Koronavirus – keskustelua rokottamisesta

  • 1 254 356
  • 10 614
F

Flonaldo

Nyt tuli hieman takapakkia eräälle rokotteelle. Toivottavasti tuo venäläisten rokote on parempi niin kuin veljet itänaapurissa ovat kertoneet. Innolla odotan jo ensimmäistä rokotetta jotta saamme viruksen hillintään. Itse menen ensimmäisenä ottamaan rokotteen.

Ei tämä kyllä mitään takapakkia ole. Oxfordin rokote on keskeytetty jo kerran aiemminkin heinäkuussa, ja silloin keskeytys kesti muutaman päivän, kun todettiin että rokoteohjelmaan osallistuneelle tullut neurologinen sairaus ei liittynyt rokotteeseen.

Kun rokotetaan kymmeniätuhansia ihmisiä ja aikaa alkaa kulua, siihen joukkoon mahtuu monenlaisia kohtaloita. Jollekin tulee syöpä, joku kuolee sydäriin, joku kävelee bussin alle, joku alkaa kaljuuntua.

Vaikka yhdelle testikohteista tulisikin joku vakavampi reaktio ja sen todettaisiin aiheutuneen rokotteesta, ei sekään vielä mitään jäihin laittaisi - pitäisi vain todeta avoimesti, että on esim. 1 / 100 000 riski jostakin reaktiosta.
 
Suosikkijoukkue
KK
Veikkaisin, että rokottavat kaikki, koska sairastettua tautia on todella hankala testata jälkikäteen.

Itsekin pidän mahdollisena, että sairastimme lievän koronan maaliskuussa. Kävimme ihan maaliskuun alussa päiväristeilyllä Uumajassa, ja tuohon aikaan Ruotsia ei vielä laskettu epidemia-alueeksi. No, ei mennyt kauaa, kun laskettiin, ja tuon takia olikin takautuvasti etätyöpakkoa yms. Avovaimo sai siitä flunssan, ja itselläni oli parina iltana hieman kurkku kipeä. Erikoista oli vain se, että meillä oli kummallakin outoja oireita yli kuukauden. Närästystä, painon tunnetta rinnassa, kohonnut syke, yhtäkkistä väsymistä. Ei mitään dramaattista kuitenkaan, ja vasta jälkikäteen alkoi tulla mieleen, että olisiko se voinut olla tuo. Todennäköisesti ei, vaan tuossa oli monen tekijän summa. Lääkärikaverini piti kuitenkin koronaa ihan mahdollisena.

En kuitenkaan ole niin hullu, että laskisin tuon varaan. Ja rokotteesta ei olisi haittaa, vaikka olisikin taudin sairastanut. Noin lievä tauti ei välttämättä edes tarjoaisi mitään suojaa - jos tuo nyt kaikkien oletuksien vastaisesti olisikin ollut korona.

Lottoa tämä ei mielestäni ole, koska se on täysin satunnaista. Enemmän todennäköisyyksien mukaan pelailua. Todennäköisyys vakaviin sivuvaikutuksiin rokotteista on häviävän pieni verrattuna vakaviin jälkiseurauksiin tuosta sairaudesta.
Itse olen taas ymmärtänyt, että myös lähes oireettomasti sairastettu korona tekee suoja-aineita elimistöön.

Tuohon viimeiseen kappaleeseen. Sanotaan nyt, että koronarokotetta loppuvaiheessa testataan viimeisessä vaiheessa 30k ihmisellä. Kun testaus aloitetaan menee ainakin vuosi, ennen kuin voidaan huokaista helpotuksesta ja uskoa, ettei se tee kenellekkään rankkoja haittavaikutuksia. Sitten vielä se, että nämä koehenkilöt ovat varmasti hyvässä kunnossa, ennen kuin aloittavat kliiniset kokeet. Miten tuleva rokote sitten toimii esim tiettyjen perussairauksien kanssa on mahdoton sanoa.

Puhuin tuosta lotosta, että jos minulle nyt yhtäkkiä tulee vaikka keuhkokuume, joudun käymään sairaalassa ja sitten saan koronan käydessäni esim Kymsotessa. Niin on jo aika huonoa tuuria, jos esim sen takia menettäisin keuhkokapasiteetistäni niin merkittävän osan, etten enää voi esim uida 2km putkeen. Olisihan se harmi, mutta osaisin elää asian kanssa. En minä nyt sentään koronaa yritä ehdoin tahdoin hankkia, mutta esim käsidesiä en käytä säännöllisesti, oikeastaan koskaan, vaan mielummin pesen kädet.

Luin juuri, että tämän koronarokotteen (Jos se johtuu rokotteesta) takia tullut jälkitauti jarruttaa myös muita rokote testejä myös muilta valmistajilta. Toki varmaan Venäjällä edelleen toimitaan kuten halutaan.


Aika hurjaa miten tuota rokotetta on tehty. Simpanssista otetaan virus ja se muokataan näyttämään meidän elimistölle koronalta. Meillä siis tuota simpanssista otettua virusta ei ole, mutta tuon rokotteen kautta tulisi. Mielenkiintoista.

Linkki vie TM:n sivuille.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Puhuin tuosta lotosta, että jos minulle nyt yhtäkkiä tulee vaikka keuhkokuume, joudun käymään sairaalassa ja sitten saan koronan käydessäni esim Kymsotessa. Niin on jo aika huonoa tuuria, jos esim sen takia menettäisin keuhkokapasiteetistäni niin merkittävän osan, etten enää voi esim uida 2km putkeen. Olisihan se harmi, mutta osaisin elää asian kanssa.
Aiempien kirjoitustesi perusteella olen järkeillyt, että et kuitenkaan osaisi elää asian kanssa, jos tuo keuhkokapasiteetin menetys johtuisi rokotteen sivuvaikutuksesta. Miten se muuttaa kykyä elää asian kanssa, jos haittavaikutuksen lähde muuttuu?

Todennäköisyys rokotteesta saatavalle sivuvaikutukselle on kuitenkin pienempi kuin tuo tartunnan kautta aiheutuva.
 
Suosikkijoukkue
KK
Aiempien kirjoitustesi perusteella olen järkeillyt, että et kuitenkaan osaisi elää asian kanssa, jos tuo keuhkokapasiteetin menetys johtuisi rokotteen sivuvaikutuksesta. Miten se muuttaa kykyä elää asian kanssa, jos haittavaikutuksen lähde muuttuu?

Todennäköisyys rokotteesta saatavalle sivuvaikutukselle on kuitenkin pienempi kuin tuo tartunnan kautta aiheutuva.
Osaan elää asian kanssa, koska se on luonnonvalinta. Se että saisin rokotteen tai antibiootin takia heikentyneen vastustuskyvyn ja sen takia jotain pysyvää vammaa on oma valinta. Siksi sen kanssa on helppo elää.

Vuokrattiin haluan lähteen. Koronarokotteen ei tietääkseni ole vielä. Mutta muutaman tuhannen ihmisen rokotetestistä on nyt mahdollisesti löytynyt vakava sivuvaikutus. En ole vieläkään valmis ottamaan ihan hetkeen rokotetta. Koronan saaminen altistumisen kautta taas on ihan ok.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Osaan elää asian kanssa, koska se on luonnonvalinta. Se että saisin rokotteen tai antibiootin takia heikentyneen vastustuskyvyn ja sen takia jotain pysyvää vammaa on oma valinta. Siksi sen kanssa on helppo elää.

On mielestäni jokseenkin edesvastuutonta väittää, että rokotteet heikentävät vastustuskykyä. Ainakin noin rajuun väitteeseen olisi aiheellista laittaa jotkut perusteet.

Vaikka tällä palstalla onkin keskimääräistä fiksumpaa porukkaa, niin valitettavasti tuonkin viestin saattaa lukea vaikka Googlen kautta joku vähemmän aiheesta tietävä, ja uskoo perusteettoman väitteesi. Ehkä luonnonvalinta tässä toteutuu, mutta surullisempaa on, jos hän jättää tuon takia myös syyttömät lapsensa rokottamatta.

Ihmettelen vähän tuota ristiriitaa, kun olet ollut kovasti huolissasi narkolepsian saaneista lapsista. Kuitenkaan et jostain syystä sitten näe, että juuri lapsiin kohdistuu suurin vaara tuossa propagandassasi. Rokotteiden hyödyt ovat kuitenkin todella paljon suuremmat kuin niiden haitat, mikä on lääketieteellinen fakta.
 
Suosikkijoukkue
KK
On mielestäni jokseenkin edesvastuutonta väittää, että rokotteet heikentävät vastustuskykyä. Ainakin noin rajuun väitteeseen olisi aiheellista laittaa jotkut perusteet.

Vaikka tällä palstalla onkin keskimääräistä fiksumpaa porukkaa, niin valitettavasti tuonkin viestin saattaa lukea vaikka Googlen kautta joku vähemmän aiheesta tietävä, ja uskoo perusteettoman väitteesi. Ehkä luonnonvalinta tässä toteutuu, mutta surullisempaa on, jos hän jättää tuon takia myös syyttömät lapsensa rokottamatta.

Ihmettelen vähän tuota ristiriitaa, kun olet ollut kovasti huolissasi narkolepsian saaneista lapsista. Kuitenkaan et jostain syystä sitten näe, että juuri lapsiin kohdistuu suurin vaara tuossa propagandassasi. Rokotteiden hyödyt ovat kuitenkin todella paljon suuremmat kuin niiden haitat, mikä on lääketieteellinen fakta.
Lainaus linkistä rokotetiedon sivuilta
Rokottamisen yhteydessä kerrotaan myös rokotteen mahdollisista rokotusreaktioista ja niiden hoitamisesta. Esimerkiksi eläviä heikennettyjä taudinaiheuttajia sisältävät rokotteet aiheuttavat rokotusreaktiona yleensä oireettoman tai lieväoireisen taudin nostaen esimerkiksi pienen kuumeen. Oireita voi helpottaa tulehduskipulääkkeellä.

Itse kyllä ymmärrän, että rokotteen antamisen jälkeen keho alkaa taistella sitä vastaan, jolloin sinulle tulee pieni tulehdustila. Silloin sinun immuniteetti heikkenee, koska elimistö reagoi rokotteeseen.

 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko

Ei nyt taas ihan hirveästi yllätä tällaiset epäilykset.

Venäjä halusi olla ensimmäinen ja kuten urheilussa, keinoilla ei ole väliä. Jossain vaiheessa Sputnik V rokote voi olla hyvinkin toimiva. Tai se unohdetaan vähitellen. Venäjä tekee dopingin lisäksi aivan tarkoituksella muita väärennöksiä. Moni muistaa venäläisten sukellusretken jäämeren pohjaan. Sen uutisoinnissa käytettiin videokuvaa Titanic-elokuvasta.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Itse kyllä ymmärrän, että rokotteen antamisen jälkeen keho alkaa taistella sitä vastaan, jolloin sinulle tulee pieni tulehdustila. Silloin sinun immuniteetti heikkenee, koska elimistö reagoi rokotteeseen.
No se on lyhytaikainen tila. Ei mikään loppuelämän mittainen tilanne. Kumma juttu kun ihmiset ilman rokotteita ja antibiootteja eivät eläneet 100-vuotiaiksi. Tämä koski myös ihan niitä rikkaitakin ihmisiä. Söivät luomuruokaa, eivät lääkkeiden kanssa pelleilleet ja immuniteetit hankittiin sairastamalla.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lainaus linkistä rokotetiedon sivuilta


Itse kyllä ymmärrän, että rokotteen antamisen jälkeen keho alkaa taistella sitä vastaan, jolloin sinulle tulee pieni tulehdustila. Silloin sinun immuniteetti heikkenee, koska elimistö reagoi rokotteeseen.


Siis rinnastatko nyt ihan tosissasi rokotuksesta tulevan lyhytaikaisen tulehdustilan (tai millä nimellä sitä nyt haluaa kutsua) vastustuskyvyn alenemiseen? Minä ainakin miellän jälkimmäisen huomattavasti pidempiaikaiseksi olotilaksi. Rokotteessa tuo näkyy lähinnä yhden vuorokauden kestävänä väsymyksenä, heikkona olona tai lievänä lämpöilynä. Juuri samasta syystä rokotuspäivänä ei suositella mm. saunomista tai raskasta liikuntaa.

Antibiootit sitten ihan oikeasti laskevat vastustuskykyä, kun tuhoavat myös hyviä suolistobakteeteja. Ja siksi niitä ei kannata turhaan popsiakaan. Mutta kyllä nekin vain pirun hyödyllisiä ovat. Jos niitä ei olisi keksitty, ihmisten keskimääräinen elinikä olisi aika paljon alempi...
 
Suosikkijoukkue
KK
No se on lyhytaikainen tila. Ei mikään loppuelämän mittainen tilanne. Kumma juttu kun ihmiset ilman rokotteita ja antibiootteja eivät eläneet 100-vuotiaiksi. Tämä koski myös ihan niitä rikkaitakin ihmisiä. Söivät luomuruokaa, eivät lääkkeiden kanssa pelleilleet ja immuniteetit hankittiin sairastamalla.
Ei tuo 100 vuotiaaksi eläminen pelkästään ole rokotteiden takia tullut. Pelkästään muu lääke ja ravitsemustiede on kehittynyt niin paljon. En minä ole väittänytkään, että rokotteesta tulee mikään pitkäaikainen tulehdustila. Se vain voi olla fataali esim hoivakodeissa asuville ja/tai muuten sairaille, jotka voivat saada samaan aikaan jonkin muun bakteerin tai viruksen. Juurihan joku osasi minulle kertoa, että voin nyt sairastua johonkin ja saada siihen päälle koronan. Mitä jos otan koronapiikin ja samana päivänä saan vakavan angiinan. Ne voivat yhdessä olla jo liikaa heikolle kropalleni.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei tuo 100 vuotiaaksi eläminen pelkästään ole rokotteiden takia tullut. Pelkästään muu lääke ja ravitsemustiede on kehittynyt niin paljon. En minä ole väittänytkään, että rokotteesta tulee mikään pitkäaikainen tulehdustila. Se vain voi olla fataali esim hoivakodeissa asuville ja/tai muuten sairaille, jotka voivat saada samaan aikaan jonkin muun bakteerin tai viruksen. Juurihan joku osasi minulle kertoa, että voin nyt sairastua johonkin ja saada siihen päälle koronan. Mitä jos otan koronapiikin ja samana päivänä saan vakavan angiinan. Ne voivat yhdessä olla jo liikaa heikolle kropalleni.

Rokotteita ei anneta, jos ne todetaan terveydentilan takia haitallisemmiksi kuin rokottamatta jättäminen. Juuri tämän vuoksi olisi olennaista, että mahdollisimman moni terve ihminen ottaisi rokotteen, sillä laumasuoja suojelisi myös näitä, jotka eivät rokotetta voi ottaa.

Toisekseen, rokotetta ei anneta silloinkaan, jos henkilöllä on kuumetta tai joku selkeä infektio, vaan odotetaan tämän paranemista. Ei se angiinakaan niin nopeasti puhkea, että se mitään suurta vaaraa aiheuttaisi. Ymmärtääkseni suurin vaara on se, että rokote ei saavuttaisi välttämättä täyttä suojaa, jos henkilöllä on jo infektio päällä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Jotenkin lyhyesti:

Ei ole mitään faktaa, minkä takia turvalliseksi tutkittua koronarokotetta ei kannattaisi/pitäisi ottaa
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Se vain voi olla fataali esim hoivakodeissa asuville ja/tai muuten sairaille, jotka voivat saada samaan aikaan jonkin muun bakteerin tai viruksen. Juurihan joku osasi minulle kertoa, että voin nyt sairastua johonkin ja saada siihen päälle koronan. Mitä jos otan koronapiikin ja samana päivänä saan vakavan angiinan. Ne voivat yhdessä olla jo liikaa heikolle kropalleni.
No tämän takia rokotuksia ei anneta henkilöille joiden immuniteetti on vaarantunut jo valmiiksi. Luotetaan siihen, että ympäröivillä henkilöillä on immuniteetti. Laumaimmuniteetti suojaa katsos henkilöitä, jotka eivät voi rokotusta ottaa. Paljon enemmän vaivaa on niistä henkilöistä, jotka eivät ota rokotetta aiemmin mainitsemistasi syistä.
 
Suosikkijoukkue
KK
No tämän takia rokotuksia ei anneta henkilöille joiden immuniteetti on vaarantunut jo valmiiksi. Luotetaan siihen, että ympäröivillä henkilöillä on immuniteetti. Laumaimmuniteetti suojaa katsos henkilöitä, jotka eivät voi rokotusta ottaa. Paljon enemmän vaivaa on niistä henkilöistä, jotka eivät ota rokotetta aiemmin mainitsemistasi syistä.
Tietääkseni esim kausiflunssarokotetta tungetaan juuri riskiryhmäläisille.
 
F

Flonaldo

Itse kyllä ymmärrän, että rokotteen antamisen jälkeen keho alkaa taistella sitä vastaan, jolloin sinulle tulee pieni tulehdustila. Silloin sinun immuniteetti heikkenee, koska elimistö reagoi rokotteeseen.
Tuossa immuniteetti vahvistuu.

Käytetään sitten heikennettyä tai inaktivoitua virusta tai näitä uusia teknologioita, koko idea on saada ihmisen immuunijärjestelmä reagoimaan, tuottamaan vasta-aineita ja valkosoluja.

Se että niitä vasta-aineita sitten elimistössä on rokottamisen seurauksena, on ollut vahvistus immuunijärjestelmälle sitä tilannetta varten, että törmäät oikeaan virukseen.

Kuume tai muu lievä sivuvaikutus ei ole merkki immuniteetin heikkenemisestä. Hetkellinen ikävä olo siitä toki tulee. Jos reaktio olisi jokin vahvempi ja tämä näkyisi elimistössä selvemminen, silloin tietysti voisi juuri tuolloin olla alttiimpi jollekin ihan muulle taudille. Mutta jos taas sellaisen vahvemman reaktion saisi, silloin oletettavasti itse kukin olisi himassa sitä potemassa, eikä niitä pelättyjä altistumisia keräämässä.
 
F

Flonaldo

Tietääkseni esim kausiflunssarokotetta tungetaan juuri riskiryhmäläisille.
No jos sen rokotteen katsotaan olevan mahdollisesti isompi riski kuin se mitä vastaan rokotetaan, niin ei varmasti tungeta.
Tässä nyt on ero puhutaanko keskiverto-seitsenkymppisestä vai selvästi heikosta vanhainkotitapauksesta tai sitten vaikkapa elinsiirtopotilaasta. Koronan ja kausi-influenssan kannalta kaikki ikääntyneet ovat riskiryhmää ja heille rokote annetaan. Sen sijaan näille erityisriskiryhmille ei.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Käytetään sitten heikennettyä tai inaktivoitua virusta tai näitä uusia teknologioita, koko idea on saada ihmisen immuunijärjestelmä reagoimaan, tuottamaan vasta-aineita ja valkosoluja.

Se että niitä vasta-aineita sitten elimistössä on rokottamisen seurauksena, on ollut vahvistus immuunijärjestelmälle sitä tilannetta varten, että törmäät oikeaan virukseen.

Juuri näin. Olen itse ihmetellyt, että jos valittavana on pitkällä tähtäimellä saada kroppaansa heikennettyä/inaktivoitua (rokote) tai täysin toimintakykyistä virusta (sairastuminen) niin miksi valita jälkimmäinen... Saati pohtia, että kumpikohan mahtaa olla vaarallisempaa...
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Juuri näin. Olen itse ihmetellyt, että jos valittavana on pitkällä tähtäimellä saada kroppaansa heikennettyä/inaktivoitua (rokote) tai täysin toimintakykyistä virusta (sairastuminen) niin miksi valita jälkimmäinen... Saati pohtia, että kumpikohan mahtaa olla vaarallisempaa...
Toinen on luonnonvalinta, toinen on valittu ottaa itse. Ja vakava tauti rokotteen sivuvaikutuksena häiritsee elämää enemmän kuin sama vakava tauti luonnonvalinnan kautta saatuna. Jotenkin noin se logiikka tuntuu joillain menevän.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
...Venäjä tekee dopingin lisäksi aivan tarkoituksella muita väärennöksiä. Moni muistaa venäläisten sukellusretken jäämeren pohjaan. Sen uutisoinnissa käytettiin videokuvaa Titanic-elokuvasta.

Tää oli huikea, ne osaa yllättää aina vaan :D

Voi olla, että Oxfordin suhteen ollaan edelleen vahvoilla huolimatta ikävästä tapauksesta. Vielä on mahdollista, että rokote ei ole syy kuolemantapaukseen. Jos on, niin löytyykö siihen joku ns.selkeä syy (yhteisvaikutus tms.) kuitenkin.

Siellä on varmasti viisaammat nytkin täysillä pohtimassa ja testaamassa kaikkea mahdollista liittyen tapaukseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös