Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 931 121
  • 81 126

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS

Salminen puhuu kyllä nyt ihan puuta heinää. THL oli varsinkin helmi-maaliskuussa ihan pihalla koko taudista ja sen vakavuudesta.

Marin ei anna puhtoiseen kuvaansa tulla minkäänlaista naarmua
 

nataS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Eipä lähellekkään tuota päästy. Edelleen Pirkanmaa-Päijät-Häme piirien ilmoituksissa lähes 100 tartunnan ero THL:n ilmoittamiin ja sairaanhoitopiirien ilmoittamien välillä.

Täällä Lahdessa uutisoidaan, että ollaan kiihtymisvaiheessa, mutta THL:n mukaan perusvaiheessa.

Siis Lahden kaupungin alueella ollaan kiihtymisvaiheessa, mutta jos tarkastellaan asiaa koko Päijät-Hämeen suhteen niin, Päijät-Häme on perusvaiheessa, koska muun Päijät-Hämeen alueella tartuntoja on sen verran vähän. 90% Päijät-Hämeen tartunnoista on ollut Lahden kaupungin tartuntoja.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Mä sain eilen kesken työpäivän tietää altistumisesta. Esimies soitti ja käski lähtemään kotiin ja käski odottamaan siellä, että mulle soitetaan tarkempia tietoja viranomaisen toimesta.

Siitä on nyt melkein 30 tuntia aikaa ja mitään ei ole kuulunut ja tuskin enää tänään kuuluukaan. On kyllä hidasta toimintaa. THL:n sivuilla sanotaan, että testeihin jos on oireita. No ei ole, joten en ole testeissä käynyt, enkä tiedä pitäisikö mun periaatteessa käydä. En edes tiedä milloin olen altistunut, tai tarkalleen ottaen missä. Ilmeisesti duunissa, koska tieto tuli mun esimieheltä, mutta se että mulla ei ole mitään käryä olenko mä nyt joutumassa karanteeniin ja kuinka pitkäksi aikaa.

Ei oikein vakuuta tämä pimennossa pitäminen ja prosessin hitaus. Tekisi mieli melkein siitä hyvästä käydä lähikapakassa vetämässä ilta pitkäksi.
 

sininen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mä sain eilen kesken työpäivän tietää altistumisesta. Esimies soitti ja käski lähtemään kotiin ja käski odottamaan siellä, että mulle soitetaan tarkempia tietoja viranomaisen toimesta.

Siitä on nyt melkein 30 tuntia aikaa ja mitään ei ole kuulunut ja tuskin enää tänään kuuluukaan. On kyllä hidasta toimintaa...

Ei oikein vakuuta tämä pimennossa pitäminen ja prosessin hitaus.

Tapauksia on tällä hetkellä pääkaupunkiseudulla suhteessa niin paljon, että välttämättä mitään ei tule kuulumaan viranomaisten suunnalta. Itse sain koronavilkkuun altistumisilmoituksen toista kuukautta sitten, jolloin tapauksia oli Helsingissä vielä paljon vähemmän. Mitään yhteydenottoa viranomaisten suunnalta ei tullut, eikä sen puoleen oireitakaan. Olin kiltisti karanteenissa ja etätöissä ohjeiden mukaisen ajan ja palasin sitten ihmisten ilmoille.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Tapauksia on tällä hetkellä pääkaupunkiseudulla suhteessa niin paljon, että välttämättä mitään ei tule kuulumaan viranomaisten suunnalta. Itse sain koronavilkkuun altistumisilmoituksen toista kuukautta sitten, jolloin tapauksia oli Helsingissä vielä paljon vähemmän. Mitään yhteydenottoa viranomaisten suunnalta ei tullut, eikä sen puoleen oireitakaan. Olin kiltisti karanteenissa ja etätöissä ohjeiden mukaisen ajan ja palasin sitten ihmisten ilmoille.

Mukava kuulla, että homma on näin hyvillä kantimilla.

Jos ei huomisen päivän aikana kuulu mitään, niin oletan, etten ole karanteenissa ja elän viikonloppuna täten elämääni täysin normaalisti.
 
F

Flonaldo

Tapauksia on tällä hetkellä pääkaupunkiseudulla suhteessa niin paljon, että välttämättä mitään ei tule kuulumaan viranomaisten suunnalta. Itse sain koronavilkkuun altistumisilmoituksen toista kuukautta sitten, jolloin tapauksia oli Helsingissä vielä paljon vähemmän. Mitään yhteydenottoa viranomaisten suunnalta ei tullut, eikä sen puoleen oireitakaan. Olin kiltisti karanteenissa ja etätöissä ohjeiden mukaisen ajan ja palasin sitten ihmisten ilmoille.
Viranomaisethan eivät saa Koronavilkusta mitään tartunta- tai altistustietoja, joten eivät he olisi voineet sinuun ollakaan yhteydessä - ellei sitten se vilkun kautta tullut tieto olisi sellainen, mikä manuaalisella jäljittämiselläkin olisi selvitetty.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miksi mitään ilmoitusta pitäisi edes Koronavilkun lisäksi tulla? Eikö koko app nyt luotu sen takia, ettei manuaalista työvoimaa tarvittaisi niin hemmetisti jäljittämiseen.
 

Lugu63

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Suomessa on yksi mies, jolle tietynlaisten asioiden tiedottaminen mahdollisimman nopeasti ja laajasti on ensisijainen tavoite.

THL, HUS, AVI, koronaryhmä, kunnat ja kaupungit. Ei.
Lasse Lehtonen tiedottaa.

Husin Lehtonen Ylelle: Helsinki, Espoo ja Vantaa ovat epidemian leviämisvaiheessa Iltasanomat

Kyllä nyt HUS:n tiloissa juhlitaan. Mäkijärvi vie joulun, Järvinen juhannuksen ja Lehtonen laittaa Uudenmaan kiinni.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mä sain eilen kesken työpäivän tietää altistumisesta. Esimies soitti ja käski lähtemään kotiin ja käski odottamaan siellä, että mulle soitetaan tarkempia tietoja viranomaisen toimesta.

Siitä on nyt melkein 30 tuntia aikaa ja mitään ei ole kuulunut ja tuskin enää tänään kuuluukaan. On kyllä hidasta toimintaa. THL:n sivuilla sanotaan, että testeihin jos on oireita. No ei ole, joten en ole testeissä käynyt, enkä tiedä pitäisikö mun periaatteessa käydä. En edes tiedä milloin olen altistunut, tai tarkalleen ottaen missä. Ilmeisesti duunissa, koska tieto tuli mun esimieheltä, mutta se että mulla ei ole mitään käryä olenko mä nyt joutumassa karanteeniin ja kuinka pitkäksi aikaa.

Jos altistus on lähipäiviltä, tuskin kuuluu viikkoon mitään. Esimieheltä kannattaisi kysyä minä päivänä olet altistunut, jos hän tietää tarkemmin, voinee sillä tasolla kertoa tietosuojan murentumatta. Jos tämä altistus siis perustuu todetun tartunnan jäljittämiseen eikä esimerkiksi Koronavilkkuun.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viimeksi muokattu:

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Jos altistus on lähipäiviltä, tuskin kuuluu viikkoon mitään. Esimieheltä kannattaisi kysyä minä päivänä olet altistunut, jos hän tietää tarkemmin, voinee sillä tasolla kertoa tietosuojan murentumatta. Jos tämä altistus siis perustuu todetun tartunnan jäljittämiseen eikä esimerkiksi Koronavilkkuun.

Perustuu tosiaan todetun tartunnan jäljittämiseen.

Sen verran olen nuuskinut, että olen melko varma, että tämä potentiaalinen altistuminen on tapahtunut viime perjantaina ja että tämä tartunnan saanut on käynyt testeissä tämän viikon maanantaina tai tiistaina. Joten tämä karanteenihan on potentiaalisesti jo ohi ennen kuin minulle siitä edes tiedotetaan.
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Miten asia ilmenee? Aina kun olen itse pitänyt maskia, en ole kokenut mitään erikoista kyyläämistä muilta tahoilta.
Ihmiset laskee ja ottaa kuvia esim busseissa henkilöistä jotka ei pidä maskia. Oli siitä mitä mieltä tahansa niin jos se ei pakollista ole niin se ei muille kuulu onko ihmisellä maski vai ei. Jos se halutaan pakolliseksi niin sitten siitä tehdään pakollista, ei se kuulemma mahdotonta ole.
 

Zale

Jäsen
Miksi mitään ilmoitusta pitäisi edes Koronavilkun lisäksi tulla? Eikö koko app nyt luotu sen takia, ettei manuaalista työvoimaa tarvittaisi niin hemmetisti jäljittämiseen.
Eiköhän se sitä varten ole että saadaan myös ne karanteeniin joita ei saada selvitettyä viruksen levittäjän kautta ja lisäksi nopeampaa olisi altistumistieto myös mahdollista saada vilkun kautta. Ei se poista manuaalisen jäljittämisen tarvetta, eihän kaikilla edes vilkkua ole. Pakollinen karanteeni on myös viranomaispäätös ja palkatonta mutta virallisen määräyksen jälkeen saat haettua tartuntatautipäivärahaa Kelasta.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ihmiset laskee ja ottaa kuvia esim busseissa henkilöistä jotka ei pidä maskia. Oli siitä mitä mieltä tahansa niin jos se ei pakollista ole niin se ei muille kuulu onko ihmisellä maski vai ei. Jos se halutaan pakolliseksi niin sitten siitä tehdään pakollista, ei se kuulemma mahdotonta ole.

Kukaan ei ole näyttänyt minulle ottamiaan kuvia maskittomista ihmisistä, mutta ehkä ystäväpiirimme ovat vaan erilaisia. Erikoista toimintaa, jota en ymmärrä.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suosikkijoukkue
Ilves
Näin Pirkanmaalla asuvana koko Uudenmaan eristäminen ei haittaa pennin vertaa. Itse asiassa se olisi erittäin hyvä idea tehdä jälleen kerran.

Laiton tai ei, mutta kun Uudellamaalla ei väki vaan opi niin sitten pakolla jos ei hyvällä. Ja ei en trollaa, vaan olen aidosti tätä mieltä.

Ja erilaiset tiedoitukset tästä Covid-19 asiasta pitää tehdä riittävän monella kielellä, että kaikki ei syntyperäiset kansalaisetkin vihdoinkin oppivat mitä, kuinka ja missä.

Kekkonen sen aikanaan totesi "Saatanan tunarit"
 

Oadie

Jäsen
Miten asia ilmenee?
Suosittelen tai oikeastaan en suosittele lukemaan esim. Iltapäivälehtien ym. kommenttiosioita. Sieltä löytyy kyttääjiä ja syyllistäjiä joka lähtöön. Ensin mittailtiin millimetrimitalla etäisyyksiä ja kun maskisuositus tuli niin nyt kyttäillään muiden ihmisten tekemisiä ja parutaan niistä. Aivan kuin tuo korona sillä häviäisi, mitä enemmän saa toisia syyllistää. Tosin tuo taitaa olla ihan normaali pelkäävän ihmisen reaktio?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näin Pirkanmaalla asuvana koko Uudenmaan eristäminen ei haittaa pennin vertaa. Itse asiassa se olisi erittäin hyvä idea tehdä jälleen kerran.

Laiton tai ei, mutta kun Uudellamaalla ei väki vaan opi niin sitten pakolla jos ei hyvällä. Ja ei en trollaa, vaan olen aidosti tätä mieltä.

En ota kantaa siihen, että pitäisikö Uusimaa eristää. Totean vain, että onneksi niin tehtiin keväällä. Se selittää paljon sitä, miksi muissa maakunnissa tilanne säilyi niin hyvänä.

Laitonta se oli, mutta tämä on siitä poikkeuksellinen asia, etten näe ongelmaa asiassa, kun sillä saavutettiin niin suuri hyöty. Veikkaisin, että kansakuntamme kokema trauma olisi suurempi, jos korona olisi tuolloin päässyt leviämään maahamme laajemmin.

Aiheeseen liittyen: sairaanhoitopiirien näkemykset sulun vaikutuksista: Kaikki sairaanhoitopiirit kertovat: Näin Uudenmaan eristys vaikutti

R-luku myöskin laski sulun julistamisen jälkeen pienellä viiveellä, kuten sen saattoi olettaakin tekevän.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kyllä se tuolla syvemmällä maakunnissa on koko Uusimaa.

Mulla poika käy Hyvinkäällä eli Uudellamaalla koulua, taitaa linnuntietä K-Hämeen rajalle olla jotain 2-3km... koko syksynä ei ole oppilaitoksessa uutisoitu edes yhdestäkään altistuneesta, tai ei ainakaan ole omiin korviin kuulunut.

Mut Uusimaa hei... suljetaan kaikki?
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Mitäköhän rajoituksia sieltä huomenna tulee? Ravintolat säppiin ja liikuntapaikat vai mitä?
Tänään oli joku luku jossain, että huikeat 5% tartunnoista on tullut harrastuksista. Eiköhän tämä ollut kiirulle se viimeinen sinetti, että kaikki liikuntapaikat on pistettävä välittömästi kiinni. Ja siis koko maassa, varmuuden vuoksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös