylässä? Pitäkööt tunkkinsa. Tulipas sentään ekaa kertaa matkattua koko väli, kun Meltsistä tuli lähdettyä. Tai siis Matinkylä on ilmeisesti vielä syvemmällä Espoossa ymmärtääkseni, mutta sinne ei onneksi voi eksyä vahingossa, kun se vaatii metron vaihdon.

Tästä seikkailusta saa tosin eniten kiittää HUSia, joka on suuressa viisaudessaan keskittänyt kaikki magneettitutkimuksensa Espoon perämetsiin. Saatana.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Varsinkin 90-luvulla Jokerit sai menestyksensä ansiosta monesta espoolaisesta lapsesta uuden kannattajan. HIFK:n puolelle lapsia taas on mennyt, koska monen vanhemmat ovat Helsingistä kotoisin.
Lisäisin vielä että länsi-helsingistä muutettiin espooseen ja läntinen stadi on vahvasti IFK.

Juurikin noin meni omassakin nuoruudessa kuin kirjoittelit. Ennen Jokeri-dynastiaa en tuntenut yhtään nuorta narrifania mutta kun menestystä alkoi tulla ennen kuin kiekko-espoo oli liigassa niin narrifaneja syntyi kuin sieniä sateella. Yht'äkkiä omista frendeistäkin löytyi noin viisi fania.
Me IFK fanit oltiin vahvasti kannatettu joko sisarusten kautta tai vanhempien. Ikään kuin synnytty kannattamaan punaista.

Ja lisänyanssina että espoolaislähiössä missä synnyin 70-luvulla IFK:lla oli kämppiä ja 10v vanhempi broidi haki nimmareita sen ajan IFK-legendoilta.

_
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Harvoin tulee Espoossa käytyä, mutta eilempä kuitenkin kävin. Aalto yliopiston minirampilla oli hyvin epäviralliset minin MM-kisat. Ei siellä vissiin kyllä ollu kun suomalaisia vetämässä, en kyllä varmaks mene kuitenkaan sanomaan. Oheishyrskyttimiä oli myös roudattu mestoille, oli hiihtohissi gondolista kyhätty sauna ja vieressä palju. Oli esiintymislava jossa pari bändiä ja muutama räppäri kävi veivaamassa. Sitten oli jonkun sortin slip'n'slide missä väki "surffas" menemään. Paikalla oli mun arvion mukaan joku parisataa päätä ja tunnelma oli varsin leppoisa. Mitään rähinöitä ei luonnollisestikaan syntynyt, eikä virkavaltakaan vaivautunut missään vaiheessa paikalle. Pari orientaalia henkilöä seisokeli sivummalla ihmettelemässä meininkiä, vaikuttivat syystä tahi toisesta hitusen pöllymystyneiltä. Kaikin puolin miellyttävä tapahtuma ja multa irtookin Espoolle, kyseiselle tapahtumalle ja paikalle löytäneelle kansalle vilpitön littipeukku. Hyvä Espoo.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Espoohan on valintana eräänlaista sitoutumista, jostain luopumista jonkin (kodin ja perheen) eduksi. Kompromissoi.

Sinällään kaunista ajattelua, mutta sillä tavalla ei oikein synny kaupunkilaista meininkiä, yhtenäistä identiteettiä ja näin ollen esim. kasvupohjaa ilmiöille kuten edustusurheilu. Tarvitseeko muuten syntyäkään?

Itse olen asunut "väliaikaisesti" Olarissa, puolisoni kanssa ahtaasti Kilossa ja "pysyvästi" Tapiolassa. Espoosta kokemusta vajaat viisi vuotta.
Silloin se tuntui jotenkin hyvältä idealta, mutta nyt en pystyisi edes harkitsemaan.
 

Undrafted

Jäsen
Espoohan on valintana eräänlaista sitoutumista, jostain luopumista jonkin (kodin ja perheen) eduksi. Kompromissoi.
Mistä Espoossa joutuu luopumaan? Kaikissa kolmessa pk-seudun isossa kaupungissa asuneena en huomaa kyllä merkittävää eroa kaupunkien kesken. Kaupunkien sisällä on sitten eroja ja paljon vaikuttaa mitä ihminen itse haluaa tai tarvitsee. Toisen unelma-alue on toiselle kauhistus.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Mistä Espoossa joutuu luopumaan? Kaikissa kolmessa pk-seudun isossa kaupungissa asuneena en huomaa kyllä merkittävää eroa kaupunkien kesken. Kaupunkien sisällä on sitten eroja ja paljon vaikuttaa mitä ihminen itse haluaa tai tarvitsee. Toisen unelma-alue on toiselle kauhistus.

Esimerkiksi kaupungissa asumisen tunnelmasta. Tai sitten pitää olla hyvät lääkkeet. Kaupunkiasumisen haitoista saa silti nauttia.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Onko Helsingin ydinkeskustaa lukuunottamatta paljonkin paikkoja, missä tämä tunnelma tulee esiin? Helsingistäkin iso osa samanlaista lähiötä kuin Espoo tai Vantaa.

Kyllä maassa on moniakin paikkakuntia joissa on esimerkiksi tori. Kaupunkeja on monen kokoisia. Onhan minun Opelinikin auto (ainakin rekisteriotteen mukaan), vaikka isoveljeni ajaa työkseen täysperävaunuyhdistelmää.

Mutta Espoo ei tunnu kaupungilta. Ei niin, miten asumani muut kaupungit Jyväskylä, Lahti tai Tampere. Ei oikeastaan edes niin kuin Mikkeli, jossa olen viettänyt aikaa armeijasta johtuen. Se tuntuu epämääräiseltä lajitelmalta kaupunkien reuna-alueita ja ohitusteiden varsien keskittymiä.

Mutta tärkeintä on, että se toimii. Suon espoolaisille täysin heidän elämäntapansa.
 

scholl

Jäsen
Kiitos espoolaiset veronmaksajat! Monessa paikassa antamani kritiikki on mennyt perille. Westendissa oli eilisiltana uusi asfaltti ja Haukilahdessakin vanha oli jo kuorittu pois. Mukavampi fillaroida.

Monesti tuntuukin siltä, että Jatkoaika on ainoa paikka, jossa sana ei kuulu ja asia mene perille. Kun pitäisi tehdä jotain, keksivät tekaistuja pelikieltoja kirjoittajille. Täällä netissä ei ole sellainen avoin, läpinäkyvä keskustelukulttuuri. Espoossa esim. nyt kun saivat kritiikkiä katujen kunnosta, niin päättivät uusia ne katujen pinnat.
 

scholl

Jäsen
Esimerkiksi kaupungissa asumisen tunnelmasta. Tai sitten pitää olla hyvät lääkkeet. Kaupunkiasumisen haitoista saa silti nauttia.

mitä se kaupunkiasumisen haitta sitten on? Minä voisin ihan hyvin hommata kesämökin Espoosta. Mieluummin sinne menisin lomalle kuin jonnekin Punkalaitumelle, kun matka on lyhyempi, eikä ole maalaisia niin paljon. Erona Espoossa kaupunkiin on se, että Espoossa asutaan huvilassa tai rivitalossa, kun taas kaupungissa asutaan kerrostalossa useimmiten. Kun asuu kerrostalossa kaupungissa, palveluita on lähellä. Voi dallata kauppaan kun taas jossain muualla se ei onnistu.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
mitä se kaupunkiasumisen haitta sitten on? Minä voisin ihan hyvin hommata kesämökin Espoosta. Mieluummin sinne menisin lomalle kuin jonnekin Punkalaitumelle, kun matka on lyhyempi, eikä ole maalaisia niin paljon. Erona Espoossa kaupunkiin on se, että Espoossa asutaan huvilassa tai rivitalossa, kun taas kaupungissa asutaan kerrostalossa useimmiten. Kun asuu kerrostalossa kaupungissa, palveluita on lähellä. Voi dallata kauppaan kun taas jossain muualla se ei onnistu.

Espoossa kohtalaisesti tai runsaasti esiintyviä kaupunkiasumisen haittoja ovat kohtuuttomat asumiskustannukset, paikoitelle ja hetkittäin (mutta arkipäivittäin) esiintyvä liikenteen heikko sujuvuus sekä tästä johtuva ilmanlaatu.

Tunnustan heti, että ole rusinat pullasta-kansalainen. Haluaisin saada Helsingin tarjonnan Lahden helppoudella ja Kotkan hintatasolla. Sitten vielä pitäisi olla Tampereen ilmapiiri.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Kieltämättä Espoo on jäänyt pahasti paitsioon Tampereen paistatellessa huomion keskipisteenä, vaikka Espoo onkin kehittynyt merkittävästi tässä vuosien saatossa. Ja tämän artikkelin perusteella sama menoo jatkuu myös tulevaisuudessa.

 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kieltämättä Espoo on jäänyt pahasti paitsioon Tampereen paistatellessa huomion keskipisteenä, vaikka Espoo onkin kehittynyt merkittävästi tässä vuosien saatossa. Ja tämän artikkelin perusteella sama menoo jatkuu myös tulevaisuudessa.

Espoo on vähän kuin Helsinki, sen asema on jotenkin niin itsestään selvä. Helsinki on pääkaupunki ja maan suurin kaupunki, Espoo on taas se iso hyvien veronmaksajien kaupunki siinä naapurissa. Pitää myös muistaa, että Espoo on maan toiseksi suurin kaupunki, eikä sille ole siinä uhkaajia. Tampere ei tule millään saavuttamaan Espoota väkimäärässä, ellei siihen liitetä naapurikuntia. Mutta silloinkin Espoo sijaitsisi suuremmalla kaupunkialueella.

Tämä Tampere-ilmiö on vähän kuin Oulu-ilmiö joskus 15 vuotta sitten. Silloin meuhkattiin hirveästi Oulusta ja puhuttiin, kuinka se on maan kakkospääkaupunki. Ja varmaan siellä olikin silloin ihan merkittävää pöhinää it-alalla ja hyvää kasvua muutenkin, tosin kuntaliitoksillahan Oulu suurimmaksi osaksi kasvoi. Viime vuodet onkin sitten tainnut olla hiljaisempaa, vaikka ei Oululla taida nytkään kovin huonosti mennä. Kun mennään Jyväskylästä pohjoiseen, niin ei siellä Oulua isompaa ja merkittävämpää kaupunkia enää tule, eikä tämä tule koskaan muuttumaan.

Tuossa Tampere-ilmiössä on paljon kyse myös Helsingin, Espoon ja koko pk-seudun haastamisesta. Oikeastihan Helsinki ja Espoo ovat monella mittarilla ylivoimaisia, ja nyt on tullut taas vähän kilpailua. Tampere on kyllä markkinoinut itseään taitavasti, siitä täytyy antaa pisteet. Helsinki ja Espoo ovat olleet tuossa laiskoja, koska niiden ei Suomessa tarvitse liiemmin markkinoida itseään.

Mutta eiköhän nämä Tampereen kukkoilut katsota ihan rauhassa, kyllä ne siitä ohi menevät.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös