Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 975 611
  • 81 131

ADX_03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Tampa Bay Lightning
Aika turha haave, että menisi perustuslakivaliokunnassa läpi. Jo lainsäädännön mahdollistaman uudenmaan sulun kanssa oli siinä ja siinä.

Joo ja tuostakin pääsi ajamaan läpi, kun vain satuili jotain sedille siinä valvontapisteellä. Ruotsin raja pidettävä auki, että minä saan nuuskaa haettua sieltä ensi kuussa!
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Lainsäädännössä epäonnistuttu kyllä täysin kun ei poikkeustilanteessa voi rajoja sulkea.

Kaikki kotimaan rajoitukset voisi purkaa jos länsi- ja itärajat pysyisivät kiinni ja matkustaminen sallittaisiin vain turvallisiin maihin.

Kyllä Suomen rajat sulkea voidaan, muttei omilta kansalaisilta. Karanteenista voitaisiin poikkeusoloissa säätää, mutta se lienee taloudellinen kysymys.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ei ole erityisen miellyttävä ajatus, että hallitukselle annettaisiin oikeus keinotekoisesti kiertää perustuslain kansalaiselle myöntämiä oikeuksia. Perustuslaki, jota voidaan kiertää miten halutaan, menettää nopeasti merkityksensä.

Tämän hallituskin on tiedostanut ja luvannut, että tarpeellinen lainsäädäntö käydään läpi seuraavan pandemian varalta.

Ymmärtääkseni Ruotsin kansalaisten pääsy Suomeen voidaan estää, eli raja on sinne suuntaan kiinni. Sen sijaan Suomen kansalaisen kulkua rajan yli molempiin suuntiin ei voida estää, jos kansalainen vain vetoaa perustuslailliseen oikeuteensa poistua maasta ja palata maahan.
Kuten olen sanonut aiemmin ja samaa on sanonut myös oikeusoppineet, niin perustuslaki myös määrää, että jokainen kansalainen on oikeutettu turvallisuuteen ja elämään. Se on paljon suurempi ja tärkeämpi vapaus kuin vapaus liikkua hetkellisesti.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kuten olen sanonut aiemmin ja samaa on sanonut myös oikeusoppineet, niin perustuslaki myös määrää, että jokainen kansalainen on oikeutettu turvallisuuteen ja elämään. Se on paljon suurempi ja tärkeämpi vapaus kuin vapaus liikkua hetkellisesti.
Sen vuoksi on poikkeus- ja tartuntatautilait. Ne mahdollistavat juuri tämän vuoksi rajauksia perusoikeuksiin(kin). Matkustusoikeutta ei vaan ole näiden lakien sääntelyyn otettu mukaan, jonka vuoksi ollaan nykytilanteessa, jossa sitä ei voida nykylainsäädännöllä rajoittaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kuten olen sanonut aiemmin ja samaa on sanonut myös oikeusoppineet, niin perustuslaki myös määrää, että jokainen kansalainen on oikeutettu turvallisuuteen ja elämään. Se on paljon suurempi ja tärkeämpi vapaus kuin vapaus liikkua hetkellisesti.

Tällainen suuremmuuden periaate ei taida ainakaan lain esitöihin perustua?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tällainen suuremmuuden periaate ei taida ainakaan lain esitöihin perustua?
Nimen omaan sinnehän se perustuu, että kysytään perustuslakiasiantuntijoilta mielipidettä. Ja kyllä asiantuntijat ovat sanoneet näin. Ainakin Itä-Suomen yliopiston professori näin sanoi. Kyllähän sama pätee muihinkin perustuslain kohtiin, että missä tilanteissa on pienempi paha kävellä perustuslain ylitse ja kyllä niitä tilanteita löytyy. Esim. ihan perustuslaissa mainitaan liikkumisen vapaudesta sotatila, silloin maan olemassaolo kävelee ylitse siitä ihmisen oikeudesta liikkua.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä Suomen rajat sulkea voidaan, muttei omilta kansalaisilta. Karanteenista voitaisiin poikkeusoloissa säätää, mutta se lienee taloudellinen kysymys.
Suomeen päin toki, mutta pitäähän rajat saada kiinni poispäin jos vaikka naapurissa pyörii joku oikeasti vaarallinen tauti. Nuuskanhaku nyt ei pitäisi olla mikään perusoikeus.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nimen omaan sinnehän se perustuu, että kysytään perustuslakiasiantuntijoilta mielipidettä. Ja kyllä asiantuntijat ovat sanoneet näin. Ainakin Itä-Suomen yliopiston professori näin sanoi.
Minä ainakin kuulisin mielelläni, mikä on se lainsäädännöllinen elementti, jolla tämä matkustusoikeuden rajaaminen voitaisiin toteuttaa?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Minä ainakin kuulisin mielelläni, mikä on se lainsäädännöllinen elementti, jolla tämä matkustusoikeuden rajaaminen voitaisiin toteuttaa?
En minä ole lakiasiantuntija. Minä kuitenkin oletan, että jos on halua niin on myös keinoja muuttaa lakeja niin kuin nähdään tarpeelliseksi jos sille on tarpeeksi suuri kannatus eduskunnassa eli nähdään se asia niin kriittisenä, että tarvetta lakia muuttaa on. Kyllä meidän lainsäädäntömme antaa mahdollisuuden muokata pikana jopa perustuslakia.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Nimen omaan sinnehän se perustuu, että kysytään perustuslakiasiantuntijoilta mielipidettä. Ja kyllä asiantuntijat ovat sanoneet näin. Ainakin Itä-Suomen yliopiston professori näin sanoi. Kyllähän sama pätee muihinkin perustuslain kohtiin, että missä tilanteissa on pienempi paha kävellä perustuslain ylitse ja kyllä niitä tilanteita löytyy. Esim. ihan perustuslaissa mainitaan liikkumisen vapaudesta sotatila, silloin maan olemassaolo kävelee ylitse siitä ihmisen oikeudesta liikkua.

Vielä kun kerrot missä kohtaa siellä HE 7/1998 (muistaakseni) tämä on.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Vielä kun kerrot missä kohtaa siellä HE 7/1998 (muistaakseni) tämä on.
Mitähän sinä nyt tarkoitat?

Perustuslain muuttaminen tapahtuu samalla tavoin toisen käsittelyn loppuun asti, jolloin eduskunta hyväksyy sen lepäämään seuraavien eduskuntavaalien yli. Uuden eduskunnan äänestyksessä kahden kolmasosan edustajista on kannatettava muutosta. Perustuslakia voidaan muuttaa yhdessäkin eduskunnassa, jos muutos julistetaan kiireelliseksi viiden kuudesosan enemmistöllä. Tasavallan presidentti, valtioneuvosto tai ministeriö voivat antaa asetuksia perustuslain nojalla tai eduskunnan säätämän lain perusteella.
Kaikki lait on tehty muutettaviksi jos on tarpeellista.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minkä uuden lain? Perustuslain?

Kuten tuossa nimimerkki @BlackWolf ansiokkaasti toteaa, asia ei ole mitenkään yksiselitteinen perustuslainkaan kannalta.

Mutta ei tuo nyt ihan oikeasti voi olla niin, että kansalaisia suojelevaa lakia ei voida säätää. Kyllä sen on oikeasti oltava mahdollista. Tuskin demokratiamme luojatkaan ovat halunneet tilannetta, jossa tuhansia suomalaisia kuolisi tai yhteiskunnan talous romahtaisi vain sen vuoksi, että lainsäädännön prosessit ovat liian jäykät.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En minä ole lakiasiantuntija. Minä kuitenkin oletan, että jos on halua niin on myös keinoja muuttaa lakeja niin kuin nähdään tarpeelliseksi jos sille on tarpeeksi suuri kannatus eduskunnassa eli nähdään se asia niin kriittisenä, että tarvetta lakia muuttaa on.
Näetkö tilanteen olevan nyt niin kiireellinen? Että yksinkertaisesti mikään vähempi, lainsäädännön jo mahdollistama toimi ei riitä? Montako niitä tartuntoja olikaan tullut viikon sisällä kyseisellä alueella, kolmeko se oli?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kuten tuossa nimimerkki @BlackWolf ansiokkaasti toteaa, asia ei ole mitenkään yksiselitteinen perustuslainkaan kannalta.

Mutta ei tuo nyt ihan oikeasti voi olla niin, että kansalaisia suojelevaa lakia ei voida säätää. Kyllä sen on oikeasti oltava mahdollista. Tuskin demokratiamme luojatkaan ovat halunneet tilannetta, jossa tuhansia suomalaisia kuolisi tai yhteiskunnan talous romahtaisi vain sen vuoksi, että lainsäädännön prosessit ovat liian jäykät.

Kyllä perustuslakia muuttaa voidaan, tosin ei aivan hetkessä edes kiireellisenä. Sitä en kyllä hahmota, miten Länsi-Pohjan kolme koronatartuntaa antaisi siihen aihetta.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Näetkö tilanteen olevan nyt niin kiireellinen? Että yksinkertaisesti mikään vähempi, lainsäädännön jo mahdollistama toimi ei riitä? Montako niitä tartuntoja olikaan tullut viikon sisällä kyseisellä alueella, kolmeko se oli?
En minä ole sanonut, että nykyinen tilanne on sellainen, että tarvitsee mitään tehdä, tosin olen sitä mieltä, että perustuslakia pitäisi muuttaa nopeasti sisältämään muutkin kansalliset hätätilat kuin sotatilan. Eli sinne voisi lisätä sotatilan rinnalle koko kansaa uhkaavan pandemian. Mitään muuta ei tarvitsisi muuttaa. Se ei tarkoittaisi, että tarvitsisi tehdä mitään, mutta se antaisi mahdollisuuden tehdä. Ei tämä mene todellakaan niin, että aina ensin pitää tapahtua ennen kuin voidaan reagoida, päin vastoin tässä olisi jo pitänyt oppia, että laki ei nykyisellään toimi tälläisessä tilanteessa joten sitä pitää ja olisi pitänyt jo muuttaa sellaiseksi, että se antaa riittävät valtuudet toimia tälläisissä tilanteissa ilman mitään ihme venkoiluja ja vankoiluja.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
HE 7/1998 vp
Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi siemenkauppalain 2 §:n ja taimiaineistolain 2 §:n muuttamisesta

Kiitos, mutta olen hieman ymmälläni.

Kuten kirjoitin "muistaakseni". Näemmä 1/1998. Joku olisi saattanut tämän asiayhteyden ymmärtää ihan itse.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nyt tässä kovasti unohtuu uusia lakeja säädellessä se, että sen pitäisi olla ihan vihoviimeinen keino lähteä jo säädetyn lainsäädännön ulkopuolelta tallomaan perusoikeuksia uusilla laeilla. Jos tilanne vaatisi reagointia, hallitus voisi antaa asetuksen poikkeuslain käyttöönotosta ja kyseisen alueen eristämisestä. Näkeekö joku aidosti, että siihen on tässä tilanteessa perusteet? Jos ei, pitäisi ihan uuden perusoikeusrajoituksen säätäminen olla vielä sitä kaukaisempi ajatus. Siihen pitäisi ryhtyä vasta sitten kun kaikki jo nykylainsäädännön mahdollistavat olevat keinot on käytetty.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä perustuslakia muuttaa voidaan, tosin ei aivan hetkessä edes kiireellisenä. Sitä en kyllä hahmota, miten Länsi-Pohjan kolme koronatartuntaa antaisi siihen aihetta.

Kysehän ei ole tuosta kolmesta tapauksesta, vaan ihan siitä, mikä tilanne on rajan takana. Laki nimenomaan suojelisi meitä siltä. Sitten kun Länsi-Pohjassa on tartuntoja saman verran kuin Jällivaarassa, on kaikki ihan turhaa.

Itse ainakin annan painoarvoa noille Länsi-Pohjan lääkäreille, jotka ovat ilmaisseet huolensa. Tuskin kukaan on niin naiivi, että uskoo tartuntojen jäävän tähän, jos liikenne jatkuu samaan malliin? Ja kuten todettiin, jo todetut sairastuneet ovat altistuttaneet noin 50 lähipiiriläistään.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kuten kirjoitin "muistaakseni". Näemmä 1/1998. Joku olisi saattanut tämän asiayhteyden ymmärtää ihan itse.
Mistä helvetin asiayhteydestä kun et sinä suostunut kertomaan, että miten nyt joku hallituksen esitys liittyy yhtään millään tapaa yhtään mihinkään. Voitko jo nyt kohta kertoa, että mitä ihmettä sinä minulta nyt oikein haluat?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt tässä kovasti unohtuu uusia lakeja säädellessä se, että sen pitäisi olla ihan vihoviimeinen keino lähteä jo säädetyn lainsäädännön ulkopuolelta tallomaan perusoikeuksia uusilla laeilla. Jos tilanne vaatisi reagointia, hallitus voisi antaa asetuksen poikkeuslain käyttöönotosta ja kyseisen alueen eristämisestä. Näkeekö joku aidosti, että siihen on tässä tilanteessa perusteet? Jos ei, pitäisi ihan uuden perusoikeusrajoituksen säätäminen olla vielä sitä kaukaisempi ajatus. Siihen pitäisi ryhtyä vasta sitten kun kaikki jo nykylainsäädännön mahdollistavat olevat keinot on käytetty.
Mutta kun ei sen valmiuslain nojalla voi eristää mitään aluetta. Uudenmaan eristyksestäkin pääsi läpi vain kertomalla, että minulla on perustuslaillinen oikeus tästä kulkea.

Eli sitä valmiuslakia pitäisi nimenomaan muuttaa tuohon suuntaan miten itsekin kirjoitit ja luulit asian olevan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Nyt tässä kovasti unohtuu uusia lakeja säädellessä se, että sen pitäisi olla ihan vihoviimeinen keino lähteä jo säädetyn lainsäädännön ulkopuolelta tallomaan perusoikeuksia uusilla laeilla. Jos tilanne vaatisi reagointia, hallitus voisi antaa asetuksen poikkeuslain käyttöönotosta ja kyseisen alueen eristämisestä. Näkeekö joku aidosti, että siihen on tässä tilanteessa perusteet? Jos ei, pitäisi ihan uuden perusoikeusrajoituksen säätäminen olla vielä sitä kaukaisempi ajatus. Siihen pitäisi ryhtyä vasta sitten kun kaikki jo nykylainsäädännön mahdollistavat olevat keinot on käytetty.

Näin. Eikä tällöinkään rajaa suljettaisi, mutta välttämättömyysperusteen täyttyessä (jota tuossa on aika mahdoton nähdä nyt) voitaisiin tehdä Uudenmaan "sulun" tyyppinen ratkaisu. Nämä ovat täysin tietoisesti monen lukon takana - kuten vaikkapa eräs tänään debatoitu kansanedustuslaitokseen liittyvä asia.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mutta kun ei sen valmiuslain nojalla voi eristää mitään aluetta. Uudenmaan eristyksestäkin pääsi läpi vain kertomalla, että minulla on perustuslaillinen oikeus tästä kulkea.
Poikkeuslaki mahdollistaa maan sisäiset liikkumisrajoitukset. En ole tietoinen tuosta minkä nostat esiin, aina on tietysti mahdollista että olen tässä väärässä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Poikkeuslaki mahdollistaa maan sisäiset liikkumisrajoitukset. En ole tietoinen tuosta minkä nostat esiin, aina on tietysti mahdollista että olen tässä väärässä.
Voin olla minäkin väärässä kun en perustuslakiasiantuntija tai edes juristi ole. :) Itse olen nyt ainakin siinä käsityksessä ettei lainsäädäntö mahdollista totaalisia liikkumisrajoituksia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös