Koronavirus – uhka myös Liigalle?

  • 2 503 479
  • 16 370

R & L

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nämä altistumisethan on hyvä asia. Koko ajan niistä uutisoidaan, mutta tartuntoihin ne eivät tunnu johtavan. Saadaan hyvää dataa siitä miten yleisötapahtumat vaikuttavat koronan leviämiseen.

Juuri näin. Ei altistumisilta voida välttyä, vaikka tartuntamäärät oleellisesti vähenesivät. Kyse on juurikin siitä tuleeko näistä altistumisista tartuntoja vai ei.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Nämä altistumisethan on hyvä asia. Koko ajan niistä uutisoidaan, mutta tartuntoihin ne eivät tunnu johtavan

Isommassa mittakaavassa tälläisten tilastointi ja uutisointi voi johtaa uusiin rajoituksiin yleisökapasiteetissa. Ainakin paine siihen kasvaa
 

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi
Nonni.. Maikkarilla vauhti päällä.

Kun näkee näitä 5000-10000 vko tartunta skenarioita niin tulee mieleen Hans Roslingin kirjoittama kirja (sekä elämäntyö) "Faktojen maailma". Suosittelen lämpimästi kaikille joita kiinnostaa muukin kuin kauhu ja jännitys. Jälkimmäiseen suosittelen Max Brooksin "World War Z".

Rosling avaa kirjassaan hyvin sitä miksi asiat eivät aina ole sitä miltä ne tuntuvat ja vaikuttavat.

Kirja pitäisi olla pakollinen kaikille jotka ovat töissä politiikassa, mediataloissa sekä missä tahansa asiantuntija tehtävissä missä ennustetaan tulevaa.
Roslingin kirja on yltiöpositiivista faktojen valkkailua ja vääntelyä. Kirja toki kannattaa lukea, mutta sen luettuaan ihmettelen, jos esille ei ole noussut isoja kysymyksiä.

Siksi suosittelen lukemaan tämän artikkelin. Kunhan on ensin tutustunut Hansin jorinoihin.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ukkolan twiitti oli tarkoitettu vastaukseksi näihin maikkarin ennustuksiin, joka oli vähintääkin merkillinen. Viestini pointti olikin, että tässä on kaikenmaailman ennustuksia luettu nyt jokaiselta mahdolliselta tirehtööriltä maailmasta maaliskuusta saakka ja jokainen näistä ennustuksista on mennyt päin sitä itseään. Yhtenäistä näissä lähes jokaisessa ennustuksessa on ollut, että tartunnat/kuolemat eivät ole olleet lähelläkään niin paljoa mitä on ennustettu, edes lievemmissä käyrissä.
Paitsi, että ne käyrät ja ennustukset oli asiantuntijoiden käyriä ja ennustuksia suureksi osaksi ja/tai perustui oikeisiin lukuihin mitä saatiin mm. Italiasta. Onneksi ovat menneet väärin, mutta tuntemattoman taudin kohdalla ennustukset on aina juurikin ennustuksia. En ymmärrä miksi niistä on pitänyt vetää joku hirveä haloo aikaiseksi. Meno on kuin meteorologien haukkujilla, vittuakaan ei tiedetä säästä, mutta kun katsoo ulos ja onkin sadekuuro ja piti paistaa niin ihan paska se meteorologi kenkää sille saatana. En minäkään maikkarin ennustuksia pidä minään, mutta miksi niistä pitää hermostua?

Ne samat asiantuntijat kuitenkin veti aika hyvin sen kevään ja onnistuttiin pääsemään vähällä. Eikö se nyt voisi vaikka riittää?
 

Juippi88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ne samat asiantuntijat kuitenkin veti aika hyvin sen kevään ja onnistuttiin pääsemään vähällä. Eikö se nyt voisi vaikka riittää?
En nyt mitenkään vähättele näitä kavereita, mutta ainakin keväällä ja alkukesän aikana näitä asiantuntijoita oli niin perkeleesti ja jokaisella melkeen oma mielipide, niin kyllähän joku heistä on/oli oikeassa, sitä ei voi väittää. Mutta kyllähän sen pelon lietsonnan takia esimerki Satakunnnan&Pirkanmaan alueet olivat aivan turhaan niin pitkään täysin kiinni ja tästä kärsi lukematon määrä ihmisiä&yrityksiä aivan turhaan.

Noh nyt ainakin näyttää että ihan samanlaisella paniikilla ei olla liikenteessä, mikä taas on ymmärettävää koska nyt ”vastustaja” on enemmän tuttu. Mutta mielestäni näitä kaikkia ”ennustuksia” jne ei tarvitsisi mediassa julkaista, koska se taas lietsoo paniikkia ja muuta enemmän. Ymmärrän myös sen että ”koronauutiset” on nyt toimittajille kova sana(koska klikit), mutta toivoisin tähän jotain rajaa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
En nyt mitenkään vähättele näitä kavereita, mutta ainakin keväällä ja alkukesän aikana näitä asiantuntijoita oli niin perkeleesti ja jokaisella melkeen oma mielipide, niin kyllähän joku heistä on/oli oikeassa, sitä ei voi väittää. Mutta kyllähän sen pelon lietsonnan takia esimerki Satakunnnan&Pirkanmaan alueet olivat aivan turhaan niin pitkään täysin kiinni ja tästä kärsi lukematon määrä ihmisiä&yrityksiä aivan turhaan.

Noh nyt ainakin näyttää että ihan samanlaisella paniikilla ei olla liikenteessä, mikä taas on ymmärettävää koska nyt ”vastustaja” on enemmän tuttu. Mutta mielestäni näitä kaikkia ”ennustuksia” jne ei tarvitsisi mediassa julkaista, koska se taas lietsoo paniikkia ja muuta enemmän. Ymmärrän myös sen että ”koronauutiset” on nyt toimittajille kova sana(koska klikit), mutta toivoisin tähän jotain rajaa.
Miten ne kärsi? Kun tässä maassa ei lain mukaan voi alueellisesti pistää firmoja kiinni, koska tasa-arvo. Työssä käynti on ollut jatkuvasti sallittua jopa ulkomailla. Ei nyt oikein minulle näy miten firmat/ihmiset on siis kärsineet.
 

Juippi88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miten ne kärsi? Kun tässä maassa ei lain mukaan voi alueellisesti pistää firmoja kiinni, koska tasa-arvo. Työssä käynti on ollut jatkuvasti sallittua jopa ulkomailla. Ei nyt oikein minulle näy miten firmat/ihmiset on siis kärsineet.
Tunnen esimerkiksi Raumalta monta kuntosaliyrittäjää ja voin kertoa että todella vaikeaa oli. Tunnen myös muutaman ihmisen ketä omistaa/osa omistaja ravintolan ja nämä rajoitukset aiheuttivat oikeasti todella tuskaisia elämäntilanteita ja joitain irtisanomisia. Miten luulet huippuravintolan pärjäävän pelkällä lounasmyynnillä, missä kate on todella onneton ( ja samalla korkeat, monen tuhannen euron vuokrat juoksee)? Tai tilanne jossa Satakunnassa ei ollut moneen viikkoon yhtään tartuntaa mutta sait silti ottaa sisään vain 50% illalliselle? Ei mahdu minun järkeeni ainakaan. Ja tämä kaikki siis vain Raumalla!

Ja jos ulkomailla työskentely olisi sallittua joka paikkaan nii kerrotko minulle miksi olen ollut Helmikuusta asti Suomessa vaikka pääsääntöinen työni on tehdä keikkoja ulkomailla? Kerran jo matkani pysähtyi Helsinki-Vantaalle koska rajavartiolaitoksen mukaan määränpääni oli kiellettyjen maiden listalla. Tässä on meinaan itsellekkin tullut monen kymmenen tuhannen euron menetykset näiden matkustusrajoituksien takia niin tuntuu aika hauskalta kun joku huutelee ”että ei siinä ole mitään rajoituksia”.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tunnen esimerkiksi Raumalta monta kuntosaliyrittäjää ja voin kertoa että todella vaikeaa oli. Tunnen myös muutaman ihmisen ketä omistaa/osa omistaja ravintolan ja nämä rajoitukset aiheuttivat oikeasti todella tuskaisia elämäntilanteita ja joitain irtisanomisia. Miten luulet huippuravintolan pärjäävän pelkällä lounasmyynnillä, missä kate on todella onneton ( ja samalla korkeat, monen tuhannen euron vuokrat juoksee)? Tai tilanne jossa Satakunnassa ei ollut moneen viikkoon yhtään tartuntaa mutta sait silti ottaa sisään vain 50% illalliselle? Ei mahdu minun järkeeni ainakaan. Ja tämä kaikki siis vain Raumalla!

Ja jos ulkomailla työskentely olisi sallittua joka paikkaan nii kerrotko minulle miksi olen ollut Helmikuusta asti Suomessa vaikka pääsääntöinen työni on tehdä keikkoja ulkomailla? Kerran jo matkani pysähtyi Helsinki-Vantaalle koska rajavartiolaitoksen mukaan määränpääni oli kiellettyjen maiden listalla. Tässä on meinaan itsellekkin tullut monen kymmenen tuhannen euron menetykset näiden matkustusrajoituksien takia niin tuntuu aika hauskalta kun joku huutelee ”että ei siinä ole mitään rajoituksia”.
Luitko sinä edes mitä kirjoitin? Toiseen kertaan. Laki ei salli alueellisesti sulkea firmoja. Ymmärrätkö? Ihan se ja sama montako kuntosaliyrittäjää tunnet, niin laki on laki valita siitä Marinille. Se pelonlietsonta yms. ei millään tavalla vaikuttanut asiaan eikä mikään muukaan, vaan taudin leviäminen piti estää ja sisätilat laitettiin säppiin, laki kaikille sama. Elämä on.

Miksi olet ollut Suomessa ja minun pitää se sinulle kertoa, mitä helvettiä? Raja on ollut koko ajan auki, sen kus lähdet, kukaan ei voi sinua estää kun Suomen kansalaisen menemisiä ja tulemisia ei perustuslain mukaan voi rajoittaa. Jos et tunne oikeuksiasi niin se ei ole minun tai muiden vika, vaan sinun. Sitten jos se vastaanottava maa on laittanut rajat säppiin, niin se on heidän asiansa.

Koko viestisi oli siis pelkkää mutua ja mikään sen sisällöstä ei pitänyt paikkaansa. Se on hienoa, että nyt vihdoin sitten sait oikeaa ja ajantasaista informaatiota kun itse et sitä ole pystynyt hakemaan. Hopi hopi sinne ulkomaille tekemään rahaa kun rajat on auki ja muista laittaa Marinille viestiä, että oli keväästä asti aikaa muuttaa lakeja niin, että alueellisesti voidaan sulkea firmoja, kun ei ole muuttanut.
 
Viimeksi muokattu:

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Noh, aika näppärästi meni koko Uusimaa kuitenkin "kiinni", vaikka laki A ja B jne.
Ja siitäkin pääsi ihan ajamalla yli jos oli asiaa. Se itseasiassa oli jopa laillinen toimi jos tarkkoja ollaan, koska kotimaassa voidaan määräaikaisesti noin toimia, perustuslakiasiantuntijat oli vähän kiikun ja kaakun asian suhteen mutta se oli kuitenkin määräaikaisena perusteltavissa. Sakot sitten siinä ja siinä.
 

Juippi88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Koko viestisi oli siis pelkkää mutua ja mikään sen sisällöstä ei pitänyt paikkaansa. Se on hienoa, että nyt vihdoin sitten sait oikeaa ja ajantasaista informaatiota kun itse et sitä ole pystynyt hakemaan.
”Mikään ei pitänyt paikkaansa” ei ristus oikeesti... päästänikö nämä tarinat keksin??

Työskentelen yrityksessä joka työllistää kymmeniä tuhansia ihmisiä ympäri maapalloa, mutta näemmä ei siellä ole tietoa että miten asiat kuuluisi hoitaa. Meikäläinen lähtee tästä sitten räyhäämään ja kerron että näinhän se toimii!
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
”Mikään ei pitänyt paikkaansa” ei ristus oikeesti... päästänikö nämä tarinat keksin??

Työskentelen yrityksessä joka työllistää kymmeniä tuhansia ihmisiä ympäri maapalloa, mutta näemmä ei siellä ole tietoa että miten asiat kuuluisi hoitaa. Meikäläinen lähtee tästä sitten räyhäämään ja kerron että näinhän se toimii!
Ei minua kiinnosta mistä sinä ne keksit ja miksi työnantajasi ei tiedä asioita, ei kuulu minulle. Tämä on uutisoitu jo 6.5. Jos ette vieläkään tiedä asiasta niin pakko vähän ihmetellä, että mitä teillä siellä puuhataan. Esim. Haaparannassa porukka ravannut nuuskaa ostamassa jo kuukausia.
– Juridisesti on niin, että Suomen kansalainen saa aina lähteä maasta ja saa aina tulla maahan takaisin, me emme tätä hallituksena tietenkään voi kieltää, Ohisalo sanoi.
 

Juippi88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miksi sitten kentällä rajavartiolaitos on käännyttänyt henkilöitä kun ei ole ollut riittävää todistusta työmatkasta(tämän olen nähnyt aivan livenä)? Ja ylipäätään miksi siellä edes keväällä(en tiedä oliko enään kesäkuussa) tälläinen tarkastus oli? Tais olla sit vaan joku Possen komediaporukka ja siellä olikin Aku Hirviniemi maskeerattuna..


Vastaus on varmaan että näin harhoja.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Miksi sitten kentällä rajavartiolaitos on käännyttänyt henkilöitä kun ei ole ollut riittävää todistusta työmatkasta(tämän olen nähnyt aivan livenä)? Ja ylipäätään miksi siellä edes keväällä(en tiedä oliko enään kesäkuussa) tälläinen tarkastus oli? Tais olla sit vaan joku Possen komediaporukka ja siellä olikin Aku Hirviniemi maskeerattuna..


Vastaus on varmaan että näin harhoja.
No tee valitus jos ei niiden toimet kelpaa. Ihan turha sitä on muilta penätä, että miksi sitä tai tätä. Minä en ole nähnyt ja itseäni ei koske, niin ei kiinnosta. Minä tiedän oikeuteni ja minua ei olisi siellä rajavartiolaitos pysäyttänyt enkä varsinkaan avautuisi missään internetissä muka faktoina moisesta kun faktoja sun juttusi eivät ole nähneetkään.
 

Juippi88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No tee valitus jos ei niiden toimet kelpaa. Ihan turha sitä on muilta penätä, että miksi sitä tai tätä. Minä en ole nähnyt ja itseäni ei koske, niin ei kiinnosta. Minä tiedän oikeuteni ja minua ei olisi siellä rajavartiolaitos pysäyttänyt enkä varsinkaan avautuisi missään internetissä muka faktoina moisesta kun faktoja sun juttusi eivät ole nähneetkään.
Asia ei kiinnosta mutta silti vaahtoat jatkuvasti ja sanot että sepittelen mitä sylki suuhun tuo..:D yritä nyt päättää jo
Enkä minä muilta penäile vaan kysenalaistan sinun mielipiteesi ja esitän asiasta omani, kutsutaan muuten keskusteluksi.. On vaan perhanan hankalaa kun yleisesti täällä jokainen eriävä mielipide kanssasi on tyyliin” mutuilua, ja mikään sanomasi ei pidä paikkaansa”. Ikään kuin et edes halua ajatella toisenlaista näkökulmaa vaan ”minä tiedän, sinä et”

Riittää osaltani.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
No tee valitus jos ei niiden toimet kelpaa. Ihan turha sitä on muilta penätä, että miksi sitä tai tätä. Minä en ole nähnyt ja itseäni ei koske, niin ei kiinnosta. Minä tiedän oikeuteni ja minua ei olisi siellä rajavartiolaitos pysäyttänyt enkä varsinkaan avautuisi missään internetissä muka faktoina moisesta kun faktoja sun juttusi eivät ole nähneetkään.

Emil Larmi pysäytettiin. Oli työluvat kunnossa, eikä päässyt. Tuli kutskirje seuralta töihin, ei päästetty. Tämä ei ole mutuilua, vaan Larmi itse radiohaastattelussa kertoi, kun jämähti melkein viikoksi hotelliin Helsinkiin, kun ei päästetty poistumaan maasta.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Emil Larmi pysäytettiin. Oli työluvat kunnossa, eikä päässyt. Tuli kutskirje seuralta töihin, ei päästetty. Tämä ei ole mutuilua, vaan Larmi itse radiohaastattelussa kertoi, kun jämähti melkein viikoksi hotelliin Helsinkiin, kun ei päästetty poistumaan maasta.
Oletkos ihan nyt varma, että noin se meni? Minä en olisi kun ainakin omien sanojensa mukaan jotain lappuja puuttui.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Näin hän haastattelussa sanoi ja oli ihmeissään, kun kaikki asiakirjat ovat kunnossa.
No varmaan on tiedossa, nyt sitten 3kk myöhemmin, että väärin toimittu koska laki ei anna moiseen lupaa. Ihan jokainen saa edelleen matkustaa koska perustuslaki. Se on jännä, että Ohisalon suora lainaus ei riitä todisteeksi.
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Emil Larmi pysäytettiin. Oli työluvat kunnossa, eikä päässyt. Tuli kutskirje seuralta töihin, ei päästetty. Tämä ei ole mutuilua, vaan Larmi itse radiohaastattelussa kertoi, kun jämähti melkein viikoksi hotelliin Helsinkiin, kun ei päästetty poistumaan maasta.

Eikös tämä liittynyt lähinnä siihen, että USA oli/on estänyt EU-kansalaisten maahantulon suoraan Schengen-alueelta? Ja kiekkoilijoilla siis piti olla joku poikkeuslupa. Ainakin Hesarin jenkkien kirjeenvaihtaja joutui hengaamaan pari viikkoa Turkissa päästäkseen lentämään Washingtoniin.

Niin ohi ketjun aiheen, ettei rajaa, mutta sallinette.
 

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Emil Larmi pysäytettiin. Oli työluvat kunnossa, eikä päässyt. Tuli kutskirje seuralta töihin, ei päästetty. Tämä ei ole mutuilua, vaan Larmi itse radiohaastattelussa kertoi, kun jämähti melkein viikoksi hotelliin Helsinkiin, kun ei päästetty poistumaan maasta.

En tiedä, mutta oletko varma että ongelma oli Suomesta poispääsyssä eikä jenkkeihin sisäänpääsyssä?

Joitain ihmisiä jossain kohtaa virheellisesti rajavartiolaitos oli ainakin suomen ja ruotsin rajalla väärän tiedon perusteella estänyt, kun pitkään oli yleinen harhaluulo että laki kieltää, mutta missään kohtaa ei ole lain puitteissa ollut oikeutettua suomen kansalaista estää poistumaan maasta tai tänne saapumaan.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Eikös tämä liittynyt lähinnä siihen, että USA oli/on estänyt EU-kansalaisten maahantulon suoraan Schengen-alueelta? Ja kiekkoilijoilla siis piti olla joku poikkeuslupa. Ainakin Hesarin jenkkien kirjeenvaihtaja joutui hengaamaan pari viikkoa Turkissa päästäkseen lentämään Washingtoniin.

Niin ohi ketjun aiheen, ettei rajaa, mutta sallinette.

En tiedä, enkä tunne asiaa. Vastasin vain ylle, mitä itse kuulin Larmin haastattelussa sanovan. En väittänyt tietäväni asiasta sen enempää.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Emil Larmi pysäytettiin. Oli työluvat kunnossa, eikä päässyt. Tuli kutskirje seuralta töihin, ei päästetty. Tämä ei ole mutuilua, vaan Larmi itse radiohaastattelussa kertoi, kun jämähti melkein viikoksi hotelliin Helsinkiin, kun ei päästetty poistumaan maasta.

Tuon taustalla on tosiaan ollut varmastikin määränpäävaltion – ei Suomen käytännöt.
 

Lugu63

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuon taustalla on tosiaan ollut varmastikin määränpäävaltion – ei Suomen käytännöt.

Lukon Audettella oli ainakin ongelmia päästä Kanadasta Suomeen. Kaikki asiakirjat oli kunnossa, mutta silti tuli ongelmia. Joukkueen staffista taisi puolet soitella ristiin rastiin, jotta Audette saatiin varatulle lennolle.

"Daniel Audetten matka Montrealista Raumalle ei ollut mutkaton, vaan välilasku Saksaan oli pysäyttää miehen. Lentokenttävirkailijan mielestä jääkiekon pelaaminen ei ollut riittävä peruste päästää Kanadasta tullutta matkustajaa jatkamaan matkaansa Suomeen."

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös